خبر

توقف معاملات با افزایش قیمت آهن

توقف معاملات با افزایش قیمت آهن

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، روند افزایشی قیمت آهن آلات در آخرین روزهای هفته همچنان تداوم داشت و اغلب زیرمجموعه‌های بازار آهن تا حدود هزار تومان نیز افزایش قیمت داشتند اما شماری نیز همچنان قیمت‌ها را ثابت نگه داشتند و برخی هم کلا اعلام قیمت نکردند.

قیمت دلار اما نوسان چندانی نداشت و در همان کانال ۵۱ هزار تومانی شناور بود. در ابتدای روز نرخ دلار تا مرز ۵۲ هزار تومان نیز رسید اما در نهایت با کاهش جزئی روی ۵۱ هزار و ۷۰۰ تومان بسته شد.

نوسان بازار آهن در آخر فروردین
در پی تداوم روند افزایشی هفته اخیر قیمت میلگرد آجدار روز گذشته نیز بین ۱۰۰ تا ۱۰۰۰ تومان افزایش داشت اما تعدادی از کارخانه‌ها افزایش قیمت نداشتند و تعدادی هم بدون تغییر قیمت محصولات خود را عرضه کردند.

قیمت میلگرد ۱۴ ذوب آهن اصفهان که در ابتدای آغاز فعالیت بازار آهن پس از تعطیلات نوروز در کانال ۲۷ هزار تومانی قرار داشت با کاهشی تدریجی تا کانال ۲۳ هزار تومان نیز رسید اما در هفته پایانی فروردین با آغاز روند افزایشی قیمت این محصول به کانال ۲۶ هزار تومانی برگشت. کف قیمت میلگرد که به ۲۲ هزار تومان نیز رسیده بود از این کانال فاصله گرفت و کف ۲۴ هزار تومانی و کانال‌های بالاتر را لمس کرد.

قیمت روز ورق سیاه و انواع ورق سرد نیز بین ۳۰۰ تا ۸۰۰ تومان افزایش قیمت داشتند؛ همچنین افزایش ۳۰۰ الی ۵۰۰ تومانی در قیمت روز نبشی، انواع ناودانی و سپری مشاهده شد. قیمت نبشی ناب تبریز ضخامت ۳ میل و ابعاد ۴۰*۴۰ که در ابتدای سال ۲۸ هزار تومان اعلام می‌شد با کمی کاهش به ۲۵ هزار تومان رسید اما در پایان فروردین در مسیر افزایشی قرار گرفت و حدود ۲۶ هزار تومان اعلام شد.

قیمت روز پروفیل آهن پس از ثبات چند روزه روز گذشته بین ۳۰۰ تا ۱۰۰۰ تومان در اکثر کارخانه افزایش داشت. پروفیل نیکان ضخامت ۲ میلیمتر در ابتدای فروردین در کانال ۳۹ هزار تومانی اعلام قیمت می‌شد که با کمی اصلاح به کانال ۳۵ هزار تومانی رسید اما مجددا در هفته آخر فروردین افزایشی شد و به ۳۷ هزار تومان رسید. قیمت انواع لوله‌های درزدار و بدون درز مانند لوله مانیسمان، لوله داربستی، لوله مبلی و … نیز عمدتا با افزایش ۳۰۰ الی ۱۰۰۰ تومانی همراه بودند.

قیمت روز تیرآهن در بخش شاخه فروشی بین ۵۰ الی ۱۵۰ هزار تومان افزایش داشت و چند کارخانه هم تغییری در قیمت‌ها اعمال نکردند و شماری از مبادی فروش نیز اعلام قیمت نداشتند. قیمت تیرآهن ۱۴ ذوب آهن اصفهان که در ابتدای سال در کانال ۵ میلیون تومانی قرار داشت طی دو هفته به کانال ۴ میلیون رسید اما در پایان فروردین با کمی افزایش مجددا در کانال ۵ میلیون تومانی قرار گرفت.

با ادامه افزایش قیمت‌ها در بازار آهن داخلی تقاضای مصرفی عقب‌نشینی کرد و بسیاری از معاملات متوقف شد. همچنین به دلیل اختلاف قیمت محصولات در بازار با نرخ اعلامی بازارساز، شماری از بازارسازان مردد شده و فعلا خرید آهن را متوقف کرده و در فاز انتظار قرار گرفتند.

آشفتگی اوضاع بازار آهن امکان ارائه تحلیل شفاف را قدری دشوار کرده و آنچه اکنون مشاهده می‌کنیم دور از انتظار بود و نمی‌توان علل آن را به طور قطعی و دقیق بیان کرد اما همانطور که در تحلیل‌های پیشین به کرات ذکر شد به رغم تمام فاکتورهایی که آدرس اصلاح قیمت را می‌دهد نمی‌توان با اطمینان گفت که این روند تداوم خواهد داشت و آنچه اکنون مشاهده می‌شود حاصل بی‌ثباتی برخی سیاست‌ها و دستورالعمل‌ها است.

آزادسازی عرضه‌های اعتباری، بازگشت پیش‌پرداخت به ۱۰ درصد و برخی شیطنت‌ها در بورس کالا عاملی بود که در روز گذشته به افزایش ۱۴ درصدی قیمت شمش منجر شد که حاصل آن کناره‌گیری مدیرعامل بورس کالا بود. با این حال به عقیده برخی علت نوسانات افزایشی وزارت صمت نبود و در روزهای آتی مجددا با عرضه‌های مداوم قیمت‌ها تعدیل شده و بازار به ثبات خواهد رسید.

شایان ذکر است که با توجه به نزدیک شدن به فصل گرما و احتمال اعمال مجدد محدودیت مصرف برق و همچنین پایین بودن نرخ دلار فولاد نسبت به سایر بازارها، که احتمالاتی بالقوه برای افزایش قیمت آهن و فولاد هستند، به نظر می‌رسد شرایط فعلی زمان بدی برای خرید نباشد.

البته باید تغییر ناگهانی شرایط را نیز در نظر گرفت، مثلا ممکن است عرضه‌های اعتباری هفته آتی نیز متوقف شود و پیش‌پرداخت هم دوباره به ۳۰ درصد برسد. با این حال توصیه می‌شود پیش از اقدام به خرید آهن با کارشناسان حرفه‌ای مشاوره کرده و خود تصمیم‌گیرنده نهایی باشید.

در باره جزئیات معاملات میلگرد در بورس کالای روز گذشته باید گفت حدود ۱۳۶ هزار تن میلگرد به نرخ پایه ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان عرضه شد که گویا تقاضای قابل توجهی را نیز ثبت کرد به طوری که تقاضای دوبرابری برای برخی عرضه‌ها اعلام شد.

گفتنی است حجم میلگرد بورسی دیروز حدود ۵۰ درصد نسبت به عرضه پیشین افزایش داشته است که برتری تقاضا به افزایش قیمت میلگرد تا ۲۳ هزار و ۲۰۰ تومان منجر شد. این در حالی است که پیش‌بینی می‌شد محصولات فولادی رکود عمیقی را تجربه کند.

منبع :
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی