عمومی

بیزینس چیست؟ بیزینس من کیست؟

بیزینس چیست؟ بیزینس من کیست؟

کسب و کاری که در حوزه فعالیت‌های تجاری یا صنعتی انجام می‌انجام می‌شود و در راستای پیشبرد اهداف اقتصادی اشخاص است، را بیزینس می‌گویند. هر کسی که کسب و کار خرد یا کلان خود را دارد و در حوزه اقتصادی فعالیت می‌کند، یک بیزینس من است. بیزینس من می‌تواند کسب و کار خودش را داشته باشد یا در یک مجموعه در حال فعالیت باشد.

معنی بیزینس چیست؟

یک نظام اقتصادی که برای کسب درآمد شکل می‌گیرد و در آن خدمات یا کالاهای خود را به فروش می‌گذاریم و در قبال آن پول دریافت می‌کنیم. برای این‌که یک کسب و کار با تولید درآمد داشته باشیم نیازمند حداقل سرمایه هستیم. با این سرمایه‌گذاری که بیزینس نامیده می‌شود می‌توان با فروش خدمات یا کالا کسب سود و درآمد کرد؛ چه به صورت خصوصی چه به شکل دولتی.

مراحل ایجاد یک کسب و کار موفق

برای این‌که بتوانیم در هر کاری موفق شویم باید بدانیم دقیقا چه می‌خواهیم. هر کسب و کار موفقی برای شروع نیاز به ایده دارد؛ با داشتن ایده مشخص در ابتدای کار می‌توانید برنامه‌ریزی مشخصی هم داشته باشید. مرحله بعد داشتن انگیزه کافی برای شروع کردن است؛ انگیزه مثل موتور محرک عمل می‌کند. از دیگران مشورت بگیرید تا به توسعه ایده شما کمک کنند. بازار هدف یکی از مهم‌ترین مراحل ایجاد یک کسب و کار موفق است، آن را فراموش نکنید.

مراحل زیادی برای ایجاد یک کسب و کار وجود دارد که ما در اینجا به چند مورد مهم آن اشاره کردیم.

زمینه و صنعتی که در آن تخصص و به آن علاقه دارید را انتخاب کنید

برای راه‌اندازی بیزینس خود به مسیری پا بگذارید که در آن تخصص دارید. تخصص و علاقه یکی از شروط موفقیت در هر کاری است. اگر در زمینه مورد علاقه خود شروع به کار کنید قطعاً سختی‌های مسیر برای‌تان کم‌تر می‌شود.

هدف خود را از راه‌اندازی بیزینس مشخص کنید

قبل از شروع هر کاری در ابتدا باید اهداف خود را از انجام آن کار مشخص کنیم. بدون تعیین هدف مشخص طبیعتاً نتایج خوبی هم به‌دست نمی‌آید. معمولاً برای شروع یک بیزینس موفق ۳ هدف کلی درنظر گرفته می‌شود:
۱- اقتصادی: ‌همه ما برای کسب درآمد و زندگی بهتر تلاش می‌کنیم. راه‌اندازی یک بیزینس می‌تواند به ما کمک کند تا به اهداف مالی خود نزدیک شویم. این هدف ممکن است برای افزایش درآمد، جایگزینی درآمد جدید یا یک درآمد مکمل برای سایر امور اقتصادی ما باشد.

۲- شخصی: ما توجه به بااهمیت بودن پول در زندگی، باید خاطرنشان کنیم که پول گاهی رضایت خاطر اشخاص را به‌طور کامل به‌دنبال ندارد. مردم در برخی مواقع خواستار آزادی هستند؛ یعنی دلشان نمی‌خواهد برای کسی کار کنند، می‌خواهند کسب و کار خودشان را داشته باشند.

اگر کار فقط برای کسب مال باشد نمی‌تواند باعث خشنودی شود، مردم برای این‌که در کنار پول درآوردن بتوانند لذت هم ببرند باید از کاری که انجام می‌دهند راضی و خشنود باشند. در کنار همه این مسائل با راه‌اندازی بیزینس خود می‌توانیم استعدادهای خود را رشد دهیم، و حتی حرفه‌ای شویم.

۳- بازنشستگی: آینده‌نگری جزوی از اهداف افراد برای کار کردن و کسب درآمد است. برای زندگی راحت در سنین پیری نیازمند پول هستیم. تأمین آینده و داشتن امنیت مالی برای ادامه زندگی، نیازمند یک برنامه‌ریزی درست در شروع هر بیزینسی می‌باشد.

svg%3E - بیزینس چیست؟ بیزینس من کیست؟

مشتریان هدف کسب و کار خود را شناسایی کنید

در قسمت مراحل ایجاد کسب و کار به شناسایی هدف اشاره کردیم؛ با شناسایی بازار هدف خود می‌توانید بیزینس خود را در راستای هدف تعیین شده و با درنظر گرفتن علایق و سلیقه مشتریان خود پیش ببرید، و رضایت‌خاطر مشتریان را کسب کنید، که همین امر به پیشرفت شما کمک شایانی می‌کند.

یک تیم حرفه‌ای و متخصص گردآوری کنید

در ابتدا باید بدانید چه تخصص یا مهارتی را برای بیزینس خود نیاز دارید. با توجه به مهارت و تخصص افراد، بهترین اشخاص را برای همکاری در تیم انتخاب کنید. افراد یک تیم باید بتوانند به خوبی با هم تعامل داشته باشند. برای تیم خود یک ر هبر انتخاب کنید؛ رهبر تیم علاوه‌بر این‌که از دیگر افراد حرفه‌ای‌تر است، فردی است که توانایی مدیریت افراد و شرایط را دارد و می‌داند از هر کسی در کجا و چطور استفاده کند.

تعیین بودجه برای کار، اهداف و دستورالعمل تیم، تهیه برنامه زمانی مدون، مشخص شدن وظیفه هر شخص در تیم و همکاری افراد تیم با یکدیگر، از دیگر عملکردهای یک تیم حرفه‌ای می‌باشد.

هزینه‌ها و درآمدهای بیزینس را مشخص کنید

مهم‌ترین بخش قبل از شروع بیزینس موفق، محاسبه هزینه‌هایی است که یک کسب و کار در ابتدا به آن نیاز دارد. برای کسب درآمد در ابتدا نیاز هست که سرمایه‌گذاری صورت بگیرد؛ این هزینه‌ها شامل: اجاره مکان موردنظر، دستمزد کارکنان، هزینه اولیه خدمات یا کالای مورد عرضه و … .

محاسبه درآمد هر بیزینسی با یک فرمول ساده امکان‌پذیر می‌باشد؛ هزینه را از درآمد به‌دست آمده کم کنیم، نتیجه حاصل شده سود خالص بیزینس است.

معرفی انواع کسب و کار

کسب و کارها براساس نیاز و اهداف مختلفی که از راه‌اندازی آن مدنظر داریم به انواع متفاوتی تقسیم می‌شوند؛ من‌جمله: بیزینس شخصی، خانوادگی و تیمی، که در زیر به چند نوع از این کسب و کارها اشاره می‌کنیم:

کسب و کارهای خدماتی

در کسب و کارهای خدماتی ما با کالا و محصولات قابل لمس طرف نیستیم، بلکه خدمات در زمره‌ی راه‌های درآمدی هستند که فرد در ازای ارائه‌ی مهارت و تخصص خود پول دریافت می‌کند؛ خدمات شامل: مهارت‌های آموزشی، تعمیر کردن، مشاوره، آرایشگاه، بانک و شرکت‌های حقوقی می‌شود.

کسب و کارهای تولیدی

در کسب و کارهای تولیدی برخلاف خدماتی ما با کالا در ارتباط هستیم. بیزینس‌های تولیدی کالای خام اولیه را تهیه می‌کنند و با انجام دادن کارهایی بر روی کالای اولیه آن را تغییر می‌دهند و به یک محصول جدید تبدیل می‌نمایند. مانند کارخانجات لوازم خانگی که با مونتاژ کردن قطعات یک محصول جدید به‌وجود می‌آورند.

کسب و کارهای خرده‌فروشی

خرده‌فروشی یک نوع از کسب و کار است که تولیدکننده محصول نهایی را مستقیم برای فروش به مشتری ارائه می‌دهد و محصولات در خرده‌فروشی مصرفی هستند. محصولات می‌توانند به فروشگاه‌ها، فروشگاه‌های اینترنتی یا مستقیم به خود مشتری عرضه شود.

۲ روش ایجاد بیزینس

با تحقیق در بازار برای انتخاب یک بیزینس و با درنظر گرفتن مهارت و تخصص و علاقه‌ی خود، می‌توانید کسب و کار خود را شروع کنید. برای راه‌اندازی یک بیزینس می‌توان از ۲ روش متفاوت بازار سنتی یا کسب و کار اینترنتی استفاده کرد.

کسب و کارهای اینترنتی

هر خدمت یا محصولی که از طریق اینترنت عرضه شود را کسب و کار اینترنتی می‌نامند. امروزه با پیشرفت تکنولوژی و هر چه ساده و راحت‌تر شدن کارها، افراد به کسب و کارهای اینترنتی و خریدهای آنلاین روی آورده‌اند. برای ایجاد یک کار اینترنتی نیاز به مهارت و تجربه در کنار تلاش دار یم. برای کسب درآمد می‌توان از این روش به عنوان یک راه درآمدزایی با ایده‌های خود استفاده کنیم.

کسب و کار در بازار سنتی و به صورت حضوری

کسب و کارهای حضوری در بازار سنتی از دیرباز یکی از راه‌های کسب درآمد به‌شمار می‌روند؛ اما امروزه با روی کار آمدن گرفتن بیزینس‌های اینترنتی، کسب و کارهای سنتی از رونق افتاده‌اند. در بازار سنتی مشتری و فروشنده رودررو معامله می‌کردند که این امر موجب اعتماد مشتری می‌شد، اما در فضای آنلاین این اعتماد به دلیل حضور نداشتن ارائه دهنده خدمات و کالا، کاهش یافته است.

از طرفی در کسب و کار سنتی با محدودیت مکان و زمان طرف هستیم و با مشکل محدودیت مشتری مواجه می‌شویم، که این مورد در کسب و کار اینترنتی صدق نمی‌کند.

دسته‌بندی بیزینس‌ها براساس اندازه

براساس اهداف تعیین شده برای بیزینس و بازار هدف مشخص و نوع خدمت یا محصولی که بیزینس من ارائه می‌دهد، بیزینس به ۳ دسته کلی تقسیم می‌شود: ۱- کسب و کارهای خرد. ۲- شرکت‌های متوسط. ۳- کسب و کارهای بزرگ؛ در زیر به معرفی هر کدام به اختصار می‌پردازیم:

کسب و کارهای خرد

هر بیزینسی براساس نیاز و هدف مالک آن شکل می‌گیرد. کسب و کارهای خرد در موقعیت‌های جغرافیایی و در زمان‌های مختلف با هم تفاوت‌هایی دارند و تعاریف آن‌ها با هم فرق می‌کند؛ اما به‌طور کلی به کسب و کاری که کارکنان آن کم‌تر از ۱۰۰ نفر و در مواردی حتی کم‌تر از ۵۰ نفر می‌شود، می‌گویند که اصولاً مالک آن فقط یک نفر است.

کسب و کارهای خرد در حوزه‌های گوناگونی فعالیت می‌کنند، من‌جمله: صنعت، کشاورزی، کسب و کارهای کوچک خانگی و خانوادگی و غیره.

یکی از ویژگی‌های کسب و کارهای خرد، کارآفرین بودن آن می‌باشد. رابطه صمیمی مدیر با کارکنان، افزایش تولیدات داخلی، ریسک به نسبت پایین نسبت به سرمایه‌گذاری‌های کلان و انعطاف با تغییرات اقتصادی جامعه از دیگر ویژگی‌های منحصربه‌فرد کسب و کارهای خرد است. از طرفی صنایع بزرگ به این کسب و کارها وابسته هستند.

شرکت‌های متوسط

همان‌طور که سایر بخش‌های کسب و کار در کشورها و زمان‌های مختلف با هم متفاوت هستند، شرکت‌های متوسط نیز در مکان‌های جغرافیای تعاریف مختلفی دارند؛ اما در نهایت در هر موقعیتی اهمیت این شرکت‌ها را در چرخه اقتصاد کشور نباید نادیده گرفت.

شرکت‌های متوسط هم مانند کسب و کارهای خرد به اشتغال‌زایی در کشور کمک به‌سزایی می‌کنند. تعداد کارکنان و درآمدها و هزینه‌ها در شرکت‌های متوسط قابل کنترل و تنظیم است. صنایع و کارخانجات بزرگ به این نوع از شرکت‌ها وابسته هستند و درواقع اقتصاد کشور بدون وجود آن‌ها فلج می‌شود.

کسب و کارهای بزرگ

به ارائه‌ی خدمات و کالا به منظور کسب درآمد به‌صورت کلان به مشتریان که اکثراً غیرمستقیم انجام می‌شود، کسب و کار بزرگ می‌گویند. برای راه‌اندازی یک کسب و کار بزرگ تحصیلات خاص دانشگاهی مدنظر نیست، اما به مهارت و تخصص نیازمند است. تعیین اهداف و برنامه‌ریزی و محاسبه هزینه در شروع کار امری اساسی به‌شمار می‌رود.

در کسب وکارهای بزرگ، همان‌طور که از نام آن پیداست، سرمایه‌گذاری نقش مهمی ایفا می‌کند. ریسک‌پذیری بالایی دارد و اگر کارها با برنامه پیش نرود متأسفانه خطر از دست رفتن سرمایه وجود دارد. کارخانجات و صنایع تولیدکننده کشوری، که کارکنان زیادی دارد، شامل این بخش از کسب و کار می‌شوند.

svg%3E - بیزینس چیست؟ بیزینس من کیست؟

مفاهیم رایج در بیزینس و کسب و کار

بحث‌های مربوط به بیزینس نیز مفاهیم تخصصی خاص خود را دارند که آشنایی با این مفاهیم و عبارات، می‌تواند در فهم هر چه بهتر مطالب این حوزه، یاری‌دهنده باشد.

Business Plan (پلن بیزینس)

بیزینس پلن درواقع چشم‌انداز آینده کسب و کار است. به برنامه‌های مدون و بلندمدتی که قبل از شروع کار، که شامل: هزینه‌ها، درآمد، استخدام نیرو، دستمزد کارکنان و اهداف راه‌اندازی بیزینس موردنظر می‌شوند، بیزینس پلن می‌گویند.

در راستای اهداف تعیین شده، بیزینس پلن مانند یک نقشه راهنما عمل می‌کند که به شما نشان می‌دهد چگونه به اهداف خود در کسب و کاری که راه انداخته‌اید، برسید. با داشتن یک بیزینس پلن حرفه‌ای شما قارد خواهید بود رشد کسب و کار خود را نیز مشاهده کنید. پیشنهاد می کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر، مقاله بیزینس پلن چیست را دنبال کنید.

Business Model (مدل بیزینس)

مدل بیزینس همان نقشه راه پول درآوردن است. دقیقا همان چیزی است که به ما می‌گوید که برای چه و چطور یک بیزینس را راه‌اندازی کرده‌ایم و قرار است در این راه چه چیزی به‌دست آوریم. مدل بیزینس شامل برنامه‌های کوتاه‌مدتی است که وجودش برای هر کسب و کاری ضروری می‌باشد.

مدل بیزینس دارای ۳ بخش کلی است:

۱- چه چیزی قرار است تولید شود؟

۲- چطور می‌توانیم فروش خوبی داشته باشیم؟

۳- چگونه مشتری را به سمت خرید سوق دهیم؟

Business Strategy (استراتژی بیزینس)

برای موفقیت در هر کاری نیاز به استراتژی خاصی داریم. تعیین استراتژی بیزینس به رشد کسب و کار ما کمک می‌کند. داشتن استراتژی برای کسب و کار بسیار حائز اهمیت است. تصمیم‌گیری درست در راستای رسیدن به اهداف با تخصیص منابع انسانی و هزینه‌ها در بخش‌های به‌خصوص، از عملکردهای استراتژی می‌باشد، که می‌تواند منجر به پیشرفت کار شود.

بوم کسب و کار

بوم کسب و کار یا کانواس کسب و کار، برای مدیریت استراتژیک کار است. با داشتن بوم، موفقیت کسب و کارتان، بازار هدف، خدمات یا کالای ارائه شده و جزئیات امور مالی کسب و کار خود را در دست دارید.

بوم کسب و کار مزایای زیادی دارد، از جمله: تصویری از کلیت کار جلوی روی شما قرار می‌دهد – ارتباط بخش‌های مختلف کسب و کارتان را به نمایش می‌گذارد – پیش‌نمایشی از مدل کسب و کار است که جزئیات غیرضروری در آن وجود ندارد – برای ارائه ایده خود در جلسات می‌توان از آن برای نشان دادن طرح کلی کار استفاده کرد.

svg%3E - بیزینس چیست؟ بیزینس من کیست؟

۵ راه برای کسب موفقیت در کسب و کار

زمانی که قدم در راهی می‌گذاریم، برنامه‌هایی را مشخص می‌کنیم که به موفقیت بیانجامد. برای موفقیت در کسب و کار خود از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌نماییم. موفقیت در کسب و کار هم راه‌های مختلفی دارد، تمرکز کردن بر روی کاری که در حال انجام آن هستیم یکی از مهم‌ترین و مطمئن‌ترین گزینه‌های موفقیت است.

برای موفقیت در کسب و کار باید به موفقیت خود خوشبین باشیم، با برنامه پیش برویم، وقایع غیرقابل انتظار را پیشبینی کنیم، خودمان را به‌روز کنیم و بسیاری از روش‌های دیگر که در زیر به تعدادی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

برای کسب و کار خود یک رهبر انتخاب کنید

موفقیت یا شکست یک کسب و کار با نحوه مدیریت آن رابطه مستقیمی دارد. برای این‌که بتوانیم یک کسب و کار موفق داشته باشیم، باید قبل از هر اقدامی برای شروع کار یک رهبر متخصص و ماهر انتخاب کنیم.

رهبر یک کسب و کار باید علاوه‌بر مهارت و تخصص لازم، حس مدیریتی و کنترل افراد تیم را داشته باشد. رهبر باید بداند که از چه کسی در کجا استفاده کند. اهداف کسب و کار را درنظر بگیرد و براساس اهداف تعیین شده استراتژی را پیاده کند. هر کار موفقی برای سامان‌دهی و نظم به یک رهبر نیاز دارد.

با مشتریان خود ارتباط مؤثر برقرار کنید

تصور عموم کسب و کارها این است که ارتباط با مشتریان وظیفه‌ی فروشنده است؛ اما درواقع اگر بتوانید با مشتریان خود ارتباط مؤثری برقرار کنید قطعاً به رشد و محبوبیت کسب و کار خود کمک کرده‌اید.

یکی از راه‌های ارتباط با مشتری، نظرسنجی‌ها هستند که نشان می‌دهند کسب و کارها قدرشناس مشتریان وفادار خود هستند.

با کارمندان خود ارتباط خوبی داشته باشید

یک کارفرما هر چقدر که بتواند با کارمندان خود ارتباط بهتری برقرار کند به همان اندازه اعتماد کارکنان به مجموعه و مدیر بیشتر می‌شود. جلب اعتماد و حس خوب کارکنان به ایجاد فضای صمیمی در محیط کار کمک می‌کند، که می‌تواند باعث رشد و ارتقای کسب و کار شود.

کارمندان باید بتوانند با محیط کار خود و همکاران ارتباط برقرار کنند. مدیران با برقراری روابط مؤثر با کارمندان خود باعث می‌شوند آن‌ها انگیزه لازم برای کار و موفقیت در آن را به‌دست بیاورند.

محصولات و خدمات باکیفیت ارائه دهید.

بحث کیفیت در قدیم و بازار سنتی مبتنی بر کفیت ظاهری محصولات بود، اما امروز مفهوم کیفیت تغییری اساسی کرده است؛ درجه رضایتمندی مشتری نسبت به خدمات یا محصولات ارائه شده کیفیت آن را نشان می‌دهد.

باید برای نظر و سلیقه مشتری احترام قائل شوید. با ارائه محصولات و خدمات باکیفیت می‌توانید رضایت مشتری را به‌دست آورید، که این امر باعث وفاداری مشتری به شما می‌شود.

انعطاف‌پذیر باشید

با توجه به سرعت تغییرات در همه جوانب زندگی، کسب و کارها نیز باید با موج تغییرات همراه باشند و خود را آماده هرگونه تغییر و تحولی کنند؛ این یعنی انعطاف‌پذیری در کسب و کار. اگر کسب و کارها نخواهند با تکنولوژی پیش بروند و خود را از مسیر پیشرفت دور نگه دارند، قطعاً با شکست مواجه خواهند شد.

بیزینس من کیست؟

بیزینس من یا بیزینس وومن به شخصی گفته می‌شود که کسب و کار خود را اداره می‌کند. حال این شخص می‌تواند کارمند یک سازمان یا شرکت تجاری یا خود صاحب آن کسب و کار باشد. اما در حالت کلی بیزینس من به کسی اطلاق می‌شود که کسب و کار مختص خود را راه‌اندازی کرده و اداره می‌کند.

برای راه‌اندازی بیزینس باید از خدمات بیزینس کوچینگ استفاده کنیم؟

کوچ به معنی مربی می‌باشد. اصطلاح کوچینگ از دیرباز در بیزینس به‌وجود آمده است و بیشتر مردم دنیا از بیزینس کوچینگ برای کسب و کار خود استفاده می‌کنند. بیزینس کوچینگ به کسب و کارها و کارآفرینان کمک می‌کند تا مسیر موفقیت خود را ترسیم کنند تا بتوانند به اهدافی که برای تجارت خود مشخص نمودند، برسند. کسب و کارها از طریق شرکت در جلسات کوچینگ و مشورت با مشاوره کسب و کار می‌توانند مهارت خود را افزایش دهند و تغییر نگرش خود را در زمینه کسب و کار داشته باشند.


سوالات متداول

۱- برای شروع بیزینس چه کارهایی باید انجام دهیم؟

برای این‌که بتوانیم در هر کاری موفق شویم باید بدانیم دقیقا چه می‌خواهیم. هر کسب و کار موفقی برای شروع نیاز به ایده دارد؛ میزان تخصص و مهارت در زمینه‌ای که قرار است وارد شوید، بازار هدف و تعیین سود و هزینه، از مهم‌ترین مواردی هستند که باید در آغاز یک بیزینس لحاظ شوند.

۲- بیزینس یعنی چه؟

بیزینس یک نظام اقتصادی است که برای کسب درآمد شکل می‌گیرد و در آن خدمات یا کالاهایی در قبال دریافت پول، عرضه می‌شوند.

۳- وظایف یک بیزینس من چیست؟

بیزینس من به کسی اطلاق می‌شود که کسب و کار مختص خود را راه‌اندازی کرده و اداره می‌کند. مدیریت کارمندان و ارتباط با مشتریان، از مهم‌ترین وظایف یک بیزینس من محسوب می‌شوند.

منبع : drways.com
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی