خبر

سهم ۳ میلیاردی ایران در گردش مالی ۱.۸ تریلیون دلاری پوشاک

سهم ۳ میلیاردی ایران در گردش مالی ۱.۸ تریلیون دلاری
پوشاک

مرجان شرف؛ بازار: صنعت پوشاک یکی از بزرگترین صنایع در جهان به شمار می رود که در چند سال اخیر بر اثر تورم و گرانی ها در کشور دچار مشکل شده است، مردم ترجیح می دهند تا ابتدا ملزومات واجب زندگی را خریداری کنند و سپس به خرید پوشاک بپردازند. آنطور که مسئولان می گویند پوشاک تاریخ مصرف کوتاهی دارد و در صورتی که فروش نرود تولید کنندگان با ضرر مواجه می شوند. اینجاست که جایگاه پژوهش و بازیافت در این صنعت خودنمایی می کند.

اما خرید های اینترنتی هر روز بیشتر از گذشته مصرف کنندگان را مجاب می کند تا خرید غیر حضوری داشته باشند حال این سوال پیش می آید که آیا فضای مجازی می تواند رونق را به صنعت پوشاک برگرداند؟ چند درصد از مردم تمایل به خرید غیر حضوری دارند؟

برای بررسی بیشتر پای صحبت های ابوالقاسم شیرازی، رئیس اتحادیه تولید کنندگان و فروشندگان پوشاک تهران نشستیم تا در اینباره بیشتر بدانیم:

*صنعت پوشاک در جهان چه جایگاهی دارد؟

صنعت پوشاک در دنیا تا سال ۲۰۲۳ رشد ۵.۴۸ درصدی را در خود دیده تا جایی که گردش مالی آن نیز به ۱.۸ تریلیون دلار رسیده است، با توجه به آمارهای وبسایت Statista، پوشاک ایران درآمد سه میلیارد دلاری داشته که این نشان از توان بالای این بخش دارد.

در بحث پوشاک مواد اولیه مورد نیاز، تنوع و ربط گسترده با درآمد و سطح دهک‌های مختلف، امکان پراکندگی در مناطق گوناگون در سطح کشور و به تبع آن اشتغالزایی اهمیت ویژه‌ای داشته و ارزش افزوده بالا و سوددهی صنعت پوشاک بسیار گسترده است و لذا این امر باعث تلاش بسیاری از کشورها در رسیدن به سهم بیشتری از این حوزه می شود.

* استقبال مردم نسبت به خرید آنلاین چگونه است؟

با توجه به آمارها تا پایان سال ۲۰۲۳ حدود ۷۹ درصد معاملات صنعت پوشاک به صورت آفلاین و تا سال ۲۰۲۵، ۷۰ درصد خواهد بود، این موضوع تمایل مردم به خرید حضوری را نشان می‌دهد گرچه به مرور زمان طبق این آمار مردم رو به خرید اینترنتی خواهند آورد.

*حمایت دولت از شاغلان این صنعت چقدر است؟

با حمایت دولت و ساماندهی حوزه طراحی و مد ایرانی- اسلامی شاهد رونق در این صنعت خواهیم بود پوشاک یکی از نمادهای مهم فرهنگی و هویت ملی هر کشوری به حساب می آید و سرمایه گذاری ها در این بخش می تواند علاوه بر جنبه اقتصادی یک مزیت فرهنگی نیز داشته باشد و باید سهم بیشتری در تعامل با دیگر کشورها برقرار کنیم.

*پژوهش و نوآوری تا چه میزان می تواند در این صنعت مهم باشد؟

پژوهش و نوآوری جزء جدایی ناپذیر پوشاک است اگر توسعه علمی، فرهنگی و صنعتی می خواهیم باید ابتدا پژوهش را ارتقا بخشیم و در قسمت نوآوری حرفی برای گفتن داشته باشیم. حدود ۱۰ سال است که در اتحادیه تولید کنندگان و فروشندگان پوشاک تهران بخش پژوهش و نوآوری تاسیس شده و راهکارهای رونق و آسیب شناسی جهت بررسی به کارشناسان این حوزه سپرده شده است.

پیشنهاد شبیه سازی مدل پارک علم و فناوری پوشاک و منسوجات هند در تهران هم داده شده و در صورت ساخت این مرکز در ایران که بر پایه اتکا بر اتحادیه های صنفی و با توجه به شرایط جغرافیایی و منطقه ای شکل خواهد گرفت. شاهد پیشرفت بیشتر صنعت پوشاک در کشور خواهیم بود.

همچنین تدوین طرح جامع پوشاک نیز انجام شده که در این طرح به ساماندهی چادر مشکی، طرح ساماندهی مد، عفاف و حجاب در کشور، پیشنهاد تقریب فرهنگی جوامع اسلامی از طریق پوشاک، تدوین فصلنامه پوشاک و طرح کنترل قیمت پوشاک پرداخته شده است.

*بازرسان چقدر بر واحد های تولیدی و اصناف نظارت دارند؟

گروه های ارشادی متشکل از بازرسین، کارشناسان و معتمدین صنف همه روزه به واحد های صنفی مراجعه و پوشاک های عرضه شده را ارزیابی کرده و در بازه های زمانی مرتب نیز پیامک لزوم رعایت شئونات اسلامی و نظامات صنفی را ارسال می کنند.

*طراحان مد نیز به این اتحادیه پیوسته اند؟

از سال ۱۳۹۹ نیز با توجه به اهمیت طراحان لباس و مد، این رسته شغلی نیز زیر مجموعه اتحادیه پوشاک قرار گرفت که امتیازات مختلفی نظیر معرفی به تولید کنندگان، شرکت در نمایشگاه ها، شرکت در کلاس های آموزشی و… به اعضا تعلق می گیرد. همچنین ۵۰۰ طراح مد و لباس عضو اتحادیه هستند و شناسایی و عضوگیری دیگر واجدین شرایط نیز ادامه دارد.

در پایان با اشاره به بازیافت سالانه ۱۵ درصدی کل تولیدات مد، از این مقدار حدود ۸۵ درصد به محل دفن زباله برده می شود و تجزیه آن ۲۰۰ سال طول می کشد این امر باعث شده تا صنعت مد به عنوان دومین صنعت آلوده کننده محیط زیست پس از نفت و پتروشیمی قلمداد شود. که شرکت های دانش بنیان و محققین می توانند در این مورد وارد عمل شده و با کشف روش های نوین آلودگی های صنعت پوشاک را کمتر کرده و استفاده مجدد پوشاک را به وسیله بازیافت تسریع بخشند.

منبع :
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی