کسب و کار

توضیحات شروع شغل بوتیک

آبرند: شغل بوتیک یا خرده فروشی لباس شامل کمک به مشتریان برای انتخاب، حفظ و توسعه سرمایه بوتیک است. این موقعیتی است که نیاز به صبر و حوصله، توانایی شخصی و راحت بودن در بین مشتریان مختلف و داشتن استعداد در مد و لباس دارد. غالباً به این معنی است که ساعات طولانی روی پاهای خود خواهید ایستاد؛ اما راه اندازی و شروع شغل بوتیک یک راه عالی برای کسب تجربه کار و رسیدن به یک موقعیت مدیریتی بهتر است.

شرح شغل بوتیک

شرح وظیفه خرده فروشی لباس وظایف بیشتری از سلام و کمک به مشتریان را شامل می شود. توضیحات شغلی فروشگاه لباس بررسی پرداختی ها، رسیدگی به کالاهای رسیده و بسته بندی مرتب کردن لباس است. همچنین ممکن است مشتری از شما بخواهد که با قرار دادن لباس ها در کنار هم و یا لوازم جانبی آن، به آنها در انتخابی صحیح و بر اساس مد کمک کنید.

علاوه بر خدمات به مشتری، توضیحات شغلی در فروشگاه پوشاک شامل راه اندازی قفسه ها و قفسه های خالی، گرفتن موجودی و نشانگر قیمت است. اگر فروشی وجود داشته باشد، ممکن است شما نیاز به بروزرسانی برچسب قیمت و نمایشگرها داشته باشید. در بیشتر فروشگاه ها نیز باید با روشهای ایمنی و امنیتی آشنا باشند.

بیشتر بخوانید: نحوه شروع کار شغل فروش کیف و کفش

تحصیلات و مهارت های لازم

راه اندازی بوتیک نیاز به تحصیلات دانشگاهی یا آکادمیک ندارد. همان گونه که قبلا گفته شد، شیوه تعامل با مشتری، نظم در بوتیک، بررسی های دقیق اقتصادی و تا حدودی آشنایی با مد در این حرفه لازم است. همچنین برای جذب مشتریان احتیاج به مهارت های بین فردی مانند صبر، دوستی، خوش اخلاقی و توانایی انجام فروش دارد.

البته باید این نکته را بیان کرد که معمولا صاحبان بوتیک اقدام به استخدام فروشنده می کنند و یک شاگرد بوتیک به آموزش در محل کار احتیاج دارد؛ اما آموزش رسمی نیست. بسیاری از دانش آموزان دبیرستانی و دانشگاهی در فروشگاه های خرده فروشی به صورت نیمه وقت به عنوان راهی برای کسب تجربه کار و کسب درآمد مشغول به کار هستند. برخی دیگر به دلیل لذت بردن از تعامل با مشتریان و انعطاف پذیری ساعتها، مشغول کار در موقعیت های خرده فروشی هستند.

مجوزهای لازم برای راه اندازی بوتیک

برای راه اندازی بوتیک باید ابتدا نوع فعالیت و بودجه خود را مشخص کنید؛ سپس براساس بودجه خود مکانی را برای بوتیک انتخاب کنید. قبل از شروع فعالیت خود، مجوزهای لازم را از نهادهای مربوطه دریافت کنید.

در ایران نسبت به سایر کشورها، گرفتن جوازهای لازم برای راه اندازی فروشگاه پوشاک، کمی دشوارتر است. از این رو توصیه می شود که اگر درصدد اجاره کردن فروشگاه هستید و ملک تجاری ندارید، مکانی را اجاره کنید که دارای جواز همین فعالیت باشد. اگر دارای مکانی هستید و یا اصرار بر گرفتن مجوز دارید، می توانید با مراجعه به سایت صنف مربوطه، شرایط اخذ مجوز را مطالعه کرده و پس از تکمیل موارد لازم، اقدام به اخذ جواز کنید. برای صنف پوشاک می توانید با مراجعه با سایت www.espt.ir این مراحل را سپری یا حتی در خود سایت و به صورت آنلاین فرم ها را تکمیل کنید.

بیشتر بخوانید: ده ویژگی از ویژگیهای کارآفرینان موفق

سال ها تجربه

برای شروع کار در خرده فروشی پوشاک، تجربه بسیار کمی لازم است. با این حال، برخی از مارک های پوشاک یا خرده فروشان ممکن است بخواهند که شما در خرده فروشی، خدمات به مشتری یا فروش مارک آنها به طور خاص تجربه داشته باشید.  درباره بوتیک داری و انواع آن تحقیق کنید و مخاطبان و بازار هدف خود را بشناسید. حوزه فعالیت خود را مشخص کنید و سرمایه لازم برای راه اندازی بوتیک خود را تخمین بزنید سپس به دنبال راه‌هایی برای تامین این سرمایه باشید. سرمایه خود را مدیریت کنید و به مواردی مانند تامین کالا، دکوراسیون و… توجه کنید. برای اینکه احتمال موفقیت خود در بوتیک داری را افزایش دهید کسانی که چندین سال در خرده فروشی پوشاک کار کرده اند، می توانند به سمت مدیریت فروشگاه فعالیت داشته باشند.

بیشتربخوانید: ۳۴ ویژگی کارآفرینان موفق

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی