عمومی

آموزش جامع استخراج ارز دیجیتال زی کش (Zcash) با دو روش ساده

آموزش جامع استخراج ارز دیجیتال زی کش (Zcash) با دو روش
ساده

این روزها استخراج ارزها یکی از پردرآمدترین مشاغل به حساب می‌آید و افراد زیادی در حال برنامه‌ریزی برای ورود به این عرصه هستند، اما انتخاب یک ارز مناسب برای استخراج، به کسب اطمینان از سودده‌بودن آن نیاز دارد. زی کش یک ارز دیجیتال نسبتاً جدید است که در سال‌های اخیر محبوبیت زیادی کسب کرده است؛ پس اگر می‌خواهید با آموزش کامل استخراج این ارز آشنا شوید، با ما همراه باشید.

فهرست این مقاله

استخراج ارز دیجیتال زی کش (Zcash)

از آنجا ‌که کسب درآمد از ارزهای دیجیتال سبب می‌شود تا افراد راه صدساله را در یک شب طی کنند، اغلب کسانی که با ارزها آشنا می‌شوند، دوست دارند از این راه درآمد کسب کنند. کسب درآمد از ارزهای دیجیتال به دو شیوه ماینینگ و معاملات در بازارهای مالی انجام می‌شود و از آنجا ‌که استخراج ارز روشی کم‌ریسک‌تر است، عده‌ای از افراد این روش را انتخاب می‌کنند. ارز دیجیتال زی کش (Zcash) نیز یکی از ارزهای محبوب استخراج‌ کنندگان به شمار می‌آید.

همان‌طور که می‌دانید، برای استخراج ارزها روش‌های زیادی وجود دارد. در این مقاله قصد داریم دو روش متداول استخراج زی کش را به شما آموزش دهیم. به‌طورکلی برای شروع استخراج زی‌کش باید مراحل زیر را طی کنید:

۱- تهیه دستگاه استخراج ای‌سیک یا ریگ

۲- ایجاد کیف پول زی‌کش 

۳- پیوستن به استخر استخراج و شروع ماینینگ زی کش

ارز دیجیتال زی کش چیست؟

zcash - آموزش جامع استخراج ارز دیجیتال زی کش (Zcash) با دو روش
ساده

Zcash یک شبکه پرداخت غیرمتمرکز همتا به همتا (p2p) است. همان‌طور که می‌دانید شبکه‌های p2p به معامله‌گران این امکان را می‌دهد تا بدون نیاز به ‌واسطه، معاملات خود را انجام دهند، اما این تنها مزیت رقابتی Zcash نیست و قابلیت‌های ویژه دیگری نیز سبب شده‌اند که این ارز، به یکی از محبوب‌ترین ارزهای دیجیتال در میان معامله‌گران تبدیل شود.

ارز دیجیتال زی کش نیز مانند بیت کوین و سایر ارزها، بلاک چین مختص خود را دارد. شبکه این ارز به کاربران این امکان را می‌دهد تا بدون افشاشدن جزئیات تراکنش، معاملات خود را در این بستر انجام دهند؛ از این‌رو شبکه Zcash حجم زیادی از تراکنش‌ها را توسط ماینرهای خود مدیریت می‌کند. این ویژگی سبب شده است تا استخراج Zcash به‌وسیله ماینرها، مورد توجه قرار بگیرد و افراد زیادی از این طریق درآمد کسب کنند.

استخراج ارز دیجیتال زی کش با دستگاه ای‌سیک

zcash mining with ASIC - آموزش جامع استخراج ارز دیجیتال زی کش (Zcash) با دو روش
ساده

ای‌سیک مخفف Application-specific integrated circuit، به چیپ‌هایی اطلاق می‌شود که برای انجام فعالیت‌های خاص طراحی شده‌اند. این تراشه‌ها از نظر کارایی و سرعت عمل از تراشه‌های معمولی بهتر هستند و استفاده از آن‌ها سبب کاهش هزینه‌های انرژی ماینینگ شده است.

این دستگاه‌ها به‌سادگی نصب و راه‌اندازی می‌شوند و قدرتی چند برابر کارت‌های گرافیکی دارند. یکی از مزیت‌های تراشه‌های ای‌سیک این است که برای استخراج ارز و اتصال به استخرهای ماینینگ، به هیچ نرم‌ افزاری  نیاز ندارد. همه این مزیت‌ها سبب شده است که استخراج‌کنندگان، استفاده از ASIC را به‌عنوان یک روش بهینه برای استخراج Zcash در نظر بگیرند.

اولین دستگاه‌های ای‌سیک که قابلیت استخراج با الگوریتم Equihash را داشتند، در سال ۲۰۱۸ در بازار عرضه شدند. عرضه این دستگاه‌ها و رایج‌شدن استفاده از آن‌ها، سبب افزایش ۱۰ برابری سختی شبکه Zcash شد و با عرضه مدل‌های جدیدتر، سختی این شبکه، روز به روز در حال افزایش است.

ماینرهای ASICminer – Zeon 180K و Bitmain – Antminer Z15 جزء دو نمونه از ماینرهای قدرتمند برای استخراج Zcash به شمار می‌آیند.  دستگاه ASICminer با قدرت هش ۱۸۰ ksol/s و دستگاه Bitmain با قدرت  ۴۲۰ ksol/s، جزو قدرتمندترین دستگاه‌های استخراج زی کش هستند. هر دو این دستگاه‌ها از الگوریتم Equihash استفاده می‌کنند و می‌توان به‌وسیله این دستگاه‌ها سایر ارزهایی که از این الگو پیروی می‌کنند را نیز استخراج کرد.

همچنین یکی از مزیت‌های استفاده از دستگاه‌های ای‌سیک برای ماینینگ Zcash این است که این دستگاه‌ها به نرم‌ افزار  خاصی برای اتصال به استخر استخراج نیاز ندارند و رابط کاربری دستگاه به‌صورت خودکار به mining pool ها می‌پیوندد.

استخراج زی کش با ریگ

zcash mining with rig - آموزش جامع استخراج ارز دیجیتال زی کش (Zcash) با دو روش
ساده

استفاده از ریگ ماینینگ یا کامپیوتر، یکی از روش‌های استخراج Zcash است که تا قبل از ۲۰۱۸ از محبوبیت زیادی برخوردار بود، اما با پیشرفت قابل‌توجه دستگاه‌های ای‌سیک، این دستگاه‌ها کنترل شبکه Zcash را به دست گرفتند. همین امر سبب شد تا هش ریت شبکه توسط دستگاه‌های آی‌سیک تأمین شود و با توجه به سختی فعلی شبکه Zcash، استفاده از کارت گرافیک برای استخراج‌کننده‌ها سوددهی خوبی نداشته باشد، اما برای استخراج Zcash با ریگ ماینینگ به چه قطعاتی نیاز دارید؟

۱- شاسی

برای جمع‌آوری ریگ ماینینگ در ابتدا به یک شاسی نیاز دارید. شاسی وسیله‌ای برای سوارکردن قطعات ریگ ماینینگ است. شما می‌توانید شاسی ریگ ماینینگ را خریداری کرده یا خودتان اقدام به ساخت آن کنید. شاسی آلومینیومی می‌تواند یک انتخاب منطقی برای اسمبل کردن ریگ ماینینگ به حساب بیاید.

۲.منبع تغذیه

منبع تغذیه یا پاور ریگ ماینینگ، انرژی لازم برای فعالیت مداوم دستگاه ماینینگ را فراهم می‌کند و به عبارتی قلب تپنده ریگ استخراج شماست؛ بنابراین این قطعه از اهمیت زیادی برخوردار است و برای انتخاب آن باید وسواس به خرج بدهید. از آنجا ‌که در هر ریگ ماینینگ ممکن است از چندین کارت گرافیک استفاده شود، باید پاور قدرتمندی برای سیستم خود انتخاب کنید.

برای ریگ استخراج Zcash با ۶ کارت گرافیک، انتخاب پاور ۱۲۰۰ واتی PlusGold، یک انتخاب خوب به حساب می‌آید، اما در صورتی که قصد دارید از سیستم خانگی خود به‌عنوان ریگ ماینینگ استفاده کنید، بهتر است از یک منبع تغذیه ۳۰۰ تا ۵۰۰ واتی استفاده کنید.

۳- رم

همان‌طور که می‌دانید کارت حافظه یا رم در فرایند استخراج نقش مهمی ندارد، ولی وجود آن الزامی است؛ بنابراین می‌توانید از یک رم ۴ گیگابایتی  DDR3برای ریگ ماینینگ خود استفاده کنید. بهتر است در انتخاب یک رم مناسب برای دستگاه استخراج خود به این نکته توجه کنید که RAM موردنظر شما با مادربورد و پردازنده سیستم شما سازگار باشد.

۴- کارت گرافیک

مهم‌ترین بخش هر دستگاه استخراجی، کارت گرافیک آن است. از آنجا ‌که سختی شبکه استخراج Zcash زیاد است، برای اینکه ریگ ماینینگ شما سوددهی قابل قبولی داشته باشد، باید از چندین کارت گرافیک قدرتمند استفاده کنید. البته در خرید کارت گرافیک باید به این نکته توجه کنید که بهتر است کیفیت را فدای کمیت نکنید و به‌جای خرید چند کارت گرافیک متوسط، یک کارت گرافیک قوی خریداری کنید.

همچنین توصیه ما به شما این است که اگر قصد دارید چند کارت گرافیک تهیه کنید، بهتر است برند همه آن‌ها یکسان باشد.  یکی از بهترین گزینه‌های خرید کارت گرافیک برای ریگ استخراج زی‌کش، سری GTX از برند Nvidia است. کارت گرافیک‌های   GTX 1070TI و GTX 1080TI، دو نمونه از کارت گرافیک‌ های قدرتمند این برند هستند که برای استخراج زی کش مناسب‌اند.

۵- CPU

پردازنده مرکزی یا به اختصار CPU، بخشی از ریگ است که محاسبات و اجرای برنامه‌ها را انجام می‌دهد. وجود این قطعه در ریگ استخراج Zcash الزامی است، ولی نقش مهمی در فرایند استخراج ندارد؛ بنابراین می‌توانید از یک CPU با قدرت متوسط استفاده کنید.

۶- هارد

یکی از فاکتورهای اصلی در انتخاب نوع و اندازه هارد، نوع ارز دیجیتال موردنظر برای استخراج است. در استخراج Zcash  اگر قصد دارید با پیوستن به استخر استخراج عملیات ماینینگ را انجام دهید، یک هارد SSD 120 گیگابایتی برای شما کافی است.

۷- مادربرد

مادربرد یکی از قطعات جدایی‌ناپذیر هر ریگ استخراج است که قطعات لازم را در کنار یکدیگر قرار می‌دهد. اگر قصد دارید از چند کارت گرافیک در ریگ ماینینگ خود استفاده کنید، پیشنهاد ما به شما استفاده از مادربرد با اسلات‌های PCI Express است. مادربرد ازراک H81PRO BRC یکی از مدل‌های خوب برای استفاده در ریگ ماینینگ Zcash است.

۸- اینترنت

همان‌طور که می‌دانید در فرایند استخراج، اینترنت وظیفه هماهنگ‌سازی ریگ استخراج و بلاک چین با استخر استخراج را بر عهده دارد. بسیاری از افراد تصور می‌کنند برای استخراج Zcash به اینترنت پرسرعت نیاز دارند، اما در فرایند استخراج مهم نیست از ADSL  یا مودم‌های TD-LTE استفاده می‌کنید، بلکه تنها پایداری اتصال به اینترنت اهمیت دارد. در ماینینگ ارزهای دیجیتال بهتر است از اینترنت‌های سیمی استفاده کنید تا یک اینترنت بدون قطعی و امن داشته باشید. این نوع اتصال اینترنت نسبت به روش‌های اتصال بی‌سیم مثل وای فای، امن و پایدارتر است.

۹- سیستم عامل ریگ ماینینگ

همان‌طور که می‌دانید، ریگ استخراج شباهت زیادی به سیستم‌های خانگی داشته و برای اجرای نرم‌ افزار استخراج و شروع ماینینگ به یک سیستم عامل نیاز دارد. شما می‌توانید انواع سیستم عامل لینوکس، مک و ویندوز را روی ریگ استخراج  خود نصب کرده و سپس نرم افزارهای ماینینگ را اجرا کنید. پیشنهاد می‌کنیم برای استخراج زی‌کش، از ویندوز ۱۰ استفاده کنید.

معرفی بهترین کیف پول های ارز دیجیتال زی کش

zcash wallets - آموزش جامع استخراج ارز دیجیتال زی کش (Zcash) با دو روش
ساده

همه ما می‌دانیم که بدون داشتن کیف پول ارز دیجیتال نمی‌توانیم در این عرصه فعالیت کنیم. کیف پول‌های دیجیتالی درواقع نرم افزار یا سخت افزارهایی هستند که ارزهای شما در آن ذخیره می‌شود و می‌توانید دارایی‌های خود را مدیریت کنید.

ز آنجا ‌که در فرایند استخراج Zcash درآمد کسب‌شده شما به‌صورت ارز است، پس قدم بعدی بعد از راه‌اندازی سیستم استخراج، تهیه کیف پول یا والت Zcash است. با توجه به اینکه زی کش یک ارز نسبتاً جدید است، کیف پول‌های زیادی از آن پشتیبانی نمی‌کنند، اما چند نمونه از بهترین والت‌های این ارز عبارت‌اند از:

۱- تراست والت (Trust wallet)

۲- کوینومی (Coinomi)

۳- ترزور (Trezor)

۴- لجر نانو اس (Ledger Nano S)

۵- فری والت (Free Wallet)

۶- کریپتوناتور (Cryptonator)

۷- اتمیک (Atomic)

معرفی استخر استخراج ارز دیجیتال زی کش

پس از خرید سیستم ماینینگ و کیف پول Zcash  نوبت انتخاب استخر ماینینگ و اتصال به آن است. همان‌طور که می‌دانید، برای شروع استخراج هر ارز ابتدا باید به یک استخر یا Mining Pool بپیوندید. استخر استخراج درواقع یک مکان مجازی است که در آن قدرت پردازشی سیستم‌های استخراج با یکدیگر ادغام می‌شوند تا شانس بیشتری برای کسب سود داشته باشند.

البته برای شروع استخراج Zcash حتماً لازم نیست در استخر ماینینگ عضو شوید و فارم‌های ماینینگ می‌توانند به‌صورت مستقل فعالیت کرده و سود خوبی از شبکه کسب کنند، ولی در صورتی که شما تنها یک دستگاه ماینینگ دارید، باید این نکته را در نظر بگیرید که بدون شرکت در استخر استخراج، شانس شما برای ماین‌کردن کم خواهد بود و سود کمتری خواهید داشت.

نکته مهم دیگری که در انتخاب استخر استخراج ارز Zcash باید به آن دقت کنید این است که استخر ماینینگ موردنظرتان باید با سیستم استخراج ارز شما سازگار باشد. استخرهای ماینینگ flypool و MinerGate، دو مورد از استخرهای محبوب استخراج‌کنندگان زی کش است.

نتیجه‌گیری

در این مقاله با نحوه استخراج زی کش به‌وسیله ASIC و ریگ ماینینگ آشنا شدید. همان‌طور که در مقاله توضیح دادیم، Zcash با استفاده از zero-knowledge proof، امکان ناشناس‌ماندن تراکنش‌ها را فراهم می‌کند و به همین دلیل محبوبیت زیادی به دست آورده است، اما آیا به نظر شما این محبوبیت می‌تواند سبب افزایش قیمت و سوددهی Zcash  شود؟

پرسش‌های متداول

  1. بهترین دستگاه استخراج Zcash چیست؟

همان‌طور که در مقاله توضیح دادیم، استفاده از تراشه‌های ای‌سیک برای استخراج این ارز مناسب هستند. هنگام خرید سیستم به این نکته توجه کنید که مدل‌های جدید AISC، سوددهی بیشتری دارند و می‌توانید مدت‌زمان بیشتری از آن استفاده کنید. ماینرهای ASICminer – Zeon 180K و Bitmain – Antminer Z15 دو نمونه از AISC های قدرتمند برای استخراج زی کش هستند.

  1. آیا می‌توان با استفاده از لپ‌تاپ، زی کش استخراج کرد؟

استخراج ارز دیجیتال زی کش با لپ‌تاپ و کامپیوتر غیرممکن نیست و می‌توان از این روش نیز برای ماینینگ استفاده کرد، ولی قبل از هر چیزی باید این نکته را در نظر بگیرید که سیستم سخت افزاری لپ تاپ‌ها از کامپیوتر ضعیف‌تر است و عملیات ماینینگ می‌تواند صدمه جدی به سیستم وارد کند.

توجه: با وجود اینکه دو صرافی کوینکس و کوکوین هر دو فعلا بدون نیاز به تغییر IP فعالیت می‌کنند اما بهتر است برای امنیت بیشتر از IP ثابت خارج از ایران استفاده کنید.

برای ورود به صرافی کوینکس حتما باید با IP خارج از ایران وارد شوید.

به این مقاله امتیاز دهید تا با کمک شما کیفیت آن را بسنجیم

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی