عمومی

بازاریابی موبایلی چیست؟

بازاریابی موبایلی چیست؟

بازایابی موبایلی یا موبایل مارکتینگ یکی از روش بازاریابی در این سال ها است. به طور میانگین روزانه ۲ ساعت و ۵۷ دقیقه، میانگین استفاده از موبایل در بین مردم آمریکاست. حالا این عدد در مورد مردم کشورمان چقدر است نمی‌دانیم (!) ولی کمی دور و بر خودمان را نگاه کنیم متوجه می‌شویم که بعید است از این عدد کمتر باشد!

بازاریابی موبایلی چیست؟

بازاریابی موبایل یکی از استراتژی ها و روش های جدید مربوط به دیجیتال مارکتینگ می باشد که مخاطبین مرتبط به گوشی موبایل را مورد هدف خودش قرار می دهد. روش های مختلفی در بحث موبایل مارکتینگ وجود دارد همچون ارسال MMS و SMS ، تبلیغ در شبکه های اجتماعی ، ایجاد وب سایت های سازگار با موبایل، استفاده از اپلیکیشن های موبایل و… است.

بازاریابی موبایلی، به تمامی اقدامات بازاریابی می‌گویند که مخاطب را با استفاده از تلفن همراهش هدف می‌گیرند.

mobile marketing - بازاریابی موبایلی چیست؟
معرفی بازاریابی موبایلی

تاریخچه بازاریابی موبایل

اگر بخواهیم اولین تاریخ بازاریابی موبایلی را اعلام کنیم باید به سال ۲۰۰۳ اشاره کنیم که اولین پیامک فرستاده شد جالب است که بدانید برند های Pontiac و Nike جزو اولین شرکت هایی بودن که در سال ۲۰۰۵ کمپین موبایل مارکتینگ را راه اندازی کردند.این شرکت ها خیلی زود تر از دیگر شرکت ها به مزایای بازاریابی پیامکی پی برده بودند.

nike and Pontiac - بازاریابی موبایلی چیست؟
تاریخچه بازاریابی موبایلی

درسال ۲۰۰۷ تعداد کاربران sms به ۷.۲ میلیار رسیده بود. اولین شرکتی که کد های QR را در بحث موبایل مارکتینگ اعمال کرد، شرکت آیفون در سال ۲۰۱۰ بود. بازاریابی گوشی در سال ۲۰۱۱ به چرخش مالی ۱۴ میلیاردی رسید.

Android و iOS در سال ۲۰۱۳، اکثریت این بازار را به دست گرفتن چرا که این اپلیکیشن ها برای مردم بسیار جذاب و محبوب بود. در سال ۲۰۱۴ یوزر های گوشی های همراه از یوزرهای کامپیوتر بیشتر شدند. آیا با این اوضاع هنوز فکر می کنید وقت آن نشده به دنیای موبایل مارکتینگ ورود کنید؟

اهمیت موبایل مارکتینگ(Mobile Marketing) در کسب‌وکار

بازدید کننده های سایت ها دقت کنید متوجه می شود که اکثریت بازدید کننده ها از گوشی هوشمند خود وارد سایت شده اند.
درواقع امروزه موبایل یک وسیله جدا نشدنی برای انسان ها می باشد. خیلی از کارهای روزمره از مشاهده کلیپ؛ پخش زنده ،انتقال پول و… با موبایل انجام می شود پس باید به بحث بازاریابی موبایلی به شدت دقت کرد.

مزایای بازاریابی موبایل

بازاریابی موبایلی یکی از روش های نوین بازاریابی است. از مزایای بازارایابی موبایلی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱ -دسترسی به مخاطب موبایل

جالب هست که بدانید طبق آمار ۷۹ درصد کاربران تلفن همراه هوشمند، هر روز صبح حتما گوشی خود را چک می کنند این یعنی گوشی همراه بیش از هرچیزی به مخاطبان شما وابسته هست و یک پتانسیل بالقوه ای جهت بازاریابی می باشد.

در دنیا کاربران در روز ۹۰ دقیقه با گوشی خود سرگرم هستند و در کشور هایی مثل امریکا ۲۲۰ دقیقه هست. تصور کنید که شما مخاطبین خیلی وسیعی را در پیش رو دارید که هر روز این وقت را صرف گوشی خود می کنند.

آیا بازاریابی دیگری به غیر بازاریابی موبایل میشناسید که در این حد به مخاطب های خود دسترسی داشته باشید؟

این قدر این داستان گسترش پیدا کرده که حتی سایت گوگل هم به شدت در بحث موبایل فرندلی ورود کرده و از کاربرانشان درخواست میکنه که حتما بهینه سازی را به قصد کاربران موبایلی انجام دهند.

۲ -شخصی بودن موبایل

میدانستید ۹۱ درصد کاربران موبایل، گوشی ها را در یک قدمی خودشان قرار می دهند؟ در این حد شخصی. شاید این نکته پیچیده باشد. وقتی شما از طریق این موبایل با کاربرانتان در ارتباط هستید در واقع شما در دایره دوستان و خانوده های آن ها قرار گرفته اید . هیچ چیز بهتر و کارآمد تر از موبایل برای ایجاد یک ارتباط شخصی نیست پس نباید این پتانسیل عظیم را از دست بدهید.

۳ -سرعت پاسخ گرفتن

خیلی واضح بیان می کنیم، شما تبلیغ میکنید و خیلی سریع پاسخ کاربرانتان را مشاهده خواهید کرد برای درک این مورد می توانید با بحث ایمیل مارکتینگ مقایسه کنید. در آنجا شما ایمیل می کنید و شاید کلی زمان ببرد که اکثریت مخاطبان آن ها را بخوانند وشاید هم هیچ وقت اتفاق نیافتاد اما در بحث بازاریابی موبایلی دیگر این مشکل وجود ندارد. اکثریت کاربرانتان آن ها را میخوانند و سریع پاسخ می دهند.

۴ -تجارت الکترونیک با بازاریابی موبایل

به نظر شما پرداخت از طریق موبایل راحت تر هست یا لپ تاپ؟ طبیعتا موبایل پس این یک پتانسیل بزرگی برای پرداخت های مالی است. در نظر بگیرید همین مسائل به ظاهر کوچک هست که در افزایش یا کاهش نرخ تبدیل تاثیر گذار هستند . همان طور که هرچه قدر فرایند خرید راحت تر باشد باعث افزایش نرخ تبدیل می شود پس وجود گوشی هوشمند و راحت تر کردن آن در بحث خرید نقطه قوت خوبی خواهد بود.

حضور موبایل و بحث بازاریابی موبایلی روز به روز در حال گسترش می باشد و طبیعتا همین اتفاق برای بحث تجارت الکترونیک هم خواهد بود.

mobile markrting - بازاریابی موبایلی چیست؟

۵ -مقرون به صرفه بودن موبایل مارکتینگ

از هرچی بگذریم از بحث هزینه های آگهی نمیگذریم. میدانید که هزینه های اگهی و کمپین های تبلیغاتی معموال کمر شکن هست اما شما باهوشمندی میتوانید در بحث بازاریابی موبایل این قضیه را به شدت به نفع خودتان برگردانید.

۶ -مشارکت مشتری

نکته خیلی مهمی وجود دارد و آن بهینه سازی صفحات برای موبایل هست تا باعث افزایش مشارکت کاربران بشود.

اگر کاربران شما احساس خوبی در بازدید از سایت شما داشته باشند قطعا خیلی بهتر به شما اعتماد می کنند و این مسئله بهینه سازی برای موبایل فوق العاده مهم هست.

۷ . بازاریابی ویروسی در بازاریابی موبایل

معمولا محتواهای درون موبایل بین کاربر پخش و به اشتراک گذاشته می شود در واقع میتواند شبیه به یک بازاریابی ویروسی عمل کند.

mobile markrting2 - بازاریابی موبایلی چیست؟

بازاریابی موبایل برای چه نوع مشتری هایی موثر است؟

برای پاسخ به این سوال باید در نظر بگیریم که اساسا کاربرها از چه امکانات گوشی استفاده می کنند و براساس آن برنامه ریزی کنیم.

اگر بازاریابی دیجیتال را شبیه به یک تیم فوتبال بدانیم و روش های بازاریابی دیجیتال را شبیه به بازیکن های فوتبال، پس می توان گفت موبایل مار کتینگ بازیکن جوان و ناجی این تیم هست که نسبت به دیگر روش های دیجیتال مارکتینگ ارزان تر است اما میتواند ورق را برای یک شرکت بیزینسی برگرداند.

مردم چگونه از تلفن همراه استفاده می‌کنند؟

طبق تحقیق comScore, Inc، مردم از تلفن همراه‌شان به این صورت استفاده می‌کنند:

mobile using infographics - بازاریابی موبایلی چیست؟

  • ۷۴ درصد، با موبایلشان پیام متنی می‌دهند (SMS، تلگرام و…).
  • ۵۰ درصد، با موبایلشان اپلیکیشن دانلود می‌کنند (و خب بعد از دانلود، استفاده هم می‌کنند!).
  • ۴۹ درصد، از مرورگر (Browser) موبایلشان استفاده می‌کنند.
  • ۳۶ درصد از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند (دقت کنید که تلگرام را حساب نکرده است).
  • ۳۳ درصد، با موبایلشان بازی می‌کنند.
  • ۲۶ درصد، با موبایلشان موسیقی گوش می‌دهند.

نکته: در مورد ۳۶ درصدی که از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند دقت کنید که تلگرام در خارج از ایران به اندازه ما محبوبیت ندارد و آن‌ها بیشتر از واتس‌اپ برای پیام رسانی استفاده می‌کنند که قاعدتا یک شبکه‌ی اجتماعی محسوب نمی‌شود.

اصلی‌ترین روش‌های بازاریابی موبایلی

  • تبلیغات پیامکی (SMS): یک سیم‌کارت ایرانسل بخرید، خودتان می‌فهمید تبلیغات پیامکی چیست!
  • ارسال Notification به موبایل: به اپلیکیشن‌های پرمخاطب پول می‌دهید تا برای مخاطبانشان یک نوتیفیکیشن ارسال کند (که محتوای این نوتیفیکشن، تبلیغ کالا، خدمات، وب‌سایت و… شماست).
  • تبلیغات بنری موبایلی: بنرهایی در داخل اپلیکیشن برای مخاطبان اپ، به نمایش گذاشته می‌شود.
  • تبلیغات ویدیویی موبایلی: از مخاطب تقاضا می‌شود که (مثلا) برای رفتن به مرحله بعد بازی، باید یک ویدیوی ۸ ثانیه‌ای را تماشا کند.
  • تبلیغات در شبکه های اجتماعی: تبلیغ در شبکه های اجتماعی همچون فیس بوک، توییتر، اینستاگرام و ….
  • موبایل مارکتینگ بر اساس مکان: مثال شما تصمیم میگیرید برای افرادی که که شعاع ۲ کیلومتری فروشگاهتون هستند تبلیغاتی انجام دهید.

ایجاد استراتژی موبایل مارکتینگ

طبیعتا شرکت ها باید برای بحث بازاریابی موبایلی خودشان یک استراتژی حرفه ای ترسیم کنند در زیر قدم های طراحی این استراتژی را بیان کردیم.

قدم اول:درک مخاطب یا همان پرسونای خریدار

اولین گام در هر استراتژی بازاریابی بررسی پروسونای مخاطب و درک کاربران می باشد.شما انواع مخاطبان را به صورت خیالی تصور می کنید تا اینکه متوجه بشوید مخاطب شما:

  • چه علایقی دارد؟
  • به چه شغل های مشغول هستند؟
  • سرگرمی و تفریحات آن ها چیست؟
  • اهداف و چالش های ان ها چه مواردی است؟

و….

به عنوان مثال اگر شما بتوایند عادت های کاربرهای خودتان را متوجه بشوید بدانید که قدم بزرگی را برداشتید چرا که با این اطلاعات خیلی هوشمند تر با مخاطبانتان ارتباط بر قرار می کنید.

یکی از روش های خیلی خوب برای بررسی کاربرها خودتان استفاده از ابزار گوگل آنالیتیکس Google Analytics می باشد.

قدم دوم:تعیین اهداف

در گام دوم باید اهداف خودت ان در بحث بازاریابی موبایل مشخص کنید. در زیر سوالاتی قرار دادیم که با جواب دادن به آن ها به درک اهدافتان برسید.

  • قرار است برای گوشی های موبایل چه کارهایی را انجام دهید؟
  • اگر در حال حاضر مشغول به استفاده از بازاریابی موبایلی هستید، عملکرد شما در این بحث چگونه بوده؟
  • اهدافتان از اینکه بازاریابی موبایل را در بحث استراتژی کل سایت قرار دادید چیست؟

قدم سوم:مشخص کردن شاخص های کلیدی عملکرد (KPI)

در این گام باید مشخص کنیم که این KPI چه قدر واقع گرایانه هست و به درستی انتخاب شده است؟ در زیر چند نمونه ان را شرح می دهیم.

درگیرسازی مخاطبین و کاربران (Engagement):

هدف ما در این شاخص این است که کاربران را درگیر کنیم و ان ها بیشتر با سایت یا اپلیکیشن ما در ارتباط باشند. اگر بتوانیم به صورت اصولی با ان ها تعامل خوبی را داشته باشیم طبیعتا با افزایش فروش و بازدهی روبرو خواهیم بود.

جذب کاربران (Acquisition):

در این مرحله به این میپردازیم که چه تعداد یوزر جدید را جذب سایت و بیزنس خود کرده ایم.

میزان درآمد هر یوزر(User Per Revenue Average):

تحلیل اینکه به ازای هر کاربر چه قدر درآمد داشته ایم. یعنی کل درآمد را بر تعداد کاربر ها تقسیم کنیم.

ارزش بلند مدت هر یوزر (Value Lifetime Costumer):

هرکابر دربازه زمانی مشخص چه مقدار درآمد ایجاد کرده است.

هزینه هر نصب کاربر (Install Per Cost):

شما هزینه های را برای کمپین های تبلیغاتی جهت افزایش نصب کاربران انجام می دهید .کل هزینه های انجام شده به تعداد یوزرها یی که اپلیکیشن شما را نصب کردن چقدر می باشد.

قدم چهارم: تحلیل اهداف و رصد متریک های بازاریابی موبایلی

در این مرحله با ابزارهایی همچون آنالیتیکس بررسی می کنیم که آیا ما را به اهداف اولیه رسانده یا خیر، برای نمونه به مثال های زیر توجه کنید:

دادههای  رفتار موبایلی(Behavior Mobile):

  1. محتوای ما چه قدر باعث جذب مخاطبین ما شده است
  2. محتوای ما چه قدر باعث جذب مخاطبین ما شده است
  3. صفحات ما آیا باز هم نیاز دارد برای صفحات موبایلی بهینه تر شوند؟

جمع بندی درباره بازاریابی موبایل

 

بازاریابی موبایلی یا همان موبایل مارکتینگ همانند گنج عظیمی هست که هنوز کاوشگران به عمق این جواهرات دست نیافتند.جواهراتی همچون تبلیغاتی پیامکی، ارسال Notification به موبایل ، تبلیغات بنری موبایلی، تبلیغات در شبکه های اجتماعی و…که نسبت به دیگر روش های بازرایابی دیجیتالی مقرون به صرفه تر و دارای بازدهی بالاتری می باشد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی