خبر

معامله با خارجی ها راحت تر از دولتی ها است|بلوکه شدن۱۰ درصد از نقدینگی ما در مالیات

معامله با خارجی ها راحت تر از دولتی ها است|بلوکه شدن۱۰ درصد
از نقدینگی ما در مالیات

بازار؛ گروه آب و انرژی: یکی از شرکت های زیر مجموعه سازمان اقتصادی کوثر بوده و به گفته عضو هیبت مدیره اش نیم قرن تجربه در تولید سیم و کابل دارد. این واحد صنعتی حالا توانسته جای خود را در بازارهای هدف صادراتی باز کند و آنگونه که قاسم صمدیان عضو هییت مدیره شرکت سیمکات می گوید: سیم و کابل این شرکت حالا دیگر یکی از برندهای مشهور کشورهای همسایه، قاره آفریقا و حتی قاره اروپاست.

این فعال صنعتی با اشاره به اینکه سیم کات چیزی حدود ۵۶ درصد تولیدات خود را صادر و ۴۴ درصد دیگر را در بازار داخل عرضه می کند، گفت: متاسفانه گرفتن پول از شرکای خارجی آن هم در شرایط تحریمی راحت تر از وصول بدهی شرکت های دولتی است.

این فعال در حوزه تولید سیم و کابل همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از سیاست های مالیاتی دولت، گفت: بر اساس قانون محصولات صادراتی معاف از پرداخت ۹ درصد مالیات بر ارزش افزود هستند. اما متاسفانه به دلیل برخی اشتباهات در قانون گذاری شرکت تولید کننده محصولات صادراتی باید این رقم را به حساب سازمان امور مالیاتی واریز کرده و بعد از مدتی سازمان این پول را دوباره به حساب ما بازگرداند. اما مشکل اینجاست که این پروسه بعضا تا دو سال طول می کشد و این برای یک واحد تولیدی که به نقدینگی خود نیاز دارد، سم است.

متن کامل گفتگوی خبرنگاربازار با قاسم صمدیان عضو هییت مدیره شرکت سیمکات را در ادامه می خوانید:

*راجع به شرکت سیمکات و وضعیت تولید خود بیشتر توضیح دهید؟

شرکت سیمکات دو تا کارخانه دارد که یکی در قزوین بوده و دیگری در تبریز. چیزی حدود ۱۶۵ هم در این دو کارخانه به صورت مستقیم مشغول به کار هستند. از جمله مزیت های واحد صنعتی سیمکات، تولید از صفر تا صد سیم و کابل و گرانول است. به عبارت دیگر یک زنجیره کاملی از تولید این محصولات در سیم کات شکل گرفته و نیاز چندانی به شرکت های دیگر نداریم.

*هم اکنون شرکت سیمکات چه میزان صادرات داشته و این صادرات به کدام کشورها صورت می گیرد؟

در سال ۱۴۰۲ حدود ۵۶ درصد تولیدات خود را صادرات کرده و حدود ۴۴ درصد دیگر را هم در بازار داخل برای استفاده در پروژه های عمرانی عرضه کردیم. البته باید اشاره کنم که در سال های اخیر با توسعه سبد محصولات خود توانسته ایم به تامین کننده سیم و کابل پروژه های بزرگ از جمله ساخت متروها، شیرین عسل یا شیشه آذر تبدیل شویم.

هم اکنون شرکت ما به کشورهای عراق، ترکیه، ارمنستان، آذربایجان، گرجستان و کشورهای آفریقایی همچون بورکینافاسو صادرات دارد. البته باید تاکید کنم که افزایش مقدار و بازارهای هدف صادراتی از جمله اصلی ترین برنامه های این واحد صنعتی است.

*آیا محصولات سیمکات از نظر کیفیت قابل رقابت با محصولات مشابه خارجی است؟

ما برای حفظ و حضور در بازارهای هدف صادراتی همواره کیفیت مورد قبول در سطوح بین الملل و استانداردهای جهانی را برای تولیداتمان ملاک قرار دادیم.

کالاهای صادراتی معاف از پرداخت ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده هستند، اما به دلیل یک سری قوانین و پروسه های اداری اشتباه ما مجبوریم هستیم که این پول را واریز کرده سازمان امورمالیاتی آن پول را به حسابمان بازمی گرداند. اما مشکل اینجاست که زمان زیادی بعضا حتی تا ۲ سال طول می کشور که این سازمان پول را به حساب ما بازگردد. به عبارت دیگر می توان گفت که حدود ۱۰ درصد نقدینگی ما عملا بی دلیل زمان زیادی بلوکه شده و ما امکان استفاده از آن را نداریم

*مهم ترین چالشی که هم اکنون سیمکات به عنوان یک واحد اقتصادی در صنعت برق چیست؟

مهم ترین مشکل ما ۹ درصد ارزش افزوده ای که است که باید پرداخت کنیم. البته از آنجاییکه کالاهای صادراتی معاف از پرداخت این ۹ درصد ارزش افزوده هستند، بعد از مدتی پولی که به سازمان امور مالیاتی واریز می کنیم به حسابمان بازمی گردد. اما مشکل اینجاست که زمان زیادی بعضا حتی تا ۲ سال طول می کشور که این سازمان پول را به حساب ما بازگرداند. به عبارت دیگر می توان گفت که حدود ۱۰ درصد نقدینگی ما عملا بی دلیل زمان زیادی بلوکه شده و ما امکان استفاده از آن را نداریم و این برای یک واحد تولیدی که به نقدینگی خود نیاز دارد، سم است.

اما چالش دیگر ما بد حسابی دولت و حجم بالای مطالباتمان از شرکت های دولتی است. جالب است که بدانید ما برای محصولی که صادر می کنیم حتی یک دلار هم طلب نداریم. متاسفانه گرفتن پول از شرکای خارجی آن هم در شرایط تحریمی راحت تر از وصول بدهی شرکت های دولتی است. حتی شرایط معاملات ما با طرف های خارجی اینگونه است که در ابتدای قرارداد ۶۰ درصد پول را تحویل و ۴۰ درصد مابقی را در هنگام تحویل کالا، دریافت می کنیم.

اما در مورد شرکت های دولتی متاسفانه عکس این رفتار را شاهد هستیم. این در حالی است که دولت باید از ما به عنوان یک شرکت دولتی حمایت کند.

*بیست و سومین نمایشگاه بین المللی صنعت برق امسال را چطور ارزیابی کردید؟

امسال نمایشگاه حسابی پر رونق بود. با حجم بالای تعداد مراجعه کنندگان و البته شرکت کنندگان روبرو بوده و جلسات متعددی را با مشتریان داخلی و خارجی خود داشتیم.

*آیا امید دارید که این نشست ها اثر گذار باشد؟

نباید فراموش کرد که نمایشگاه ها برای فعالین صنعتی نعمتی بزرگ محسوب می شوند. به طور معمول اتفاقات خوبی در این رویداد ها رخ می دهد و بسیاری از بازارها از همین نمایشگاه ها کلید می خورد. به نظر من نمایشگاه یک رابطه برد- برد است؛ هم برای مصرف کننده و هم برای تولید کننده. حتی می توان گفت که اگر این نمایشگاه ها به خصوص نمایشگاه های بین المللی وجود نداشته باشد، پای بسیاری از شرکت ها به بازارهای بزرگ باز نمی شود.

ما هم امیدواریم که بتوانیم بعد از حضور در این نمایشگاه تعداد مشتریان خارجی خود را افزایش دهیم. چراکه شرط بقای یک برند تولید بر اساس خواست و نیاز بازارهای صادراتی و توسعه بازارهای هدف در سطح بین الملل است. تولیدی که تنها محدود به بازار داخل باشد، نمی تواند تولید موفقی باشد.

منبع :
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی