خبر

اثر محسوس مذاکرات هسته ای بر بورس

اثر محسوس مذاکرات هسته ای بر بورس

374610 889 - اثر محسوس مذاکرات هسته ای بر بورس

اقتصاد۲۴– طی چند روز معاملاتی اخیر چند نشانه تغییر روند در معاملات بورس تهران مشاهده شده است. جدا از اینکه شاخص کل بورس طی سه روز معاملاتی گذشته مثبت شده، چند اتفاق نیز در جهت بهبود روند معاملات مشاهده شده که اگر ادامه دارد باشد، می‌توان امیدوار شد که قرار است بورس مدتی رو به بالا حرکت کند.

ارزش معاملات خرد بازار سهام در روز دوشنبه ۱۷۰۰ میلیارد تومان، در روز سه شنبه ۱۹۰۰ میلیارد تومان و در روز چهارشنبه ۲۰۸۰ میلیارد تومان بود. به عبارتی طی روز‌های سه شنبه و چهارشنبه ارزش معاملات خرد رشد کرده است. اما هنوز نتوانسته به عدد معاملات روز‌های شنبه و یکشنبه که ۲۲۰۰ و ۲۶۰۰ میلیارد تومان بوده برسد.

بهبود چند شاخص در معاملات

به عبارتی ارزش معاملات خرد در روز دوشنبه با یک افت چشمگیر مواجه شد که در روزهای سه شنبه و چهارشنبه در جهت اصلاح آن گام برداشت. اما هنوز حتی به سقف ارزش معاملات همان هفته هم نرسیده است. با این حال می توان افزایش ارزش معاملات را قدمی در بهبود وضعیت کلی بورس دانست؛ اما به این شرط که این افزایش ارزش معاملات ادامه داشته باشد و در این هفته نیز شاهد رشد رقم معاملات خرد بازار باشیم.

شاخص قدرت خریداران حقیقی نیز از روز یکشنبه که عدد ۰٫۶۶ ثبت شد، رو به بهبود رفته و در روزهای دوشنبه، سه شنبه و چهارشنبه به اعداد ۰٫۸۵، ۰٫۸۳ و ۰٫۹۸ رسیده است. با این حال هنوز قدرت فروشندگان حقیقی کمی بیشتر از قدرت خریداران حقیقی است که این معادله می تواند در معاملات امروز معکوس شود.


بیشتر بخوانید: کاهش شدت افت هفتگی بورس


یکی دیگر از مواردی که در جهت بهبود و مثبت شدن گام برداشته، خروج پول حقیقی ها از بازار است. در روز یکشنبه خروج پول حقیقی ها رقم ۵۴۰ میلیارد تومان بود. در روز دوشنبه این رقم به ۲۸۰ میلیارد تومان و در روزهای سه شنبه و چهارشنبه به ارقام ۲۰۰ و ۹۰ میلیارد تومان کاهش یافت.

واکنش به اخبار سیاسی

با این حال هنوز خروج پول حقیقی ها از بازار در حال مشاهده است و چنانچه زنجیره طولانی خروج پول حقیقی ها از بازار قطع شود می توان امیدوار بود که بورس در حال خروج از روند نزولی خود است.

با این حساب برای معاملات امروز می توان رشد شاخص ها را متصور بود چراکه در دقایق پایانی معاملات چهارشنبه، تعداد نمادهای مثبت تقریبا سه برابر تعداد نمادهای منفی بود و تقاضایی که در روز چهارشنبه در بازار وجود داشت، به علاوه اخبار مربوط به آغاز مذاکرات هسته ای، جو مثبتی را در بازار سهام ایجاد کرده است.

با تمام این موارد، چشم بازار به اخبار مذاکرات هسته‌ای است و این روز‌ها بیشترین اثرگذاری در بازار سهام احتمالا از جانب همین اخبار سیاسی خواهد بود.

منبع: اقتصاد نیوز

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی