خبر

سرمایه‌گذاری در بازار مسکن کاهش یافت

سرمایه‌گذاری در بازار مسکن کاهش یافت

368067 424 - سرمایه‌گذاری در بازار مسکن کاهش یافت

اقتصاد۲۴– بازار مسکن شهر تهران پس از دو ماه پررونق، این روز‌ها از تب و تاب افتاده است. واسطه‌های ملکی بیان می‌کنند که از ابتدای تیرماه به تدریج تعداد معاملات افت کرده و در حال حاضر خرید و فروش‌ها به کمتر از نصف خردادماه رسیده است. بنا به گفته‌ی فعالان بازار مسکن، تقاضا عمدتا از نوع سرمایه‌گذاری با ذهنیت انتظارات تورمی ناشی از تغییر قیمت کالا‌های اساسی در ماه‌های اردیبهشت و خرداد وارد بازار و در حال حاضر خارج شده است. اطلاعات به دست آمده از آگهی‌های ملکی هم رسیدن رشد قیمت به یک سوم ماه قبل را نشان می‌دهد.

پس از دوره رکود یک ساله در ۱۴۰۰ از اسفند همان سال بازار ملک دچار نوساناتی شد که تا خردادماه امسال ادامه پیدا کرد. به رسم معمول هر سال که به دلیل انتظارات تورمی، معاملات مسکن قبل و بعد از تغییر سال افزایش می‌یابد، برخی فعالان اقتصادی بر آن شدند تا از طریق خرید ملک، دارایی خود را در برابر تورم آتی مصون نگه دارند. بر این اساس قیمت خانه در تهران طی اسفندماه ۶.۲ درصد افزایش یافت، در فروردین ۲.۴ درصد کاهش پیدا کرد و مجددا در ماه‌های اردیبهشت و خرداد با دو رشد ۶.۱ و ۸.۴ درصد مواجه شد. اما گزارش‌های غیررسمی گویای افت سرعت رشد در تیرماه است.


بیشتر بخوانید: مشاوران املاک حباب ساز قیمت مسکن در بازار؟


داده‌های سامانه کیلید از ۲۲ روز تیرماه، کاهش سرعت رشد قیمت را تایید می‌کند. بر اساس اطلاعات غیررسمی از یکم تا بیست و دوم تیرماه امسال میانگین قیمت هر متر خانه در شهر تهران به ۴۲.۳ میلون تومان در هر متر مربع رسیده که حاکی از افزایش ۲.۸ درصدی شاخص این سایت نسبت به ماه قبل است. این نرخ بر اساس وزن‌دهی به مناطق با توجه به تعداد معاملات قطعی صورت گرفته به دست آمده است که البته ممکن است با گزارش رسمی بانک مرکزی مقداری اختلاف داشته باشد.

368069 683 - سرمایه‌گذاری در بازار مسکن کاهش یافت

بنگاهداران هم بیان می‌کنند که در تیرماه بازار مسکن به ثبات رسیده است. البته با توجه به آن‌که قیمت‌ها افزایش یافته، نرخ‌ها به قبل از نوسانات اخیر برنگشته، اما افزایش محسوسی هم نداشته است.

از سوی دیگر هردو طرف عرضه و تقاضا از بازار کنار کشیده‌اند. عقب‌گرد بخش قابل توجهی از متعاملین می‌تواند نشانه‌هایی از افت انتظارات تورمی و کاهش اثرگذاری ریسک‌های غیراقتصادی بر بازار مسکن باشد. تقاضای مصرفی از قبل حضور پررنگی در بازار نداشت. خرید و فروش‌های سرمایه‌ای نیز تا حد زیادی دچار افت شده است. برداشت عمده کارشناسان این است که در صورت کنترل تورم و عدم ایجاد شوک از سوی بازار‌های موازی، مسکن تا پایان سال جاری در وضعیت نسبتا باثباتی را خواهد داشت.

داده‌های غیررسمی در حالی میانگین قیمت مسکن شهر تهران را بیش از ۴۰ میلیون تومان نشان می‌دهد که طبق آمار رسمی بانک مرکزی، قیمت هر متر خانه در خرداد امسال به طور متوسط ۳۹.۴ میلیون تومان در هر متر مربع بوده که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۸.۴ و ۳۲.۸ درصد افزایش دارد. همچنین تعداد معاملات انجام شده در خردادماه حدود ۱۳.۹ هزار فقره بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه در سال ۱۴۰۰ معادل ۳۲.۳ و ۱۷۱.۹ درصد افزایش نشان می‌دهد.

منبع: ایسنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی