کسب و کار

آیا شغل کشاورزی نیاز به تحصیلات کشاورزی و اخذ مجوز دارد؟

شغل کشاورزی و مزایای آن

شغل کشاورزی فرآیند تولید مواد غذایی، خوراک، فیبر و بسیاری از محصولات مورد نظر دیگر با کشت برخی گیاهان خاص و پرورش حیوانات اهلی (دام) است.

کشاورزی یکی از بزرگترین صنایع اشتغال طولانی مدت در کشور را تشکیل می دهد و باعث ایجاد شغل برای هزاران نفر می شود. این شغل بسیاری از محصولات مهم غذایی برای حفظ کشور و سهم خود در اقتصاد جهانی را برای ما فراهم می کند.

عمل کشاورزی همچنین به عنوان “کشاورزی” شناخته می شود؛ در حالی که گفته می شود دانشمندان، مخترعین و سایر افراد متعهد به بهبود روش ها و ادوات کشاورزی نیز درگیر کشاورزی هستند.

دو نوع کشاورزی معیشتی و صنعتی وجود دارد. در کشاورزی معیشتی یک منطقه کوچک با ورودی منابع محدود را مزارع می کند و فقط به اندازه کافی برای تأمین نیازهای خانواده خود تولید می کند.

منظور از کشاورزی صنعتی، کشاورزی فشرده تجاری است که این مزارع شامل زمین هایی با وسعت زیاد و ورودی منابع بزرگ (سموم دفع آفات، کودها و غیره) است و از مکانیزاسیون بالایی برخوردار است. در کشاورزی صنعتی سعی در به حداکثر رساندن درآمد مالی از غلات، تولید و یا دام دارند.

6 1 - آیا شغل کشاورزی نیاز به تحصیلات کشاورزی و اخذ مجوز دارد؟

کشاورزی مدرن یا دانش محور

کشاورزي مدرن يا کشاورزي دانش محور نزديک به يک قرن است جامعه کشاورزي ايران با آن آشنا شده است. اين سبک کشاورزي نوين داراي دامنه‌اي وسيع و مهمترين خصوصيات آن کشاورزي علمي و اصولي همگام با ترويج و آموزش کشاورزي، به طوري که کشاورزان با کمک کارشناسان و متخصصان کشاورزي در کنار تجربيات خويش از دانش کشاورزي روز بهره مي‌برند، از نتايج آن ايجاد تحول در اين عرصه با افزايش محصولات و توليدات کشاورزي که با اختراع ماشين‌هاي کشاورزي و ورود آنها به عرصه فعاليت‌هاي کشاورزي همگام بود. از طرفي در کشاورزي مدرن مدرنيزه کردن ماشين‌آلات و ادوات کشاورزي و استفاده از نهاده‌هاي کشاورزي جديد نظير انواع کودها و سموم علاوه بر امکان افزايش توليد محصولات کشاورزي اعم از زراعي و باغي و… بحث خودکفايي کشاورزي و توسعه اقتصاد کشاورزي را به همراه داشته است.

بیشتر بخوانید: پیشرفت تکنولوژی در صنایع کشاورزی

آیا برای این شغل به تحصیلات کشاورزی احتیاج است؟

در کشاورزی معیشتی، این شغل را می توان با دانش کم شروع کرد و شما به مدرک تحصیلاتی خاص و یا کسب مجوز برای شروع کشاورزی احتیاج ندارید. هر چند برای موفقیت بیشتر توصیه می شود که در حد لازم دانش و تجربه لازم را به دست آورید. ایده های سودآور زیادی در این زمینه هست که می توانید از طریق آن برای خانواده خویش کسب درآمد داشته باشید.

اما در کشاورزی صنعتی شرایط متفاوت می باشد، در ابتدا بهتر است که از سواد لازم در این حوزه برخوردار باشید و یا از مهندسان کشاورزی که دانش این شغل را دارند بهره بگیرید. مهندس کشاورزی در زمینه های مختلف فعالیت دارد. او سعی می کند تا از تکنولوژی روز مانند کمک از ماشین آلات صنعتی و پیشرفته و کاربرد درست و علمی روش ها برای پیشرفت کشاورزی استفاده کند. فردی که از تحصیلات آکادمیک در این زمینه برخوردار است، می داند که چگونه شرایط کشاورزی ایمن و سازگار با محیط زیست را ایجاد کند. همچنین برای افزایش میزان و کیفیت محصول، بهره گیری بالا از زمین و مواظبت از محصولات با موادی چون کود، بذر، آفت کشها و غیره در زمان به موقع، از فناوری کمک می گیرد. از دیگر تخصص های این شغل به کار بردن سیستم رطوبت، گرمایشی و سرمایشی، کاشت و برداشت و غیره می باشد.

در شغل کشاورزی صنعتی نیاز به اخذ مجوزهایی در زمینه زراعتی بودن زمین و استفاده از منابع آب و غیره می باشد. ضمن اینکه شاخه های شغل کشاورزی همچون راه اندازی گلخانه و یا پرورش قارچ، نیاز به کسب مجوز دارند.

بیشتر بخوانید: شغل پرورش شیلات و مراحل اخذ مجوز آن

بیشتر بخوانید: طبقه بندی صنعت در حوزه های مختلف

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی