خبر

قیمت سکه چطور در ۵ سال از ۱ میلیون به ۱۸ میلیون تومان رسید؟ +جدول

قیمت سکه چطور در ۵ سال از ۱ میلیون به ۱۸ میلیون تومان رسید؟
+جدول

415955 183 - قیمت سکه چطور در ۵ سال از ۱ میلیون به ۱۸ میلیون تومان رسید؟
+جدول

اقتصاد۲۴- سکه چسبیده است به کانال ۱۹ میلیون تومان و تازه این قیمت سکه تمام در بازار است وگرنه حباب نیم سکه و ربع سکه حتی از این رقم نیز بیشتر شده است.

این روز‌ها شاید خیلی‌ها بیشتر از همیشه یاد وحید مظلومین می‌افتند. وحید مظلومین که برای افکار عمومی ایران معروف به سلطان سکه است، بیش از سه دهه در بازار تهران به دادوستد ارز و سکه و طلا مشغول بود. پس از ناآرامی‌های به وجود آمده در بازار طلا و سکه در اوایل سال ۹۷، مظلومین دستگیر شد و بعدتر گفته شد حدود دو تن سکه از طریق عواملش در بازار خریداری کرده است و در همان سال نیز به اتهام «افساد فی الارض از طریق اخلال در نظام اقتصادی» از دادگاه حکم اعدام گرفت.

اما دلیل این یادآوری برای بسیاری شاید این باشد که در زمان اعدام وحید مظلومین به عنوان سلطان سکه، این طلای زرد نشان دار در کانال ۳ میلیون تومان معامله می‌شد و چنان امروز به کانال ۱۹ میلیون تومان چسبیده نبود.

به گزارش اقتصاد ۲۴ ، اما سوال این است که روند افزایش قیمت سکه در ۵ سال چطور طی شد که از حدود یک میلیون تومان تا حدود ۱۹ برابر قیمت آن افزایش یافت.

قیمت سکه در دهه ۸۰ ایران

اما قصه سکه در دو دهه اخیر همیشه قصه پرتنشی نبوده است و این معیار بازار سرمایه دوره‌های آرامی را نیز سپری کرده است، دوره‌هایی که بنا به تورم و معیار‌های قیمت جهانی نوسان را تجربه می‌کرده است و در دهه ۹۰ بود که انفجار قیمت در این کالای گران، خود را به رخ کشید.

در آمار‌های بانک مرکزی تحولات متوسط قیمت فروش سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم و جدید از سال ۱۳۸۱ تا پایان مهرماه سال جاری ثبت شده که بر اساس آن متوسط قیمت فروش یک سکه بهار آزادی در بازار آزاد تهران در سال ۱۳۸۱ به میزان ۷۰ هزار تومان بوده و با گذشت چهار سال، متوسط قیمت فروش یک سکه طرح قدیم در سال ۱۳۸۵ به ۱۶۷ هزار و ۹۵۵ تومان و طرح جدید به ۱۴۴ هزار و ۱۹۶ تومان رسیده است.

همچنین، قیمت فروش سکه طرح قدیم در سال ۱۳۸۹ به ۳۴۹ هزار تومان و طرح جدید آن ۳۲۵ هزار و ۶۵ تومان رسیده که نسبت به قیمت ۷۰ هزار تومان در سال ۱۳۸ تقریباً ۵ برابر شده است.

تغییر و تحولات بازار سکه در دهه ۹۰

سکه طرح قدیم دهه ۹۰ را با قیمت ۵۸۸ هزار و ۹۹۱ تومان شروع کرد و در پایان مهر ماه سال ۱۴۰۰ به قیمت ۱۰ میلیون و ۴۹۳ هزار تومان رسید که طی این مدت تقریباً ۱۸ برابر رشد داشته است.

علاوه بر این، متوسط قیمت فروش سکه طرح جدید در سال ۱۳۹۰ نیز معادل ۵۶۷ هزار و ۱۳۷ تومان بوده و پس از ۱۰ سال در مهرماه سال جاری به ۱۱ میلیون و ۷۱۳ هزار تومان رسیده است.


بیشتر بخوانید: چرا قیمت طلا و سکه دوباره رکورد زد؟


افزایش‌های قابل توجه قیمت سکه در سال‌های ۱۳۹۷ تا سال جاری رخ داده که بیشترین عامل مؤثر در این زمینه تحریم‌ها و نوسانات شدید ارزی در آن سال‌ها بوده است، به‌گونه‌ای که قیمت سکه طرح قدیم و جدید در سال ۱۳۹۷ معادل ۳ میلیون تومان و در سال ۱۳۹۸ به میزان ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بوده است. در سال ۱۳۹۹ نیز قیمت سکه با افزایشی قابل ملاحظه از ۴ میلیون تومان در سال ۱۳۹۸ با حدود ۶ میلیون تومان افزایش، به ۱۰ میلیون تومان رسید.

جهش بزرگ قیمت سکه در سال ۱۳۹۷

قیمت سکه در سال ۱۳۹۷ دچار اولین جهش بزرگ خود شد، به طوری که قیمت آن از کانال یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان در سال ۱۳۹۶ به بالای سه میلیون تومان در سال ۱۳۹۷ رسید.

به گزارش اقتصاد ۲۴ ، پایین‌ترین قیمت ثبت شده سکه در سال ۱۳۹۶ رقمی حدود یک میلیون و ۲۹۴ هزار و ۱۰۰ تومان و بالاترین رقم آن حدود یک میلیون و ۳۲۶ هزار و ۴۰۰ تومان بود، اما به ناگهان در سال ۱۳۹۷ بود که رقم سکه بین سه میلیون و ۳۷۷ هزار تومان تا سه میلیون و ۵۵۴ هزار و ۲۰۰ تومان وارد نوسان شد.

قیمت سکه در سال ۱۳۹۸

اما سکه پس از شوک اولیه و جهش به کانال سه میلیون تومان، سال ۱۳۹۸ را با رسیدن به کانال ۴ میلیون تومان سپری کرد و کمی بعدتر این رقم بر اساس آمار بانک مرکزی، متوسط قیمت فروش یک سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم در بازار آزاد شهر تهران در اسفندماه سال ۱۳۹۸ به رقمی حدود ۵ میلیون و ۸۹۷ هزار و ۳۰۰ تومان رسید که در مقایسه با ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۱۷.۹ درصد و ۳۱.۸ درصد افزایش را نشان می‌دهد. همچنین حداقل و حداکثر نرخ فروش سکه مذکور در اسفند سال ۱۳۹۸ به ترتیب ۵ میلیون و ۳۴۱ هزار و ۷۰۰ تومان و ۶ میلیون و ۱۵۸ هزار و ۳۰۰ تومان بوده است.

قصه سکه در سال ۱۳۹۹

سال ۱۳۹۹ برای سکه با یک جهش بزرگ دیگر همراه بود، جهشی که شاید وضعیت قیمت سکه در سال ۱۳۹۷ را نیز از خاطره‌ها پاک کرد. در این سال بنا به گزارش ایمنا سکه موفق شد با جهشی خیره کننده رکورد‌های قبلی افزایش قیمت را بشکند و در نهایت سال را در کانال ۱۰ میلیون تومان به نوروز سال ۱۴۰۰ برساند.

سکه دهه ۹۰ را در کانال ۱۰ میلیون تومان ترک کرد

به این ترتیب قیمت سکه امامی با ۱۲۸ درصد افزایش از ۵۱ میلیون و ۸۶۰ هزار ریال در ۲۷ بهمن ماه ۱۳۹۸ به ۱۱۸ میلیون و ۳۲۰ هزار ریال در ۲۸ بهمن ماه ۱۳۹۹ افزایش یافت.

قیمت سکه تمام بهار آزادی نیز با ۱۲۰ درصد افزایش از ۵۱ میلیون و ۷۷۰ هزار ریال در ۲۷ بهمن ماه ۱۳۹۸ به ۱۱۴ میلیون و ۰۱۹ هزار ریال ۲۸ بهمن ماه ۱۳۹۹ افزایش یافت. قیمت ربع سکه نیز در ادامه همین روند با ۱۷۰ درصد افزایش از ۱۶ میلیون و ۲۵۰ هزار ریال در ۲۷ بهمن ماه ۱۳۹۸ به ۴۳ میلیون و ۸۰۰ هزار ریال ۲۸ بهمن ماه ۱۳۹۹ افزایش یافت و در نهایت قیمت سکه گرمی نیز با ۱۶۵ درصد افزایش از ۹ میلیون و ۴۴۰ هزار ریال در ۲۷ بهمن ماه ۱۳۹۸ به ۲۵ میلیون ریال در ۲۸ بهمن ماه ۱۳۹۹ افزایش یافت.

روند تغییرات قیمت سکه در سال ۱۴۰۰

به گزارش اقتصاد ۲۴ ، بررسی روند قیمت سکه در طول سال ۱۴۰۰ نشان می‌دهد که قیمت این دارایی از حدود ۱۰ میلیون تومان در ابتدای سال به بیش از ۱۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان در انتهای سال رسیده و طی این دوره حدود ۲ میلیون تومان افزایش داشته است.

همچنین براساس آمار بانک مرکزی، در طول یکسال منتهی به بهمن ۱۴۰۰ قیمت سکه طرح جدید ۷.۴ درصد، سکه طرح قدیم ۸.۸ درصد، دلار آمریکا ۱۱.۱ درصد و یورو ۴.۲ درصد رشد داشته است. در ۱۱ ماه اول سال ۱۴۰۰ نیز قیمت سکه طرح جدید نسبت به دوره مشابه سال ۹۹ معادل ۷.۷ درصد و سکه طرح قدیم نسبت به دوره مشابه سال قبل ۱۰.۱ درصد رشد کرده است.

در ۱۱ ماه ابتدای سال ۱۴۰۰ نیز قیمت دلار نسبت به ۱۱ ماه سال قبل ۱۴.۲ درصد و یورو ۱۴.۷ درصد افزایش داشته است. آمار بانک مرکزی نیز نشان می‌دهد که متوسط قیمت فروش سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم و جدید از فروردین ماه تا پایان بهمن ماه سال ۱۴۰۰ به ترتیب با رشد ۱۳ و ۱۱.۷ درصدی مواجه شده است. در آمار‌های بانک مرکزی تحولات متوسط قیمت فروش سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم و جدید در ۱۱ ماهه سال گذشته ثبت شده که متوسط قیمت فروش یک سکه بهار آزادی طرح قدیم و جدید در بازار آزاد تهران در فروردین ۱۴۰۰ به ترتیب معادل ۱۰ میلیون و ۴۹۳ هزار تومان و ۱۰ میلیون و ۷۷۶ هزار تومان بوده است.

در اردیبهشت ماه نیز، متوسط نرخ فروش سکه طرح قدیم و جدید به ترتیب با ۷ و ۷.۶ درصد کاهش در مقایسه با ماه قبل مواجه شد و هر یک به‌طور متوسط با قیمت ۹ میلیون و ۷۵۶ هزار تومان و ۹ میلیون و ۹۵۷ هزار تومان فروخته شدند.

ردیف سال قیمت سکه طرح قدیم قیمت سکه طرح جدید
۱ ۱۳۸۱ ۷۰ هزار تومان _
۲ ۱۳۸۲ ۸۶ هزار و ۱۷۰ تومان _
۳ ۱۳۸۳ ۱۰۴ هزار و ۵۶۲ تومان ۹۰ هزار و ۱۸۷ تومان
۴ ۱۳۸۴ ۱۲۲ هزار و ۸۵۰ تومان ۱۰۶ هزار و ۵۸۲ تومان
۵ ۱۳۸۵ ۱۶۷ هزار و ۹۵۵ تومان ۱۴۴ هزار و ۱۹۶ تومان
۶ ۱۳۸۶ ۱۹۰ هزار و ۶۷۸ تومان ۱۷۲ هزار و ۸۷۶ تومان
۷ ۱۳۸۷ ۲۳۱ هزار و ۶۴۲ تومان ۲۰۵ هزار و ۳۹۲ تومان
۸ ۱۳۸۸ ۲۴۶ هزار و ۶۱۶ تومان ۲۴۱ هزار و ۵۰۸ تومان
۹ ۱۳۸۹ ۳۴۹ هزار و ۶۰۸ تومان ۳۲۵ هزار و ۶۵ تومان
۱۰ ۱۳۹۰ ۵۸۸ هزار و ۹۹۱ تومان ۵۶۷ هزار و ۱۳۷ تومان
۱۱ ۱۳۹۱ یک میلیون و ۲۰ هزار و ۶۱۹ تومان یک میلیون و ۲۰ هزار و ۵۷۳ تومان
۱۲ ۱۳۹۲ یک میلیون و ۶۰ هزار و ۳۷۸ تومان یک میلیون و ۴۶ هزار و ۳۲۶ تومان
۱۳ ۱۳۹۳ ۹۶۵ هزار و ۱۷۷ تومان ۹۶۲ هزار و ۹۵۹ تومان
۱۴ ۱۳۹۴ ۹۳۱ هزار و ۱۴۳ تومان ۹۳۳ هزار و ۵۰ تومان
۱۵ ۱۳۹۵ یک میلیون و ۱۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان یک میلیون و ۱۰۲ هزار و ۱۰۰ تومان
۱۶ ۱۳۹۶ یک میلیون و ۳۲۶ هزار و ۴۰۰ تومان یک میلیون و ۲۹۴ هزار و ۱۰۰ تومان
۱۷ ۱۳۹۷ سه میلیون و ۵۵۴ هزار و ۲۰۰ تومان سه میلیون و ۳۷۷ هزار تومان
۱۸ ۱۳۹۸ چهار میلیون و ۶۱۸ هزار و ۱۰۰ تومان چهار میلیون و ۵۲۳ هزار و ۴۰۰ تومان
۱۹ ۱۳۹۹ ۱۰ میلیون و ۷۴۹ هزار تومان ۱۰ میلیون و ۲۷۲ هزار و ۲۰۰ تومان
۲۰ تا مهر ۱۴۰۰ ۱۱ میلیون و ۱,۲۰۰ تومان ۱۰ میلیون و ۶۹۲ هزار و ۱۰۰ تومان

اما قیمت سکه در ماه بعد روند صعودی گرفت و به رقم ۱۰ میلیون تومان رسید و متوسط قیمت فروش سکه طرح قدیم و جدید تا مردادماه به ترتیب به ۱۰ میلیون و ۸۵۶ هزار تومان و ۱۱ میلیون و ۳۲۴ هزار تومان رسید. پس از این، تا آبان ماه متوسط نرخ فروش سکه طرح قدیم در محدوده ۱۱ میلیون توان نوسان داشت و سکه طرح جدید به ۱۲ میلیون و ۹۴ هزار تومان رسید.

به گزارش اقتصاد ۲۴ ، در ماه‌های آذر و دی ۱۴۰۰، متوسط نرخ فروش سکه طرح قدیم و جدید در ۱۲ میلیون تومان باقی ماند و تا پایان بهمن‌ماه سال گذشته قیمت سکه طرح قدیم به ۱۱ میلیون و ۸۶۷ هزار تومان و طرح جدید به ۱۲ میلیون و ۳۸ هزار تومان رسید. بنابراین، متوسط قیمت فروش سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم و جدید از فروردین ماه تا پایان بهمن ماه سال گذشته به ترتیب با رشد ۱۳ و ۱۱.۷ درصدی مواجه شده است.

از سوی دیگر، بیشترین قیمتی که سکه طرح قدیم و جدید در سال گذشته به فروش رفته، معادل ۱۲ میلیون و ۶۴۹ هزار تومان و ۱۲ میلیون و ۹۴۱ هزار تومان است. این در حالی است که متوسط قیمت فروش سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم و جدید از فروردین ماه تا پایان اسفند ماه سال ۱۳۹۹ به ترتیب ۶۸.۵ و ۷۰.۸ درصد افزایش یافته است.

به این ترتیب سکه در حالی قرن تازه را آغاز کرد که تنها در ۵ سال از کانال یک میلیون تومان به کانال ۱۲ میلیون رسیده بود و به نظر می‌رسید در نهایت نیز این روند را سر باز ایستادن نیست. بررسی گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد که در مهر ماه امسال متوسط قیمت فروش یک سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم در بازار آزاد شهر تهران، ۱۳ میلیون و ۹۹۴ هزار تومان بوده که در مقایسه با ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۵.۱ و ۲۳.۴ درصد افزایش داشته است.

همچنین، حداقل و حداکثر نرخ فروش سکه مذکور در این ماه به ترتیب ۱۳ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان و ۱۴ میلیون و ۳۱۰ هزار تومان اعلام شده است.

علاوه بر این، در مهر ماه سال ۱۴۰۱ متوسط قیمت فروش یک سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار آزاد شهر تهران ۱۴ میلیون و ۸۶۸ هزار تومان بوده که در مقایسه با ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۶.۱ و ۲۶.۹ درصد با افزایش مواجه شده است.

البته، حداقل و حداکثر نرخ فروش سکه مذکور در ماه یادشده به ترتیب ۱۴ میلیون و ۲۵۵ تومان و ۱۵ میلیون و ۲۶۶ هزار تومان بوده است.


بیشتر بخوانید: سیاست‌های بانک مرکزی در مهار قیمت دلار و سکه شکست خورد؟


در هفت ماهه اول امسال متوسط قیمت فروش یک سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم و جدید به‌ترتیب ۱۳ میلیون و ۷۰۹ هزار تومان و ۱۴ میلیون و ۳۴۵ هزار تومان بوده که نسبت به دوره مشابه سال قبل به‌ترتیب ۲۸.۲ و ۳۰.۴ درصد افزایش داشته است.
این در حالی است که قیمت سکه امامی طرح جدید، تا زمان تنظیم این خبر حدود ۱۸ میلیون و ۴۵۱ هزار تومان است و قیمت سکه بهار آزادی نیز تا زمان تنظیم این گزارش رقمی حدود ۱۸ میلیون و ۵۵۳ هزار تومان است.

به گزارش اقتصاد ۲۴ ، هر چند برای برآورد نهایی قیمت سکه برای نوسان گیری و محاسبه درصد باید منتظر پایان ماه بود تا میانگین قیمت دقیق به دست آید، اما حداقل تفاوت رقم سکه از سال ۱۳۹۶ که حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بوده است تا اکنون که به رقمی حدود ۱۹ میلیون تومان رسیده است به خوبی نشان می‌دهد که سکه طی فقط ۵ سال گذشته چه مسیری را طی کرده است و شاید بررسی این روند و قیمت‌ها بتواند کمک کند که بهتر بتوان روند افزایش قیمت‌ها را در بازار پرنوسان ایران و وضعیت اقتصاد کشور را دریافت.

نباید فراموش کرد که یکی از عوامل موثر در افزایش قیمت سکه همواره مساله قیمت ارز در کشور بوده و با بررسی این روند در ۵ سال گذشته درک بخش‌های دیگر اقتصاد نیز ساده‌تر خواهد بود.

منبع :
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی