عمومی

منطقه بندی چیست؟

منطقه بندی چیست؟

منطقه بندی چیست؟ منطقه بندی نحوه استفاده از اموال را تعیین می کند. دسته بندی های مختلفی وجود دارد که با همه چیز از محله های خانوادگی گرفته تا منطقه بندی تجاری در مناطق صنعتی سروکار دارند.

زون بندی می تواند کارهای مختلفی انجام دهد. طبقه بندی هایی وجود دارد که می تواند مالک ملک را تحت تأثیر قرار دهد، یا منطقه بندی می تواند یک شرکت ساختمانی را از ساخت و ساز در مناطق خاص محدود کند. حتی می‌تواند استفاده از برخی از انواع اموال را برای تجارت ممنوع کند.

همه این موارد با تصمیم دادگاه عالی در سال ۱۹۲۶ شروع شد. دهکده اقلیدس در مقابل شرکت املاک امبلر توجیهی را برای منطقه بندی ایجاد کرد. این وبلاگ شما را در مورد همه چیزهایی که نیاز دارید به عنوان منطقه بندی مربوط به مناطق تجاری و مناطق خانوادگی بدانید، پر می کند.

svg%3E - منطقه بندی چیست؟

پهنه بندی، مروری سریع

به طور خلاصه، پهنه بندی راهی برای توصیف کاربری زمین است. همه چیز در مورد برنامه ریزی شهری است. این روشی است که دولت ها نحوه توسعه بسته ها را دیکته می کنند.

مناطق منطقه بندی طراحی شده اند تا پیشرفت های جدید با مناطقی که قبلاً استفاده می شوند تداخل نداشته باشند. . محدودیت های منطقه بندی می تواند توسعه تجاری و صنعتی را محدود کند. آنها همچنین می توانند مسکن مقرون به صرفه را در برخی موارد محدود کنند.

 

شرایط رایج منطقه بندی

  • مقررات منطقه بندی: مقررات منطقه بندی عبارتند از در مورد مواردی مانند اندازه زمین و نسبت مساحت زمین (FAR) برای ساختمان ها خاص است. اینها برای ساخت و ساز در مناطق شهری مهم هستند. اینها همچنین شامل الزامات حداکثر ارتفاع هستند.
  • قوانین منطقه بندی: این قوانین به طور خاص برای تقسیم بسته ها به مناطق طراحی شده اند. اساساً، این قوانین دیکته می‌کنند که چه نوع ساختمان‌هایی می‌توانند در یک شهرداری یا شهر وجود داشته باشند.
  • مقررات: اینها یک چارچوب قانونی متشکل از نقشه‌هایی هستند که مناطق مختلف منطقه‌بندی را نشان می‌دهند. متنی که با آنها ارائه می‌شود جزئیات کاربردهای آنها و نوع ساختارهای موجود در هر یک از مناطق را نشان می‌دهد.
  • طبقه بندی منطقه بندی: برای توسعه مسکونی و به طور کلی برای کاربری زمین مهم است. این موارد می‌تواند شامل کاربری‌های مسکونی، صنعتی سبک، کشاورزی و طبقه‌بندی منطقه‌بندی برای کاربری‌های هتل/مهمان‌خانه باشد.
  • مناطق و پوشش‌های منطقه‌بندی: این دو اصطلاح با هم کار می‌کنند. آنها را می توان برای برنامه ریزی پوشش های طرح برای مناطق مسکونی استفاده کرد. منطقه بندی همپوشانی مناطق خاصی را ایجاد می کند.
  • شهرداری ها: این اصطلاح برای ناحیه ای از حکومت است که زمین ها را به مناطق تقسیم می کند. مانند محله های مسکونی.

svg%3E - منطقه بندی چیست؟

انواع مختلف کدهای منطقه‌بندی

کدهای منطقه‌بندی قوانینی برای نحوه استفاده از یک قطعه از ملک هستند. مانند مناطق مسکونی تک خانواده و سایر مناطق برای انواع مختلف توسعه. موارد زیر برای محله های خاص، توسعه صنعتی، تجاری و کشاورزی هستند.

< tr class="row-1 odd">
کد ناحیه توضیحات نمونه‌ها/هدف‌ها
مسکونی برای ساخت و سازهای مسکن، داشتن مناطق مسکونی مختلف. تفرد. -خانه های خانوادگی، ساختمان های آپارتمانی
تجاری مناطق تجاری برای انواع مختلف کسب و کار. ساختمان های اداری، رستوران ها، مراکز خرید
مناطق صنعتی برای شدت های مختلف مصارف صنعتی. انبارها، کارخانه ها، املاک عمده فروشی
منطقه بندی برای مصارف مختلط چند گزینه کاربری زمین را در یک فضا ترکیب می کند. مسکن مقرون به صرفه ارائه می دهد، ترکیب فضاهای مسکونی و تجاری

svg%3E - منطقه بندی چیست؟

مسکونی

مناطق مسکونی ضربان قلب هر شهر یا شهرک است و معمولاً سبک زندگی و ترجیحات مختلف ساکنان آن را به نمایش می گذارد. این مناطق اغلب به مناطق مختلفی تقسیم می‌شوند که هر کدام دارای ترکیبی منحصربه‌فرد از انواع مسکن است.

در حالی که یک منطقه ممکن است عمدتاً دارای خانه‌های تک خانواده ایده‌آل برای خانواده‌های بزرگ‌تر یا کسانی است که به دنبال حفظ حریم خصوصی هستند، منطقه دیگری ممکن است به آن اختصاص داده شود. خانه‌های شهری یا دوبلکس، مناسب برای خانوارهای کوچک‌تر یا کسانی که مایل به نزدیکی به جامعه هستند.

به‌علاوه، با رشد و تکامل شهرها، حرکت به سمت راه‌حل‌های مسکن با تراکم بالا مانند مجتمع‌های آپارتمانی یا آپارتمان‌ها وجود دارد. اینها به ویژه در مراکز شهرها یا مناطقی با فضای محدود رایج هستند.

هر یک از این نوع مسکن ها با قوانین و مقررات خاصی همراه است که یکپارچگی محله و رفاه ساکنان آن را تضمین می کند.

>

تجارت

مناطق تجاری یا تجاری نقشی محوری در چشم انداز اقتصادی یک شهر دارند. در این دسته فضاهایی قرار می گیرند که برای طیف وسیعی از فعالیت های مرتبط با کسب و کار تعیین شده اند.

این جایی است که شلوغی و شلوغی تجارت رخ می دهد: ساختمان های اداری مرتفع که محل فعالیت های شرکتی است، کافه های دنج که فضایی برای کار و آرامش ارائه می دهند. ، یا مراکز خرید وسیعی که نیازهای خرده فروشی مردم را برآورده می کنند.

این مناطق معمولاً برای سهولت دسترسی، دید و پشتیبانی از اکوسیستم تجاری منطقه از نظر استراتژیک قرار دارند.

مناطق صنعتی

مناطق صنعتی بخشهای نیروگاهی در یک شهر هستند که به تولید، فرآوری و سایر عملیات صنعتی اختصاص دارند. بسته به نوع صنعت، این مناطق می توانند متفاوت باشند.

به عنوان مثال، مناطق صنایع سنگین ممکن است کارخانه های بزرگی را در خود جای دهند که کالاها یا ماشین آلات قابل توجهی تولید می کنند. صنایع متوسط ​​ممکن است شامل عملیات تولید یا مونتاژ در مقیاس کوچکتر باشد، در حالی که صنایع سبک می توانند بر صنایع دستی، محصولات صنایع دستی یا کالاهای تخصصی تمرکز کنند.

علاوه بر این، این مناطق نیازهای ذخیره سازی و توزیع را برآورده می کنند و فضاهایی را برای انبارها یا انبارها ارائه می دهند. املاک عمده فروشی. برای اطمینان از ایمنی و رفاه ساکنان، این مناطق با دقت در فاصله ایمن از مناطق مسکونی اولیه قرار می گیرند.

svg%3E - منطقه بندی چیست؟

زون بندی برای کاربری های مختلط

با در نظر گرفتن مفاهیم مدرن برنامه ریزی شهری، مناطق با کاربری مختلط عبارتند از به طور فزاینده ای محبوب می شود. این مناطق تلفیقی از کاربری‌های مسکونی، تجاری، و گاهی اوقات حتی صنعتی سبک هستند.

در یک ساختمان یا بلوک، ممکن است فروشگاه‌های خرده‌فروشی در طبقه همکف، فضاهای اداری در سطح متوسط ​​و سطوح بالایی پیدا کنید. آپارتمان‌ها.

با یکپارچه‌سازی عملکردهای مختلف، هدف این پیشرفت‌ها کاهش زمان رفت و آمد، تقویت تعامل با جامعه و ارائه یک تجربه زندگی پویا است.

به‌علاوه، آنها می‌توانند در ترویج مسکن مقرون‌به‌صرفه نقش اساسی داشته باشند. راه حل هایی با به حداکثر رساندن بهره وری استفاده از زمین.

هدف قوانین منطقه بندی

قوانین منطقه بندی به عنوان طرحی برای توسعه شهر و برنامه ریزی شهری عمل می کند. این قوانین اساساً برای اطمینان از چیدمان هماهنگ و سازمان‌یافته شهرها و شهرک‌ها وجود دارند.

با ایجاد مرزهای واضح برای نحوه استفاده از زمین و املاک، این قوانین از کاربری‌های بالقوه متضاد زمین، مانند کارخانه‌های صنعتی اطمینان حاصل می‌کنند. در کنار مدرسه، از آنها اجتناب شود.

جزئیات و مشخصات مندرج در قوانین منطقه‌بندی به‌دقت برای رسیدگی به هر جنبه بالقوه استفاده از زمین ساخته شده‌اند.

فراتر از تعیین مکان‌های خاص ساختارها و مکان‌ها. ساختمان ها را می توان قرار داد، قوانین منطقه بندی نقش گسترده تری دارند. آنها ابزارهای حیاتی برای برنامه ریزان شهری هستند، نه فقط برای شکل دادن به چشم انداز فعلی، بلکه برای تجسم رشد و تغییرات آینده در یک شهر.

چه در بخش خصوصی و چه در بخش عمومی، این مقررات یک نقشه راه ارائه می دهند. علاوه بر این، آنها می توانند با تعیین نوع فعالیت ها یا مشاغلی که می توانند در مناطق خاص فعالیت کنند، به طور قابل توجهی بر عوامل اقتصادی مانند ارزش املاک تأثیر بگذارند.

svg%3E - منطقه بندی چیست؟

چه کسی مقررات منطقه‌بندی را کنترل می‌کند؟

افسار منطقه‌بندی احکام معمولاً در دست نهادهای حاکم محلی است. معمولاً این دولت محلی یا شهرداری است که لحن را برای چگونگی توسعه یک منطقه تعیین می کند. آن‌ها در بهترین موقعیت برای درک نیازها، چالش‌ها و آرمان‌های منحصربه‌فرد حوزه قضایی خود هستند.

بنابراین، خواه در مورد تعیین فضای سبز برای تفریح ​​عمومی، اختصاص یک منطقه در مرکز شهر برای فعالیت‌های تجاری یا حفظ آن باشد. یک مکان تاریخی است، این مقامات محلی هستند که این درخواست را می پذیرند.

آنها مسئولیت اطمینان از اینکه تصمیمات منطقه بندی بهترین منافع جامعه را برآورده می کند و رشد اقتصادی را با توسعه پایدار و مسئولانه متعادل می کند، بر عهده دارند.

>

نحوه عملکرد قوانین منطقه‌بندی

در اینجا نحوه عملکرد این قوانین آمده است. یک فرمان منطقه‌بندی با یک طرح جامع شروع می‌شود، که قوانین استفاده از زمین را مشخص می‌کند.

  • یک طرح جامع با نقشه‌های منطقه‌بندی در مرحله بعدی قرار می‌گیرد.
  • یک آیین‌نامه منطقه‌بندی است. یک قسمت بعدی اینها جزئیات چگونگی ایجاد چیزی شبیه یک محله مسکونی است.

این قوانین به مناطق مختلف اجازه می دهد تا با هم وجود داشته باشند. اما معمولاً بسیار خاص هستند. برای مثال، برخی از انجمن ها خانه های سیار را در زمین های خصوصی ممنوع می کنند. بنابراین، مطمئن شوید که همیشه قبل از ادامه هر گونه طرح کاربری زمین بررسی کنید.

svg%3E - منطقه بندی چیست؟

محدودیت‌های قانون منطقه‌بندی و کسب‌وکار شما

قوانین منطقه‌بندی می‌تواند بر کسب‌وکار شما تأثیر بگذارد، اما شما می‌توانید برای یک واریانس متناسب با شرکت خود درخواست دهید. به خاطر داشته باشید که یک قانون منطقه بندی می تواند در طول زمان تغییر کند. اینها بسته به زمانی که یک کسب و کار تغییر می کند، می تواند متفاوت باشد. اگر می‌خواهید از طبقه همکف شروع کنید، به مجوز ساختمان نیاز دارید.

به‌روز نگه داشتن سایر مقررات و آیین‌نامه‌ها مهم است. بررسی کنید تا مطمئن شوید در مورد تغییرات نیز به‌روز هستید. علاوه بر این، مسائلی وجود دارد که باید به آنها توجه کنید. چه در حال انتقال کسب و کار خود در یک شهر باشید و چه در سطح ملی. ممکن است بخواهید به دنبال قوانین منطقه بندی با کاربرد مختلط باشید. به این ترتیب یک کسب و کار و خانه می تواند فضاهای باز را پر کند.

برای یک کسب و کار، الزامات استفاده تجاری نیز وجود دارد. این موارد شامل الزامات پارکینگ، اندازه ساختمان و موارد دیگر است.

نحوه بررسی مقررات منطقه‌بندی محلی

دولت‌های محلی شما را تکمیل می‌کنند. در اینجا چند مرحله وجود دارد که باید انجام دهید. .

  • با قوانین منطقه‌بندی شهر شروع کنید و ببینید کدام یک ممکن است اعمال شوند.
  • سپس به دنبال قوانین شهری، شهرستانی یا شهرداری که در مورد کاربری زمین اعمال می‌شوند، بگردید.
  • هنگامی که اطلاعاتی به دست آوردید، با یک بخش برنامه ریزی شهرداری یا بخش ساختمان محلی تماس بگیرید.
  • همچنین می توانید قوانین دیگری را که مربوط به کاربری قبلی زمین است، تحقیق کنید.

بهترین راه‌ها برای اصلاح مقررات منطقه‌بندی

دولت‌ها می‌دانند که بسیاری از قوانین تعیین منطقه‌بندی می‌توانند به تاریخ تبدیل شوند. به طور کلی، یک کسب و کار کوچک یا فردی باید برای تغییر منطقه درخواست دهد.

اولین قدم این است که با فردی از بخش برنامه ریزی صحبت کنید. آنها به شما می گویند که چگونه تهیه کنید. پس از آن، می‌توان درخواستی برای اصلاح نقشه منطقه‌بندی ثبت کرد.

تصویر: Envato Elements


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی