خبر

پیش بینی بورس امروز سه شنبه ۲۰ تیر ۱۴۰۲

پیش بینی بورس امروز سه شنبه ۲۰ تیر ۱۴۰۲

502390 631 - پیش بینی بورس امروز سه شنبه ۲۰ تیر ۱۴۰۲

اقتصاد۲۴- بورس تهران در روز میانی هفته در سایه ابلاغ رسمی افزایش نرخ خوراک صنایع پتروشیمی و پالایشی، نقشه یکپارچه سرخ دیگری را به نمایش گذاشت. در بازار دوشنبه بیش از سه چهارم نماد‌ها در سوی منفی دامنه نوسان ایستادند. کار به جایی رسید که جریان عرضه به نمادی مثل ارفع نیز که گزارش عملکرد فصلی مطلوبی را منتشر کرده فشار زیادی وارد کرد.

در شرایط فعلی گزارش‌های عملکردی که حاکی از جهش سودسازی شرکت‌هاست می‌تواند نقش مهمی در تعدیل P/E آن‌ها بازی کند. این موضوع به نوبه خود موجب ارزندگی سهام در قیمت‌های فعلی می‌شود.

شاخص کل در پایان معاملات دوشنبه با افت ۱۷ هزار و ۸۲۹ واحدی که معادل ۰.۸۲ درصد این شاخص است روبه‌رو شد. بر این اساس برآیند معاملات سبب شد تا شاخص کل در سطح دو میلیون و ۱۵۸ هزار واحدی بایستد.

همچنین شاخص هم‌وزن همسو با شاخص کل رفتار کرد و با کاهش ۱.۲۹ درصدی به سطح ۷۶۰ هزار و ۸۵۷ واحدی رسید.

بورس تهران زیر ذره‌بین آمار و ارقام

تابلو بورس اوراق بهادار تهران، حجم معاملات یکشنبه را ۱۰ میلیارد برگه سهم و ارزش معاملات خرد را ۶ هزار و ۷۸۸ میلیارد تومان نشان می‌دهد که شامل سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی است.


بیشتر بخوانید:  گزارش بورس امروز دوشنبه ۱۹ تیر ۱۴۰۲


بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی حکایت از خروج سرمایه حقیقی‌ها از بازار سهام دارد. شاخص ورود و خروج سرمایه در پایان بورس یکشنبه، خبر از خروج ۸۴۸ میلیارد تومانی پول از سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی می‌دهد.

بورس: ارزنده، اما بی‌انگیزه

در جریان معاملات روز میانی هفته سوم تیرماه ۱۵۷ نماد در رنج منفی بین دو تا سه درصد به کار خود پایان دادند. به طور کلی تقریبا نیمی از سهم‌های بازار در بازه صفر تا منفی سه درصد قرار گرفتند. این موضوع نشان از آن دارد که بازار در شرایط فعلی سهام ارزنده را شناسایی کرده است، اما انگیزه کافی برای خرید وجود ندارد.

ریشه این بی‌انگیزگی را باید همچنان در حواشی مربوط به مصوبه اخیر دولت جست. اصرار سیاست‌گذار بر افزایش نرخ خوراک و سوخت گاز پتروپالایشی‌ها، ترسی نسبت به وقوع اتفاق مشابه در سایر صنایع، در دل سرمایه‌گذاران و اهالی بازار کاشته است. ریسک سیستماتیک تصمیمات خلق‌الساعه به ویژه زمانی که گوش سیاست‌گذار به اعتراضات بدهکار نیست این روز‌ها تبدیل به سدی پیش روی بورس شده است.

گرچه مصوبه افزایش نرخ خوراک پتروپالایشی‌ها، اولین بار نبود که پس از ابلاغ قوانین، سیاست‌گذار تصمیم به تغییر آن‌‎ها می‌گرفت؛ بهمن‌ماه سال گذشته نیز حواشی عجیب و تصمیمات ناگهانی شورای رقابت در جریان منع فروش خودرو‌های پرتیراژ در بورس کالا بازار را که روی ریل صعود قرار گرفته بود، به فاز اصلاحی برد.

با این حال پس از حواشی اخیر هیچ اطمینانی از سوی سهامدار نسبت به تکرار این اتفاق در صنایع دیگر وجود ندارد. این به معنای آسیب به امنیت سرمایه‌گذاری و سقوط اعتماد عمومی سهامدار نسبت به بازار است.

پیش بینی بورس سه شنبه

روند معاملات روز میانی هفته، از ابتدا با فشار فروش‌ها آغاز شد و این موضوع تا پایان ادامه داشت. از سویی نگاهی به لیست نماد‎هایی که به صف خرید نشستند، نشان می‌دهد بخش زیادی از این لیست سهامی هستند که در بازار پایه قرار دارند.

صف خرید‌های دوشنبه که همگی از بازار پایه بودند

این مهم، تایید می‌کند اهالی بازار سرمایه، به دلیل کاهش اطمینان از تصمیمات سیاست‌گذار به سراغ سهام کوچک بازار پایه می‌روند. در کنار سهام کوچک‌تر بازار، اطلاعیه افزایش ۳۰ درصدی قیمت محصولات شرکت بهمن موتور نیز بر معاملات سه‌شنبه گروه خودرو تاثیرگذار خواهد بود و انتظار می‌رود از قدرت عرضه در این گروه و شاید کلیت بازار کاسته شود.

 

منبع: صدآنلاین

منبع :
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی