چوب و کاغذ

انواع چوب ،ویژگی و کاربردهای آنان

آبرند: مجله اینترنتی تخصصی صنایع و کسب و کار ایران: معمولا بیشتر چوب های موجود در ایران به دو دسته داخلی مثل راش و ملچ و چنار و گردو و افرا و ممرز و خارجی مثل کاج  و سرو تقسیم می شوند در این مقاله شما را با ۲۹ مدل چوب و ویژگی های آنان آشنا خواهیم کرد

الف- چوب های خارجی

بیشتر چوب های خارجی از چوب درختان نوک سوزنی مثل کاج  وسرو می باشند که عمدتا از روسیه و کشورهای حوزه اسکاندیناوی و اطریش  وارد می شوند که پس از قطع  به کارخانه حمل می شود و به ابعاد مختلفی برش داده می شوند و به صورت پالت بسته بندی شده و به کشور های مختلف صادر می شود . معمولا زمان قطع درختان در اردیبهشت می باشد و تا شهریور ادامه دارد زیرا در مابقی سال جنگل های روسیه یخبندان است و ادامه کار غیر ممکن می باشد .

ب – چوب های داخلی (اصطلاحا چوب های جنگلی)

چوب هایی مانند راش و ملچ و چنار و گردو و افرا و ممرز می باشند که از جنگل های داخلی تهیه می گردند و بیشترین مصارف آن در ساخت انواع مبلمان و درب و دکور می باشد .

۱-چوب راش

نام علمی آن Fagus orientalis  می باشد. درخت راش شاخ و برگ فراوان دارد، لذا سایه پسند است. راش در جنگل های کشور ما موجود می باشد.

چوب راش در بازار: از گرده بینه های درجه ۱ و ۲ راش در بازار ایران معمولاً در کارخانجات روکش و تخته لایه استفاده می شود. گرده بینه های درجه ۳ بعد از اینکه به شکل الوار درمی آیند، به بازار تهران فرستاده می‎شوند. بافت همگن و درجه سختی راش بالاترین درخواست را در صنعت مبل سازی ایجاد کرده است. به علاوه قابلیت آغشتگی با انواع محلول های حفاظتی، باعث شده که بیشترین استفاده را در کارخانجات اشباع داشته باشد.

کاربردها:  از چوب راش برای ساخت در و پنجره، تراورس راه آهن، میز و صندلی، مبل، صندوق و غیره استفاده می شود. مصرف آن بیش از دیگر انواع می باشد. سلولز آن در تولید پارچه‌های ابریشمی خوب و لطیف به کار می رود. زغال و هیزم گرفته شده از آن نیز کیفیت بالایی دارد.

ویژگی ها:

درون نامشخص است.
رنگ آن کرم مایل به قرمز می باشد.
دوایر سالیانه فشرده دارد. به همین علت در مقاطع طولی، خطوط تقریباً مشخص ناشی از آن دارد.
چوب نیمه سنگین است و بافتی همگن و تا اندازه ای مقاوم در برابر حشرات و قارچ ها دارد.

1 - انواع چوب ،ویژگی و کاربردهای آنان

۲-چوب بلوط

چوبی با تنوع رنگ قهوه ای روشن تا قهوه ای  تیره می باشد و دارای بافتی درشت و با دوام و تراکم سنگین و محکم است و در برابر سایش بسیار مقاوم بوده و بهترین برای ساخت پارکت می باشد.
کاربردها: بلوط در گذشته‌ های دور از جمله مهمترین مصالح ساختمانی در اروپای شرقی بوده است. همچنین در گذشته از آن در ساخت کشتی های بازرگانی و جنگی استفاده می شد. در حال حاضر چوب بلوط بهترین انتخاب برای ساخت روکش، مبلمان، کتابخانه، میز و صندلی، اسکله سازی است. همچنین این چوب در واگن سازی، کشتی سازی، تراورس ، تیرهای شبکه مخابراتی، مدل سازی و پارکت به کار گرفته می شود.

ویژگی ها:

فشرده و محکم و نماد قدرت و استقامت است.
چوب بلوط به رنگ قهوه ای روشن تا تیره و درشت بافت می باشد.
در برابر سایش و رطوبت مقاومت زیادی دارد.

۳-چوب گردو

چوب سخت گردو، این درخت را به یکی از معروف‌ترین منابع تبدیل کرده است. ارتفاع این درخت بین ۱۰ تا ۴۰ متر می باشد و از جمله بلندترین درخت هاست.

کاربرد چوب :چوب گردو در ساخت آثار هنری و تزیینی، روکش سازی، خراطی، مبلمان سازی، ساخت آلات موسیقی، قنداق تفنگ، مجسمه سازی، منبت کاری و معرق کاری به کار برده می شود.

ویژگی­ها:

ریز بافت است.
صیقل پذیر و همگن می باشد.
رنگ پذیری و امکان کنده کاری خوب از مزایای آن است.
رنگ آن خاکستری مایل به قهوای تیره است و نقش های تقریباً با دوام و زیبا دارد.
گردو چوبی نیمه سنگین و نیمه سخت دارد که در برابر فشار، خمش استقامت می کند.

3 - انواع چوب ،ویژگی و کاربردهای آنان           4 - انواع چوب ،ویژگی و کاربردهای آنان

۴-چوب افرا

این درخت افرا در جنگل ها و خاک‎های اسیدی رشد می کند. در نواحی جنگلی شمال ایران به وفور یافت می شود. برخی انواع آن در باغات و پارک‌ها جهت زیباسازی پرورش داده می‌شوند. افرا انواع گوناگونی مانند: اپلت، شیردار و کیکم در ایران دارد. بزرگترین و فراوان‎ترین افرای ایران، اپلت است.دارای گونه های مختلفی در ایران است . از جمله می توان به افرای پلت و افرای شیردار اشاره کرد . رنگ آن سفید متمایل به کرم است و  کم و بیش درخشندگی صدفی  دارد .

کاربردها: جهت استفاده در صنعت های کف پوش و روکش سازی، تولید تخته چند لایه، قالب کفش، تولید لوازم مهندسی، پوشش سطوح بزرگ، دیوار ها و رویه میزها، تخته خرده چوب، ساخت مجسمه، مبلمان و خراطی مناسب است.

ویژگی ها:

افرا چوب درون نامشخص است.
به رنگ سفید مایل به کرم با کمی درخشندگی صدفی می باشد.
چوب افرا سخت، سنگین، راست تار، خوشکار، سبک و شکننده است.
قابلیت تورق دارد.
قابل کنده کاری و ظریف کاری می باشد.

5 - انواع چوب ،ویژگی و کاربردهای آنان                 6 - انواع چوب ،ویژگی و کاربردهای آنان

۵-چوب توسکا

چوب توسکا چوبی سبک و نسبتا مقاوم می باشد و دارای رنگ های کرم تا قرمز و صورتی بوده  و به خاطر بافت نرم و قابل انعطاف آن ، ویژگی ابزار و شکاف خوردن مناسبی را دارد و در صنعت مبلمان مصرف می شود و البته به خاطر همگونی  آن با شرایط آب و هوایی مرطوب ، از این جهت تخته ی لایه سازی استفاده میشود  که در ساخت بنا های آبی مورد استفاده قرار می گیرد .

کاربردها: چوب این درخت مورد استفاده در صنایع روکش‌سازی است. همچنین به خاطر پرداخت، رنگ پذیری، شکاف خوری و ابزار خوری، در مبلمان سازی به کار می رود.

ویژگی ها:

چوبی درون نامشخص می باشد.
رنگ آن کرم مایل به قرمز است. چوب توسکا اگر در پاییز بریده‌ شود ابتدا سفید رنگ، ولی کمی پس از برش متمایل به قرمز می‌شود. سپس به رنگ صورتی روشن نمایان می شود و به همین صورت باقی می‌ماند.
دایره های سالیانه  آن پهن و نسبتا مشخص می باشد. وجود موج هایی در مقطع عرضی و پره هایی آجری گونه به رنگ قرمز در مقطع شعاعی و دوک­هایی ظریف در مقطع مماسی از خصوصیات ظاهری  است.
چوب توسکا نرم می باشد.
چوبی نیمه سنگین تا سبک است.

7 300x135 - انواع چوب ،ویژگی و کاربردهای آنان

۶-چوب بالسا

کاربردها: این چوب برای قطعات صنعتی ظریف مثل دیواره های داخل هواپیما، ماکت سازی و محصولات هنری به کار می رود.

ویژگی ها:

سبک‎ترین چوب تجاری می باشد.
بالسا سفت است و به خوبی قابل فرم دهی می باشد.
سفید تا زرد روشن و قهوه‎ای ملایم از رنگ های آن است.

۷-چوب نارون

کاربردها: چوب نارون، بیشتر در ساخت روکش به کار می رود. علاوه بر آن در تولید کرجی، بشکه، زین، چرخ گاری، برخی قطعه های ماشین ها، تراورس، ساخت مبلمان، پارکت و صنایع دستى استفاده می شود.

ویژگی ها:

نارون دارای چوبی محکم و سنگین است.
جهت کاربرد در فضای مرطوب مناسب می باشد.
بنا به قابلیت خم پذیریی که دارد در مواردی که پیچاندن چوب نیاز باشد، استفاده می شود.

۸-چوب سرو

کاربردها: چوب سرو اغلب جهت پوشش داخلی دیوارهای کابین و ساختمان مورد کاربرد قرار می گیرد.

ویژگی ها:

چوبش بسیار نرم و سبک می باشد.
رنگش قرمز متمایل به قهوه­ای است.
کار و رنگ آمیزی آن آسان می باشد.

۹-چوب گلابی

کاربردها: جهت تولید اسباب گران و با کیفیت و نیز در ساخت آلات موسیقی (سازهای بادی) به کار می رود. همچنین در تولید ابزارهای دقیق چوبی (مثل خط کش)، قاب سازی، ادوات چوبی و مهرسازی (مهر قالب پارچۀ قلمکار) استفاده می شود.

ویژگی ها:

سخت و مقاومی است.
راست تار، صاف و سنگین می باشد.
از جمله گرانترین چوب ها است

۱۰-چوب ممرز

درخت ممرز قامتی متوسط دارد. ارتفاعش از ۱۵ تا ۲۵ متر متغیر بوده و گاهی ممکن است به ۳۰ متر نیز برسد. در ایران به وفور یافت می شود.چوبی با بافت ریز و محکم و تراکم سنگین و رنگ سفید متمایل به کرم می باشد و مقاوم در برابر سایش است و در واگن سازی و دسته ابزار ، تخته فیبر و در جابه جایی هایی که نیاز به مقاومت زیاد می باشد استفاده می گردد .

کاربردها: این چوب به عنوان تراورس، تیرک های معادن زغال سنگ استفاده می شود. ساخت واگن و کاغذ نیز با ممرز انجام می شود.

ویژگی ها:

چوبی با استقامت در برابر سایش، سخت و سنگین می باشد.
تنه درخت ممرز  معمولاً شیار دارد.
پوست درخت، صاف است و به رنگ سبز خاکستری تمایل دارد.

8 - انواع چوب ،ویژگی و کاربردهای آنان

۱۱-چوب شمشاد

کاربردها: شمشاد در تولید صنایع دستی (خاتم کاری و و منبت کاری)، ادوات مهندسی و لوازم خانگی به کار می رود.

ویژگی ها:

چوبش بسیار سخت و متراکم می باشد.
سنگین و بادوام  است.
این چوب چگالی بالایی دارد چون آوندها و لیف هایش از تراکم زیادی برخوردارند.

۱۲-چوب آکاژوها

چوب آکاژوها در بازار: در بازار به دو دسته آکاژوی آمریکایی و آفریقایی تقسیم می­شوند. اغلب آکاژوهای بازار ایران آفریقایی هستند. نام علمی آن Khaya Inveeonsis و از خانواده Miliacea است. در کشورهای آفریقایی به نام های محلی مختلفی نامیده می شود. باید بدانید که چوب های دیگری نیز تحت نام آکاژو در بازار وجود دارند که اسامی واقعی آنها سیپو، کیسپو و ساپلی است.

کاربردها: از جمله پرکاربردترین انواع چوب جهت ساخت روکش های گران قیمت است. در  روکشسازی و تولید مبل، بالاترین استفاده را دارا می باشد. در تولید قایق های بادبانی و تفریحی کاربرد خوبی دارد چون ضربه­پذیری و ضریب الاستیسیته آن بالاست.

ویژگی ها:

داخل چوب قرمز رنگ و بیرون آن سفید متمایل به صورتی است.
بافتش یک‎دست می باشد. پرمگس‎های درخشان و براق از ویژگی های شاخص این چوب است که باعث می شود درخشش متفاوتی هنگام تغییر جهت نور داشته باشد.
در مقطع شعاعی نقش های نوار مانند صدفی و در مقطع مماسی نقش های گوناگون موجدار، مجعد و جناغی داراست.
به خاطر هم کشیدگی و واکشیدگی کم وقتی خشک می شود، کمتر معیوب می گردد.
قابلیت ضربه پذیری خوب، پرداخت عالی، پیچ خوری و میخ خوری بالایی دارد.
رنگ پذیری و واکس خوری همیشه باید با بتونه کاری همراه باشد.

۱۳-چوب روسی

این چوب همان چوب درخت کاج است که بیشتر در جنگل های سیبری روسیه وجود دارد  که گونه های مختلفی دارد و از کشور های اسکاندیناوی هم وارد می شود که اتفاقا مرغوب ترین آن متعلق به کشور فنلاند می باشد و یا به صورت تراورس راه آهن یا تخته های بریده شده که به رنگ سفید و دارای گره های فراوان و در بعضی موارد رنگ آن متمایل به صورتی و قرمز می باشد . چوبی با تراکم سبک و دارای وزنی سبک و بسیار خوشکار و نرم جهت  کار های چوبی و سمباده خور با موج های زیبایی است  و در کار های ساختمانی و درب سازی یکی از بهترین گزینه ها است .روسی در بازار: واژه روسی در بازار چوب ایران به همه گونه های سفید رنگ وارد شده از کشور روسیه اطلاق می گردد. این گونه ها شامل انواع متفاوتی مانند نراد، نوئل و انواع کاج ها می گردد.

کاربردها: به دلیل وزن کم و ضریب الاستیته بالا برای اسکلت ساختمان ها از بهترین گزینه های می باشد. الیاف بلند و خمیر سفیدی دارد که کاربردش را در کاغذسازی افزایش داده است. در ایران چوب روسی معمولاً در صنعت مبلمان سازی به کار گرفته می‎شود.

ویژگی ها:

رنگش سفید متمایل به قرمز است.
درون چوب مشخص ندارد.
مجاری صمغی ندارد.
راست تار و سبک می باشد. ۵٫ به علت واکشیدگی و هم‎کشیدگی کم، زمان خشک شدن کمتر ترک می خورد.
خیلی خوش کار، سنباده خور، میخ‎خور و پیچ خور می باشد.
با وجود تمام مزایای مذکور به علت وجود برخی قارچ‎ها مبتلا به مرض لکه آبی یا لکه قرمز می گردد و در نتیجه آن استحکامش کم می شود. حشره ها زیاد در آن لانه و تخم گذاری می کنند.
باید توجه داشت که چوب هایی با رگه قرمز وقت خشکیدن تاب بر می دارند.

۱۴-چوب انجیلی 

کاربردها: چوب انجیلی برای ستون معادن و تونل ها و اشیاء مقاوم به سایش (قرقره، دوک نخ ریسی، پاشنۀ کفش) کاربرد دارد.

ویژگی ها:

بسیار سخت می باشد.
شکننده است.
با وزن مخصوص بالا است.

۱۵-چوب آبنوس

کاربردها:  خاتم ها با چوب آبنوس (به عنوان مثلث های سیاه رنگ) ساخته می شوند. گونه های مختلف مبلمان، میز و صندلی و  پیانو نیز  تولید می گردند.

ویژگی ها:

چگالی تقریباً بالایی دارد و خیلی خوش بو است.
تنه داخلی آن رنگ های مختلفی از جمله زرد، سفید تا قهوه­ای و سیاه دارد.
این چوب بسیار سخت و سنگین و مستحکم است.
کمیاب و گران قیمت می باشد. درختش سیاه رنگ است.

۱۶-چوب کاج

کاربردها: از این چوب جهت تولید جعبه و مبلمان استفاده می شود. همچنین در کاغذ سازی کاربرد دارد.

ویژگی ها:

چوبش نرم و راست تار می باشد.
سبک با مقاومت کم است.
سریع می پوسد.

۱۷-چوب ملچ

کاربردها: مناسب صنعت روکش است. علاوه بر آن در تولید تخته چند لایه، مبلمان، قایقسازی، درهای ماسیو (چوب خالص)، اسباب ورزشی و خراطی پایه ها و نرده ها به کار می رود.

ویژگی ها:

جزء چوب های زیبا، خوش نقش و دکوراتیو بازار است.
چوبی درشت بافت، نیمه سنگین و نیمه سخت می باشد.
مقاوم در مقابل ضربه و بادوام در برابر  خمش است.
راست تار و خوشکار است و امکان تورق در سطح بالا را دارا می باشد.
رنگش قهوای مایل به قرمز است و گاهی رگه های سبز رنگی دارد.

۱۸-چوب چنار

کاربردها: در صنعت مبلمان، زیرسازی وسایل چوبی، تولید درهای اماکن مقدسه، دسته ابزار، صندلی، غربال و صندوق مورد استفاده می باشد.

ویژگی ها:

رنگش سفید روشن تا قرمز مایل به قهوه­ای می باشد. لکه های قهوه ای صدفی آن را مزین کرده است.
چوبی نیمه سخت، سنگین و با دوام است.

۱۹-درخت ساج:

بومی کشورهای هندوستان، اندونزی و برمه می باشد. به چوب سخت هند شرقی معروف است.

کاربردها: از این چوب در ساخت کشتی، صنعت های ظریف به خصوص خاتم کاری، تولید ابزار آزمایشگاهی، روکش گیری، قسمت‎های بیرونی و داخلی ساختمان و مجسمه سازی استفاده می شود.

ویژگی ها:

خیلی سنگین است و مقاومت بالا دارد.
خوش تراش و زیبا است.
علت استفاده از این چوب، روغنی بودن آن است که در مقابل پوسیدگی و کرم خوردگی مقاومت بالایی دارد.
رنگش قهوه ای طلایی تا قهوه‎ای پر رنگ با خط های سیاه است.

۲۰-چوب تبریزی

چوبی سبک و بی دوام است که به رنگ سفید و متمایل به کرم می باشد و دارای بافت  درشت بوده که بیشتر در کبریت سازی و کاغذ سازی و جعبه سازی و ادوات کشاورزی به کار میرود و بعضا در درب سازی هم مورد استفاده دارد .
کاربردها: کاغذ سازی، کبریت سازی، جعبه سازی و ادوات کشاورزی صنایعی هستند که از این چوب استفاده می کنند.

ویژگی ها:

سفید رنگ تا کرم روشن می باشد و معمولاً لکه های سیاه رنگ و یا قهوه‎ای در آن دیده می شود.
تقریباً نرم و سبک است و مقاومت بالایی ندارد.
آسان به کار گرفته می شود.

10 - انواع چوب ،ویژگی و کاربردهای آنان

۲۱-چوب سرخدار

کاربردها: منبت کاری، قایق سازی و اسباب تزئینی از صنعت هایی هستند که از این استفاده می کنند.

ویژگی ها:

سرخدار سخت و سنگین می باشد.
در مقابل حشرات از استحکام زیادی برخوردار است.

۲۲-چوب لاله درختی

کاربردها: در تولید مبل های گران قیمت، ظرف های چوبی، جعبه سازی، اسباب بازی و غیره استفاده می شود.

ویژگی ها:

بافت‎های نزدیک و متراکم دارد.
رنگش زرد است
کیفیت آن هم بسیار بالا می باشد.

۲۳-چوب کاج بلسان

کاج بلسان یا نراد که از گونه کاج ها می باشد.

کاربردها: عمدتاً جهت خمیر کاغذ و جعبه‎سازی به کار می رود. شیره و صمغ درخت بلسان به عنوان چسب شفاف استفاده می شود و از مواد تشکیل دهنده رنگ‎های روغنی است.

ویژگی ها:

رنگش سفید و قهوه‎‎ای می باشد.
رگه هایی صاف و ظریف دارد.

۲۴-چوب آکونه

کاربردها: در صنعت کاغذسازی، قایق های سبک و غیره مورد استفاده است.

ویژگی ها:

رنگش صورتی کم رنگ تا پر رنگ است.
سبک و نرم می باشد.
ریز بافت با مقاومت پایین است.
به خوبی ورقه ورقه می‎شود.

۲۵-چوب زبان گنجشک

کاربردها: جهت تولید چهار چوب و در، ساز ویولن، روکش، عصا و وسایل ورزشی (اسکی، راکت تنیس) مورد استفاده قرار می گیرد.

ویژگی ها:

محکم و بادوام است.
تقریباً کم قیمت می باشد.
فرم پذیریش بالاست.
کم پیچ بر می‎دارد. ۵٫ رنگش معمولاً زرد ملایم می باشد.

۲۶-چوب نمدار

درخت نمدار: درختی با دامنهٔ گسترش وسیع است که از جلگه تا ییلاق رشد می کند، ولى اکثراً در محدودهٔ ۳۰۰ تا ۵۰۰ متر ارتفاع از سطح دریا وجود دارد. به صورت پراکنده در نواحی جنگلی شمال کشور ما یافت می شود.

کاربردها: تولید روکش، تخته چند لایه، مجسمه‎سازی، خمیر کاغذ، ساخت وسایل تزئینی، مداد و کارهای ساختمانی از صنعت هایی هستند که از این استفاده می کنند.

ویژگی ها:

چوبش نرم، راست تار و سبک می باشد.
رنگش صورتی روشن یا کدر است.
بافت ریز دارد.
چوب نمدار قابلیت ورق ورق شدن را دارد.
دارای نقش و نگار مشخصی نیست.
از جمله مرغوبترین و زیباترین انواع می باشد.

۲۷-چوب آزاد 

کاربردها: برای تولید وسایل ورزشی قابل ارتجاع (تخته پارالل و بارفیکس)، پاروی قایقرانی، تخته زیر فنر اتومبیل، همچنین ساخت وسایل موسیقی (سنتور) استفاده می شود. در برخی استان های شمالی جهت ساخت چان چو به کار می رود که وسیله ای برای حمل بار است.

ویژگی ها:

سنگین و با مقاومت بالا است.
درشت بافت و شبیه نوعی نارون می باشد
ترک برنمی دارد.
خاصیت ارتجاعی و ارتعاشی دارد.

۲۸-چوب ماهاگونی

یا همان آکاژو به دو دسته آمریکایی و آفریقایی تقسیم می شود که اغلب  آکاژوی آفریقایی در بازار ایران یافت می شود . درون این چوب قرمز رنگ با رگه های سفید و صورتی است . وجود بافت های یک دست با پرمگس های درخشان و براق که با تغییر جهت تابش نور ، درخشش متفاوت و زیبایی به آن می دهد . ویژگی بارز این مصرف گسترده آن در کار های تزیینی در بازار دنیا است  و آنرا به پر مصرف ترین دنیا تبدیل کرده است . از این نوع چوب در تهیه روکش و مبل سازی هم استفاده می شود . به علت ضربه پذیری و ضریب الاستیسیته بالا در تهیه قایق های بادبانی و تفریحی مورد استفاده قرار می گیرد .

کاربردها: جهت تولید مبل های گران بهاء به کار می رود.

ویژگی ها:

نیمه سخت و با استحکام متوسط می باشد.
سنگینیش نیز متوسط است.
از جمله زیباترین چوب های جهان محسوب می شود.

۲۹-چوب توت سفید

درخت توت سفید: درخت توت سفید بومی چین و آسیاى شرقى بوده است، ولی در نواحی مرطوب جنگل های شمال ایران، در نواحی ییلاقی و در تعداد زیادی از نواحی معتدل دنیا پرورش داده می شود.

کاربردها:در تولید روکش، ابزار چوبی منزل، خاتم کاری و ابزار آلات موسیقی به کار می رود.

ویژگی ها:

سخت و با مقاومت بالا می باشد.
سنگین و راست تار است.
رنگش، از بیرون سفید و از درون، زرد طلایى می باشد.

بیشتر بخوانید: تعریف چوب و نقش آن در صنعت

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی