عمومی

تحلیل PESTEL چیست و چه نقشی در تحلیل کسب و کار دارد؟

تحلیل PESTEL چیست و چه نقشی در تحلیل کسب و کار دارد؟

اگر بخواهیم تحلیل PESTEL را برایتان به طور ساده شرح دهیم، کافیست با یک خاطره شروع کنیم. چند ماه پیش بسیاری از آنلاین‌شاپ‌ها در اینستاگرام با موفقیت در حال خریدوفروش بودند که بنا به دلایلی با فیلترینگ مواجه شدند. خب در این اتفاق، آنهایی که از قبل فکر این روزها را کرده بودند و سایت‌های اینترنتی خود را راه‌اندازی  کرده بودند، به‌راحتی توانستند با مشکل پیش‌آمده خودشان را وفق بدهند. همین نکته باعث می‌شود تا در همه کسب‌وکارها چه فیزیکی و چه آنلاین، آینده برخی از مسائل را با ابزارهایی پیش‌بینی کنیم و این ابزار، چیزی نیست جز تحلیل PESTEL.

تحلیل PESTEL چیست؟

تحلیل PESTEL یکی از ابزارهایی است که برای مطالعه و ارزیابی عوامل خارجی در بیرون هر کسب‌وکاری استفاده می‌شود. این عوامل می‌توانند در برخی مواقع تأثیر شگرفی بر روند فعالیت‌ها و عملکرد بیزینس‌ها داشته باشند. در واقع آنالیز PESTLE یک ابزار تشخیصی است که به شما کمک می‌کند تا برخی عوامل خارجی را درک کنید؛ زیرا در برخی مواقع ممکن است آنها بر تصمیمات شما مانند روش‌های بازاریابی تأثیر زیادی بگذارند.

کلمه PESTEL از ترکیب حروف اول کلمات زیر ساخته شده است:

  • P = Political
  • E = Economic
  • S = Social
  • T = Technology
  • L = Legal
  • E = Environmental

در ادامه به عوامل مهمی که بر استراتژی‌ها و تصمیمات یک سازمان تأثیرگذار هستند و تحلیل PESTEL را تشکیل می‌دهند، نگاهی دقیق‌تر می‌اندازیم.

svg%3E - تحلیل PESTEL چیست و چه نقشی در تحلیل کسب و کار دارد؟

فاکتورهای مهم در تحلیل PESTEL چیست؟

عوامل سیاسی (Political)

هنگام بررسی عوامل سیاسی، باید سیاست‌های دولت و ثبات سیاسی کشور خود را در نظر بگیرید. سایر عوامل شامل مسائل مالیاتی، مقررات صنفی و توافقنامه‌ها و محدودیت‌های تجارت جهانی؛ مانند تحریم‌ها خواهد بود.

عوامل اقتصادی (Economic)

عوامل اقتصادی تأثیرگذار در کسب‌وکارها را می‌توان شامل نرخ ارز، رشد یا کاهش اقتصادی،  تورم، نرخ سود، هزینه‌های زندگی، هزینه‌های نیروی کار و موارد جانبی دیگر مانند هزینة حامل‌های انرژی دانست.

عوامل اجتماعی (Social)

عوامل اجتماعی یکی از مسائل مهم و تأثیرگذار در بیزینس‌هاست و عواملی مانند سبک زندگی، هنجارهای فرهنگی و انتظاراتی مانند نگرش شغلی و تعادل بین کار و زندگی را پوشش می‌دهد. سلیقه کاربران و عادات خرید و همچنین پرسونای مخاطبان کسب‌وکارها، نمونه دیگری از عوامل اجتماعی در تحلیل PESTEL است.

عوامل تکنولوژی (Technology)

همه ما خوب می‌دانیم، تکنولوژی یا فناوری با سرعت نور درحال‌رشد کردن است. پس لازم است تا یاد بگیرید که چگونه کسب‌وکار شما به نوآوری‌های فناوری در محصولات و خدمات شما واکنش نشان می‌دهد. پیشرفت‌های فناوری می‌تواند شامل ذخیره‌سازی داده‌ها، استفاده روزافزون از گوشی‌های هوشمند، بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی و آخرین تغییرات روز دنیا یعنی هوش مصنوعی، تأثیر زیادی بگذارد، به همین دلیل تحلیل پستل به شما در بخش فناوری کمک می‌کند که آخرین تغییرات روز دنیا در زمینه تکنولوژی را در یابید و از تأثیر آن بر روی کسب‌وکارتان غافل نشوید.

عوامل حقوقی (Legal)

تغییرات در مسائل حقوقی، شاید رشد مداومی نداشته باشد. اما قوانین کار، استخدام، بیمه و غیره می‌تواند بر روی شیوه‌های کاری شما تأثیر بگذارد. همچنین لازم است که نسبت به همه این قوانین، اطلاعاتتان را به‌روز نگه دارید.

عوامل محیطی (Environmental)

آیا محیط‌زیست یا عوامل محیطی بر روی کسب‌وکار شما تأثیرگذار است. عوامل محیطی گاهی اوقات تأثیر مستقیمی بر کسب‌وکار شما دارد و از آن به‌عنوان یکی از زیرمجموعه‌های تحلیل PESTEL یاد می‌کنند.

در ادامه به کاربردهای تحلیل PESTEL می‌پردازیم.

تحلیل پستل چه کاربردهایی دارد؟

تجزیه‌وتحلیل PESTLE یکی از محبوب‌ترین ابزارهای تجزیه‌وتحلیل برای کسب‌وکارها است؛ زیرا نگاه‌کردن به عوامل سیاسی، اقتصادی، اجتماعی – فرهنگی، فناوری، حقوقی و محیطی در یک محیط تجاری انتخاب شده می‌تواند بینش ارزشمندی را در مورد کسب‌وکار به شما بدهد.

در واقع، تجزیه‌وتحلیل PESTLE کاربردهای تفاوتی دارد . بااین‌حال، ما در دکتر ویز دو کاربرد اصلی برایتان توضیح می‌دهیم:

  • شناسایی فرصت‌ها
  • آگاهی از تهدیدها

 بسیاری از مردم به دنبال ابزارهای تجزیه‌وتحلیل کسب‌وکار مانند بیزینس پلن و بوم کسب ‌و کار هستند تا به آنها در تصمیم‌گیری صحیح برای سازمانشان کمک کند. اغلب اوقات، صاحبان مشاغل مطمئن نیستند که آیا باید با یک سرمایه‌گذاری جدید ادامه دهند یا خیر. شک در اینکه «آیا این روش کار می‌کند؟» و «اگر شکست بخورم چه؟» دو سؤالی است که ذهن صاحبان مشاغل را همیشه درگیر خود می‌کند.

تجزیه و تحلیل PESTLE می تواند در پاسخ به برخی از این سوالات بسیار مفید باشد. همچنین فرصتهایی را ایجاد کند تا سرمایه گذاری و هر کسب وکاری را بتوان با آگاهی شروع کرد.

درحالی‌که PESTLE یک ابزار معتبر برای تجزیه‌وتحلیل سرمایه‌گذاری‌های تجاری فردی است، به‌ویژه در زمینه یک حوزه تجاری گسترده‌تر، قدرتمند است. محیط کسب‌وکار دائماً در حال تغییر است و درک اینکه اکنون کجاست و به کجا می‌رود، راهی آسان برای شناسایی و اجتناب از تهدیدات است.

با در نظر گرفتن همه این موارد، پیشنهاد می کنیم همه کسب و کارها به طور منظم از این نوع تجزیه و تحلیل استفاده کنند. معمولا سازمان های متوسط و بزرگ اغلب از تحلیل PESTLE بیشتر استفاده می کنند، زیرا آنها منابع مورد نیاز برای انجام این کار را دارند. با این حال، تجزیه و تحلیل PESTLE برای مشاغل کوچک نیز به همان اندازه ارزشمند خواهد بود.

جهت مشاوره برای کسب‌وکارها و تحلیل PESTLE می‌توانید با کارشناسان ما در دکتر ویز تماس بگیرید.

svg%3E - تحلیل PESTEL چیست و چه نقشی در تحلیل کسب و کار دارد؟

مزایای تجزیه و تحلیل پستل چیست؟

 تحلیل PESTLE یک روش برنامه‌ریزی است که برای کاهش تهدیدات تجاری کسب‌وکارها انجام می‌شود. با بررسی عوامل سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فناوری، حقوقی و زیست‌محیطی، همه بیزینس‌های دنیا می‌توانند به مزایای ارزشمندی دست یابند. این مزایا به مرحله ایده، توسعه محصول، راه‌اندازی محصول، استراتژی‌های بازاریابی محتوا و سایر عوامل که باعث افزایش موفقیت می‌شود، کمک زیادی می‌کند.

مزایای تحلیل PESTLE را می‌توان مقرون‌به‌صرفه بودن، ارائه درک عمیق‌تر از تجارت، هوشیاری در برابر تهدیدها و روشی برای بهره‌برداری از فرصت‌ها دانست.

به طور مثال، هزینه تجزیه‌وتحلیل PESTLE تنها زمان است؛ زیرا تنها می‌توان آن را از طریق یک سند ساده یا قلم و کاغذ تکمیل کرد. همچنین با تجزیه‌وتحلیل پستل، عواملی که به طور مستقیم و غیرمستقیم بر تجارت تأثیر می‌گذارند را می‌توان در نظر داشت. به‌عنوان‌مثال، ممکن است هنگام ارائه نمونه اولیه محصول خود، متوجه نباشید که مشتریان در مناطق روستایی در مقایسه با مشتریان در مناطق شهری با چه موانع فناوری روبرو هستند. یا درحالی‌که محصول شما در محیط فعلی خود به‌خوبی کار می‌کند، صادرات به آن‌سوی کشور ممکن است یک فاجعه مالی باشد.

از طرفی تحلیل PESTLE می‌تواند آگاهی از تهدیدات بالقوه را افزایش دهد. فرقی نمی‌کند چه یک رقیب داشته باشید و یا محصولاتتان در آینده مورد استقبال مشتریان قرار نگیرد.

اگر از تجزیه‌وتحلیل PESTLE برای تحقیق در مورد ترندهای فناوری استفاده کنید، می‌توانید یاد بگیرید که بازار هدف شما به سمت یک رسانه اجتماعی جدید در حال حرکت است و از این فرصت برای ایجاد یک کمپین بازاریابی قبل از رقیب خود استفاده کنید.

معایب تجزیه و تحلیل پستل چیست؟

هر چند که تا به این جای کار قانع شده‌اید که تحلیل PESTLE برای هر کسب‌وکاری از نان شب واجب‌تر است. اما خوب است که بدانید این ابزار تجزیه‌وتحلیل کسب‌وکار معایبی هم دارد. در ادامه به معایب PESTEL Analysis می‌پردازیم.

  1. تجزیه‌وتحلیل PESTLE در مورد بررسی شش عامل خارجی است. متأسفانه، در برنامه‌ریزی درست، باید بیشتر از این شش مورد بدانید. PESTLE فقط یک دیدگاه بیرونی در مورد مشاغل ارائه می‌دهد.
  2. ازآنجایی‌که تجارت جایی برای حدس و گمان نیست، به‌کاربردن تحلیل PESTLE به‌تنهایی کافی نیست؛ بنابراین نیاز به بررسی دقیق‌تر عوامل خارجی مانند روش SWOT است.
  3. تجزیه‌وتحلیل SWOT برای درک خطاها و تهدیدها، تجزیه‌وتحلیل رقبا و شناسایی رقیب‌های جدید می‌تواند مکمل تحلیل PESTLE تلقی شود.
  4. شش عامل تجزیه‌وتحلیل PESTLE تنها در عرض چند ساعت می‌توانند به‌شدت تغییر کنند. به طور مثال، یک‌شبه اینستاگرام فیلتر می‌شود یا یک قانون جدید می‌تواند از کسب‌وکارهای اینترنتی مالیات بگیرد و غیره.
  5. بیشتر داده‌ها با کمک تجزیه‌وتحلیل پست به‌راحتی پیدا نمی‌شوند. متأسفانه، بسیاری از داده‌هایی که به دنبال آن هستید به‌راحتی به دست نمی‌آیند و به همین دلیل ممکن است آنالیز پسته ما در مورد کسب‌وکارها همیشه درست از آب در نیاید.

در ادامه به فاکتورهای مهم در تحلیل PESTLE می‌پردازیم.

svg%3E - تحلیل PESTEL چیست و چه نقشی در تحلیل کسب و کار دارد؟

چگونه یک تحلیل پستل (PESTEL) ایجاد کنیم؟

برای ایجاد یک تحلیل PESTEL لازم است تا مراحل زیر را به ترتیب دنبال کنید:

  1. تحقیق کنید
  2. از منابع مختلف اطلاعات جمع‌آوری کنید
  3. اطلاعاتی که از منابع درست انتخاب شده‌اند را نگه دارید
  4. داده‌ها را تجزیه‌وتحلیل کنید
  5. از مشاوره کسب‌وکار کمک بگیرید
  6. تمام اطلاعات را به‌صورت مکتوب در آورید

در ادامه به‌تمامی مراحل تجزیه‌وتحلیل PESTLE به‌صورت مفصل می‌پردازیم:

  • محدوده تحقیق خود را مشخص کنید. در این تحقیق باید شامل سناریوهای فعلی و آتی که ممکن است در آینده به وجود بیاید، بشود. سپس آنها را در کسب‌وکارتان در هر نقطه جهان که مشغول به تجارت هستید، اعمال کنید.
  • تصمیم بگیرید که اطلاعات چگونه و توسط چه کسی جمع‌آوری شود. سعی کنید بیش از یک نفر را برای جمع‌آوری داده‌ها برای ارائه دیدگاه‌های مختلف انتخاب کنید.
  • منابع اطلاعاتی مناسبی را شناسایی کنید. هرچند که برای تحلیل PESTLE ، افراد بیرون از کسب‌وکارتان می‌توانند دقت بیشتری کنند، اما کاوش اطلاعات برای همه آنها دید بزرگ‌تری از محیط خارجی به شما می‌دهد.
  • اطلاعات را جمع‌آوری کنید، برای جمع‌آوری اطلاعات می‌توانید از الگوی زیر استفاده کنید.
  • یافته‌هایتان را تجزیه‌وتحلیل کنید. هر داده را از نظر اهمیت در ارتباط با خطر احتمالی که ممکن است برای سازمانتان پیش بیاید، علامت‌گذاری کنید.
  • از مشاوره کسب‌ و کار برای رفع مشکلات کمک بگیرید.
  • تمام اطلاعات و یافته‌ها را برای تحلیل PESTEL به‌صورت مکتوب بنویسید.
  • یافته‌ها را با ذی‌نفعان و شرکا در میان بگذارید و در مورد آن بحث کنید.
  • تصمیم بگیرید که چه اقداماتی باید انجام شود.

به‌طورکلی تجزیه و تحلیل PESTLE باید به طور منظم برای کسب‌وکارها انجام شود تا بتواند به آنها در موفقیت بیشترشان کمک کند. همچنین با کمک تحلیل پستل می‌توان از آخرین ترندهای بازاریابی مطلع شد و به‌خاطر همین آگاهی، یک مزیت رقابتی را در دنیای کسب‌وکارها ایجاد کرد.

نمونه های موفق تحلیل PESTEL در جهان

برای درک بهتر تحلیل PESTEL با بیزینس‌های مختلفی که جز نمونه‌های موفق در استفاده از این ابزار تحلیلی هستند، می‌پردازیم:

  • تحلیل PESTLE برای استارباکس

استارباکس با کاهش هزینه‌ها و آگاهی نسبت به مواردی که برای مشتریانش جز اولویت‌ها بودند، دو نتیجه مهمی بود که پس از تحلیل PESTLE به دست آورد.

  • تحلیل PESTLE برای Beyond Meat

Beyond Meat که در کالیفرنیا تولیدکننده جایگزین‌های گوشت گیاهی است، توانست با کمک ابزار پستل فروش خود را چندبرابر کند. با نگاهی به عوامل زیست‌محیطی که دغدغه بسیاری از گیاهخواران برای تولید گوشت کمتر است، این شرکت توانست گوشت وگان را از ۱% به ۱۰% افزایش دهد.

  • تحلیل PESTLE برای Walmart 

هرچند که فروشگاه‌های زنجیره‌ای والمارت از بزرگ‌ترین مارکت‌های زنجیره‌ای در سراسر دنیا تلقی می‌شوند. اما با کمک آنالیز PESTLE در بخش‌های مختلف، این فروشگاه توانست رشد و سودآوری زیادی به دست آورد.

با نگاهی به عوامل اقتصادی مانند هزینه‌های افزایش تورم و جذابیت برندهایی باقیمت‌های پایین، همچنین گرایش افراد به خرید آنلاین پس از دوران کرونا، فروشگاه زنجیره‌ای والمارت توانست رشد خود را پس از چند سال رکود، چندین برابر کند.

  • تحلیل PESTLE برای آمازون

برای درک بهتر در مورد ابزار PESTLE و تجزیه‌وتحلیل عوامل مختلف آن، سری به «فروشگاه آمازون» یا بهتر است بگوییم بزرگ‌ترین آنلاین‌شاپ دنیا می‌زنیم.

عوامل سیاسی PESTLE

  1. فشار دولت بر ضد سیاست‌های انحصارطلبانه برای شرکت‌های بزرگ.
  2. فشار دولت فدرال و دولت محلی در مورد شیوه‌های استخدام.
  3. مقررات دولتی در مورد امنیت سایبری و حفاظت از حریم خصوصی.

عوامل اقتصادی PESTLE

  1. افزایش درآمدهای قابل تصرف در کشورهای توسعه‌یافته
  2. تورم و مسائلی بر سهام تأثیر می‌گذارد.

عوامل اجتماعی PESTLE

  1. افزایش مصرف‌گرایی در کشورهای توسعه‌یافته
  2. افزایش تقاضا برای تحویل روزانه محصولات به خریداران

عوامل فناوری PESTLE

  1. استفاده از ربات‌ها برای چیدن، بسته‌بندی و تحویل محصول
  2. گسترش هوش مصنوعی برای ارائه خدمات سایت آمازون

عوامل حقوقی PESTLE

  1. اطلاع از قوانین کار که برای نیروی کار آمازون
  2. تغییر مقررات واردات و صادرات
  3. مالیات بر واردات و صادرات کالاهای فروخته شده

عوامل محیطی PESTLE

  1. افزایش هزینه‌های انرژی و در نتیجه هزینه‌های تحویل کالا
  2. اثرات زیست‌محیطی بسته‌بندی‌های پلاستیکی

به جز موارد ذکر شده، بسیاری برندهای مطرح دنیا مانند اپل و شرکت Airbnb نیز از مزایای استفاده از تحلیل پستل کمک گرفته‌اند.

svg%3E - تحلیل PESTEL چیست و چه نقشی در تحلیل کسب و کار دارد؟

نتیجه‌گیری

تحلیل PESTLE یک ابزار استراتژیک است که در تحلیل عوامل بیرونی خارج از یک سازمان استفاده می‌شود. با استفاده از این ابزار، می‌توان به‌صورت جامع و سیستماتیک عوامل سیاسی (Political)، اقتصادی (Economic)، اجتماعی (Social)، فناوری (Technological)، قانونی (Legal) و محیطی (Environmental) را بررسی کرد و تأثیر آن‌ها بر سازمان را ارزیابی نمود.

به‌کاربردن تحلیل PESTLE دارای برخی مزایا مانند شناخت بهتر عوامل بیرونی، شناسایی فرصت‌ها و تهدیدها، پیش‌بینی و برنامه‌ریزی بهتر برای رشد کسب‌وکارها است.

با تحلیل PESTLE، همه صاحبان مشاغل بزرگ و کوچک می‌توانند به تعامل بهتر با عوامل خارجی مانند دولت، جامعه، مشتریان و رقبا بپردازند. شناخت دقیق این عوامل به سازمان‌ها کمک می‌کند تا روابط خود را با آن‌ها بهبود بخشد و استراتژی‌های مناسبی را در نظر بگیرند.

اگر در اول مسیر کسب‌وکار خود هستید و به دنبال سؤالاتی مانند بیزینس چیست و یا استراتژی چیست هستید، نگران نباشید. زیرا مشاوره کسب‌وکار دکتر ویز در تمامی مراحل شروع کسب‌وکار در کنار شماست.

جهت تعیین وقت مشاوره کسب‌وکار در مؤسسه ما می‌توانید با شماره ۸۸۷۴۰۰۷۶-۰۲۱ تماس بگیرید.

سؤالات متداول

  1. هدف از تحلیل PESTLE چیست؟

تجزیه‌وتحلیل PESTLE به ما کمک می‌کند تا بفهمیم که کسب‌وکار ما در بازارها در چه جایگاهی قرار دارد و عواملی را که می‌تواند به طور بالقوه بر تجارت / محصولاتمان تأثیر می‌گذارد را ارزیابی کنیم.

  1. اجزای PESTLE چیست؟

تجزیه‌وتحلیل PESTLE از شش جز تشکیل شده است که می‌تواند بر کسب وکار شما تأثیر بگذارد: سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فناوری، حقوقی و محیطی.

  1. هدف از  PESTLE چیست؟

دو نکته که همیشه باید در حین انجام هر یک از جنبه‌های تحلیلی PESTLE در نظر بگیرید این است: کسب وکار من اکنون کجا هست و کجا می‌خواهد برود؟ این دو سؤال شما را در پی‌بردن به وضعیت فعلی خود در وضعیت ایدئال راهنمایی خواهد کرد.

منبع : drways.com
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی