خبر

افت شاخص بورس تمامی ندارد

افت شاخص بورس تمامی ندارد

368712 939 - افت شاخص بورس تمامی ندارد

اقتصاد۲۴– سهامداران امروز هم شاهد افت شاخص بورس بودند، بسیاری معتقدند برگزاری مجامع بورسی و رکوردشکنی نرخ سود بین بانکی دلیل تداوم روند نزولی بورس تهران است.

شاخص کل بورس تهران امروز هم با کاهشی بیش از ۱۱ هزار واحدی به کار خود پایان داد. کاهش ۱۱ هزار و ۶۱۱ واحدی شاخص باعث ثبت رقم یک میلیون و ۴۶۸ هزار واحدی برای شاخص کل در روز یکشنبه ۲۶ تیر ۱۴۰۱ شود. شاخص هم‌وزن هم با افتی بالغ بر ۳۲۰۰ واحدی مواجه شد و در محدوده ۴۰۲ هزار واحدی تثبیت شد.

افت شاخص بورس تا کجا؟

به باور بسیاری از کارشناسان اتفاقاتی که این روز‌ها در بورس تهران رخ می‌دهد ناشی از اعمال سیاست‌های نادرستی است که از سوی دولت در حوزه اقتصاد اعمال می‌شود. سیاست‌هایی که برخلاف وعده‌های انتخاباتی ابراهیم رئیسی بوده و اهالی بازار نسبت به خلف وعده رییس دولت دلخور هستند.

از جمله این وعده‌ها می‌توان به شکستن سقف ۲۰ درصدی برای نرخ سود بین بانکی اشاره کرد. قیمت‌گذاری دستوری، عدم مداخله دولت در امورات داخلی بازار سرمایه و… نیز از جمله سایر مواردی است که در ردیف وعده‌های محقق نشده دولت قرار می‌گیرند.


بیشتر بخوانید: صف خرید و فروش سهام در ۲۶ تیر


البته برخی از تحلیلگران نیز معتقدند برگزاری مجامع و برآورده نشدن انتظارات سهامداران نیز دلیل دیگری برای این اتفاق است. این در حالیست که همواره در فصل مجامع اوضاع بازار نسبتا بهبود می‌یافت و شاخص نیز در بدترین حالت تثبیت می‌شد.

نرخ سود و روند نزولی شاخص

بسیاری از اهالی بورس اعتقاد دارند بانک مرکزی از ابتدای سال جاری پله پله نرخ سود بین بانکی را افزایش داده است. این در حالیست که سید احسان خاندوزی از پاییز ۱۴۰۰ به این سو قول داده بود نرخ سود از ۲۰ درصد بالاتر نرود. این وعده که تحت عنوان بسته حمایت از بورس مطرح شده بود در حال حاضر نقض شده است.

بسیاری اعتقاد دارند افزایش نرخ بهره دقیقی عاملی برای زمین خوردن بورس است. از سوی دیگر بسیاری از اقتصاددانان بر لزوم استفاده از این ابزار جهت کنترل تورم تاکید دارند. حالا به نظر می‌رسد کفه ترازو به سود اقتصاددان‌ها سنگینی کرده و دولت و بانک مرکزی هم برای افزایش دادن نرخ بهره متقاعد شده‌اند.

منبع: تجارت نیوز

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی