خبر

ایران تا ۱۰ سال آینده یکی از قدرتهای صنعتی جهان خواهد بود

ایران تا ۱۰ سال آینده یکی از قدرتهای صنعتی جهان خواهد
بود

منجورول کریم خان چودری در حاشیه دیدار با تجار، بازرگانان و صنعتگران اردبیل در اتاق بازرگانی به خبرنگار بازار گفت: در سفر به اردبیل علاوه بر بازدید از واحدهای تولیدی در شهرک صنعتی اردبیل، با تجار و صنعتگران نشستی را داشتیم تا با توجه به اهمیت فعالیت های اقتصادی و فعالان این حوزه به عنوان پیشرانان توسعه، انتظار می رود ماحصل این نشست ها تقویت روابط ایران و بنگلادش را به همراه داشته باشد.

ایران در استقلال اقتصادی تحول آفرین است

وی حرکت کشورمان را در تقویت نظام اقتصادی بر پایه اقتصاد مقاومتی ارزشمند توصیف کرد و گفت: هیچ کشوری در خاورمیانه نظیر ایران در استقلال اقتصادی حرکت های تحول آفرینی نداشته و ایران بدون تکیه بر صنعت نفت و پتروشیمی توانسته در سایر صنایع موفق عمل کند.

سفیر بنگلادش در ایران تصریح کرد: با توجه به منابع انسانی ارزشمند و دستیابی به تکنولوژی های جدید در ایران، آینده این کشور روشن است و به جرأت می توان گفت در ۱۰ سال آینده ایران به مهمترین کشور صنعتی منطقه در عرصه جهانی تبدیل خواهد شد.

کریم خان چودری افزود: این موفقیت در سایه تلاش فعالان اقتصادی، صنعتگران و تولیدکنندگان تحقق پیدا می کند تا ایران در آسیا و حتی جهان در صنایع مختلف حرف اول را بزند.

استان های مختلف ایران، مزیت های نسبی خود را اعلام کنند

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: با هدف آشنایی با ظرفیت های تجاری و صنعتی استان اردبیل به این منطقه سفر کردیم و امیدواریم در مسیر توسعه روابط ایران با بنگلادش، استان های مختلف نیز مزیت های نسبی خود را در فرصت های سرمایه گذاری و توسعه روابط اعلام کنند تا ما بتوانیم از این شرایط مهیا شده بیشتر استفاده کنیم.

کریم خان چودری اضافه کرد: در کنار توسعه روابط اقتصادی، با توجه به قرابت های نزدیکی فرهنگی و اعتقادی بین ایران و مردم بنگلادش که هر ۲ کشور مسلمان و ریشه زبان فارسی دارند، امیدواریم با بهره گیری از این مشترکات فرهنگی بتوان به توسعه روابط نیز کمک کرد.

وی با معرفی ظرفیت های بنگلادش با داشتن ۱۶۴ میلیون نفر جمعیت و رشد اقتصادی بیش از ۸.۵ درصد در سال های اخیر بیان کرد: میزان صادرات کشور بنگلادش در سال ۲۰۲۳ به ۵۴ میلیارد دلار رسیده و واردات آن نیز بالغ بر ۷۵ میلیارد دلار است.

فعالیت ۹ منطقه ویژه صادراتی و ۱۰۰ منطقه ویژه اقتصادی در بنگلادش

کریم خان چودری در ادامه سخنان خود اظهار کرد: این کشور در صنعت پوشاک و دارو جز کشورهای پیشرو در صادرات است و محصولات چرم تولید شده این کشور در ردیف ۱۰ تولید برتر دنیا است و امیدواریم با توسعه روابط تجاری بنگلادش بتواند در مسیر رشد اقتصادی مناسب عمل کند.

وی تصریح کرد: سالانه ۱۰ میلیارد دلار واردات ماشین آلات نساجی و هشت میلیارد دلار واردات آهن و استیل به بنگلادش را شاهد هستیم که سهم ایران از واردات ۲۳ میلیون دلار و صادرات نیز ۶۴ میلیون دلار است.

کریم خان چودری فعالیت ۹ منطقه ویژه صادراتی و ۱۰۰ منطقه ویژه اقتصادی بنگلادش را یادآور شد و گفت: همه این ظرفیت ها شرایط خوبی را فراهم کرده تا ما بتوانیم تولید محصولات متنوعی را به بازارهای جهانی عرضه کنیم.

در صدد حل مشکل تبادلات بانکی با ایران هستیم

وی افزود: عمده واردات ما از ایران صنایع سیمان، قیر، ال. پی. چی، زعفران، کشمش، زیره و خشکبار است و علاوه بر آن نخ مصنوعی، آهن، استیل، منسوجات پلاستیکی، کود و ماشین آلات کشاورزی را نیز وارد می کنیم.

سفیر بنگلادش در ایران خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط مناسب حضور سرمایه گذاران در بنگلادش، ما از هیئت های ایرانی حمایت می کنیم در کنار تأمین زمین و زیرساخت، حتی ساختمان در اختیار آنها قرار داده و در صدد حل مشکل تبادلات بانکی با ایران هستیم.

منبع :
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی