خبر

کاهش ۱۵درصدی تجارت جهانی قراضه فولاد تا ۲۰۳۰| سبز شدن صنعت فولاد با افزایش استفاده از ضایعات

کاهش ۱۵درصدی تجارت جهانی قراضه فولاد تا ۲۰۳۰| سبز شدن صنعت
فولاد با افزایش استفاده از ضایعات

بازار؛ گروه صنعت: سایت آماری تحلیلی steelradar در جدیدترین گزارش خود اعلام کرده است که تجارت جهانی قراضه فولاد در سطح جهان تا سال ۲۰۳۰ به میزان ۱۵ درصد کاهش می یابد. در واقع در این گزارش که به استناد مطالعه گروه بوستون صورت گرفته آمده است: به طور خاص، پیش بینی می شود تجارت جهانی قراضه فولاد تا سال ۲۰۳۰ از ۱۱۰ میلیون تن به ۹۳ میلیون تن کاهش یابد.

در این گزارش آمده است: به عبارت ساده تر می توان گفت میزان ضایعات فولاد کربنی موجود در سطح جهان به همان سرعتی که تقاضا برای آن در حال رشد است، در حال افزایش نیست. این عدم تعادل مدتی است که اتفاق می افتد و اگر اوضاع تغییر نکند، موضوع شدیدتر می شود.

افزایش ۳.۳ درصدی تقاضا برای قراضه فولاد تا ۸ سال آینده

از سوی دیگر یک مطالعه توسط گروه مشاوره بوستون پیش ‌بینی می ‌کند که تقاضا برای قراضه فولاد در هشت سال آینده (۲۰۲۴-۲۰۳۲) هر سال حدود ۳.۳ درصد افزایش می ‌یابد، در حالی که عرضه فولاد قراضه هر سال تقریباً ۳ درصد رشد خواهد کرد. این بدان معنی است که شکاف بین تقاضا و عرضه احتمالاً افزایش می یابد مگر اینکه اقداماتی برای رفع این موضوع انجام شود.

به عبارت ساده تر، این بدان معنی است که تقاضا برای آهن قراضه افزایش می یابد زیرا برای ساخت فولاد محبوبیت بیشتری پیدا می کند. در حقیقت صنایع، آهن قراضه را به عنوان ماده خام انتخاب می کنند زیرا به کاهش انتشار کربن کمک می کند.

استیل رادار: پیش بینی می شود تا سال ۲۰۳۰، نیمی از محتوای آهن مورد استفاده در تولید فولاد در سراسر جهان از مواد قراضه تامین خواهد شد که نسبت به ۳۵ درصد فعلی افزایش قابل توجهی محسوب می شود

این گزارش همچنین حاکی از این است که تا سال ۲۰۳۰، نیمی از محتوای آهن مورد استفاده در تولید فولاد در سراسر جهان از مواد قراضه تامین خواهد شد که نسبت به ۳۵ درصد فعلی افزایش قابل توجهی محسوب می شود. این تغییر به این معنی است که هم چین و هم ایالات متحده احتمالاً سالانه ۴۰ تا ۵۰ درصد قراضه بیشتری برای تولید فولاد بیشتر مصرف خواهند کرد. در نتیجه تقاضا برای قراضه در داخل این کشورها و سایر کشورهای بزرگ تولیدکننده فولاد افزایش خواهد یافت.

پیش بینی کسری ۱۵ میلیون تنی قراضه فولادی تا سال ۲۰۳۰

همچنین به گفته تحلیلگران انتظار می ‌رود این افزایش تقاضای داخلی برای قراضه، میزان خرید و فروش قراضه در سطح جهان را تا ۱۵ درصد کاهش دهد؛ این بدان معناست که افزایش تقاضا برای ضایعات فلزی در کشورهایی که مقدار زیادی فولاد تولید می ‌کنند، احتمالاً منجر به کاهش تقریباً ۱۵ درصدی مقدار ضایعات فلزی در سطح بین ‌المللی می‌ شود.

187639 - کاهش ۱۵درصدی تجارت جهانی قراضه فولاد تا ۲۰۳۰| سبز شدن صنعت
فولاد با افزایش استفاده از ضایعات
عرضه و تقاضای قراضه فولاد

به گزارش استیل رادار، تا سال ۲۰۳۰، پیش ‌بینی می‌ شود که مازاد فعلی ۹ میلیون تنی قراضه فولادی به کسری ۱۵ میلیون تنی تبدیل شود. این تغییر جدیت موضوع را برجسته می کند. پیش بینی می شود که این تغییر قابل توجه در پویایی صنعت فولاد بر تولید کنندگان فولاد و تامین کنندگان ضایعات فلزی تأثیر زیادی بگذارد.

افزایش تقاضا برای ضایعات فولادی و ایجاد شکاف بین عرضه و تقاضا

کاشناسان می گویند: شکاف عرضه و تقاضا ناشی از افزایش تقاضا برای ضایعات فولادی است که به دلیل روندهای اخیر ایجاد شده است. این افزایش تقاضا به دلیل استفاده روزافزون از ضایعات فولادی بازیافتی است، به ویژه در گذار از فولاد سازی سنتی کوره‌ های بلند با کوره اکسیژن به فولاد سازی مبتنی بر کوره قوس الکتریکی.

علاوه بر این، برخی از فولاد سازانی که از روش کوره اکسیژن پایه (BOF) استفاده می کنند، شروع به استفاده بیشتر از ضایعات فولادی در مراحل بعدی فرآیند تولید خود کرده اند. به طور کلی، نیروگاه های فعلی و آتی کوره قوس الکتریکی (EAF) نقش بیشتری در تامین تقاضای جهانی فولاد در ده سال آینده خواهند داشت. این امر به ویژه برای تولید اقلام بزرگ و بادوام مانند اتومبیل و لوازم خانگی و همچنین برای پروژه های ساختمانی جدید صادق است.

این گزارش توضیح می ‌دهد که کارخانه ‌های کوچک EAF (کوره قوس الکتریکی) که از دهه ۱۹۸۰ وجود داشته ‌اند، محبوبیت پیدا می‌کنند زیرا می ‌توانند فولاد پیشرفته ‌ای با استحکام بالا با استفاده از مواد خام تولید کنند که آسیب کمتری برای محیط زیست دارند. فولاد سازی EAF نه تنها سازگار با محیط زیست است، بلکه انعطاف پذیری در تنظیم حجم و ظرفیت تولید را نیز ارائه می دهد.

عملیات EAF (کوره قوس الکتریکی) حدود ۲۹درصد از ظرفیت فولادسازی در سراسر جهان را تشکیل می دهد، اما انتظار می رود که این میزان تا سال ۲۰۳۰ به بیش از ۴۱درصد افزایش یابد

در حال حاضر، عملیات EAF حدود ۲۹درصد از ظرفیت فولادسازی در سراسر جهان را تشکیل می دهد، اما انتظار می رود که این میزان تا سال ۲۰۳۰ به بیش از ۴۱درصد افزایش یابد، زیرا کارخانه های EAF جدید به ویژه در اروپا و چین افتتاح می شوند.

در حالی که بازیافت آهن قراضه برای محیط زیست مفید است، این امر به کاهش انتشار گازهای گلخانه ای، آلودگی هوا و آب و سایر اثرات زیست محیطی کمک می‌ کند. بازیافت آهن قراضه می‌ تواند به کاهش نیاز به استخراج سنگ آهن از معادن کمک کند. به خصوص اینکه استخراج سنگ آهن یک فرآیند پرهزینه و آلاینده است.

حرکت صنعت جهانی فولاد به سمت سبز شدن با افزایش استفاده از ضایعات

گفتنی است یکی از راهکارهای کشورها برای کاهش آلاینده‌ها در تولید فولاد، استفاده از ضایعات و قراضه است. در واقع افزایش مصرف قراضه نشانگر آن است که صنعت فولاد جهانی سعی دارد جهت بهبود وضعیت زیست محیطی خود به سمت سبز شدن حرکت کند. این در شرایطی است که طبق گزارشی که پیش از این استیل رادار منتشر کرده است، کشور هند هدف خود را برای افزایش نسبت قراضه مورد استفاده در تولید فولاد به ۵۰ درصد تا سال ۲۰۴۷ تعیین کرده است. این بدان معناست که تا سال ۲۰۴۷، هند در نظر دارد نیمی از مواد مورد استفاده در تولید فولاد از منابع بازیافتی یا قراضه تهیه شود تا منابع جدید.

منبع :
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی