خبر

چشم بورس به برجام است

چشم بورس به برجام است

378326 505 - چشم بورس به برجام است

اقتصاد۲۴– کریمی ادامه داد: این روز‌ها با وجود اخبار مثبت برجام و قوت گرفتن احتمال حصول مذاکره، اما شاخص بورس منفی است و تنها دو گروه خودرویی و بانکی با اقبال سرمایه‌گذاران روبه‌رو هستند. خودرویی‌ها تحت تأثیر اخبار برجامی و خبر‌های مبنی بر عرضه خودرو در بورس کالا مورد توجه فعالان بازار قرار گرفته‌اند که باعث افزایش ارزش معاملات در این صنعت شده است. اولین عرضه خودرو در بورس کالا و اختلاف حدود ۱۳ درصدی با بازار آزاد و کاهش دلالی در این صنعت باعث شفافیت در این گروه شد.

این کارشناس بورس گفت: قیمت دلار در کانال ۲۹ هزار تومان قرار گرفت که درصورت توافق با توجه به قیمت دلار نیمایی انتظار ریزش زیادی نمی‌رود. صنایع دلار محور تحت تأثیر افت قیمت دلار پرعرضه شدند و قدرت خریداران در سهام دلار محور به شدت کاهش یافته است. در این صنایع با در نظر گرفتن حصول توافق و رفع تحریم‌ها درگروه‌های پتروشیمی و شیمیایی، فروش‌های بیشتری را می‌توانند انجام دهند. در بازار‌های جهانی قیمت نفت به زیر ۹۵ دلار رسید و قیمت اونس جهانی طلا نیز کاهش یافت و به ۱۷۷۰ دلار رسید.

کریمی گفت: تضعیف شاخص دلار باعث شده که مقداری از فشار نزولی در بازار طلا کاسته شود، اما در شرایط عدم اطمینان فعلی روند مشخصی در بازار جهانی طلا وجود ندارد. مس جهانی به ۷۹۴۰ دلار و روی به بالای ۳۶۰۰ دلار رسید و آلومینیوم نیز در محدوده ۲۴۰۰ دلار معامله می‌شود.

نگاهی به بازار هفته گذشته

این کارشناس بورس گفت: در اولین روز معاملاتی هفته شاخص کل با جهش مثبت ۱۸ هزار واحدی به سطح یک میلیون و ۴۶۷ هزار واحد رسید. بازار با اخبار خوش برجامی سبزپوش شد و با محوریت گروه‌های خودرویی و بانکی، بهبود معاملات و بالارفتن ارزش معاملات را تجربه کرد. با افزایش موج تقاضا در اکثر گروه‌ها شاهد ورود پول ۱۷۰ میلیارد تومانی به بازار بودیم. صندوق‌های با درآمد ثابت خروج پول را ثبت کردند. اخبار سیاسی و احیای برجام بر بازار ارز تأثیر گذاشت و دلار آزاد به کانال ۳۰ هزار تومان افت کرد. از اتفاقات مهم دیگر بازگشایی «وسالت» بود که بعد از مدت‌ها صف خرید، بدون دامنه بازگشایی شد که در نهایت توانست با صف خرید بسته شود.


بیشتر بخوانید: صف خرید و فروش سهام در ۲۹ مرداد ۱۴۰۱


کریمی ادامه داد: در دومین روز کاری هفته، بازار متعادل و منفی در گروه‌های مختلف معامله شد و هیجانات مثبت روز قبل کاهش یافت. سنگ آهنی‌ها، فولادی‌ها و تا حدودی پتروشیمی‌ها از گروه‌های پرعرضه بازار بودند. با داغ شدن مذاکرات برجامی گروه خودرویی معاملات بهتری داشتند. در نهایت شاخص کل با افت اندک به رقم یک میلیون و ۴۶۳ هزار واحدی رسید. ارزش معاملات خرد در محدوده ۳۰۰۰ میلیارد تومان قرار داشت. از اتفاقات مهم این روز آگهی فروش بلوک ۴۹ درصدی «شاراک» توسط «وبانک» بود که موجی از تقاضا وارد سهم «وبانک» شد. ارزش این بلوک حدود ۱۹ درصد از کل ارزش بازار «وبانک» بیشتر است که به‌صورت یکجا و نقد پیشنهاد شد. با خبر انتشار ابلاغیه دستورالعمل محاسبه قیمت نفت خام، پالایشی‌ها مورد تقاضا قرار گرفتند که بر طبق این ابلاغیه در این فرمول تخفیفات و نحوه محاسبه خوراک و فرآورده همچون سال ۱۴۰۰ باقی مانده و تنها کیفیت محصول در نظر گرفته می‌شود.

نگاه شرکت‌ها به اخبار مذاکرات

این کارشناس بازار سرمایه گفت: در روز دوشنبه بازار با منفی کار خود را شروع کرد و در ادامه با اخبار مثبت برجامی تقاضا در گروه خودرویی و بانکی افزایش یافت که توانستند بر کلیت بازار تأثیر بگذارند. شاخص کل با رشد جزئی در سطح یک میلیون و ۴۶۳ هزار واحد ماند. آخرین مهلت اتحادیه اروپا در خصوص اعلام نظر ایران درباره برجام به‌صورت غیررسمی تا روز دوشنبه بود که ایران اعلام کرده بود تا پایان روز پاسخ خواهد داد. در نتیجه رفتار سرمایه‌گذاران تحت تأثیر این اخبار برجامی قرار گرفت. در نیمه دوم بازار گروه خودرویی و ارتباطات با تقاضا همراه شدند، ولی به‌طور کلی برآیند معاملات خروج ۴۰ میلیارد تومان ثبت شد.

وی ادامه داد: در معاملات دلار نیز شاهد کاهش نرخ دلار در بازار آزاد به زیر ۳۰ هزار تومان بودیم که تحت تأثیر احتمال توافق برجامی بود.

کریمی ادامه داد: در روز سه‌شنبه، بازار در ابتدای وقت گروه‌های ریالی بازار در ادامه اخبار مثبت برجامی پرتقاضا بود، ولی در نیمه دوم بازار عرضه‌های سنگین در گروه خودرویی و بانکی باعث شد که این جو منفی به کلیت بازار سرایت کند و در نهایت شاخص کل با کاهش اندک به سطح یک میلیون و ۴۵۹ هزار واحد رسید. حجم و ارزش معاملات با توجه به شرایط هیجانی و اخبار ضد و نقیض برجامی به نسبت روز‌های قبل افزایش یافته و به ۳۵۰۰ میلیارد تومان رسید. با جدی شدن مذاکرات برجامی قیمت نفت به محدوده ۹۵ دلار رسید و از طرفی انتشار داده‌های رشد اقتصادی چین بر این افت تأثیر داشت که در نتیجه آن کاهش سودآوری نماد‌های پالایشی می‌شود. با توجه به روند معاملات انتظار حصول توافق در بین سرمایه‌گذاران دیده می‌شود، ولی نبود اطمینان در بازار موج می‌زند. ایران در پاسخ خود خواستار تضامین بیشتر برای لغو تحریم‌های آمریکا شد. از اخبار دیگر این روز برداشته شدن قرعه‌کشی برای تمام محصولات سایپا از شهریور ماه بود.

در آخرین روز هفته با کاهش قیمت دلار به زیر ۳۰ هزار تومان و اخبار مربوط به حصول توافق شاهد فشار عرضه در گروه‌های دلار محور بازار بودیم. خروج نقدینگی حقیقی حدود ۱۹۰ میلیارد تومان برآورد شد.

در نیمه‌های دوم بازار با خبر‌های مثبت برجامی موجی از تقاضا در گروه خودرویی و بانکی را شاهد بودیم. در نهایت شاخص کل با افت بیش از ۸۰۰۰ واحدی به رقم یک میلیون و ۴۵۱ هزار واحد رسید. از اخبار مهم این روز می‌توان به عرضه خودرو در بورس کالا اشاره کرد که در نهایت قیمت پایه خودرو به‌طور میانگین ۳۰ درصد معامله و حاشیه سود ۱۳ درصدی با بازار آزاد ایجاد شد. از اخبار مهم دیگر اینکه واردات خودرو توسط وزارت صمت نهایی شد.

منبع: صدای بورس

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی