خبر

بورس با توافق به ثبات می‌رسد

بورس با توافق به ثبات می‌رسد

377836 957 - بورس با توافق به ثبات می‌رسد

اقتصاد۲۴– شهرام معینی اظهار کرد: در شرایط عدم توافق دو اتفاق خواهد افتاد، اول اینکه ممکن است تحریم‌ها به شدت دوران ترامپ اعمال شود به طوری که درآمد ارزی را از میزان فعلی نیز کاهش دهد و پیش بینی دوم این است که طرفین وضعیت کج دار و مریز فعلی را ادامه دهند.

وی افزود: اگر تحریم‌های جدید به واسطه شرایط عدم توافق به نحوی باشد که درآمد ایران را بازهم محدود کند، تورم حاصل از آن، مجدد تأثیر خود را در تمام بازار‌ها می‌گذارد.

این اقتصاددان ادامه داد: در صورت احیای برجام، می‌توان انتظار بازگشت همان رشد متوسط را برای اقتصاد کشور داشت و نه چیزی بیشتر از آن. در واقع حتی اگر نتیجه برجام هم مثبت باشد فقط تحریم‌های تجاری برداشته شده و می‌توان علاوه بر فروش نفت و گاز، پول‌های بلوکه شده را دریافت کرد؛ برجام فعلی به معنای ورود جدی سرمایه گذاران بین‌المللی نیست و ورود آنان نیازمند اطمینان آن‌ها به فضای سرمایه گذاری در ایران است.

احتیاط در دستور کار سرمایه‌گذاران خارجی

معینی تاکید کرد: سرمایه گذاران بین‌المللی، احتیاط خواهند کرد که در صورت بازگشت جمهوری‌خواهان آمریکا، ممکن است دوباره برجام متوقف شود.

وی با بیان اینکه تنها اقدامی که می‌تواند اقتصاد ایران را از وضعیت فعلی نجات دهد، برجام است، گفت: هیچ پتانسیل و امکان بالقوه‌ای در اقتصاد ایران همانند احیای برجام نیست. چون فروش نفت، گاز و ارتباطات تجاری با دیگر کشورها، تنها در صورت انجام توافق شکل می‌گیرد.


بیشتر بخوانید: پرتفوی سهامداران در زیان غرق شد


این اقتصاددان تصریح کرد: واکنش دولت و جامعه در شدت و تأثیر این توافق برای بازگشت به دوران رشد اقتصادی مثبت، نقش به سزایی دارد.

معینی با بیان اینکه در صورت احیای برجام، اندکی کاهش را در بازار دلار خواهیم داشت گفت: حتی اگر این افت دلار اندک هم باشد، می‌تواند نرخ دلار را در یک مقطع زمانی تثبیت کند. البته ریزش نرخ دلار در شرایطی است که دولت قصد نداشته باشد، نرخ فعلی ارز را نگه دارد.

در صورت انجام توافق، شاهد ثبات نسبی در بورس خواهیم بود

وی با بیان اینکه در صورت انجام توافق، شاهد ثبات نسبی در بورس خواهیم بود، گفت: برای بازار بورس پیش‌بینی می‌شود، شبیه همان اتفاقی بیفتد که از سال ۱۳۹۴ به بعد اتفاق افتاد، یعنی رشد نسبی برخی گروه‌های ذینفع برجام به واسطه ارتباطی که با شرکت‌های بین‌المللی شکل می‌گیرد.

این اقتصاددان گفت: از آن جایی که نرخ دلار نیمایی هم اکنون نزدیک به ۲۶ هزار تومان است، نمی‌توان انتظار رشد قابل توجه سود برای شرکت‌هایی که صادرات دلاری دارند، را داشت، اما تا حدودی ریسک تولید آنان را کاهش می‌دهد. 

معینی تاکید کرد: به صورت کلی با احیای برجام، بازار بورس در وضعیت و افقی شفاف‌تر قرار خواهد گرفت و تا حدودی این بازار را از فضای نامطمئن فعلی خارج می‌کند.

منبع: ایمنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی