خبر

شیب صعودی بازار طلا در پی تشدید بحران در خاورمیانه| آیا افزایش قیمت ادامه خواهد داشت؟

شیب صعودی بازار طلا در پی تشدید بحران در خاورمیانه| آیا
افزایش قیمت ادامه خواهد داشت؟

بازار؛ گروه بین الملل: قیمت طلا بر اساس پیش بینی های قبلی طی روزهای اخیر بار دیگر روند صعودی به خود گرفته و همچنان نیز احساسات مثبت بازار را حفظ نموده است. قیمت جهانی طلا در بازه زمانی یک ماهه بیش از یک درصد افزایش را به نسبت امروز تجربه کرده و این در حالیست که میزان تغییرات قیمت در بازه زمانی شش ماهه و تا تاریخ ۱۳ ژانویه، حدود ۵ درصد افزایش قیمت داشته است.

اما سوال اینجاست که دلیل افزایش قیمت طلا طی روزهای گذشته چه بوده است؟ آیا امکان وارونه شدن روند بازار و از بین رفتن هیجان فعلی وجود خواهد داشت؟ در ادامه تلاش خواهیم کرد به این سوالات پاسخ دهیم.

تشدید تنش در خاورمیانه و تورم بزرگ احتمالی اروپا

تشدید تنش های خاورمیانه و آغاز حملات ائتلاف آمریکایی به مواضع حوثی های یمن اکنون به نقطه ای حساس رسیده است. به طوریکه ارزیابی های جدید حاکی از احتمال شکل گیری تنش در ابعاد بسیار وسیعتر از وضعیت فعلی در سراسر منطقه خاورمیانه است. از سوی دیگر، در عراق، لبنان و سوریه نیز دامنه درگیری ها رو به افزایش بوده که این موضوع می تواند منجر به ایجاد بی ثباتی گسترده در بازارهای جهانی شود.

نکته مهم در خصوص اهمیت این تنش ها اینکه با توجه به مختصات و اهمیت بسیار زیاد ژئوپلیتیک دریای سرخ و کانال سوئز در ترازیت کالا و انرژی جهان، می توان حدس زد که ادامه این تنش ها در منطقه می تواند چه میزان تاثیر مخربی بر اقتصاد جهانی بر جای بگذارد. به نظر می رسد، نگرانی غرب به ویژه اروپا در این خصوص نیز دقیقا از همین منظر بوده که پای کشوری محافظه کار مانند بریتانیا را به حملات هوایی علیه حوثی های یمن گشوده است.

می توان به این نتیجه رسید که دستکم تا پایان تنش در دریای سرخ، وضعیت صعودی بازار طلا همچنان حفظ خواهد شد

شرایط فعلی از آنجا پر رنگ تر جلوه می کند که اروپا به تازگی موفق به مهار نسبی تورم در منطقه یورو شده است. حال آنکه در صورت ادامه تنش های دریای سرخ و شکل گیری جنگ احتمالی در این منطقه، ترانزیت کالا و انرژی از آسیا به اروپا دچار اختلالی جدی شده که این به معنای افزایش شدید قیمت تمام شده در بازارهای اروپا خواهد بود. در حال حاضر نیز بسیاری از شرکت های بزرگ بیمه حاضر به بیمه کردن بارنامه های مربوط به کشتی های عبوری از این منطقه نبوده و یا هزینه بیمه های خود را تا چند برابر حالت عادی افزایش داده اند که این امر منجر به افزایش قیمت تمامی شده کالا و انرژی صادراتی از آسیا به اروپا خواهد شد.

این افزایش قیمت به نوبه خود تاثیر بزرگی بر اقتصاد نه چندان قدرتمند و تازه خلاص شده از مشکلات بزرگی چون بحران بانکی، رکود و تورم بر جا خواهد گذاشت. لذا، بازگرداندن وضعیت امنیتی دریای سرخ و کانال سوئز به حالت عادی خود، اولویت نخست اروپا در موضوع تنش های خاورمیانه خواهد بود. در غیر اینصورت و ادامه وضعیت فعلی، ایجاد تورم و رکودی بزرگتر از دوران همه گیری کرونا اجتناب ناپذیر است.

برگ برنده طلا در تنش های خاورمیانه

اکنون باید به سوالات ابتدای نوشتار حاضر پاسخ داد. در خصوص چرایی افزایش قیمت طلا باید گفت که طلا به صورت سنتی به تنش های ژئوپلیتیک و اقتصادی جهان واکنش نشان می دهد. طلا را می توان سنتی ترین ابزار دنیای اقتصاد در برابر تورم و بحران های اقتصادی ناشی از جنگ دانست که این ابزار از قرن ها پیش به این سو همواره به همین شکل مورد استفاده قرار گرفته است.

gif;base64,R0lGODlhAQABAAAAACH5BAEKAAEALAAAAAABAAEAAAICTAEAOw== - شیب صعودی بازار طلا در پی تشدید بحران در خاورمیانه| آیا
افزایش قیمت ادامه خواهد داشت؟

لذا ترس از تورم و رکود همه گیر در اروپا یکی از عوال اصلی افزایش قیمت طلا محسوب می شود. این ابزار به ویژه از اواخر هفته گذشته که قیمت نفت به شکلی هیجانی رو به افزایش گذاشته و طی روز جمعه حدود ۵ درصد صعود قیمت را تجربه کرد؛ اهمیت بیشتری پیدا می کند.

لذا، می توان به این نتیجه رسید که دستکم تا پایان تنش در دریای سرخ، وضعیت صعودی بازار طلا همچنان حفظ خواهد شد. در حال حاضر نیز علائمی از کاهش احتمالی تنش ژئوپلیتیک در خاورمیانه به چشم نخورده و بر عکس، به نظر می رسد طی ماه های آتی دامنه جنگ گسترده تر و بازار طلا نیز داغ تر خواهد شد!

منبع :
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی