خبر

بازار خودرو گرفتار آرزودرمانی/اگر قیمت خودرو ارزان شود، فعالیت خودروسازان زیر سوال می‌رود

بازار خودرو گرفتار آرزودرمانی/اگر قیمت خودرو ارزان شود،
فعالیت خودروسازان زیر سوال می‌رود

365925 666 - بازار خودرو گرفتار آرزودرمانی/اگر قیمت خودرو ارزان شود،
فعالیت خودروسازان زیر سوال می‌رود

اقتصاد۲۴- «خودرو نخرید، قطعا ارزان می‌شود» این جمله با توجه به شرایط فعلی اقتصاد شاید کمی غیر واقعی به نظر برسد. اما اخیرا روزنامه ایران در گزارشی از ارزانی و ایجاد آرامش در بازار خودرو خبر داده است.
این روزنامه خطاب به مردم نوشته است که خودرو نخرید، قطعا ارزان می‌شود، بنابراین کسانی که اکنون خودرو دارند و عجله‌ای هم برای تعویض خودرو ندارند، بهتر است که خرید از کارخانه را پیگیری کنند. از آنجا که دلالان تا حدودی از این بازار عقب‌نشینی کرده‌اند، بهتر است که مردم هم با خرید‌های هیجانی، باعث تشویق و برگشت این گروه به بازار خودرو نشوند. افرادی هم که خودرو ندارند بهتر است حداقل دو ماه صبر کنند تا بازار به صورت کامل به آرامش برسد و اگر هم می‌توانند وارد فرایند ثبت‌نام خودروسازان شوند تا با قیمت مناسب خودرو را خریداری کنند.

کشور گرفتار شعاردرمانی شده است

«فربد زاوه»، کارشناس صنعت خودرو در واکنش به صحبت‌ها برای ارزانی خودرو در بازار به اقتصاد ۲۴ گفت: متاسفانه ما سالیان سال است که درگیر شعاردرمانی و آرزودرمانی شده‌ایم و مشکل این است که با توهم به وجود آمده به شرایط دو ماه بعد فکر نمی‌کنیم؛ لذا مردم را فقط به یک سری مسائل پوچ دعوت می‌کنیم که حاصل این دعوت‌ها کاهش سرمایه‌های اجتماعی خواهد بود.

وی ادامه داد: خبر ارزانی دقیقا همانند حرفی است که آقای رستم قاسمی می‌زند و می‌گوید که با مصوبه اجاره‌بها، نرخ اجاره به یکباره سقوط کرده است و مردم در آرامش به سر می‌برند. این مسائل آرزودرمانی بوده و اصرار بر این مسئله می‌تواند کار خطرناکی باشد. البته شعار و آرزو تنها مختص به دولت سیزدهم نبوده و ما سالیان سال است که درگیر این مسئله هستیم. به هرحال من تصور نمی‌کنم خبری از ارزانی در بازار خودرو باشد.


بیشتر بخوانید: قیمت خودرو امروز ۱۵ تیر ۱۴۰۱


این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: بر اساس آمار‌ها رشد نقدینگی در کشور کمی مهار شده و این خبر بسیار خوبی است، اما از سوی دیگر ما با رشد پایه پولی وحشتناکی روبه‌رو هستیم؛ لذا به نظر نمی‌رسد که مسئله تورم در کشور به راحتی قابل حل باشد و تا زمانی که تورم در کشور وجود دارد بازار خودرو به آرامش نخواهد رسید.

سیاست‌های خودروسازی نمیتواند چالش‌ها را حل کند

وی در پاسخ به این پرسش که برخی‌ها افزایش قیمت در سال جاری را بعید می‌دانند و معتقدند بازار کشش افزایش قیمت را ندارد نظر شما در این‌باره چیست؟ گفت: صحبت از کشش بازار برای افزایش قیمت از لحاظ فنی صحبت درستی نیست. هنگامی که خودرو ۲۰۶ حدود ۲۰ میلیون بود پس از آنکه به ۳۰ میلیون تومان رسید می‌گفتند بازار دیگر کشش افزایش بیشتر قیمت را ندارد، اما اکنون می‌بینیم که ۲۰۶ به ۳۰۰ میلیون رسیده است؛ بنابراین ما نمی‌توانیم اندازه‌ای برای قیمت‌ها در نظر بگیریم، اما در این شرایط میتوانیم بگوییم تعداد خریدارانی که توان خرید خودرو با قیمت‌های بالا را دارند کاهش پیدا خواهد کرد؛ بنابراین روند افزایش قیمت برقرار است، اما تعداد کاهش پیدا میکند. البته ممکن است با افزایش تیراژ تا حدودی قیمت‌ها تعدیل شود، اما نه اینکه قیمت به یکباره نصف شود. برای نصف شدن قیمت‌ها در بازار خودرو ما نیاز به یک سازوکار‌هایی فراتر از خودروسازی داریم، سیاست‌ها در حد خودروسازی نمی‌تواند مشکل قیمت‌ها را حل کند.

ارزانی خودرو دور از ذهن است

«بابک صدرایی»، کارشناس بازار خودرو نیز در واکنش به خبر ارزانی در بازار خودرو به اقتصاد ۲۴ گفت: من گمان می‌کنم صحبت‌های اخیر درخصوص کاهش قیمت خودرو یک جو روانی بوده که قرار است به بازار القا شود. چگونه می‌شود که در اقتصاد یک کشور نرخ تورم بسیار بالا باشد و تمام کالا‌ها شامل گرانی شوند، اما قیمت خودرو پایین بیاید؟ اقتصاد یک زنجیر است و تمام بخش‌ها با یکدیگر مرتبط هستند. وقتی چند پارامتر در اقتصاد با افزایش قیمت همراه باشند چه بخواهیم و چه نخواهیم گرانی به بقیه بخش‌ها نیز می‌رسد؛ بنابراین جای تعجب دارد در اقتصادی که با یک شیب تند تورم روبه‌رو هستیم قیمت خودرو به یکباره کاهش پیدا کند.

وی افزود: اگر واقعا قرار است که خودرو در این شرایط خاص ارزان بشود پس باید پرسید که تا کنون چرا با چنین حاشیه سود بالایی خودرو به مردم تحویل داده شده است؟ چرا اکنون که تورم تا شهریور ماه حداقل ۵۰ درصد خواهد بود خودرو می‌خواهد ارزان بشود؟

این کارشناس حوزه خودرو تاکید کرد: ارزان شدن خودرو مسئله‌ای دور از ذهن و غیر قابل دسترس است، اما اگر ارزانی خودرو اتفاق بیفتد عملا نوع فروش و فعالیت خودروسازی کشور طی چند سال اخیر زیر سوال می‌رود.

وی در ادامه صحبت‌هایش به بررسی وضعیت قیمت‌ها در بازار خودرو پرداخت و در این خصوص گفت: در سال‌ها ۸۸_۸۹ خودروی ۲۰۶ حدود ۱۴ میلیون تومان بود. آن موقع اگر می‌گفتند این خودرو ۵۰ میلیون تومان خواهد شد قطعا می‌گفتیم آن زمان موه‌های ما هم سفید شده است، اما اکنون ۲۰۶ با قیمتی بالاتر از ۳۰۰ میلیون تومان در بازار معامله می‌شود؛ بنابراین نمی‌توان سقفی برای افزایش قیمت‌ها تعیین کرد.

این کارشناس حوزه خودرو اظهار کرد: تا زمانی که ما نتوانیم تورم را کنترل کنیم و از سوی دیگر قیمت دلار تحت تاثیر عوامل سیاسی و اقتصادی متغییر باشد خودرو نیز همانند کالا‌های دیگر با افزایش قیمت روبه‌رو خواهد بود. زمانی قیمت خودرو در بازار ثابت می‌ماند که نرخ تورم و نرخ دلار در اقتصاد ثابت شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی