خبر

کدام خودروها وارد ایران می‌شوند؟

کدام خودروها وارد ایران می‌شوند؟

383609 889 - کدام خودروها وارد ایران می‌شوند؟

اقتصاد۲۴- سید رضا فاطمی امین، وزیر صمت می‌گوید واردات خودرو به ۳دلیل صورت خواهد گرفت اول اینکه فضایی در کشور حاکم شده بود که گویا قصد ایجاد انحصار و حمایت بی‌حد و حصر از صنعت خودرو را داریم پس با باز شدن باب واردات این انحصار و حمایت شکسته می‌شود، از سویی دیگر به دلیل تراز نبودن بازار خودرو، قیمت‌ها در این بازار دو نرخی شده است که قیمت بازار متناسب با دلار تعیین می‌شود و مردم برای حفظ ارزش پول و سرمایه خودرو می‌خرند، دلیل سوم هم این است که در سبد محصولات داخلی خودروی اقتصادی باکیفیت نداریم، پس از مسیر واردات باید فقدان محصولات اقتصادی را جبران کنیم و بعد به سمت داخلی‌سازی برویم و این نقیصه را حل کنیم.

او تاکید کرد که آیین‌نامه واردات خودرو منافع غیرمتعارف و غیرمعقول و رانت را از بین برده است و به نفع کل کشور است ضمن آنکه کشور‌هایی که در تحریم‌های ظالمانه امریکا شرکت کردند باید از لیست واردات خودرو به کشورمان خارج شوند. تعیین سقف یک میلیارد دلاری هم به دلیل این است که منابع ارزی کشور بی‌انت‌ها نیست از این رو سقف یک میلیارد دلار به اضافه سرمایه‌گذاری خارجی را برای واردات خودرو در نظر گرفتیم که با این سیاست خودرو‌های بیشتری وارد کشور خواهد شد یعنی به جای واردات یک خودرو ۸۰ هزار دلاری، ۴ خودروی ۲۰ هزار دلاری وارد خواهد شد. پیام صحبت‌های جدید وزیر صمت که این روز‌ها به دلیل کیفیت پایین خودرو‌های تولیدی- انحصاری بازار ایران تحت فشار است، چیست؟

واردات خودرو تنها منحصر به کشور‌های اروپایی نیست

محمد نجفی سهی، عضو هیات‌مدیره انجمن صنایع همگن قطعه‌سازان ایران در واکنش به سخنان وزیر صمت در خصوص حذف شرکت‌های خودروسازی که در زمان تحریم‌ها از ایران خارج شده‌اند از سبد واردات خودرو به کشور بر این باور است که از سرگیری واردات خودرو به دلیل فشار یک عده از واردکنندگان خودرو بر حاکمیت بود و در نهایت هم با شرایط خاصی که اعلام شد این موضوع از سوی حاکمیت پذیرفته شد، اما اینکه گفته شده کشور‌هایی که زمان تحریم‌ها از ایران خارج شدند در لیست واردات نخواهند بود منطقی به نظر می‌رسد چرا که کشور‌های زیادی برای واردات خودرو به ایران آمادگی دارند که تنها محدود به فرانسه و آلمان و … نمی‌شوند و می‌توان از کره جنوبی و سایر کشور‌ها نیز خودرو وارد کرد که البته در بخش تعمیرات آن‌ها هم مشکلات کمتری نسبت به خودرو‌های اروپایی وجود دارد.

این کارشناس خودرو با بیان اینکه تاکنون چندین بار فرانسه به خروج از ایران اقدام کرده است به «اعتماد» گفت: هر بار که این کشور از بازار ایران خارج شد کلی ضرر و زیان متحمل بازار ما و قطعه‌سازان کرد و باعث گرفتاری بسیاری از اهالی این مجموعه شد.

اولین کشوری که از بازار ایران رفت فرانسه بود

نجفی سهی خاطرنشان کرد: برای همکاری با هر شرکت خودروسازی در دنیا باید این موضوع را در نظر گرفت که کدام کشور شرایط بهتر و سهل‌تری برای ایران دارد، کشوری مانند فرانسه طی ۴۰ سال گذشته از بازار خودروی ایران بسیار منتفع شده است، اما متاسفانه اولین کشوری هم بود که در زمان تحریم‌ها از ایران خارج شد.

این کارشناس صنعت خودرو تصریح کرد: این خریدار است که باید تعیین‌کننده قوانین باشد نه اینکه فروشنده برای ما تعیین تکلیف کند، اگر گفته شده از هند قرار است خودرویی وارد شود باید از تجربیات گذشته خود با فرانسه بهره بگیریم تا همان اتفاقات قبلی تکرار نشود چرا که ما تاکنون مراوداتی در حوزه خودرو با این کشور نداشته‌ایم.


بیشتر بخوانید: قیمت خودرو‌های وارداتی اعلام شد


نجفی سهی در مورد شناور بودن تعرفه هم تصریح کرد: شناور بودن تعرفه می‌تواند فسادزا باشد و هر زمان که این تعرفه را دستکاری می‌کنند عده‌ای از آن سود کرده و عده‌ای زیان می‌کنند به این صورت که اگر تعرفه به سمت بالا باشد و افرادی هم دارای رانت اطلاعاتی باشند آن کالا را به مقدار زیادی خریداری می‌کنند و اگر این تعرفه به سمت پایین باشد این مساله برعکس می‌شود و همین امر موجب رانت و فساد برای عده‌ای خاص خواهد شد. این هم که گفته شده فعلا تعرفه را اعلام نمی‌کنیم و بعد‌ها اعلام می‌کنیم که نه واردکننده از آن اطلاع داشته باشد و نه خریدار، هر دو سرگردان می‌شوند.

صنعت خودرو در کشور مورد هجمه قرار گرفته است

این فعال حوزه خودرو در واکنش به سخنان وزیر صمت در خصوص فقدان تولید خودرو‌های اقتصادی با کیفیت داخلی و جبران آن با واردات این دست از خودرو‌ها تصریح کرد: اینکه هنوز چنین خودرویی در بازار نیست در سایر صنایع و بازار‌ها هم نمی‌توان چنین رقابتی را دید به عنوان نمونه آیا یخچال تولید داخل را می‌توان با یخچال نمونه خارجی آن مقایسه کرد و آیا داروی تولید تولید داخل با داروی خارجی قابل مقایسه است؟

نجفی سهی با بیان اینکه سیاست‌گذاری‌ها در حوزه خودروسازی دارای اشکال است و باید اصلاح شود گفت: چه کسی گفته که تولید خودرویی مانند پراید باید ۳۰ سال ادامه داشته باشد؟ یا ۳۵ سال خودروی پژو بسازیم؟ این در حالی است که تکنولوژی این خودرو‌ها برای چند دهه قبل است و از تکنولوژی روز عقب مانده‌اند. اما اگر مردم این خودرو‌ها را با تکنولوژی روز مقایسه می‌کنند حق را باید به مردم داد چرا که مشکل اصلی برنامه‌ریزان این حوزه هستند که خودروسازان را در شرایطی قرار داده‌اند که همچنان خودرو‌های ۳۰ سال پیش را تولید کنند.

مقصر اصلی در حوزه خودرو برنامه‌ریزان آن هستند

این فعال حوزه خودرو در ادامه گفت: برنامه‌ریزان این بخش از دولت تا حاکمیت یا خودروساز باید پاسخگوی نارضایتی‌های مردم باشند، اگر خودروساز می‌گوید ارگان دیگری برای ساخت این خودرو‌ها برای‌شان تصمیم می‌گیرد پس این اشکالات را نباید به گردن خودروساز و قطعه ساز انداخت و در صورتی که شرایط مهیا باشد مسلما خودروی با کیفیت اقتصادی را هم می‌توان ساخت.

نجفی سهی در مورد قیمت خودرو‌های وارداتی نیز خاطرنشان کرد: در صورتی که تعداد این خودرو‌ها محدود باشد با اختلاف قیمت در بازار به فروش می‌رسند و گران‌تر هم خواهند شد. همین اتفاق هم برای بازار خودروی داخل افتاده است و بسیاری از افرادی که برای خودرو ثبت‌نام می‌کنند برای مصرف خودشان ثبت‌نام نمی‌کنند و برای اختلاف قیمت بازار آزاد و کارخانه ثبت‌نام کرده‌اند و تنها برای درآمد بیشتر و کاسبی رو به این بازار آورده‌اند.

این کارشناس بازار خودرو گفت: شرایط اقتصادی نامناسب کنونی باعث شده که افراد برای حفظ ارزش پول‌شان اقدام به خرید کالا‌های مختلف از سکه و طلا و آپارتمان تا فرش و خودرو و … می‌کنند و این شرایط همچنان ادامه دارد.

منبع: اعتمادآنلاین

حتما بخوانید : عصر یخبندان در بورس
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی