خبر

جزییات جدید از مکانیزم فروش خودرو/ مالیات جدید در راه است

جزییات جدید از مکانیزم فروش خودرو/ مالیات جدید در راه
است

349803 634 - جزییات جدید از مکانیزم فروش خودرو/ مالیات جدید در راه
است

اقتصاد۲۴– منوچهر منطقی در نشستی خبری به اعلام جزئیات نحوه خرید خودرو از سامانه یکپارچه خودرو پرداخت و گفت: در مدل قبلی فروش خودرو، تعداد محدودی خودرو هر ۱۰ الی ۱۵ روز یک بار به فروش گذاشته می‌شد، اما در مدل جدید در یک دوره ۳ ماهه به‌عنوان نمونه ۶ بار قرعه‌کشی خودرو انجام می‌شود و در هر دوره ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار خودرو فروخته می‌شود به‌نحوی که هر فرد یک خودرو ثبت‌نام می‌کند، بنابراین تعداد زیادی از افراد می‌توانند ثبت‌نام کنند.

وی افزود: در شرکت‌های خصوصی انتقاداتی مطرح است که چرا آن‌ها هم باید در این سامانه خودرو بفروشند، باید بگویم قبلاً برخی تولیدکنندگان با تأمین قطعات یک‌هزار خودرو، ۳ هزار نفر را ثبت‌نام می‌کردند که مشکل‌زا شده بود در این سامانه دیگر این مشکل را نداریم.

معاون وزیر صمت با اعلام اینکه در این روش فروش احتمال تعهدات خودروسازان در تحویل به‌موقع محصولات بسیار بالاست، گفت: در برخی از موارد تولیدکنندگان انبوه نیز عرضه قطره‌چکانی داشتند که از این به بعد باید تمام ظرفیت را بفروشند، به‌عنوان نمونه اگر خودروساز می‌گوید ۲۰۰ هزار خودرو می‌خواهد بفروشد راستی‌آزمایی انجام می‌شود و رقم قطعی را مثلاً ۱۰۰ هزار خودرو برای قرعه‌کشی می‌گذاریم و در ادامه مسیر نیز دوباره بررسی می‌کنیم و ۱۰۰ هزار خودروی دیگر را برای فروش می‌گذاریم، به این ترتیب برای تحویل خودرو دیگر مشکلی نخواهد بود و تحویل به‌موقع انجام می‌شود.


بیشتر بخوانید: شرایط طرح فروش و پیش فروش سایپا اردیبهشت ۱۴۰۱


وی تصریح کرد: وزارت صمت صرفاً اطلاعات را جمع و صحت‌سنجی می‌کند و مابقی کار‌ها توسط خود خودروساز انجام می‌شود. وزارت صمت فقط نظارت می‌کند و با توجه به اینکه اطلاعات زیادی جمع می‌کنیم می‌توانیم به‌صورت هدفمند عمل کنیم و ۵۰ درصد ظرفیت فروش را به جوان‌تر‌ها تخصیص دهیم و با شناسایی کاربر‌های واقعی تخصیص را هدفمندتر انجام دهیم.

دلالان بازار خودرو باید مالیات دهند

معاون صنایع حمل‌ونقل وزیر صمت با اعلام اینکه “تاکنون تولید بر مشتری غلبه داشته است، اما از امروز و با ورود سازمان حمایت به بحث فروش خودرو، مشتری بر تولید غلبه خواهد داشت”، در مورد دلال بازی‌ها نیز گفت: با کمک مجلس به‌دنبال این هستیم که اگر شخصی خودرو را ۱۶۰ میلیون تومان خرید و ۳۰۰ میلیون تومان فروخت باید مالیات بپردازد.

منطقی در خصوص واردات خودرو، گفت: در حال حاضر شایعات زیادی وجود دارد، اما تا زمان ابلاغ مصوبه، باید منتظر ماند. پیش از این در واردات خودرو فقط دهک‌های پردرآمد جامعه مدنظر بودند و حتی در یک دوره شاهد بودیم که بیشترین تعداد پورشه در دنیا وارد کشور شده بود، اما در این دوره همه دهک‌های جامعه را مدنظر قرار داده ایم.

وی افزود: به محض اینکه واردات ابلاغ شود ضوابط آن را کاملا منتشر خواهیم کرد. البته این قانون برای یکسال است و برای سال آینده ایرادات قانونی بازهم برطرف خواهد شد.

معاون وزیر صمت، اضافه کرد: با توجه به خلأ تولیدی که داریم واردات خودرو‌های اقتصادی را در دستور کار قرار داده ایم؛ به عنوان مثال وقتی پراید حذف شد ۵۰۰ هزار متقاضی داشت و ما دیگر هیچ خودرویی جایگزین این خودرو نداشتیم، در حالیکه در دنیا با روش علمی دقیق، محصول ارزشمند با قیمت عقلایی عرضه می‌شود.

وی افزود: موضوع واردات خودرو به شکل خودروی کامل (CBU)‌خواهد بود، اما در تلاشیم تا برنامه‌های تکمیلی برای داخلی‌سازی محصولات نیز ارائه شود.

منطقی با تأکید بر اینکه برای واردات خودرو‌های ارزان‌قیمت ممکن است تغییراتی در هزینه اسقاط خودرو‌های فرسوده داشته باشیم، گفت: این موضوع به عنوان یکی از مشوق‌های وارداتی مد نظر است.

همچنین با توجه به تغییر نرخ پایه ارز از ۴۲۰۰ تومان و افزایش نرخ ارز، برخی تعرفه‌های ورودی کاهش خواهد یافت تا قطعه‌سازان و واردکنندگان قطعات مجبور نباشند مبالغ بیشتری بپردازند.

هزینه‌های نگهداری خودرو‌های خارجی ۳ برابر قیمت آنهاست

وی خدمات پس از فروش را موضوع مهمی در بحث واردات خودرو برشمرد و با اعلام اینکه هزینه‌های نگهداری خودرو‌های خارجی به‌طور متوسط سه برابر قیمت آنهاست، گفت: با توجه به وجود حدود یک‌هزار و ۵۰۰ نمایندگی خدمات پس از فروش در کشور، در نظر داریم آن‌ها را دسته بندی کرده و به مردم معرفی کنیم تا خدمات پس از فروش پایداری را ارائه کنند.

منطقی نیاز واقعی بازار خودرو را سالیانه بین ۱.۴ تا ۱.۵ میلیون دستگاه برشمرد و افزود: مطابق بررسی‌های انجام شده، اکنون حدود نیم میلیون تقاضای کاذب و سفته بازی در این حوزه وجود دارد.

وی تصریح کرد: اگر عرضه و تقاضای خودرو متعادل شود، به‌طور قطع روی قیمت اثر خواهد داشت و پیش‌بینی ما این است که با شروع واردات و ادامه آن، قیمت‌ها به نظر مشتریان نزدیک‌تر شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی