خبر

اصلاح بازار بورس تا نیمه خردادماه ادامه دارد

اصلاح بازار بورس تا نیمه خردادماه ادامه دارد

354016 390 - اصلاح بازار بورس تا نیمه خردادماه ادامه دارد
اقتصاد۲۴– سعید جعفری در تشریح عواملی که باعث ریزش بازار سرمایه در روز‌های اخیر شده است اظهار کرد: یک مورد، رفتار طبیعی بازار است، زیرا در سه ماه اخیر شاهد یک رشد خوب در بازار بودیم و اکثر نماد‌ها حداقل ۳۰ درصدی رشد کردند؛ بنابراین طبیعی است که بازار اصلاحی انجام دهد و دوباره یک انرژی برای صعود به دست آورد. البته این موضوع این مصادف شد با چند اتفاق. در روز‌های اخیر چند اتفاق سیاسی در کشور رخ داد که باعث افزایش ریسک در فضای سرمایه گذاری شد.

وی ادامه داد: موضوعات دیگر به مباحث داخل بازار برمیگردد. یکی از گروه‌های پیشروی بازار خودرو است و خبر واگذاری بلوک ایران خودرو و سایپا باعث شد سهام این دو شرکت صعودی شوند، اما این اتفاق هنوز رخ نداده است و جنبه‌های مختلف آن مشخص نیست و همین ابهام باعث شد خریداران گروه‌های خودرویی عقب بکشند و نماد‌های خودرویی نزولی شوند. موضوع بعدی نیز عرضه خودرو در بورس کالا بود. هنوز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو در بورس کالا عرضه نشده اند و این اتفاق باید به مرحله عمل برسد تا از زیان دهی خودروساز‌ها کاسته شود.

این کارشناس بازار سرمایه به اشاره به وضعیت گروه پالایشی گفت: این گروه نیز از گروه‌های پیشروی بازار محسوب می‌شود و گزارش‌های ۱۲ ماهه ان‌ها به اندازه‌ای که بازار انتظار داشت خوب نبود. البته گزارش‌ها ناقص است و باید اطلاعات بیشتری کسب شود تا این شرکت‌ها بتوانند سود قطعی خود را اعلام کنند. اما همین موضوع باعث شد سرمایه گذاران در گروه پالایشی احتیاط کنند.


بیشتر بخوانید: فرار از بورس به سمت بازار‌های موازی


جعفری افزود: موضوع بعدی گزارش‌های دور از انتظار متانول ساز‌ها بود. افت قیمت متانول و افزایش قیمت خوراک باعث شد سوداوری گروه متانول ساز در صنعت پتروشیمی کم شود. از طرف دیگر در دو هفته اخیر در گروه فلزات شاهد کاهش قیمت جهانی فولاد ایران بودیم که دلیل ان ورود فولادساز‌های روس به بازار‌های صادراتی ایران است. روس‌ها به دلیل تحریم محصولات خود را با تخفیف‌های زیاد عرضه میکنند و این اتفاق باعث می‌شود قیمت فولاد ایران و در نتیجه سهام فولاد کاهش یابد.

وی با تاکید بر اینکه هنوز چشم انداز احیای برجام مشخص نیست، اظهار کرد:هرچند این موضع باعث افزایش قیمت دلار می‌شود، اما به مرور و در بلند مدت ریسک‌های زیادی را به بازار سرمایه تحمیل میکند. از طرف دیگر سردرگمی دولت در تصمیم گیری افتصادی فضای سرمایه گذاری را کمی نا امن یا مردد میکند.

این کارشناس بازار سرمایه درمورد آینده این بازار گفت: به نظر من اصلاح بازار تا نیمه خردادماه ادامه دارد و بازار پس از ان رشد خواهد کرد؛ بنابراین از اواخر خرداد و در تیر بازار صعودی و رشدی خواهد بود.

منبع: ایسنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی