خبر

ضرورت رفع انحصار از تولید و ایجاد بازار رقابتی| برخی از دخالت ‌های غیر علمی، تولید را پیچیده کرد

ضرورت رفع انحصار از تولید و ایجاد بازار رقابتی| برخی از
دخالت ‌های غیر علمی، تولید را پیچیده کرد

بازار؛ گروه صنعت: بیست و هفتمین سالروز ملی صنعت و معدن، امروز شنبه دهم تیر ماه با شعار «صنعت و معدن؛ پیشران پیشرفت در گام دوم انقلاب» با حضور ابراهیم رئیسی رئیس جمهور، عباس علی آبادی وزیر صمت، عزت اله اکبری تالار پشتی رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی و جمعی دیگر از نمایندگان مردم در مجلس، مسئولان وزارت صمت و اعضای خانه صنعت، معدن و تجارت و جمعی از نمایندگان تشکل ها و مدیران بنگاه های صنعتی و معدنی در محل سالن اجلاس سران برگزار شد.

ضرورت همراهی تولید و دانشگاه ها

سید ابراهیم رئیسی رئیس دولت سیزدهم ضمن تبریک اعیاد و روز ملی صنعت و معدن به تمام فعالان این عرصه بیان داشت: روز ملی نماد توجه به صنعت، معدن، تجارت و بازرگانی در کشور است از این رو پرداختن به این حوزه در همه ایام سال باید مورد توجه باشد اما امروز توجهی خاص باید به این عرصه داشت.

وی ضمن قدردانی از صنعت گرانی که رشد تولید را محقق کردند افزود: باید به مزایای مطلق و نسبی کشور در این حوزه توجه داشت و سخنان صنعتگران شنیده شود. توجه به سهم ایران در تجارت منطقه و جهان از دیگر مسائلی است که باید مد نظر قرار گیرد و موانع برداشته شود.

رئیسی: کار صنعت و معدن باید در کنار دانشگاه پی گیری و سبب رشد تولید و اقتصاد در کشور شود

رئیسی ادامه داد: رشد سرمایه گذاری، ماشین آلات تولید، تولید، اشتغال و رشد اقتصادی کشور در شش ماهه دوم سال ۱۴۰۱ نشان دهنده حرکت به سمت رشد اقتصادی و تولید است. صنعتگران به این نتیجه رسیده اند که رشد تولید را باید بر مبنای علم پی گیری کنند. باید از همت صنعت گرانی که تلاش می کنند به صورت کمی و کیفی کار تولید را با جدیت دنبال کنند تقدیر کنم. همچنین اگر علم و دانایی زمینه تولیدات شود می تواند محصول خوبی را برای صادرات آماده کند.

رئیس جمهور گفت: تاکید این است که کار صنعت و معدن در کنار دانشگاه پی گیری شود که در نهایت سبب رشد تولید و اقتصاد در کشور شود. علاوه بر این مساله تامین مالی، دیگر موضوع مورد مورد توجه است. به طوری که تامین مالی و گردش مالی برای صنعت گران ضرورت دارد باید به گونه ای انجام شود که احساس کمبود نکند و بتواند به سادگی مواد اولیه و ماشین آلات مورد نیاز خود را تامین کند.

وی با اشاره به اقدامات دولت سیزدهم برای بهبود روند تولید تاکید کرد: مساله دیگر قرار دادن مشوق ها از جمله مشوق های مالیاتی است. در این راستا سال اول دولت ۵ درصد تشویق مالیاتی برای تولید در نظر گرفت و در سال ۱۴۰۲ نیز ۷ درصد معافیت مالیاتی در نظر گرفته شد. باید توجه داشت مالیات برای تنظیم گری است و نباید فشار و تحمیلی برای تولید کننده ایجاد شود.

دولت نباید به طور مستقیم در بازار دخالت کند

عباس علی آبادی وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در ادامه بیان داشت: طی چهار دهه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی دستاوردهای شکوهمندی نصیب کشور شده است.

وی با اشاره به مزین شدن هر سال به نام یک موضوع مهم و حیاتی از سوی مقام معظم رهبری افزود: رهبر انقلاب طی ۱۰ سال اخیر، نام هر سال را با هدف های اقتصادی برگزیدند و یک پیام مهم اقتصادی برای رفع مشکلات مردم قرار دادند.

وی با اشاره به مزین شدن ۱۴۰۲ به نام رشد تولید و کاهش تورم ادامه داد: مقام معظم رهبری فرمودند مسئولان باید مردم را به ایفای نقش در اقتصاد ترغیب و هدایت کنند. همچنین برای توسعه بخش خصوصی نیاز است که اعتماد آفرینی انجام شود تا سرمایه گذاران به این بخش ورود کنند و سرمایه های خود را بیاورند و وضعیت مردم بهبود یابد؛ این کار به طور هم همراه با کاهش تورم و افزایش تولید به دست مردم خواهد بود.

علی آبادی با اشاره به اینکه وزارت صمت خود را موظف به تحقق معنویات مقام معظم رهبری می داند تاکید کرد: اگر چه مدت کوتاهی از دولت سیزدهم باقی مانده و شاید شانس کمی برای تحقق اهداف باشد اما باز هم تمام هدف گذاری ها در همین راستا انجام خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه بازار کشور امروز باید مسیر رقابتی شدن را طی کند اضافه کرد: دولت نباید به طور مستقیم در بازار رقابتی دخالت و قیمت گذاری کند. اما در ابتدا باید به رفع انحصار پرداخت و بازار را رقابت کامل کرد. همچنین این وزارتخانه بر اساس اسناد بالا دستی خود به محیط زیست و توسعه پایدار متعهد است و این ‌ها شعار نیست.

این مقام مسئول ادامه داد: نه تنها بر کاهش دخالت در اقتصاد اعتقاد داریم، بلکه تلاش و تمرکز ما بر سیاست گذاری و تنظیم ‌گری است و در این راستا به تشکل ‌های صنفی اعتقاد کامل داریم و احترام می‌ گذاریم.

تاکید برنامه توسعه هفتم بر توسعه زنجیره‌ های ارزش ملی

وزیر صمت با اشاره به اینکه به منظور قوام پایدار واحدهای کوچک تولید باید با خام فروشی مقابله کرد بیان داشت: پیوند زدن واحد های کوچک در قالب شرکت‌ های بزرگ تر، به ایجاد صرفه مقیاس و صرفه دامنه در تولید کمک می کند.

علی آبادی با اشاره به اینکه باید به کارگیری افراد خبره به دور از سیاست زدگی اقدام کرد، در مورد سایر مشکلات افزود: برای حل مشکل زیرساخت ‌های اصلی صنایع یعنی آب، برق و گاز، راهکارهایی ارائه خواهیم داد. همچنین کیفیت کالاها و خدمات یک اصل است و از آن کوتاه نخواهیم آمد. علاوه بر این محرومیت زدایی و مسوولیت ‌های اجتماعی را از طریق مشوق برای بنگاه ‌ها در دستور کار قرار خواهیم داد.

علی آبادی: بخش صنعت، معدن و تجارت ۳۰ درصد از تولید ناخالص داخلی و ۳۷ درصد اشتغال را در اختیار دارد

این مسئول ادامه داد: برای تامین سرمایه در گردش واحدها به دنبال ساز و کار و نظام مالی مستقل هستیم و اعتقاد جدی به توسعه صنایع نرم و دانش ‌بنیان داریم. هرچند وضعیت موجود و پیشرفت های نظامی امید آفرین است، اما در تولید هنوز فاصله زیادی تا نقطه مطلوب داریم و جایگاه فعلی شایسته نظام مقدس اسلامی نیست.

این مقام مسئول بیان داشت: بخش صنعت، معدن و تجارت ۳۰ درصد از تولید ناخالص داخلی و ۳۷ درصد اشتغال را در اختیار دارد و ۷۰ هزار واحد صنعتی، ۱۰ هزار معدن، سه میلیون واحد صنفی، ۹۰ هزار انبار و ۴۰ هزار بازرگان، بیشترین عوامل مولد اقتصاد را در خود جای داده است.

علی آبادی با اشاره به برنامه هفتم توسعه کشور افزود: در این برنامه بر توسعه زنجیره‌ های ارزش ملی و منطقه ‌ای و تکمیل زنجیره تولید تاکید شده است.

با تولید از اسارت تحریم ها خارج شویم

علی آبادی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب چشم انداز صنعتی، معدنی و تجاری کشور را در دو بخش درون ‌زایی و برون ‌گرایی خلاصه کرده ‌اند بیان داشت: در این دوره در تلاشیم تا از رویکرد قیمت گذاری و تنظیم بازار به تمرکز بر اقتصاد منطقه ‌ای یا ژئو اکونومیک صنعتی چرخش داشته باشیم.

وزیر صمت افزود: برای توسعه درون زا باید ظرفیت ‌ها بر اساس زنجیره ارزش و استفاده از ظرفیت‌های ملی و ارتقای شاخص‌ های ارزش در صادرات هدف گذاری شود. البته هدف از صادرات، ارزآوری از خام فروشی نیست.

علی آبادی با اشاره به اینکه در محور برون ‌گرایی باید زیرساخت لازم فراهم شود ادامه داد: بر این اساس زیرساختی ایجاد خواهیم کرد که جریان ارزش پایدار داشته باشد و در برابر نوسانات ارزی مصون باشد و منجر به خلق مزیت پایدار و همکاری وفادارانه بین ایران و کشورهای مد نظر شود. بر این اساس به جای نفت در برابر غذا، کالای صنعتی و تولیدی در برابر کالاهای مورد نیاز صادر خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه باید بتوانیم با موارد فوق به تدریج از اسارت تحریم ها خارج شویم تاکید کرد: این مهم جز با همکاری دولت، مردم و بخش خصوصی میسر نخواهد شد و باید بتوانیم مسیرهای رشد و توسعه از جمله مسیر جاده ابریشم را احیا کنیم.

کار ساده تولید و عرضه خودرو را پیچیده کردند

عزت الله اکبری تالار پشتی رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نیز در ادامه این رویداد بیان داشت: تدوین استراتژی توسعه صنعتی کشور ضروری است؛ چرا که ترسیم نقشه راه توسعه و جهت ‌گیری اقتصادی کشور در حوزه ‌های مختلف اعم از صنعت، معدن، تجارت و کشاورزی، متناسب با شرایط کلان اقتصادی در حوزه‌ های مختلف بودجه‌ ای، ارزی، تجاری، پولی و مالی در قالب این سند ناظر بر همه فعالیت‌ های اقتصادی واقعی است.

وی افزود: چنین سندی می ‌تواند محرومیت زدایی، رفع مخاطرات زیست محیطی، ارتقای فناوری در کل اقتصاد و توان رقابت پذیری در بازارهای جهانی را به دنبال داشته باشد.

تالار پشتی ادامه داد: البته مشخص نیست چه نهادی در کشور توسعه را راهبری را انجام می دهد. در حال حاضر تاسیس نهاد توسعه ‌ای فرا بخشی که دارای نگاه کلان بر مبنای ظرفیت ‌های ملی و منطقه ‌ای بوده و زیرساخت تامین مالی پروژه‌ های توسعه ‌ای را داشته باشد، احساس می ‌شود.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس به سیاست هایی که در حوزه خودرو باید دنبال شود اشاره کرد و گفت: در سال ‌های گذشته شاهد بودیم دخالت ‌های غیر علمی و غیرمنطقی دولت، کار ساده تولید و عرضه خودرو را پیچیده کرد و موجب نارضایتی مردم شد.

تالار پشتی: تنظیم واردات خودرو از طریق نظام بازار تعرفه ای باید انجام شود

تالار پشتی در خصوص سیاستی که باید برای واردات خودرو در راستای جلب رضایت مردم دنبال شود افزود: تنظیم واردات خودرو از طریق نظام بازار تعرفه ای باید انجام شود. همچنین ورود ارز با منشا خارجی برای واردات خودرو باید مورد تاکید قرار گیرد. در این راستا امید می ‌رود وزیر صمت با هماهنگی با بانک مرکزی این موضوع را حل و فصل کند.

وی ادامه داد: متاسفانه ناهماهنگی بخشی از بدنه دولت منجر به خنثی کردن بخشی دیگر می شود و به نظر می ‌رسد جریانی مشکوک و هوشمند به دنبال خنثی کردن سرعت حرکت دولت است؛ به عنوان نمونه، در یکی از شهرهای کشور یک سرمایه‌ گذار بخش خصوصی ده‌ها میلیارد تومان برای پروژه ‌ای هزینه کرد و دستور استاندار را هم برای بهره برداری از پروژه داشت اما بازرسی آن استان اجازه نداد کار انجام شود.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به ظرفیت با القوه معادن در اقتصاد کشور بیان داشت: با توجه به اینکه اکنون متوسط عمق اکتشاف در کشور ۸۰ متر است، می ‌توان از حضور سرمایه ‌گذاران خصوصی برای توسعه اکتشافات در عمق بیشتر بهره ‌برداری کرد.

وی افزود: خام فروشی محصولات معدنی کاری عبث و خسارت زا است و باید گفت سیاست‌ های اجرا شده تاکنون در حوزه معادن ناکار آمد و دور از انتظار ما بوده است. علاوه بر این در حوزه دانش بنیان نیز حضور حداکثری شرکت‌ های دانش بنیان در تولید در همه رشته‌ های صنعتی موجب رشد صادرات محصولات دانش بنیان و صنایع پیشرفته خواهد شد که در حال حاضر فقط سهم نیم درصدی از صادرات را در اختیار دارند.

آینده روشن پیش روی تولید ملی

غلامحسین مقیمی مسئول ستاد برگزاری گرامی داشت دهه تولید و تجارت ضمن تبریک این روز بیان داشت: روز نخست تیر ماه به عنوان روز اصناف و دهمین روز از این ماه نیز به عنوان روز ملی صنعت و معدن نام گذاری شده است.

وی با اشاره به یکی از اهداف این دهه قدردانی و قدرشناسی از تمام فعالان این صنعت است افزود: با رویکرد امید آفرینی برنامه های متعددی برای این مهم از جمله برگزاری جلسات هم اندیشی، نمایشگاه های تخصصی، بازدید گروه های مرجع از صنایع، افتتاح های مرتبط و غیره انجام می‌ شود.

وی با اشاره به اینکه امروز از ۵۸ واحد صنعتی و معدنی براساس عملکرد مثبتی که در سال ۱۴۰‪۱ داشتند تقدیر به عمل آمد ادامه داد: این تعداد واحد برتر از میان ۵۰۰‪ واحد فعال و صنعتی کشور برگزیده شدند.

این مقام مسئول با اشاره به چشم انداز روشنی که. برای صنایع کشور وجود دارد تاکید کرد: حضور و مشارکت حداکثری بخش دولتی، تشکل ها، تولیدکنندگان و غیره همگی نوید بخش آینده روشن برای این حوزه است تا بتوانیم صنعت و معدن را به عنوان پیشران گام دوم انقلاب اسلامی ایران ببینیم.

گفتنی است در انتهای این مراسم، از ۵۸ واحد نمونه صنعتی از جمله صنایع ریخته گری اصفهان، شرکت شایان برق، تونل سازی ماشین، به پرداز، فناوری اطلاعات رجا، فناوری و ساخت خودروی ایران و غیره تقدیر به عمل آمد.

منبع :
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی