خبر

انجماد نرخ‌دهی در بازار دلار

انجماد نرخ‌دهی در بازار دلار

366792 918 - انجماد نرخ‌دهی در بازار دلار

اقتصاد۲۴– ارائه نرخ‌های جدید در معاملات بازار آزاد شنبه و یکشنبه متوقف شد. طبق مشاهدات به‌عمل آمده از هسته مرکزی بازار ارز از ساعات پایانی بازار روز پنج‌شنبه ۱۶ تیر تاکنون نرخ جدیدی برای خرید یا فروش اسکناس‌های خارجی در بازار غیر‌رسمی مطرح نشده است. این در حالی است که نرخ‌های فردایی مطرح شده در بازار روز پنج‌شنبه حوالی محدوده ۳۱ هزار و ۲۵۰ تا ۳۱ هزار و ۴۰۰ تومان نوسان می‌کرد.

به گزارش دنیای اقتصاد، به عقیده بسیاری از فعالان ارزی نرخ دلار همچنان تمایلی به خروج از کانال ۳۱ هزار تومانی نداشته و قیمت مورد تایید بازار، سطوح قیمتی این کانال است. نرخ سکه طلا طرح جدید نیز در معاملات روز شنبه ۱۸ تیر در مرز کانال ۱۵ میلیون تومانی باقی ماند و با وجود افت قیمت مشاهده شده در نرخ جهانی اونس طلا، افزایش سطح انتظارات تورمی و در نتیجه آن افزایش نرخ حباب مانع از کاهش قیمت سکه شد.

366793 895 - انجماد نرخ‌دهی در بازار دلار

در روز‌های ابتدایی هفته و در تعطیلی عید قربان فعالیت چشمگیری در معاملات بازار غیر‌رسمی ارز مشاهده نشد. در حالی که نرخ‌های مطرح شده در معاملات فردایی روز پنج‌شنبه گذشته حوالی محدوده ۳۱ هزار و ۲۵۰ تا ۳۱ هزار و ۴۰۰ تومان نوسان می‌کرد، با شروع روز نخست هفته، بازار ارز شاهد کاهش چشمگیر حجم معاملات بود. این در حالی است که آخرین نرخ معاملات نقدی جهت فروش هر برگ اسکناس دلار آزاد در رقم ۳۱ هزار و ۲۵۰ تومان ثبت شده است.

اما در روز نخست هفته روند قیمت دلار در سامانه‌های رسمی فروش ارز افزایش بود و قیمت هر برگ اسکناس دلار بازار متشکل با حدود ۲۷ تومان افزایش نسبت به نرخ روز جمعه ۱۷ تیر به رقم ۲۸ هزار و ۲۱ تومان رسید. در این میان روز شنبه هادی‌نژاد، مدیر عملیات بازار متشکل ارزی ایران از اعلام رسمی نرخ‌های توافقی خرید و فروش ارز در سایت این سامانه خبر داد. هادی‌نژاد گفت: نرخ خرید و فروش ارز کارگزاران و صرافی‌های عضو بازار متشکل ارزی به زودی در سایت رسمی این بازار منتشر می‌شود.


بیشتر بخوانید: قیمت دلار، قیمت یورو و قیمت پوند امروز دوشنبه ۲۰ تیر ۱۴۰۱ + جدول


با این اقدام مهم که هماهنگی‌های لازم برای انتشار آن انجام شده است قیمت ارز در صرافی‌های مختلف به صورت شفاف و مقایسه‌ای در دسترس متقاضیان قرار می‌گیرد. به عقیده بسیاری از فعالان ارزی در صورتی که در تعیین قیمت‌های روی تابلوی صرافی‌ها عوامل دستوری در بازار دخیل نباشد می‌توان امیدوار بود که با بازگشت بنگاه‌های رسمی به رقابت خرید و فروش ارز، از نوسانات قیمتی شدید در این بازار کاسته شود.

قیمت سکه طلا طرح جدید در محدوده قیمتی کانال ۱۵ میلیون تومانی باقی ماند. با وجود افت چشمگیر نرخ طلای جهانی در روز‌های گذشته سکه طلا همچنان در مرز دو کانال ۱۴ و ۱۵ میلیون تومانی معامله شده و حاضر به کاهش قیمت نیست.

بر اساس فرمول محاسبه ارزش ذاتی سکه طلا در بازار ایران دو عامل «نرخ جهانی اونس طلا» و «نرخ دلار بازار آزاد» در نوسان قیمت این کالای سرمایه‌ای تاثیر مستقیمی دارند. با افزودن نرخ حباب قیمتی سکه به ارزش ذاتی آن نیز می‌توان به بهای تمام شده این کالا در بازار دست یافت.

طبق بررسی‌های به عمل آمده از معاملات بازار این فلز گران‌بها در روز شنبه مشاهده می‌شود که با وجود کاهش ارزش ذاتی سکه در بازار ایران، نرخ تمام شده آن کاهش نیافته و با حدود ۳۵ هزار تومان افزایش نسبت به نرخ روز پنج‌شنبه ۱۶ تیر، در رقم ۱۵ میلیون و ۳۰ هزار تومان معامله می‌شود.

به عقیده بسیاری از تحلیلگران بازار تهران عامل اصلی این افزایش نرخ حباب و چسبندگی قیمت سکه، افزایش سطح انتظارات تورمی در فضای جامعه و بازار است.

منبع: فرارو

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی