خبر

رقابت نابرابر واردکنندگان تجهیزات پزشکی با تولیدکنندگان داخلی

رقابت نابرابر واردکنندگان تجهیزات پزشکی با تولیدکنندگان
داخلی

به گزارش بازار، سید محمود مفیدی شمیرانی افزود: باید به اقلامی که در داخل کشور تولید نمی‌شود بهاء داده شود و به آن ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی یا ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی تعلق گیرد البته مخالف پرداخت ارز یارانه دار به کالایی که در داخل کشور تولید مشابه دارند هستم.

وی گفت: اگر به تولیدکننده داخلی، همان ارزی که به وارد کننده می‌دهند (۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان) داده شود در این زمینه مشکلی نخواهیم داشت، چون هم کالاهای ما، کالای رقابتی است و هم قدرت صادرات داریم. تولید کنندگان ما در سال‌های گذشته، به کشورهای مشترک‌المنافع، مثل کشور روسیه، اوکراین، بلاروس، عراق و ترکیه یونیت دندانپزشکی صادر کرده اند.

رئیس کارگروه مواد اولیه انجمن تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی افزود: تولیدکنندگانی که همان کالای وارد شده را در داخل تولید می‌کنند زمانی معترض می‌شوند که همان ارز به واردکنندگان تخصیص داده شود.

مفیدی شمیرانی با بیان اینکه وقتی در رابطه با بحث صنعت سلامت، صحبت می‌کنیم یعنی فیلترهای مختلفی را گذرانده ایم و باید استانداردهای خاصی را پاس کنیم، گفت: در زمینه تولید تجهیزات پزشکی، باید همه استانداردهای اولیه، مثل استاندارد اتاق تمیز (کلین روم) یا همان استاندارد جی ام پی؛ استاندارد ایزو ۱۴۶۹۸ و استانداردهای مختلف دیگری را داشته باشیم؛ تا این استانداردها را نداشته باشیم و پرونده فنی (تکنیکال فایل) توسط اداره تجهیزات مورد ارزیابی فرار نگیرد این پرونده‌های فنی هم، به صورت دوره‌ای یکساله یا سه ساله، مورد بازنگری مجدد قرار می‌گیرد پس نمی‌توان کالای غیر استاندارد تولید کرد. چرا؟ زیرا کاملا در رصد اداره تجهیزات پزشکی است و نمی‌شود با سلامت جامعه شوخی کرد.

وی با بیان اینکه نخستین و بزرگترین تولیدکننده گرانول پی. وی. سی پزشکی، در داخل کشور هستیم که از سال ۸۸ در این زمینه فعالیت می‌کنیم و هر ساله پروانه و مجوز تولیدمان از طریق اداره تجهیزات پزشکی تمدید می‌شود گفت: چرا تولیدکننده‌ای که بیش از ۱۳ سال در این زمینه فعالیت می‌کند و تاکنون کوچکترین شکایتی از آن نشده و همه اسنادش (داکیومنت) , منطبق بر واقعیت (چه بحث فنی چه بحث واحد فروش) و شفاف است، برای تمدید مجوز، باید ماه‌ها در صف انتظار یک امضا بماند تا مجوز اش مورد بازنگری مجدد قرار بگیرد.

رئیس کارگروه مواد اولیه انجمن تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی گفت: این موارد برای بخش تجهیزات پزشکی خوب نیست، چون عملا یک مانع برای تولید تجهیزات پزشکی است. هیچ قانونی در این رابطه وجود ندارد و بعضا برای تمدید مجوز و برای گرفتن آر. سی کد، در زمینه واردات مواد اولیه، چند ماه باید در انتظار ماند.

مفیدی شمیرانی افزود: هیچ قانون مدونی در اداره تجهیزات پزشکی وجود ندارد که اعلام کند که در یک مدت زمان مشخصی باید مجوزی را به درخواست کننده بدهد.

وی با اشاره به اینکه در مواردی، ناآگاهی کارشناس این حوزه مشکلات را چند برابر می‌کند گفت: پیشنهاد دادم که کارشناسان این واحدهای را به انجمن معرفی کنند تا به طور کامل، به کارشناسان تولید و گلوگاه‌های تولید را یاد دهیم ضمن اینکه یکی از وظایف بخش خصوصی، همین است که باید به کمک بخش دولتی، آموزش‌ها را صادقانه به کارشناسان ارائه دهند.

رئیس کارگروه مواد اولیه انجمن تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی، دندانپزشکی، دارویی و آزمایشگاهی افزود: اگر کارشناسان اداره تجهیزات پزشکی به طور دقیق توسط تولید کنندگان انجمن آموزش داده شوند سلامت جامعه به خطر نمی‌افتد بنابراین یک کار ملی انجام گرفته است البته این پیشنهاد را به اداره تجهیزات پزشکی داده ایم؛ امیدوارم که از این طرح استقبال کنند و ما هم به عنوان بخش خصوصی آماده هر گونه همکاری در این زمینه با کارشناسان تجهیزات پزشکی هستیم.

مفیدی شمیرانی با بیان اینکه در حال حاضر یکی از معضلاتی که در بورس وجود دارد رعایت کف عرضه است؛ اضافه کرد: چندین حفره (باگ) در بحث بورس وجود دارد، مورد اول رعایت کف عرضه است؛ مورد دوم تعمیرات اساسی ناگهانی واحدهای پتروشیمی ماست.

وی ادامه داد: اگر برنامه ریزی درست در صنعت پتروشیمی داشته باشیم، و تعمیرات اساسی (اورهال) را درست انجام دهیم، عرضه کف ارزمان درست انجام می‌شود و هیچ وقت دچار رقابت‌های آنچنانی نخواهیم شد.

رئیس کارگروه مواد اولیه انجمن تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی گفت: یکی از دلایل رقابت‌های آنچنانی، این است که بعضی از تولیدکننده نماها، از پتروشیمی مواد اولیه را می‌گیرند و بسته بندی مجدد (ری پک) می‌کنند و در بازارهای جهانی به دلیل اینکه قیمت‌های جهانی بالاتر از قیمت‌های ایران است به کشورهای همسایه مثل ترکیه می‌فروشند.

مفیدی شمیرانی افزود: در کنار آن، برای اینکه در سامانه بهین یاب بارگذاری و عملا فروش خود را ابراز کنند؛ مواد ضایعاتی را از بازار به صورت غیر عرف و بدون فاکتور خریداری و آن را تبدیل می‌کنند، و به فروشندگان دیگر با زیر قیمت می‌فروشند و فاکتور رسمی هم می‌دهند بنابراین هم فاکتور رسمی از پتروشیمی و هم فاکتور فروش دارند به ظاهر همه فرایند درست است، اما در باطل می‌بینیم سرمایه ملی و مواد اولیه پتروشیمی به صورت خام و بسته بندی مجدد (ری پک شده) در کشورهای همسایه مثل عراق و ترکیه دیده می‌شود که به صورت ترکیب شده (کامپاند) ابراز و صادر شده است.

وی گفت: ما نمی‌توانیم همه مسائل را گردن دولت بیندازیم، بخش خصوصی هم متاسفانه در یکسری از جاها، حفره‌هایی (باگهایی) دارد که باید این حفره‌ها (باگها) شناسایی شود. یکی از راه‌هایی که می‌شود جلوی ایرادات را گرفت تکمیل و به روز رسانی کردن سامانه جامع مالیاتی است. نظام بانکی ما باید به طور کامل، به وزارت دارایی وصل (کانکت) شود تا هر گونه مبادلاتی که انجام می‌شود کاملا رصد شود.

رئیس کارگروه مواد اولیه انجمن تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی افزود: در چنین شرایطی هیچ تولیدکننده ای نمی‌تواند مواد اولیه پتروشیمی را به صورت بسته بندی مجدد (ری پک) شده، صادر کند و مواد ضایعاتی را به صورت غیر رسمی خریداری و به عنوان مواد اولیه نو به مشتری در صنایع مختلف از جمله صنایع لوازم خانگی صنایع خودرو و صنایع دیگر بفروشد.

مفیدی شمیرانی گفت:‌ خیلی از قطعات لوازم خانگی که امروز در منازل استفاده می‌شود از مواد ضایعاتی درست می شود؛ در قطعات ماشین رخت شویی از مواد پوشکی بچه، استفاده می‌شود؛ متاسفانه در صنعت خودرو به ویژه در بخش خدمات پس از فروش از مواد ضایعاتی استفاده می‌شود مثل سپر خودرو که ۱۰۰ در صد از مواد بازیافتی سپرهای تصادفی و باتری‌های اتومبیلی، تولید شده است.

وی ادامه داد: متاسفانه این معضلات در صنعت پلیمری کشور وجود دارد و امیدواریم که بتوانیم این‌ها را شفاف سازی کنیم و کالایی که تولید و به دست مصرف کننده می‌رسد کاملا استاندارد باشد، چون با سلامت مردم سر و کار دارد.

رئیس کارگروه مواد اولیه انجمن تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی گفت: بیشترین صادرات ما مواد نفتی و پتروشیمی است چرا در سایر موارد، نمی‌توانیم رقابت کنیم؟ چون بحث کیفیت مطرح است: در صادرات فقط بحث ارزآوری مطرح نیست ما در مبحث صادرات، بحث به روز بودن کیفیت برای ما مهم است منِ تولید کننده که هم اکنون برای کشوری مثل آلمان کالا صادر می‌کنیم و با افتخار این را ا علام می‌کنم توانستم استانداردهای اروپا را با استاندارد سی. آی کسب کنم؛ این باعث افتخار است که من بتوانیم مجموعه تجهیزات سرم را به سایر کشورها صادر کنم نه اینکه مواد اولیه را صادر کنم.

مفیدی شمیرانی افزود: یکی از مشکلاتی که در بحث تجهیزات پزشکی مطرح است این است که شرکت‌هایی هستند که مجوز تولید مواد اولیه تجهیزات پزشکی را ندارند، به صورت زیر پله‌ای فعالیت می‌کنند، استانداردها را رعایت نمی‌کنند، مواد اولیه که استفاده می‌کنند مواد اولیه پزشکی، نیست و صنعتی است و متاسفانه با اعلام گزارش‌هایی متعددی به وزارت صنایع و اداره تجهیزات پزشکی، هیچ اقدامی برای پملپ و توقف تولید صورت نگرفته است ضمن اینکه همان تولیدکننده به صورت رسمی فعالیت حتی تبلیغات هم می‌کند.

وی گفت: اداره تجهیزات پزشکی و سازمان غذا و دارو باید بر تجهیزات پزشکی نظارت دقیق داشته باشند که متاسفانه هیچ نظارتی ندارند.

رئیس کارگروه مواد اولیه انجمن تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی با اشاره به اینکه متاسفانه، شرکت‌هایی که تعهد ندارند، مواد ارزان را می‌خرند و تولید می‌کنند، اما در روز بازدید مسئولان نظارت بهداشت و ادراه تجهیزات پزشکی، مواد اولیه خود را پنهان می‌کند و مواد اولیه‌ی که از انجمن تهیه کرده اند را نشان می‌دهند و مهر تایید می‌گیرند.

مفیدی شمیرانی گفت: بیشترین تماس خون با مواد پلیمری است ما باید بیشترین نظارت و دقت را داشته باشیم، چون بحث مسائل انسانی و سلامت مطرح است.

وی افزود: بعضی از تولیدکنندگان بزرگ کشور که با تعهد و ظرافت بالا تجهیزات پزشکی را تولید می‌کند همیشه تاکید دارند که ما بهترین و مرغوب‌ترین مواد اولیه را به آن‌ها بدهیم.

رئیس کارگروه مواد اولیه انجمن تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی اضافه کرد: متاسفانه هم در قشر تولیدکنندگان مواد اولیه و هم در قشر مصرف کنندگان مواد اولیه، شاهد هستم که بعضا درخواست مواد اولیه نامرغوب می‌کنند که باید رصد شود و اداره تجهیزات پزشکی به عنوان متولی صنعت سلامت کشور است که باید به شدت روی این موضوع نظارت کامل داشته باشد.

مفیدی شمیرانی گفت: در همه سامانه ها، باید نظارت و بازرسی دقیق وجود داشته باشد، متاسفانه بازرسی‌ها و نظارت‌های ما کامل نیست ضمن اینکه کارشناسان ناظر این حوزه نیز اطلاعات کافی و کامل نداند.

رئیس کارگروه مواد اولیه انجمن تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی افزود: در حال حاضر در همه تولیدات تجهیزات پزشکی، یک ناظر فنی وجود دارد، اما ۹۰ درصد وقت ناظر فنی صرف فرایند کاغذبازی اداری می‌شود.

مفیدی شمیرانی گفت: این ناظر فنی به جای اینکه در فرایند اداری ورود کند باید توانش را صرف نظارت در تولید کند و مضاف بر آن، نباید به ناظران فنی داخلی شرکت‌ها اکتفا کنیم بلکه باید ناظران فنی از اداره تجهیزات، وزارت صمت و دانشگاه علوم پزشکی و کارشناسان کار بلد هم داشته باشیم، نه کسانیکه فقط به صورت نظری از دانشگاه مدرک گرفته اند که این کارشناسان مشکل ساز هستند.

رئیس کارگروه مواد اولیه انجمن تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی افزود: اگر آموزش فقط معطوف به آموزش دانشگاهی نباشد و در کنار آموزش آکادمیک، آموزش عملی هم داشته باشیم در آن صورت می‌توانیم نظارت‌های خوبی را در هم سطوح تولید داشته باشیم.

مفیدی با بیان اینکه یکی از موارد مهمی که در بحث صنعت با آن مواجه هستیم بحث نبود آمار و اطلاعات دقیق است گفت: هم اکنون خیلی از سرمایه‌هایی که در بخش تولید، وارد می‌شوند از نظر میزان تولید، اشباع هستند که متاسفانه وزارت صمت برای این تولیدکنندگان مجوز احداث کارخانه و تولید صادر می‌کند.

وی افزود: وقتی تولید کننده‌ای می‌خواهد وارد بحث صنعت شود باید به تولیدکننده راهکار نشان دهیم به طور نمونه به تولید کننده بگوییم این صنعت در کشور اشباع است و زمینه صادراتی هم ندارد، یا اگر زمینه صادراتی دارد چقدر است؟

رئیس کارگروه مواد اولیه انجمن تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی گفت: متاسفانه در ایران، نخست اینکه وقتی تولید کننده‌ای می‌خواهد وارد کسب وکاریی شود آمار دستی از کسب و کار در هیچ کدام از صنایع وجود ندارد و اگر هم وجود داشته باشد آمار حدودی است و نکته بعدی وقتی سرمایه گذاری می‌خواهد در کشور سرمایه گذاری یا کارخانه‌ای احداث کند باید سرمایه گذاری و کار آن، به عنوان سرمایه و کار ملی تلفی شود اگر هزنیه‌ها در جای درست صرف نشود و نگاه ملی نباشد مثل احداث کارخانجات فرش ماشینی کاشان، کارخانه‌های رب مشهد و کارخانه ماکارونی که در سطح کشور وجود دارد که بدون کار کارشناسی مجوز احداث صادر شده، شاهد انبوهی از ماشین آلات و سرمایه‌هایی می شویم که بلا استفاده مانده است (هم اکنون ۹۰ درصد کارخانجات تعطیل هستند).

مفیدی شمیرانی گفت: وزارت صمت باید به عنوان متولی این موضوع، به صورت قانونی یا حتی به عنوان مشورتی به تولید کننندگان مشاوره داده و فرصت‌ها و تهدیدها را نشان دهد تا تولیدکنندگان و سرمایه گذاران با دید بهتر کار سرمایه گذاری را آغاز کنند.

رئیس کارگروه مواد اولیه انجمن تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی افزود: تولید کننده برای سرمایه گذاری و احداث کارخانه، بخشی از سرمایه را خودش تقبل می‌کند و بخشی را هم از بانک وام می‌گیرد چنانچه کارخانه سودده نباشد هم خودش به مشکل بر می‌خورد هم بانک و بخش خصوصی با مشکل مواجه می‌شوند.

مفیدی شمیرانی گفت: وزارت صمت به عنوان متولی بحث صنایع، باید آمار و اطلاعات درستی را در اختیار سرمایه گذاران قرار دهد و آن‌ها را به سمت وسویی سوق دهد که این سرمایه‌ها هدر نرود و در جای خودش هزینه شود تا بازدهی خوبی داشته باشد.

وی ادامه داد: سرمایه گذار برای دریافت مجوز وارد درگاه مجوزها می‌شود و بدون اینکه بررسی اولیه در رابطه با بحث میزان تولید، میزان صادرات، تعداد واحدهای تولیدی مشابه، به او دهد مجوز صادر می‌شود که فرایند بروز مشکلات را ا یجاد می‌کند.

رئیس کارگروه مواد اولیه انجمن تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی گفت: اگر بدون در نظر گرفتن، میزان تولید، میزان صادرات، تعداد واحدهای تولیدی مشابه و نیاز جامعه مجوزی صادر شود مشکلاتی از جمله ایجاد بازار رقابتی ناسالم ایجاد می‌شود در چنین بازاری، تولید کننده باید قیمت را کاهش دهد بنابراین مجبور است کیفیت کار را پایین آورد که در نهایت به مصرف کننده نهایی و. صنعت لطمه می‌زند.

مفیدی افزود: ما کشوری هستیم که مسائل اقتصادی مان به سیاست گره خورده است یکی از مسائلی که وجود دارد بحث سیاست خارجی ماست هم اکنون سیاست‌های که در رابطه با واردات خودرو انجام شد قیمت خودرو کاهش یافت اگر همان سیاست‌ها در لوازم خانگی هم اعمال شود حتما قیمت‌ها کاهش می‌یابد.

وی با بیان اینکه مسئله انحصار موضوع مهم دیگری است که باید به آن پرداخته شود گفت: اگر انحصار در هر بخشی مثل تجهیزات پزشکی، خودرو و سایر محصولات ایجاد شود مشکل ساز خواهد بود باید بخشی از انحصار برداشته شود تا مشکلات مربوطه برطرف شود.

رئیس کارگروه مواد اولیه انجمن تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی، دندانپزشکی، دارویی و آزمایشگاهی در پایان به موضوع واردات دستگاههای لیرز اشاره کرد و گفت:‌دستگاه‌های لیزر به دو روش وارد کشور می‌شوند تعدادی به صورت قاچاق وارد می‌شود و معمولا غیر استاندارد است، اما تعدادی به صورت رسمی وارد می‌شود که استاندارد بودن آن‌ها را اداره کل تجهیزات پزشکی و سازمان استاندارد باید تایید کند ضمن اینکه این دستگاه‌ها با ارز ۲۸ و ۵۰۰ وارد کشور می‌شود.

منبع :
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی