ارزهای دیجیتال

ارز دیجیتال هایو (Hive) چیست؟ با نمودار و قیمت لحظه ایآن

ارز دیجیتال هایو (Hive) چیست؟ با نمودار و قیمت لحظه ای
آن

فهرست این مقاله

قیمت لحظه ای ارز دیجیتال هایو (Hive)

نمودار لحظه ای ارز دیجیتال هایو (Hive)

Hive (هایو) شبکه اشتراک‌گذاری اطلاعات غیرمتمرکز همراه با یک دفتر کل مالی مبتنی بر بلاک چین است. این شبکه براساس پروتکل Delegated Proof of Stake (DPoS) ساخته شده و از انواع برنامه‌های اشتراک‌گذاری اطلاعات پشتیبانی می‌کند. توکن Hive ارز رمزنگاری‌شده‌ای است که به بلاک چین سوشال مدیا منبع باز قدرت داده و تراکنش‌های آن برخلاف سایر ارزها ارزان و سریع است.

دسترسی عمومی و ساده به داده‌ها، تراکنش‌ها و سوابق توسط Myriad dapps ،APIs و front-ends امکان‌پذیر شده است؛ به‌طوری‌که وجود این تنوع و ابزارها نشان‌دهنده آن است که اکوسیستم از سازندگان محتوا، مصرف‌کنندگان، سرمایه‌گذاران و سازندگان استقبال می‌کند. درواقع عملکرد این بلاک چین به‌گونه‌ای طراحی شده که با پذیرش گسترده ارز و پلتفرم‌ها، بسیار مقیاس‌پذیر باشد.

توسعه شبکه هایو با هدف ذخیره حجم وسیعی از محتوا و در دسترس قراردادن آن برای کسب درآمد مبتنی بر زمان انجام شده است؛ برای مثال از این شبکه به‌منظور ارائه پاداش‌های پولی برای تولیدکنندگان محتوا در رسانه‌های اجتماعی، بازی‌های تعاملی، مدیریت هویت، سیستم‌های نظرسنجی و وام‌های خرد استفاده می‌شود. براساس ادعای توسعه‌دهندگان این شبکه، این شبکه کاملاً غیرمتمرکز، سریع و مقیاس‌پذیر است و موانع کمی برای ورود به آن وجود دارد.

تاریخچه ارز دیجیتال Hive

شبکه هایو در مارس ۲۰۲۰ با ایده تمرکززدایی به‌عنوان هارد فورک (Hard Fork) بلاک چین Steem (STEEM) توسط Olivier Roussy Newton و Harry Pokrandt راه‌اندازی شد. یکی از اهداف ادعایی توسعه‌دهندگان بلاک چین HIVE حذف عناصر تمرکز موجود در بلاک چین استیم است. یکی از اجزای اصلی اکوسیستم HIVE، Smart Media Tokens است.

Olivier Roussy Newton یکی از بنیان‌گذاران و رئیس شرکت HIVE Blockchain Technologies LTD و همچنین، بنیان‌گذار DeFi Holdings و Exponential Genomics Inc. (Xenomics). است. علاوه بر این‌ها، Roussy، رئیس شرکت Quantum Holdings و یکی از بنیان‌گذاران و مدیر شرکت Valour نیز به شمار می‌آید.

Harry Pokrandt نیز یکی از بنیان‌گذاران و مدیرعامل شرکت HIVE Blockchain Technologies LTD و همچنین مدیر شرکت KORE Mining Ltd و مدیر فناوری شرکت Blockhead Technologies است.

ویژگی‌های ارز دیجیتال Hive

  • ویژگی منحصربه‌فرد شبکه هایو

اصلی‌ترین چیزی که HIVE را از سایر پلتفرم‌ها متمایز می‌کند، این است که هایو یک اکوسیستم فعال متشکل از برنامه‌ها، جوامع و افراد حقیقی دارد. بلاک چین و اکوسیستم هایو غیرمتمرکز بوده و با هدف افزایش مقیاس‌پذیری همراه با پذیرش گسترده طراحی شده است.

  • تعداد کل ارز دیجیتال HIVE

HIVE (HIVE) دارای ۴۱۱,۲۵۵,۹۹۶ کوین در گردش است.

شرکت پشتیبان هایو تمام ارزهای دیجیتال موجود را در منابع ذخیره‌سازی سرد نگهداری می‌کند. همچنین کیف پول‌های امینی را برای استفاده در دسکتاپ (Windows، MacOS، Linux و Web) و موبایل (Android و iOS) به کاربران ارائه داده است. این کیف پول‌ها عبارت‌اند از: Vessel, Keychain, HIVEWallet, Ecency, HIVESigner, Actifit, Peakd, HIVE.Blog.

  • غیرمتمرکز و مقیاس‌پذیر

هایو اولین بلاک چین اثبات سهام با مقیاس‌پذیری گسترده در جهان است و به‌صورت کاملاً غیرمتمرکز و توسط کاربر کنترل می‌شود.

  • اقبال عمومی بالا

از زمان راه‌اندازی تاکنون، HIVE درصدها برنامه، گروه و پروژه در سراسر جهان استفاده شده است.

  • تکنولوژی بکار رفته در HIVE

هایو از حجم بالای تراکنش‌ها، زمان بلوک‌های سریع ۳ ثانیه‌ای و تراکنش‌های بدون هزینه پشتیبانی کرده و این امر آن را به پلتفرمی ایده‌آل برای ساخت برنامه‌های بسیار تعاملی تبدیل کرده است.

شبکه هایو برای توزیع و بارگذاری اپلیکیشن در زنجیره‌های جانبی مجزا و مقیاس‌گذاری فراتر از محدودیت‌های شبکه‌های قرارداد هوشمند سنتی، تمرکز بسیار بالایی بر ساختار لایه دوم دارد. همچنین برای کاهش محدودیت‌های مقیاس‌بندی، طرفداران یک اپلیکیشن، بدون نگرانی از کاهش تراکم سایر برنامه‌های شبکه می‌توانند درصورت نیاز، منابع اضافی CPU را به لایه دوم اختصاص داده و برنامه‌های موردنظر خود را تقویت کنند. با این‌ حال، برای اطمینان از یکپارچگی داده‌های توزیع‌شده، همچنین امکان بهره‌مندشدن از ساختار بلاک چین لایه اول وجود دارد.

  • توسعه نرم‌افزار و حاکمیت HIVE

هایو توسط گروه متنوع شامل اعضای جامعه، توسعه‌دهندگان و سرمایه‌گذارانی که به یک هدف مشترک یعنی تمرکزنداشتن اعتقاد داشتند، تأسیس شده است. درواقع Hive به هیچ نهاد و دولتی ارتباط ندارد و نودها، سهام‌داران و مشارکت‌کنندگان آن از کشورهای مختلفی در سراسر جهان هستند.

شبکه هایو برای توسعه نرم‌افزار و تصمیم‌گیری درباره ارتقاء پروتکل، با استفاده از پروتکل اجماع DPOS بر حاکمیت غیرمتمرکز متکی است. تمام تغییرات پروتکل، از طریق یک محیط کار تیمی شفاف و مشارکتی پیشنهاد، توسعه، تهیه و اجرا می‌شوند. این پروتکل‌ها از زمان شروع کار تا انتشار نهایی کاملاً منبع باز هستند.

  • انواع توکن‌های موجود در شبکه Hive

درست مانند بلاک چین Steem، در بلاک چین هایو نیز سه نوع توکن مختلف استفاده شده و هریک از آن‌ها عملکرد متفاوتی در قبال اکوسیستم دارد. توکن‌های موجود در این شبکه عبارت‌اند از:

HIVE: توکن لیکوئید پلتفرم است. کاربران می‌توانند HIVE را به Hive Power تبدیل، با Dollar Hive معامله یا به حساب‌های دیگر منتقل کنند. درواقع ارز دیجیتال هایو یک توکن رمزنگاری‌شده مانند بیت کوین است.

Hive Power: یا به‌اختصار HP، معیاری است که میزان اعتبار و تأثیرگذاری یک کاربر در شبکه هایو را نشان می‌دهد. هرچه کاربر Hive Power بیشتری در اختیار داشته باشد، می‌تواند بر ارزش پست‌ها و کامنت‌ها تأثیر بیشتری بگذارد. HP نسبت به توکن HIVE کمتر لیکوئید است.

Hive Dollar: توکن‌هایی با ارزش ثابت لیکوئید بوده و ارزش آن‌ها به یک ۱ دلار متصل شده است. Hive Dollar ها را می‌توان با توکن‌های هایو معامله کرده و با هدف مبادله و معامله به حساب‌های دیگر انتقال داد. فرایند تبدیل توکن‌های Hive Dollar به توکن‌های HIVE ممکن است ۳.۵ روز طول بکشد.

مزایا و معایب ارز دیجیتال Hive

مزایا

  1. پلتفرم هایو این امکان را به کاربران می‌دهد تا مقالات دسته اول خود را منتشر کرده و آن بدون امکان ایجاد تغییر و ویرایش در بلاک چین Hive حفظ کنند.
  2. هر نام کاربری در شبکه، از حروف الفبایی که توسط کاربر انتخاب شده فرموله می‌شود و کیف پول پیشرفته هر کاربر به ویژگی‌های امنیتی منحصربه‌فردی مجهز است.
  3. اعضای جامعه شبکه کنترل کاملی بر امور مالی خود در هایو دارند.

نحوه عملکرد ارز دیجیتال Hive

در بلاک چین این ارز از مکانیسم اجماع به نام Delegated Proof of Stake (DPoS) استفاده شده که سبب افزایش امنیت بلاک چین می‌شود. مکانیسم DPoS نوعی سیستم اجرای دموکراسی بر پایه فناوری بلاک جین است که با استفاده از فرایندهای رأی‌گیری و انتخابات، بلاک چین را از تمرکز و سوءاستفاده محافظت می‌کند.

در بلاک چین هایو روند رأی‌گیری براساس وزنی است که نشان می‌دهد شما چقدر Hive Powr (HP) در حساب خود استیک کرده‌اید. سهام‌داران شاهدانی (Witnesses) را برای راه‌اندازی سرور هایو انتخاب می‌کنند. درنهایت این امر سبب ایمن‌سازی شبکه کلی در حال اجرا و بلوک‌های جدید تولید شده می‌شود.

کاربردهای ارز دیجیتال Hive

پلتفرم این ارز این امکان را به کاربران می‌دهد تا مقالات نوشته‌شده دسته اول خود را در هایو پست کنند. این مقالات به‌طور تغییرناپذیر در بلاک چین هایو ذخیره‌شده و اگر سایر کاربران پلتفرم به محتوای آن‌ها رأی مثبت دهند، به نویسندگان مقالات از طریق دلار بومی شبکه یعنی ارز دیجیتال Hive (HIVE) پاداش داده می‌شود. این پاداش‌ها براساس مکانیسم تورمی که در کد بلاک چین گنجانده شده است و ارزش توکن هایو توزیع می‌شوند.

همچنین کاربران می‌توانند طی فرایندی که به‌عنوان Staking شناخته می‌شود، Hive dollars خود را به Hive powers تبدیل کنند. Hive Power توکن‌های تأثیرگذاری هستند که به امکانات زیر را در اختیار کاربران قرار می‌دهند:

  1. امکان کنترل بیشتر روی پرداخت‌های پست (post payouts)
  2. امکان کسب درآمد از پاداش‌های سرپرستی (curation)
  3. امکان رأی‌دادن به شاهدانی (Witnesses) که بر بلاک چین حکومت می‌کنند.

کیف پول‌های ارز دیجیتال Hive

تعدادی از برترین کیف پول‌های رمزنگاری از این ارز دیجیتال پشتیبانی کرده و سرمایه‌گذاران می‌توانند با توجه ‌به نیازها و میزان دارایی خود، از میان انواع کیف پول‌های سرد و گرم مناسب‌ترین گزینه را انتخاب کنند؛ برای ‌مثال کیف پول‌های سخت‌افزاری به‌دلیل استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته و فراهم‌کردن امکان بک‌آپ‌گیری آفلاین، امن‌ترین گزینه برای ذخیره ارزهای دیجیتال هستند.

از طرفی کیف پول‌های نرم‌افزاری نیز با ارائه امکاناتی مانند رابط کاربری آسان، دانلود و نصب رایگان و رمزگذاری کلیدهای خصوصی در دستگاه کاربر، گزینه مناسبی برای نگهداری دارایی‌های دیجیتالی مانند ارز دیجیتال هایو هستند. در ادامه به تعدادی از کیف پول‌های پشتیبان ارز HIVE اشاره می‌کنیم:

  1. Ledger Nano S (سخت‌افزاری)
  2. Ledger Nano X (سخت‌افزاری)
  3. Trezor Model T (سخت‌افزاری)
  4. KeepKey (سخت‌افزاری)
  5. Coinomi (نرم‌افزاری)

صرافی‌های پشتیبان ارز دیجیتال Hive

این ارز دیجیتال در بسیاری از صرافی‌های معتبر رمزنگاری لیست شده است. شما می‌توانید با توجه ‌به نیازها و شرایط خود هریک از این صرافی‌ها را با یکدیگر مقایسه و مناسب‌ترین گزینه را انتخاب کنید. در لیست زیر تعدادی از صرافی‌های پشتیبان ارز دیجیتال هایو و ارزهای جفت‌شده با آن آورده شده است.

  1. Binance: USDT، BTC، BUSD و BNB
  2. CoinEx: USDT و BTC
  3. UPbit: KRW و BTC
  4. Huobi Global: USDT، BTC
  5. io: USDT
  6. Bittrex: BTC، USDT، USD
  7. Hotbit: BTC، USDT
  8. HitBTC، USD، BTC

خرید (ترید) ارز دیجیتال Hive

پس از آنکه در لیست بخش قبل مناسب‌ترین صرافی پشتیبان این ارز دیجیتال را انتخاب کردید، به صفحه اصلی صرافی مدنظر رفته و از طریق گزینه Sign Up یک حساب کاربری جدید ایجاد کنید. توجه داشته باشید که خرید ارز در برخی از صرافی‌ها حتی در مقادیر اندک نیازمند انجام مراحل احراز هویت است.

از آنجا ‌که احراز هویت برای کاربران ایرانی امکان‌پذیر نیست، باید هنگام انتخاب صرافی مناسب به این نکته توجه کنید. از طرف دیگر اگر هنگام ورود به سایت صرافی نیاز به تغییر IP دارید، بهتر است ابتدا از سرعت اینترنت و کیفیت فیلترشکن خود مطمئن شوید؛ چراکه اگر در خلال ثبت سفارش فیلترشکن قطع شود، تراکنش ناموفق بوده و دارایی شما از بین می‌رود. پس از در نظر گرفتن تمام موارد بالا به حساب کاربری خود وارد شده و مراحل زیر را به ترتیب طی کنید.

راهنمای شارژ حساب کاربری در یک صرافی

  1. با توجه جفت ارز ارائه‌شده با ارز دیجیتال هایو حساب کاربری خود شارژ کنید.
  2. برای این کار به صفحه «کیف پول / Wallet» رفته و ارز مدنظر را پیدا کنید.
  3. روی گزینه «واریز / Deposit» کلیک کنید.
  4. آدرس کیف پول اختصاصی ارز مدنظر را کپی یا اسکن کرده و حساب خود را شارژ کنید.

راهنمای خرید ارز دیجیتال HIVE

  1. به صفحه «خرید و فروش / Trade» بروید.
  2. جفت ارز HIVE/… را انتخاب کنید.
  3. به باکس خرید (Buy) رفته و نوع ثبت سفارش را انتخاب کنید.
  4. اگر مایل به خرید سریع و به قیمت لحظه‌ای هایو هستید، از ثبت سفارش Market استفاده کنید.
  5. اما اگر قصد خرید به قیمت دلخواه خود را دارید، از طریق لیست سفارش‌های خرید (Order Book) مناسب‌ترین مورد را انتخاب کنید.
  6. در غیر این صورت با توجه ‌به فیلترهای شخصی، سفارش محدود جدیدی ثبت کرده و منتظر تکمیل آن بمانید.

عوامل مؤثر بر قیمت ارز دیجیتال Hive

مانند سایر ارزهای دیجیتال، این ارز نیز با عرضه ثابت راه‌اندازی شده است؛ یعنی حکومت شبکه هایو نمی‌تواند با اقداماتی سبب تورم و کاهش ارزش این ارز شود. در برخی مواقع نرخ مبادله HIVE برای پاسخ به تغییرات به وجود آمده در طیف وسیع‌تری از اقتصاد تغییر می‌کند.

برای مثال با وجود اینکه اقتصاد سراسر جهان به‌دلیل همه‌گیری ویروس کووید -۱۹ در سال ۲۰۲۰ آسیب دید، شاهد افزایش چشمگیر ارزش بسیاری از ارزها در این سال بودیم که می‌توان گفت دلیل آن روی‌آوردن مردم به ارزهای دیجیتال در این بازه زمانی بوده است؛ درنتیجه میزان عرضه و تقاضا و اقبال عمومی مهم‌ترین عامل مؤثر بر قیمت ارزهای دیجیتال مانند ارز هایو است. سایر عوامل مؤثر بر افزایش یا کاهش قیمت ارزها عبارت‌اند از:

  1. قوانین و مقررات دولتی درباره بازار ارزهای دیجیتال؛ سیاست‌های مالیاتی، مقررات مربوط به سرمایه‌گذاری‌ها، قوانین مرتبط با محدودیت‌های استخراج و سایر برنامه‌های دولتی در خصوص ارزهای دیجیتال
  2. مدیا و خبرگزاری‌ها؛ زمانی که یک کارآفرین میلیاردر در توئینی از یک توکن حمایت می‌کند، قیمت این ارز اغلب بالا می‌رود. در برخی مواقع نیز اطلاع‌رسانی درباره نحوه عملکرد یک بلاک چین نیز سبب بالارفتن ارزش توکن آن می‌شود.

آینده ارز دیجیتال Hive

بازار ارزهای دیجیتال یک بازار نوسانی و جدید بوده و این امر سبب شده است تا پیش‌بینی آینده ارزهای دیجیتال موجود در این بازار کار دشواری باشد. امروزه کارشناسان با استفاده از ابزار پیشرفته، هوش مصنوعی، تحلیل‌های پیچیده، تحلیل‌های بنیادی و تکنیکی تا حدی می‌توانند آینده یک ارز را پیش‌بینی کنند.

طبق پیش‌بینی‌های انجام‌شده ارزش ارز دیجیتال هایو در نیمه اول سال ۲۰۲۲ رشد متوسطی داشته و با قیمت ۳۲۴۰/۱ دلار خرید و فروش شده است. روند افزایشی ارزش این ارز تا پایان سال ادامه داشته و به ۷۴۶۵/۱ دلار خواهد رسید. اگر شاخص ADX ارز دیجیتال HIVE در سال ۲۰۲۲ بالای ۵۵ باشد، نشان‌دهنده آن است که روند صعودی قیمت این ارز ادامه‌دار بوده و احتمالاً قیمت آن تا پایان سال ۲۰۲۳ به ۴ دلار نیز خواهد رسید.

نتیجه‌گیری

ارز دیجیتال هایو در کنار دو توکن HIVE Power و HIVE Dollar یکی از سه توکن اصلی بلاک چین HIVE است. این ارز در بسیاری از صرافی‌های معتبر مانند Binance و CoinEx در دسترس بوده و قابل‌خرید و فروش است. همچنین کیف پول‌های مطرح سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مانند Ledger و Trezor نیز از ارز هایو پشتیبانی می‌کنند.

پرسش‌های متداول

  1. هدف از طراحی و اجرای شبکه HIVE چیست؟

دسترسی عمومی و ساده به داده‌ها، تراکنش‌ها و سوابق توسط Myriad dapps، APIs و front-ends

  1. شبکه HIVE چطور ایجاد شده است؟

این شبکه در مارس ۲۰۲۰ با ایده تمرکززدایی به‌عنوان هارد فورک (Hard Fork) بلاک چین Steem (STEEM) توسط Olivier Roussy Newton و Harry Pokrandt راه‌اندازی شد.

  1. از کدام صرافی می‌توان ارز دیجیتال هایو را خریداری کرد؟

این ارز در بسیاری از صرافی‌های معتبر مانند Binance، CoinEx، UPbit، Huobi Global و… در دسترس بوده و با ارزهایی مانند BTC و USDT جفت شده است.

  1. ارز دیجیتال HIVE را می‌توان در کدام کیف پول‌های دیجیتالی نگهداری کرد؟

سرمایه‌گذاران و معامله‌گران بازار می‌توانند این ارز دیجیتال را در کیف پول‌های سخت‌افزاری مانند Ledger، Trezor، Keepkey و همچنین کیف پول‌های نرم‌افزاری و اختصاصی این شبکه یعنی Vessel, Keychain, HIVEWallet, Ecency، HIVESigner, Actifit, Peakd, HIVE.Blog نگهداری و مدیریت کنند.

توجه: با وجود اینکه دو صرافی کوینکس و کوکوین هر دو فعلا بدون نیاز به تغییر IP فعالیت می‌کنند اما بهتر است برای امنیت بیشتر از IP ثابت خارج از ایران استفاده کنید.

برای ورود به صرافی کوینکس حتما باید با IP خارج از ایران وارد شوید.

به این مقاله امتیاز دهید تا با کمک شما کیفیت آن را بسنجیم

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی