خبر

فولادی‌ها ۸ میلیارد دلار درآمد ارزی برای کشور دارند

فولادی‌ها ۸ میلیارد دلار درآمد ارزی برای کشور دارند

به گزارش بازار به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)، رسول خلیفه سلطانی با اشاره به برخی اظهارنظرها در انتقاد به عرضه محصولات در بورس کالا بر مبنای نرخ ارز گفت: جداکردن قیمت محصولات فولادی از قیمت‌های جهانی و نرخ ارز اساسا بی معناست. فراموش نکنید بخشی از مواد اولیه و تجهیزات مورد نیاز صنعت فولاد وارداتی است و فولادی‌ها بابت تامین نیاز خود ارز، هزینه می‌کنند. اما قیمت فولاد در بورس کالا بر مبنای قیمت‌های جهانی تعیین نمی‌شود و کشف قیمت بر اساس عرضه و تقاضا صورت می‌گیرد.

وی اضافه کرد: در نظر داشته باشید که ارزش محصولات تولیدی صنعت فولاد در کشور سالانه حدود ۱۸ میلیارد دلار است که حدود ۸ میلیارد دلار آن راهی بازارهای صادراتی شده و حدود ۱۰ میلیارد دلار آن در بازار داخلی عرضه می‌شود. اگر به هر ترتیب شرایطی فراهم آوریم که تولید کننده، منفعتی از تولید و فروش محصول خود نبرد، صنعت فولاد به تعطیلی و نابودی کشانده می‌شود و علاوه بر آنکه ارزآوری این صنعت را از دست داده‌ایم، باید هر ساله بابت تامین نیاز بازار داخل به فولاد نیز ارز مصرف کنیم. برخی ادعاها در فضای مجازی فقط منجر به نابودی صنعت خواهد شد.

دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد تصریح کرد: صنعت فولاد، مس، آلومینیوم یا سایر کامودیتی‌ها، صنایعی کاملاً تخصصی هستند که برای راه اندازی، تولید انواع مختلف محصول و ورود محصولات به بازارهای صادراتی و… سال‌ها تلاش شده و سرمایه‌گذاری سنگینی هم صورت گرفته و تعجب می‌کنم از اینکه عده‌ای، بدون داشتن هیچ‌گونه دانش و تخصص در این حوزه در خصوص قیمت‌گذاری در این صنعت اظهار نظر می‌کنند!

خلیفه سلطانی خاطرنشان کرد: افزایش نرخ محصولات فولادی در بورس کالا خود معلول تورم است و ضمنا تجربه نشان داده قیمت محصولات فولادی در بورس کالا همواره با یک وقفه زمانی نسبت به تورم و افزایش قیمت‌های جهانی واکنش نشان می‌دهد. کافی است نگاهی به افزایش قیمت کالاهای مختلف در کشور داشته باشیم تا متوجه شویم اتفاق غیر منتظره‌ای در بازار فولاد رخ نداده است. ضمن اینکه معتقدم نباید افزایش سرسام آور قیمت مسکن را به افزایش قیمت محصولات فولادی گره زد. سهم فولاد در بهای تمام شده ساختمان، سهم چندان با اهمیتی نیست و نمی‌تواند توجیه کننده افزایش قیمت‌ها در بازار مسکن باشد.

منبع :
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی