خبر

آخرین وضعیت اجاره و فروش ملک به اتباع خارجی

آخرین وضعیت اجاره و فروش ملک به اتباع خارجی

341362 956 - آخرین وضعیت اجاره و فروش ملک به اتباع خارجی

اقتصاد۲۴– این روز‌ها با افزایش ورود اتباع خارجی به کشور این افراد برای تهیه مسکن با فراز و فرود‌هایی دست و پنجه نرم می‌کنند.
اما مساله‌ای که وجود دارد آن است که برای خرید و رهن و اجاره مسکن توسط اتباع خارجی چه باید کرد؟
حسام عقبایی، نائب‌رییس اتحادیه املاک مسکن کشور در رابطه با این موضوع می‌گوید: خرید فروش فروش ملک به اتباع خارجی ممنوع است و امکان اینکه در دفتر خانه‌های اسناد رسمی سندی به نام این افراد ثبت شود به هیچ عنوان وجود ندارد به همین دلیل انتقال سند نیز به اتباع خارجی امکان پذیر نیست.
جدیت این موضوع در حدی است که سفارتخانه‌ها هم نمی‌توانند برای خود ملک خریداری کنند و اگر سفیر یک کشور خارجی در ایران زندگی کند، فقط می‌تواند محلی را برای سفارتخانه بخرد، ضمن آن‌که چنانچه متراژ سفارتخانه بزرگ باشد و امکان استقرار سفیر در سفارتخانه وجود داشته باشد سفیر می‌تواند در آنجا زندگی کند.
اگر مکان سفارتخانه کوچک باشد و سفیر به یک خانه بزرگ‌تر نیاز داشته باشد برای این فرد نیز به هیچ عنوان امکان خرید خانه وجود ندارد و سفیر باید نهایتا مکانی را برای زندگی اجاره کرده و امکان اینکه بتواند ملکی خریداری کند وجود ندارد.


بیشتر بخوانید: افزایش ۵ هزار درصدی اجاره مسکن در یک دهه


نائب‌رییس اتحادیه املاک ادامه داد: به طور کلی امکان خرید ملک در ایران برای اتباع خارجی وجود ندارد. یعنی؛ هیچ ملکی به نام آن‌ها ثبت نمی‌شود، همچنین باید دانست قرار داد فروش یا اجاره ملک به صورت قولنامه‌ای برای آن افراد ممنوع است.
عقبایی خاطر نشان کرد: اتحادیه املاک تا کنون با مواردی از این دست روبه‌رو نشده است.
اما در صورتی که در این زمینه تخلفاتی صورت بگیرد هم اتحادیه املاک و هم مراجع قضایی به صورت جدی با این گونه تخلفات برخورد می‌کند.

اجاره خانه به خارجی‌ها ممکن است؟

او اضافه کرد: درمورد رهن و اجاره مسکن به اتباع خارجی اعم از (افغان‌ها، عراقی‌ها، پاکستانی‌ها، افریقایی‌ها، اروپایی و …) که برای فعایت‌های مختلفی مانند اقامت، اشتغال و یا سرمایه گذاری در ایران حضور دارند، امکان اینکه این افراد بتوانند خانه‌ای اجاره کنند وجود دارد.
نائب‌رییس اتحادیه املاک با اشاره به اینکه اتباع خارجی برای اجاره ملک به کارت اقامت نیاز دارند در این زمینه توضیح داد: اتباع خارجی در صورت مراجعه به مشاوران املاک باید کارت اقامت خود را برای تایید اعتبار سنجی به املاکی‌ها ارائه کرده و باید مدت قرار داد اجاره خود را را با مدت اعتبار کارت اقامتشان تنظیم کنند.
یعنی اگر اعتبار کارت اقامتشان کمتر از یک سال باشد حتما باید به صوت کوتاه مدت قرارداد اجاره را تنظیم کرده و اگر مدت اعتبار کارت اقامت این افراد بیش از یک سال بود، براساس آن تنظیم کنند.
عقبایی در خاتمه افزود: مشاوران املاک به غیر از اعتبار سنجی کارت اقامت اتباع خارجی باید به اداره اماکن شهر خود مراجعه کرده و مدارک این افراد را برای اخذ کد رهگیری ارائه کنند و اگر موردی خارج ازاین چهارچوب دیده شود تخلف است و اتحادیه املاک، اداره پلیس اماکن عمومی و قوه قضاییه با این تخلفات برخورد می‌کنند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی