عمومی

آیا دانشگاه هنوز ارزشش را دارد؟

آیا دانشگاه هنوز ارزشش را دارد؟

این یک سرکشی است. فقط حدود ۳۷ درصد از جوانان مدرک دانشگاهی را به پایان می‌رسانند. با این حال، کالج – به معنای سنتی یک مدرک لیسانس از یک موسسه آموزش عالی چهار ساله که دانشجو به طور تمام وقت در محوطه دانشگاه دنبال می کند – هنوز به طور تخیلی با رویای آمریکایی فرضی مرتبط است و فرض می شود که تنها راه موفقیت است. اکنون، بحران‌های همزمان کاهش بارهای داده‌های دانشجویی و پیچیدگی‌های کمبود نیروی کار، سؤالاتی را ایجاد می‌کند. در مورد بازگشت سرمایه برای مسیر معمول دانشگاه.

کالج از نزدیک در سال ۲۰۲۲ واقعاً شبیه “کالج” در ذهن ما نیست. این یک پیشنهاد به طور فزاینده انعطاف پذیر، سازگار و خلاقانه است. به طور فزاینده‌ای، مؤسسات آموزش عالی مجبور شده‌اند فرصت‌هایی را برای دانش‌آموزان ایجاد کنند تا از طریق مسیرهای جایگزین مانند کارآموزی‌های با حقوق، مشارکت‌های دولتی-خصوصی یا برنامه‌های اولیه کالج، مدارک تحصیلی خود را به دست آورند. باهوش‌ترین دانش‌آموزان به صنعت، سیستم مدارس دولتی K-12 یا ترکیبی از این دو اجازه می‌دهند تا بخشی یا حتی تمام هزینه‌های شهریه دانشگاه را پوشش دهند.

این استراتژی‌های متنوع تلاش‌های یک کشور را برای حل بسیاری از چالش‌ها نشان می‌دهد – برای دانش‌آموزانی که به زودی به یک نیروی کار بدهکار و کم دستمزد تبدیل خواهند شد. برای کارفرمایان و صنایع به طور کلی، که در برابر جمعیت خسته ایستاده اند (ر.ک. استعفای بزرگ در حال انجام). و برای خود مؤسسات آموزش عالی، که به طور فزاینده ای در تلاش برای توجیه شهریه های نجومی هستند و طبق مطالعات، حقوق فارغ التحصیلان دارای بدهی خود را تا ۱۰۰% بیش از حد برآورد می کنند.

اگر این استراتژی‌ها نشانه‌ای باشد، آن موسسات ممکن است به دانشگاه‌های دولتی به عنوان سنگرهای پیشرفت به سمت یک میدان بازی یا یادگیری عادلانه‌تر برای نسل بعدی دانشجویان نگاه کنند. در اینجا، ما به مبارزات و موفقیت‌های چند استراتژی کلیدی نگاه می‌کنیم که در تلاش برای تغییر شکل آینده آموزش عالی هستند.

Trendsetters Leaderboard 728 x 90 - آیا دانشگاه هنوز ارزشش را دارد؟

اختراع مجدد کارآموزی

در سال ۲۰۲۱، وزارت کار ایالات متحده دریافت که بیش از ۸۵۰۰۰ کارآموز جدید ۲۴ ساله و کمتر وجود دارد. با این حال، نوئل گینزبورگ، بنیانگذار و مدیرعامل CareerWise کلرادو و رئیس مشترک کمیته مشاوره در زمینه کارآموزی، که با وزارت کار ایالات متحده همکاری می کند، هنوز او را یک “رشته نوپا” می نامد که پتانسیل آن برای تغییر محل کار و نیروی کار آمریکا است. به سختی ضربه می خورد.

CareerWise، یک شرکت مدرن کارآموزی جوانان که دانش‌آموزان و کارفرمایان را به هم متصل می‌کند، از مدل سوئیس برای قرار دادن ۷۰ درصد دانش‌آموزان دبیرستانی در یکی از ۲۳۰ رشته حرفه‌ای، از پذیرایی و کشاورزی تا بانکداری و بیمه، الهام گرفته است. اقتصاد سوئیس همواره به عنوان یکی از رقابتی ترین اقتصادهای جهان رتبه بندی می شود و موفقیت آن را می توان تا حدی به این ادغام تثبیت شده تجارت و آموزش نسبت داد. به نظر می رسد که افراد ۱۶ و ۱۷ ساله ممکن است تمایلی به مرتب کردن تخت خود نداشته باشند، اما ممکن است یک کارمند عالی باشند.

کمبود نیروی کار ماهر در ایالات متحده، که CareerWise برای رفع آن ایجاد شد، برای گینزبورگ یک مشکل نظری نبود. به عنوان مالک شرکت تولیدی InterTech Plastics، او به خوبی در مورد آن می دانست.

دانش آموخته کوین کینگ در سال آخر دبیرستان وارد کار شد و پنج سال در آنجا مهندس اتوماسیون است. او به طراحی سیستم هایی کمک کرد تا محصولات را ارزان تر تولید کنند و آنها را قادر ساخت تا با تولیدکنندگان چینی رقابت کنند، در حالی که کیفیت را فدا نکرد. کینگ به‌عنوان یک کارآموز سطح ابتدایی، بیش از ۱۱ دلار در ساعت درآمد داشت. اکنون او بیش از ۷۷۰۰۰ دلار در سال حقوق می گیرد و اینترتک در حال پرداخت هزینه مدرک لیسانس او ​​در رشته مهندسی است که او عجله ای برای تکمیل آن ندارد.

گینزبورگ می‌گوید: «راستش را بخواهید، [برای یک شرکت] ارزان‌تر از پرداخت ۴۰۰۰۰ دلار به یک استخدام‌کننده برای استخدام فردی از اوهایو است که برای چند سال به اینجا نقل مکان کند و سپس بخواهد بچه‌دار شود و به [خانه] برگردد. این شرکت سه سال متوالی برنده جایزه برتر نوآوری در زمینه تولید پلاستیک شده است. “این برای پروژه هایی بود که کارآموزان بخشی از آنها بودند و در برخی موارد آنها را هدایت می کردند.”

از قضا، روزی که کینگ از مسیر کالج خارج شد، به این مسیر منحرف شده بود. کینگ می‌گوید: «در دبیرستان، من در حال تفریح ​​بودم. “این واقعیت که من بسیاری از کلاس های AP را گذرانده ام نشانه ای از شکست سیستم است و کمتر نشان دهنده توانایی خودم است.” او یک اشتیاق را شناسایی کرده بود برای مهندسی در حالی که به عنوان مدیر ساخت تیم رباتیک دبیرستان خود فعالیت می کرد و انگیزه دنبال کردن آن رگ. او می‌گوید: «من واقعاً دوست داشتم با دستانم چیزهایی بسازم.

امروزه، خط لوله نیروی کار InterTech تا حدی به کارآموزان متکی است. ده‌ها شرکت دیگر، از جمله JP Morgan Chase و Amazon، رویکردهای مشابهی را اتخاذ می‌کنند.

به‌نظر می‌رسد حرکت به سمت افزایش سریع فرصت‌های تغییر بازی مانند CareerWise بی‌معنا باشد، اما یک نکته مهم وجود دارد: کسب‌وکارها اکنون به کارگران ماهر نیاز دارند. توسعه آنها زمان می برد. اینجاست که هم مشارکت های قدیمی و هم همکاری های کاملاً جدید بین کالج های محلی و شرکت های خودرو نقش کلیدی ایفا می کنند.

توسعه مشارکت های دولتی-خصوصی

وقتی دانشجویان به آینده خود فکر می کنند و گزینه های تحصیلات عالی را می سنجید، ممکن است بلافاصله به فکر روی آوردن به جنرال موتورز نباشند. با این حال، این شرکت – و در نتیجه، صنعت خودرو در کل – برای چندین دهه روابط قوی با دانشجویان و موسسات داشته است.

جنرال موتورز برای اولین بار در سال ۱۹۸۷ با کالج اجتماعی شهرستان سافولک در لانگ آیلند، نیویورک، تماس گرفت و به دنبال ایجاد یک برنامه آموزش فنی. به زودی، شرکت و مدرسه بر روی یک مرکز جدید با یکدیگر همکاری کردند، و همانطور که دیوید ماچولز، دستیار رئیس برنامه های حمل و نقل سافولک، می گوید: «این موفقیت منجر به بازدید سایر تولیدکنندگان شد و گفت: «ما دوست داریم همین کار را انجام دهیم. تویوتا در سال ۲۰۰۳ [و] هوندا در سال ۲۰۰۵ وارد بازار شد و پس از آن سوبارو، نیسان، فیات کرایسلر، فورد و مرسدس بنز قرار گرفتند.

این یک برد-برد واضح است. این مدرسه برای ۲۵۰ دانش‌آموز شرکت‌کننده، تدارکات را انجام می‌دهد و شرکت‌ها خودرو، ابزار، تجهیزات، پشتیبانی مواد و آموزش مربی را به آنها عرضه می‌کنند. یک روز این ترکیب برنده یک خواستگار غیرمنتظره را جذب کرد. ماچولز به یاد می آورد: «من از یک پسر تماس گرفتم. او می گوید، من اهل تسلا هستم. من علاقه مند به دیدن امکانات شما هستم.» فکر کردم او شوخی می کند.»

طبق معمول، شرکت خودروهای الکتریکی می‌خواست کارها را متفاوت انجام دهد. هشت کارآموز در برنامه Suffolk’s Tesla START – و آنهایی که در هشت نفر دیگر در سراسر کشور هستند – قبل از اینکه حتی پا به محوطه دانشگاه بگذارند، استخدام می شوند و به دلیل ماهیت اختصاصی فناوری آنها، تسلا مربیان خود را ارائه می دهد. در طول دوره آموزشی ۱۶ هفته ای A-to-Z به دانش آموزان کمک هزینه پرداخت می شود. این شرکت شهریه کالج را پوشش می دهد. و پس از اتمام موفقیت آمیز برنامه، دانش آموزانی که در مسابقه شرکت کرده اند، می توانند برای استخدام کامل اقدام کنند.

هر سال، ۲۵۰ دانش‌آموز خودرو در دوره‌های آموزشی خودروسازی سافولک حرکت می‌کنند، اما با ۳۰۰۰ مرکز تعمیرات ثبت‌شده و ۴۰۰ نمایندگی خودروی جدید در منطقه متروی نیویورک، تقاضا به مراتب بیشتر از عرضه است. مدرسه به دنبال توسعه با توسعه یک مرکز جدید سه برابر اندازه فعلی است. اگر کالج‌های محلی نیویورک به سختی می‌توانند با رشد خود ادامه دهند، فقط تصور کنید کالج اجتماعی آستین چه احساسی دارد – در شهری که ۲۰۰ نفر هر روز در آن جابه‌جا می‌شوند، به دنبال غول‌های فناوری که در حال گسترش ستاره‌ی تنها خود هستند. سال‌ها قبل از آمدن تسلا به شهر.

در حالی که در سال ۲۰۲۱ ساخت “گیگ فاکتوری” او در شهر در حال انجام بود، و او روزی را پیش بینی می کرد که خودروهای الکتریکی مدل Y از خط تولید خارج شوند، ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا، درخواستی پیش بینی شده برای ۱۰۰۰۰ کارگر جدید را در توییتر ارسال کرد. او اخیراً این تخمین را دو برابر کرده است.

وارد کالج اجتماعی آستین (ACC) شوید. این مدرسه ۷۰۰۰۰ نفری در تگزاس مرکزی در ۱۱ پردیس در یک منطقه شش شهرستانی به اندازه کانکتیکات خدمت می کند. مدرک کاردانی دو ساله در یکی از بیش از ۱۰۰ رشته تحصیلی مدرسه، فقط حدود ۱۰۰۰۰ دلار به یک دانش آموز منطقه بازمی گرداند که تقریباً یک چهارم هزینه متوسط ​​یک مدرک چهار ساله برای سال تحصیلی ۲۰۲۱-۲۲ است. ACC به مرکزی برای رویکردهای خلاقانه در آموزش عالی تبدیل شده است، و اکنون شرکت های آستین زیادی در بازار برای کارمندان ماهر وجود دارد که کالج رهبر جدیدی ایجاد کرده است که می توانند درب آن را بکوبند.

گرت گرووز، معاون کالج برای ابتکارات استراتژیک، شرکت و کلاس درس را در نقشی “هم بیرونی و هم داخلی” به هم متصل می‌کند، و با طیف گسترده‌ای از محیط‌های کاری خارجی که به کمک او نیاز دارند. «ما همیشه با بیمارستان‌ها، با شرکت‌های فناوری اطلاعات همکاری نزدیک داشته‌ایم، اما اکنون این مناطق مدرسه هستند، همه سطوح صنعت هوانوردی. همه به شدت به مردم نیاز دارند.

مثل سافولک، مدل شراکت تجاری ACC قدیمی است. بال ساخت تراشه های نیمه هادی سامسونگ ۲۰ سال پیش شروع به کار کرد، به طوری که امروز، تسلا می تواند از زیرساخت هایی که از طریق این رابطه تکامل یافته است، بهره مند شود. گرووز می‌گوید: «روباتیک و مجموعه مهارت‌های مورد نیاز برای هر دو [در واقع] بسیار شبیه به هم هستند، بنابراین ما توانستیم این تخصص را بپذیریم و یک برنامه سفارشی برای تسلا بسازیم.

در ACC، تسلا همچنین در حال اجرای آزمایشی چیز جدیدی است. دانش‌آموزان نه تنها نحوه سرویس تسلا، بلکه نحوه تولید آنها را نیز یاد می‌گیرند. لوگوی مدرسه روی برنامه‌های درسی مورد استفاده در مراکز آموزشی تسلا در نوادا، نیویورک، کالیفرنیا و شاید روزی برلین و بنگلور باشد. گرووز می‌گوید: «آموزش تکنسین‌های ماهری ما است که آن‌ها روی آن تکرار خواهند کرد و اکنون در سرتاسر جهان از آن استفاده خواهند کرد.

تسلا همچنین با Dell Valle، دبیرستان همسایگی گیگافکتوری، در یک نمونه اولیه همکاری می کند که بیش از ۶۰ دانش آموز امسال نامه های تعهد امضا کردند تا در یک برنامه پنج ساله شرکت کنند و دیپلم دبیرستان را به دست آورند. مدرک کاردانی از ACC و آموزش عملی کافی برای ورود به نیروی کار با نرخ دستمزد سریع. گرووز می‌گوید: «ما در تلاشیم مدل‌هایی بسازیم که بتوانیم به راحتی در سراسر منطقه مقیاس‌بندی کنیم.

تعریف مجدد ویرایش عالی و تحقیر آموزش حرفه ای

توسعه مشارکت‌های دولتی-خصوصی از نظر سازمان‌دهندگان آنها نمی‌تواند به اندازه کافی سریع باشد. و اگر صنعت از کمبود نیروی کار رنج می برد، کارگران فقط رنج می برند. خرده‌گیران اطلاعات جامعه در تگزاس مرکزی به این نتیجه رسیده‌اند که جوانانی که تنها با داشتن دیپلم دبیرستان سنتی وارد بازار کار می‌شوند، تنها ۱۲ درصد شانس دستمزد زندگی ظرف شش سال پس از فارغ‌التحصیلی.

حتی با وجود این امر واضح، مدارس می‌دانند که تلاش می‌کنند چندین کشتی اقیانوس‌پیما را به قیمت یک سکه بچرخانند. دبیرستان ها هنوز موفقیت دانش آموزان را با تعداد ساعاتی که در یک صندلی می گذرانند اندازه گیری می کنند، نه با نشان دادن تسلط در چیز خاصی. تغییر این سیستم به معنای برهم زدن بیش از یک قرن سابقه است. در سمت کسب و کار نیز مفروضات دیرینه ای وجود دارد که باید به آنها ادامه داد.

is college worth it 1 1007x1024 - آیا دانشگاه هنوز ارزشش را دارد؟

Ginsburg’s CareerWise دریافته است: «صنعت به طور شهودی دانش‌آموزان دبیرستانی را کارمندان احتمالی نمی‌داند. آنها می‌گویند: «منظور شما چیست، «من می‌توانم یک نوجوان ۱۵ ساله را وارد کسب‌وکار کنم و ROI داشته باشم؟» عدم آگاهی [کارفرمایان] از پتانسیل‌های پایین‌ترشان یک مسئله بزرگ است. اما اگر یک جوان را در یک محیط حرفه ای قرار دهید، آنها به صحبت های سرپرستان خود گوش می دهند. آنها بزرگ می شوند.”

شاید بزرگترین مانع برای پیشرفت واقعی، انگ فرهنگی پیرامون آموزش حرفه ای باشد. گینزبورگ ابراز تاسف می کند: «این یک مشکل وحشتناک است. “جوامع هنوز فکر می کنند – چون ما به آنها گفته ایم – که مدرک کلیدی برای رفاه در آمریکا است. اینطور نیست.”

دیوید ماچولز از کالج اجتماعی سافولک معتقد است، با این حال، همه چیز به آرامی شروع به تغییر در این زمینه می کند – و بخشی از تغییر را به آنچه همه گیر COVID-19 نشان داد در مورد اینکه چقدر به “کارگران اساسی” خود وابسته هستیم، می داند. مشاغل خودرو هرگز تعطیل نمی شوند.

دلیل آن نیز به طور فزاینده ای در پودینگ چک است. «آموزش و پرورش به دانش‌آموزان می‌گفت که مدرک چهار ساله است یا هیچ، و اکنون ما در جهت مخالف پیش می‌رویم. مالچوز می افزاید: می توانید در صنعت خودروسازی یا صنعت ساخت و ساز حقوق شش رقمی دریافت کنید. «کارهای زیادی وجود دارد که می‌توانید برای موفقیت انجام دهید. >

سرمایه گذاری در کالج های اولیه

اما دانشجویانی که خواهان یک مدرک چهار ساله سنتی هستند یا اهداف کمتر ملموسی را دنبال می‌کنند، کجا را ترک می‌کند؟ کارآموزی و مسیرهای حرفه ای برای همه مناسب نیست، و دسترسی بیشتر به مدرک لیسانس راه دیگری برای مقابله با شکاف مهارت ها و گسترش گزینه های زندگی نسل بعدی است.

ماساچوست زادگاه هوراس مان و مدارس دولتی مدرن بود، بنابراین منطقی است که دپارتمان آموزشی آن سرمایه‌گذاری زیادی روی ایده‌های خلاقانه در این زمینه انجام داده است، از جمله دبیرستان‌های اولیه کالج، که به دانش‌آموزان اجازه می‌دهد یک یا دو مدرک کاردانی دریافت کنند. سالها اعتبار کالج با ترکیب دوره های دبیرستان و کالج در حالی که دیپلم دبیرستان خود را دریافت می کنند. در این سال تحصیلی، ایالت از جفت شدن ۵۰ دبیرستان با ۲۸ موسسه آموزش عالی حمایت می کند.

دبیرستان منطقه ای مونت اورت تنها مدرسه شریکی است که به یک منطقه روستایی خدمات می دهد. این شهر از شفیلد، شهری با ۳۰۰۰ نفر در گوشه جنوب غربی ایالت، و چندین شهر کوچکتر اطراف آن نشأت می گیرد. خوشبختانه، دبیرستان اولیه کالج، کالج بارد در سیمونز راک، تنها چند مایلی شمال در گریت بارینگتون قرار دارد. “راکرها” بچه های نابالغی هستند که از سال ۱۹۶۶ قبل از تولد ۱۵ یا ۱۶ سالگی دانشگاه را شروع کرده اند. (رونان فارو روزنامه نگار برنده جایزه رکورد ۱۱ سالگی را ثبت کرد.) بارد ۲۱ سال پیش مدل اولیه کالج خود را در جاده ها گرفت و شروع به کار کرد. دومین دبیرستان اولیه کالج در سمت پایین شرقی منهتن. این شبکه از آن زمان به بعد به ۳۰۰۰ دانشجو در هفت پردیس اعطای مدرک خدمت می کند.

جان واینستین، که اکنون استاد سایمون راک است، در تیم موسس مدرسه نیویورک، سپس مدرسه نیوآرک، خدمت کرد و به طراحی بسیاری دیگر کمک کرد. او که یک محقق در ادبیات چینی با تمرکز بر نمایشنامه است، مدافع قدرت کالج اولیه برای ایفای نقش در پیشرفت کشور به سمت برابری آموزشی است. واینستین می‌گوید: «پیش‌گیری کالج پتانسیل زیادی برای دانشجویانی دارد که ممکن است لزوماً به دلایلی که اغلب غیرمستقیم هستند، خود را اهل دانشگاه نبینند.

جمعیت دانش‌آموزی ۲۰۰ نفری دبیرستان کوه اورت اکنون می‌توانند حداقل سه و حداکثر ۳۱ واحد کالج را به صورت رایگان در طول چهار سال دبیرستان کسب کنند. کلاس ها توسط ترکیبی از اساتید Simon’s Rock و معلمان آموزش دیده خودشان تدریس می شود. انعطاف پذیری داخلی است و هیچ نیاز یا انتظاری وجود ندارد که دانش آموزان پس از دبیرستان به مسیر کالج متعهد شوند. واینستین توضیح می‌دهد: «روی رمپ‌ها و رمپ‌های بیرونی زیادی وجود دارد تا دانش‌آموز بتواند آن را امتحان کند، که می‌تواند در موقعیت‌هایی که دانش‌آموز یا خانواده مطمئن نیستند کمک کند».

ia college still worth it 3 1024x683 - آیا دانشگاه هنوز ارزشش را دارد؟

آن‌ها تشویق می‌شوند از این برنامه برای شرکت در دروس «دروازه»، مانند دروس ریاضی و انگلیسی استفاده کنند، زیرا اینها اغلب موانعی هستند که در تکمیل کالج، به‌ویژه برای دانش‌آموزان نسل اول، اختلال ایجاد می‌کنند. پس از ارسال آن‌ها، دانش‌آموزان، درست مانند تجربه‌های سنتی کالج، ممکن است مسیری را از میان هنرهای لیبرال، فناوری، هنر، هنرهای آشپزی یا آموزش جهانی انتخاب کنند که با حوزه‌های مورد علاقه‌شان هماهنگ باشد. امید این است که ۸۰ درصد از دانش‌آموزان کوه اورت شرکت در گزینه کالج اولیه را انتخاب کنند و تعدادی از آنها که با دوره‌های آموزشی در سطح کالج مواجه شده‌اند، به دنبال تحصیلات عالی باشند.

تفاوت بین کلاس دبیرستان و کلاس کالج چیست؟ بث رگولبوتو، سرپرست ناحیه مدرسه خانه کوه اورت، منطقه ای برکشایر جنوبی، به دسترسی آزاد که کالج اولیه فراهم می کند اشاره می کند. (دوره های تعیین سطح پیشرفته، مسیر استاندارد برای کسب اعتبار کالج در دبیرستان، از معیارهای پذیرش استفاده می کند.) او همچنین معتقد است که ادغام اخلاق کالج در مدرسه اثرات موجی مثبتی خواهد داشت. این ما را وادار می‌کند که به ترتیب دادن برنامه‌های درسی‌مان به گونه‌ای متفاوت فکر کنیم و بچه‌ها را تا پیش از دانش‌آموزان آماده کنیم تا برای کلاس‌های اولیه دانشگاه آماده شوند. به عنوان مثال، چگونه بچه ها مالک یادگیری خود می شوند؟»

* * *

چه مدت قبل از پیوستن این انشعابات جایگزین به جریان اصلی؟ شاید زودتر. سرپرست Regulbuto می‌گوید: «دلیل اینکه ما به کالج اولیه نگاه کردیم [این بود که]، مثلاً، دو سوم دانشجویان ما می‌گفتند، «خانواده ما کالج نمی‌خوانند.» آنها می‌پرسند، «ارزش کجاست؟» چرا این وام ها را می گیرم اگر کاری پیدا نکنم که آنها را پرداخت کند؟”

نوئل گینزبورگ از CareerWise همین روند را می بیند. او می گوید: «کرورها در حال ترک خوردن هستند. والدین و همچنین دانش آموزان در مورد آینده خود متفاوت فکر می کنند.

این مقاله در اصل در شماره سپتامبر/اکتبر ۲۰۲۲ مجله SUCCESS. عکس‌های  Shutterstock

is college still worth it 2 1024x683 - آیا دانشگاه هنوز ارزشش را دارد؟

شیلا کلاری یک خبرنگار و نویسنده مستقل در شهرستان برکشایر، ماساچوست است. او که یک معلم قدیمی و رهبر غیرانتفاعی است، به آموزش، نابرابری درآمد و خلاقیت علاقه مند است و ویژگی ها و مقالات شخصی خود را به طور مرتب در The Berkshire Edge منتشر می کند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی