خبر

کدام نماد‌های بورسی پرسود می‌شوند؟ / محرک رشد بعدی بازار سرمایه در راه است

کدام نماد‌های بورسی پرسود می‌شوند؟ / محرک رشد بعدی بازار
سرمایه در راه است

340191 210 - کدام نماد‌های بورسی پرسود می‌شوند؟ / محرک رشد بعدی بازار
سرمایه در راه است

اقتصاد۲۴– محمد غفوری، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار اقتصاد۲۴ درباره مهم‌ترین سیگنال‌های بازار بورس در سال ۱۴۰۱ اظهار داشت: برای اینکه سیگنال بازار را بگیریم و ببینیم که بازار به چه سمتی می‌رود، مهمترین پارامتر‌هایی که باید درنظر بگیریم، ارزش معاملات، برآیند ورود و خروج پول هوشمند، نرخ سود بین بانکی و نرخ ارز است. این ۵ پارامتر از جمله مهمترین پارامتر‌هایی هستند که برای پیش‌بینی بازار باید در نظر داشته باشیم. درباره ارزش معاملات از ششم بهمن ماه سال ۱۴۰۰ تا الان شاهد یک روند صعودی هستیم. با بررسی ارزش معاملات روند خوبی را در این شاخص نیز مشاهده می‌کنیم. ارزش معاملات از ۲ هزار میلیارد تومان به ۷۳۰۰ میلیارد تومان رسیده است.

وی با اشاره به اینکه از مهر ماه سال ۱۴۰۰ تاکنون ارزش معاملات بالایی را شاهد نبوده‌ایم، گفت: در روز‌های بعد از عید شاهد ورود پول به بازار بورس را شاهد بودیم که شامل حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیارد تومان است. البته این رقم چندان سنگین نیست، اما این ورود پول به بازار ادامه دار باشد ما می‌توانیم به بازگشت و رشد بازار امیدوار باشیم.

وی درباره نرخ سود بین بانکی و تاثیر آن بر بازار سرمایه گفت: در حال حاضر نرخ سود بانکی حدود رقم ۲۰.۰۶ درصد است که انتظار می‌رود بانک مرکزی این نرخ را کاهش دهد. اگر قرار بر توافق هسته‌ای باشد، با درآمد‌های ارزی که دولت می‌تواند داشته باشد، می‌توان نرخ سود بین بانکی را کاهش دهد که تقریبا بین ۱۸ تا ۲۰ درصد قرار بگیرد. این رقم برای بازار سرمایه می‌تواند مثبت باشد.


بیشتر بخوانید: سهام عدالت به جاماندگان واگذار می‌شود؟


این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: خیلی‌ها انتظار داشتند که قیمت ارز می‌تواند به قیمت‌هایی پایینی برسد، اما دولت هم تمایلی به پایین آوردن قیمت ارز ندارد؛ چراکه بودجه را با دلار ۲۳ هزار تومان بسته است. ما خبر‌هایی درباره برجام می‌دیدیم و انتظار می‌رفت که بازار دلار را متلاطم کند، اما الان اخبار برجام تاثیر اینچنینی بر قیمت دلار ندارد. می‌توان گفت قیمت دلار بین ۲۳ تا ۲۷ هزار تومان در صورت توافق قرار بگیرد. هر زمانی که دلار از این قیمت پایین‌تر برود، پایدار نیست و می‌تواند رو به بالا برگردد.

وی درباره دلایل رشد بازار گفت: مهم‌ترین خبر‌هایی که باعث شد، تنور بازار بورس طی این مدت داغ شود، خبر واردات خودرو بود. در واقع صنعت خودرو را به عنوان لیدر بازار معرفی کردند و چند وقت اخیر وزیر صمت یا خیلی از سران کشور درباره صنعت خودرو و ساماندهی آن صحبت کرده‌اند و این امر مهم‌ترین عاملی بود که باعث شد، گروه خودرویی لیدر بازار شوند و بازار را مثبت کرده و رو به بالا ببرند.

غفوری ادامه داد: خبر دیگر عرضه بلوکی دو شرکت ایران خودرو و سایپا بود که قرار بر این شد که ۴۰ درصد سایپا و ۲۵ درصد ایران خودرو را به صورت بلوکی عرضه کنند. ضمناً معافیت مالیاتی صندوق‌های درآمد ثابت مطرح شد که خبر مهمی برای بازار سرمایه بوده است. ضمناً صندوق‌های درآمد ثابت در بازار شامل معافیت مالیاتی شدند و شامل مالیات بر سود سپرده‌های بانکی نیستند. این عوامل بنیادی به رشد بازار در سال ۱۴۰۱ می‌توانستند کمک کنند.

این کارشناس بازار سرمایه درباره آینده این بازار حاطرنشان کرد: در شرایط فعلی بازار ارزش معاملاتی خوبی را دارد. خیلی از شرکت‌ها، مثلاً شرکت‌های خودرویی که الان به عنوان لیدر در بازار حضور دارند. این نمادها وقتی عرضه‌ای را در بازار دارند، باید تقاضا را نیز تحریک کنند و این به بازار رونق می‌دهد. البته ما صف‌های فروش سنگینی را هم شاهد نیستیم. با اینحال آنچه اهمیت دارد خریدار‌هایی در بازار ظاهر شده‌اند که اگر ثبات در بازار باشد، چشم‌انداز بازار را برای سال ۱۴۰۱ می‌تواند روشن‌تر کند.

وی افزود: برجام می‌تواند تاثیر مثبتی بر بازار داشته باشد. اگر بعد از برجام دلار نتواند قیمت‌های پایینی را ببیند، بازار سرمایه رشد خواهد کرد. چراکه خیلی از شرکت‌های ما به دلار درآمد دارند. این شرکت‌های بورسی محصولاتشان را با تخفیف صادر می‌کنند. اگر این تخفیف برداشته شود، خیلی به نفع شرکت‌های درآمد دلاری است که می‌تواند به رشد سهام‌شان کمک کند.

غفوری تصریح کرد: عده‌ای می‌گویند اگر برجام تصویب شود، بورس ریزش می‌کند. این تحلیل درست نیست. با توجه به اینکه شرکت‌های ما پایین‌تر از قیمت کامودیتی‌های جهانی محصولات خود را می‌فروشد، اگر توافقی شود و تحریم‌ها برداشته شود، به رشد سودآوری شرکت‌های دلاری کمک می‌کند. شرکت‌های خودروسازی، قطعه‌سازی و حمل و نقل، شرکت‌های آی‌تی و گروه بانکی می‎توانند سودآوری خوبی بعد از برجام داشته باشند. چراکه آزادسازی منابع بلوکه شده ما می‌تواند موجب سودآوری این شرکت‌ها شود.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه در مجموع بازار سرمایه می‌تواند طی یک سال آینده رشد خوبی نسبت به بقیه بازار‌های موازی اعم از خودرو، دلار و طلا داشته باشد، گفت: سرمایه‌گذاران همچنان نباید هیجانی عمل کنند. ضمناً با شروع فصل مجامع عمومی نیز شرکت‌هایی که سود نقدی خوب و فروش خوبی دارند، می‌توانند محرک رشد بعدی بازار بعد از گروه‌های خودرویی باشند. بازار الان در شرایطی است که کالا لیدرمحور شده است.

او ادامه داد: بحث افزایش قیمت نفت که مطرح می‌شود، لیدر پالایشی‌ها می‌شوند یا وقتی خبری درباره صنعت خودرو می‌آید، لیدر خودرویی‌ها می‌شوند. احتمالاً طی ماه‌های آینده سهامداران لیدرمحوری در بازار سرمایه کم‌رنگ‌تر می‌شود و سهامداران بیشتر به دنبال سهم‌های پرپتانسیل باید باشند. سهامی که از لحاظ بنیادی پتانسیل رشد داشته باشد، باید مورد توجه قرار بگیرد.

وی تصریح کرد: بازار برای اینکه شرایط باثبات‌تری داشته باشد، باید مقاومت یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحدی را بشکند. من فکر میکنم ما می‌توانیم بالای یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد را تثبیت بدهیم و بازار سرمایه می‌تواند حتی اعداد بالاتری را هم ببیند.

غفوری با بیان اینکه الان نقدینگی زیادی در بازار نیست که کل بازار بتواند با آن رشد کند، گفت: این نقدینگی در بازار از گروه‌ها و صنعت‌های مختلف شیفت می‌کند. این نقدینگی آنقدر بزرگ نیست که کل بازار بتواند رشد کند. کل بازار در صورتی می‌تواند مثل سال‌های گذشته رشد کند که یک نقدینگی بزرگ وارد بازار شود. اگر ارزش معاملات و برآیند ورود و خروج در این محدوده باثبات باشد، ما رشد خیلیل بالایی را نمی‌توانیم برای شاخص بورس متصور باشیم. اگر بازار سرمایه بخواهد در سال ۱۴۰۱ رقم‌های بالاتری را ببیند، به نظر من یک میلیون و ۷۰۰ تا یک میلیون ۸۰۰ هزار واحد نیز محتمل است.

وی در پایان تصریح کرد: به عقیده من نیز برای باثبات شدن بازار کامودیتی اصلاح ۱۰ درصدی رو به پایین اتفاق خواهد افتاد. بحرانی که در اقتصاد جهانی به وجود آمده باعث شده که قیمت‌های کامودیتی رشد پیدا کند و قیمت‌های بالاتری را هم ببیند. اگر روند اصلاحی باشد این مساله خیلی کوتاه مدت خواهد بود. این مساله برای سهام دلاری خما خیلی خوب است. چراکه بازار بورس ما کامودیتی محور است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی