خبر

شرایط دارویی کشور از نظر تولید و توزیع مطلوب است

شرایط دارویی کشور از نظر تولید و توزیع مطلوب است

به گزارش بازار، محمد عبده‌زاده روز شنبه در نشست خبری در محل انجمن داروسازان ایران افزود: توزیع در برخی داروهای بیماران خاص در استان‌ها متفاوت بوده یا محدودیت هایی از سوی وزارت بهداشت وجود دارد اما نسبت به پارسال وضعیت دارویی بهتر شده و قابل قیاس نیست.

وی اظهار داشت: برخی داروها از جمله آنتی‌بیوتیک‌ها پرمصرف بوده و کمبود آنها در سال گذشته وجود داشت اکنون مشکلی از این نظر هم وجود ندارد اما بحث پیش‌بینی کمبود مهمتر از وجود دارو است که زنجیره همکاری از سوی بانک مرکزی، وزارت بهداشت و سازمان برنامه و بودجه و تولیدکنندگان دارویی را می‌طلبد و باید پرداخت نقدینگی تسریع یابد تا اوضاع دارو بهتر شود.

وی با بیان اینکه ارز تک نرخی راه نجات کمبودهای دارویی و شیرخشک است، تاکید کرد: ارز چند نرخی باعث کمبود و فساد در حوزه دارو بوده، منابع ارزی با اختلاف قیمت نیازمند نظارت و کنترل لازم بوده که زمان‌بر است.

قاچاق شیرخشک از سوی داروخانه‌ها وجود ندارد
رییس انجمن داروسازان ایران نیز گفت: بحث قاچاق شیرخشک از سوی برخی داروخانه‌ها کذب بوده و چنین چیزی وجود ندارد اما پیشنهاد می‌شود ارز شیرخشک آزاد و تک‌نرخی شود و یارانه آن به خانواده‌ها داده شود.

شهرام کلانتری تصریح کرد: قیمت شیر خشک در ایران یک دهم کشورهای همجوار بوده و این موضوع باعث قاچاق می‌شود.

وی با اشاره به طرح دارویار افزود: از سوی مجلس شورای اسلامی ۶۹ هزار میلیارد تومان برای بودجه طرح دارویار به تصویب رسید و این میزان برای بخش دولتی و خصوصی مشخص نشده است.

کلانتری از سازمان غذا و دارو خواست نظرات کارشناسی در حوزه دارو را قبل از تصمیمات و مصوبات از سوی انجمن ها جویا تا مشکلی در بدنه تولید و توزیع کمتر ایجاد شود.

عضو سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران نیز در این نشست گفت: پنج شرکت تولیدکننده شیرخشک در کشور وجود دارد که از لحاظ ظرفیتی بیش از توان تولید دارند و تاکنون صادرات هم داشته است. امسال به دلیل اینکه ارز به موقع در اختیار آنها قرار نگرفته باعث ایجاد کمبود شیرخشک شد.

علی پیرصالحی اظهار داشت: به همین خاطر سازمان غذا و دارو ملزم به تامین قسمتی از کمبود شیرخشک از طریق واردات شده است و داروخانه‌ها نیز باید بر اساس سقف تعیین شده شیرخشک توزیع کنند. البته با توجه به اینکه شیرخشک از سوی داروخانه‌ها از طریق ارائه کد ملی توزیع می‌شود، بسیاری از اتباع خارجی در کشور کد ملی ندارند و داروخانه نیز بدون ثبت در سامانه نمی‌توانند به آنها شیرخشک بدهد و دچار مشکل می‌شوند.

منبع :
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی