خبر

بیداری سهام عدالت از خواب دوساله

بیداری سهام عدالت از خواب دوساله

364816 554 - بیداری سهام عدالت از خواب دوساله

اقتصاد۲۴– روز گذشته جلسه شورای عالی بورس برگزار شد و بر اساس آن ۵ مصوبه جدید ابلاغ شد. مصوباتی که مهمترین ان در خصوص تعیین تکلیف افزایش سرمایه سهام عدالت و همچنین اصلاحات صورت گرفته در خصوص دستور العمل معاملات کالا و اوراق بهادار قابل معامله در بورس انرژی و همچنین انجام معاملات گواهی صرفه جویی انرژی مربوط می‌شود.

درواقع این مصوبات از آن جهت حائز اهمیت است که پس از مدت‌ها موانع پیش روی سهامداران سهام عدالت برداشته خواهد شد و نگرانی‌هایی که برای افزایش سرمایه شرکت‌ها و حذف سهامداران عدالت مطرح بوده برداشته خواهد شد که می‌تواند بخشی از سهام‌های قفل شده نماد‌های سهام عدالت در بازار سرمایه آزاد شود، از سوی دیگر با تصویب معاملات گواهی صرفه جویی دولت سعی دارد تا با استفاده از مشوق‌های اینچنینی بخشی از ناترازی کنونی حاکم بر حامل انرژی به ویژه در حوزه گاز و برق را مرتفع کند؛ موضوعی که به نظر می‌رسد هزینه‌های بالای شرکت‌ها برای تغییر ساختار‌ها و تجهیزاتی که می‌تواند به صرفه جویی منجر شود به میزانی خواهد بود که اوراق گواهی صرفه جویی انگیزه لازم را برای شرکت‌ها ایجاد نخواهند کرد.

نگاهی بر مصوبات شورای عالی بورس

بر اساس این گزارش، در دویست و بیست و هشتمین جلسه شورای عالی بورس، نخست گزارشی از آخرین وضعیت بازار سرمایه و صنایع بورسی و تاثیر تصمیمات وزارت نیرو درباره مدیریت مصرف برق بر صنایع مطرح و مقرر شد که وزیر اقتصاد با هماهنگی وزیر صنعت طی مکاتباتی با وزارت نیرو و هیات دولت پیگیر اتخاذ تصمیمات مناسب جهت مدیریت تخصیص برق صنایع در هفته‌های اوج مصرف برق باشد. در ادامه تصمیماتی درباره نحوه مشارکت در افزایش سرمایه شرکت‌های سرمایه‌پذیر بورسی و غیر بورسی سهام عدالت اتخاذ شد تا فرایند افزایش سرمایه این شرکت‌ها تسهیل و تعیین تکلیف شود. در این جلسه همچنین اصلاحات پیشنهادی سازمان بورس و اوراق بهادار در دستورالعمل معاملات کالا و اوراق بهادار قابل معامله در بورس انرژی و ایجاد امکان انجام معاملات گواهی صرفه‌جویی انرژی به تصویب رسید.


بیشتر بخوانید: پرداخت سود سهام عدالت از محل شرکت‌های غیربورسی


در ادامه در راستای حفظ حقوق سهامداران حقیقی و حقوقی مقرر شد مبالغ جرایم مندرج در ماده ۱۴ قانون توسعه ابزار‌ها و نهاد‌های مالی که متوجه ناشران اوراق بهادار، نهاد‌های مالی و تشکل‌های خودانتظام و نیز مدیران آنهاست، متناسب با شاخص تورم اعلامی بانک مرکزی تعدیل شده و جهت تصویب به هیات دولت پیشنهاد شود. بر اساس قانون کف و سقف جرایم هر ۳ سال یک بار با پیشنهاد شورای عالی بورس در هیات وزیران به تصویب می‌رسد. همچنین در جدیدترین جلسه شورای عالی بورس، به پیشنهاد علی صالح‌آبادی رییس کل بانک مرکزی و با تصویب اعضای شورای عالی بورس، مقرر شد گواهی سپرده خرید سکه طلا طرح امام، پس از تایید کمیته فقهی سازمان به عنوان ابزار مالی در بازار سرمایه پذیرفته و درج شود.

تعیین تکلیف سهام عدالت

در رابطه با تاثیر مصوبات شورای عالی بورس بر معاملات سهام عدالت اکبر حیدری مشاور عالی فراکسیون سهام عدالت مجلس شورای اسلامی به آرمان امروز گفت: بعد از جمع بندی‌هایی که در مورد نحوه ازاد سازی سهام عدالت صورت گرفت و منجر به تعلیق اقداماتی و مصوبات پیشین شد، در دور جدید فعالیت شورای عالی بورس مقرر شد کارگروهی با مبنای کارشناسی و علمی و با رعایت قوانین آیین نامه سهام عدالت را اصلاح کند و مدل اجرایی منطبق با قانون را ابلاغ کند.

وی در ادامه افزود: مصوبات روز گذشته بر اساس تصمیمات کارگروه رقم خورده و تلاش شده تا موانع پیش روی سهامداران عدالت تا زمان تصویب اصلاحیه جدید منطبق بر قانون بر طرف شود.

وی به مشکل سهامداران در خصوص افزایش سرمایه شرکت‌های سهام عدالت اشاره کرد و گفت: برای حفظ و صیانت از حقوق سهامداران مدلی تدوین شده تا با افزایش سرمایه شرکت‌ها شاهد حذف سهامداران نباشیم.

حیدری گفت: در این راستا کارگروه ویژه برای دستیابی به مدل مبتنی بر قانون ابلاغیه ۸ ماده‌ای بند ششم اصل ۴۴ قانون اساسی تلاش می‌کند که بر اساس آن استیفای حقوقی که در آیین نامه قبلی وجود نداشت و به تضییع گسترده حقوق مردم منجر می‌شد مورد توجه قرار گیرد.

این نماینده مجلس تاکید کرد: تعیین تکلیف دو ساله سهام عدالت و اقداماتی که مغایر با قانون صورت گرفته مورد تاکید تمامی کارشناسان و مسئولان بوده و در این راستا سه مدل و ۴ پیشنهاد مطرح شده در کارگروه در دست بررسی است که پیس از جمع بندی نهایی نحوه اجرای آن ابلاغ خواهد شد.


بیشتر بخوانید: سه خبر جدید درخصوص سهام عدالت


وی در خصوص جاماندگان سهام عدالت نیز گفت: در خصوص جاماندگان سهام عدالت مجلس در قانون بودجه تکلیف مشخصی را برای دولت تعیین کرده البته فلسفه وجودی جاماندگان مربوط به ۱.۸ میلیون نفر است که برگه سهامداری دریافت کرده اند، اما به دلیل عدم مغایرت گیری و تحلیلی که در آن موقع انجام گرفت جا مانده اند که این افراد بدون قانون جدیدی در قالب اصلاحیه امکان جبران خواهند داشت به گفته حیدری بخش دوم ۶ دهک‌های پایین جامعه را تشکیل می‌دهند که افراد تحت پوشش سازمان‌های حمایتی بوده و ۳.۵ میلیون نفر را تشکیل می‌دهد. بر این اساس سهام عدالت این افراد در قالب بودجه ۱۴۰۱ تعیین تکلیف شده و بدون هرگونه ثبت نام و اقدام خاصی انجام‌ می‌گیرد اگرچه در خصوص نحوه سهام آن‌ها همچنان جای بحث وجود دارد.

تصویب گواهی معاملات صرفه جویی

همچنین یکی از مصوبات روز گذشته شورای عالی بورس معاملات گواهی صرفه جویی انرژی در بورس انرژی بود. موضوعی که مدیرعامل بورس انرژی از ایجاد زیرساخت‌های لازم آن از مدت‌های پیش خبر داده است به گفته علی نقوی برای صرفه‌جویی در مصرف حامل‌های انرژی در فاز اول گاز و برق پروژه‌هایی که براساس این حامل‌ها اجرا می‌شود، اگر با انجام روش‌هایی منجر به صرفه‌جویی در مصرف برق و گاز شود، طبق مصوبه کمیسیون صرفه‌جویی که تحت نظارت سازمان برنامه و بودجه قرار دارد، می‌تواند به میزان صرفه‌جویی بخشی از گاز یا برق صرفه‌جویی شده را در قالب اوراق گواهی صرفه‌جویی در اختیار سرمایه‌گذاران قرار دهد، که بتوانند آن را در بورس انرژی معامله کنند.

نقوی افزود: با تصویب دستورالعمل معاملات گواهی صرفه‌جویی انرژی در شورای عالی بورس، شرکت ملی گاز و وزارت نیرو باید کار‌های اجرایی و مقدماتی آن را انجام دهند.

منبع: آرمان امروز

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی