خبر

پای لنگ زیرساخت های معدنی جنوب کرمان| مشکلاتی که سد راه افتتاح کارخانه ها می شود

پای لنگ زیرساخت های معدنی جنوب کرمان| مشکلاتی که سد راه
افتتاح کارخانه ها می شود

بازار؛ گروه استان ها: جنوب استان کرمان با هفت شهرستان و جمعیتی معادل یک میلیون نفر ظرفیت قابل توجه ای در حوزه معدن دارد. ۲۰ نوع ماده معدنی در این منطقه شناخته شده است اما به این حوزه آن گونه که باید و شاید توجه نشده است. کشاورزی نخستین ظرفیت اقتصادی است که در جنوب کرمان مورد توجه قرار دارد حال آن که ظرفیت های معدنی این خطه هم دست کمی از ظرفیت های کشاورزی ندارد.

یکی از چالش های حوزه معدن در جنوب کرمان ضعف زیرساخت هاست به گونه ای که به گفته رئیس صمت جنوب استان کرمان کارخانه هایی که قابلیت افتتاح دارند لنگ زیرساخت هایی نظیر برق یا آب هستند.

طرح های مهم صنعتی در این منطقه کلید زده شده که معطل زیرساخت هاست. برای جذب سرمایه گذار و رونق اقتصادی منطقه باید زیرساخت های لازم برای سرمایه گذاری در جنوب کرمان فراهم شود و مسیر برای فعالیت هموار باشد.

در حالی ۵۷ کارخانه صنایع معدنی کوچک مقیاس در جنوب کرمان راه اندازی شده که گفته می شود ۲۰ معدن کوچک مقیاس غیرفعال داریم که توجه ویژه مسئولان و رفع مشکلات بر سر راه فعالیت آنها را می طلبد.

فعالیت ۵۷ کارخانه کوچک مقیاس در جنوب کرمان

رئیس صمت جنوب استان کرمان در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به تنوع زیاد مواد معدنی در جنوب کرمان اظهار کرد: پتانسیل اول جنوب استان کرمان کشاورزی و سپس معدن است.

مسلم مروجی گفت: سایر مناطق کشور اصولا یک الی دو ماده معدنی شاخص دارند اما در جنوب تنوع این مواد فراوان است؛ تیتانیوم، کرومیت، مس، آهن، سنگ های ساختمانی و… از جمله آن هاست. این تنوع زمینه لازم را برای توسعه منطقه فراهم کرده است.

وی با اشاره به صدور نزدیک به ۱۱۴ پروانه بهره برداری معدن در جنوب کرمان افزود: حدود ۳۲۸ پروانه اکتشاف هم صادر شده است.

رئیس صمت جنوب استان کرمان عنوان کرد: همچنین ۵۷ کارخانه کوچک مقیاس در منطقه جنوب استان کرمان شروع به کار کرده است.

مروجی با اشاره به اینکه جنوب استان کرمان در زمینه کارخانه های کوچک مقیاس به یک نماد تبدیل شده است، ادامه داد: در هیچ کجای کشور این روند وجود نداشت و اکثرا کارخانه های بزرگ احداث می شد و معادن کوچک به این کارخانه ها خدمات ارائه می دادند.

وی گفت: راه اندازی کارخانه های کوچک مقیاس در جنوب کرمان به عنوان یک کار جدید آغاز شد که به پیشرفت منطقه کمک می کند.

مروجی: معادن باید به سمت فرآوری بروند که اولین قدم در این زمینه کمک مسئولان منطقه و فرهنگ سازی برای سرمایه گذاری در حوزه معدن و صنایع معدنی است

رئیس صمت جنوب کرمان اظهار کرد: معادن باید به سمت فرآوری بروند که اولین قدم در این زمینه کمک مسئولان منطقه و فرهنگ سازی برای سرمایه گذاری در حوزه معدن و صنایع معدنی است.

مروجی بیان کرد: در سال های گذشته در حوزه معادن جنوب مشکل معارضین محلی وجود داشت اما با ایجاد کارخانه تقریبا این معارضین محلی در منطقه حذف شدند.

وی گفت: متاسفانه این مشکلات در منطقه وجود دارد و یکی از دلایلی است که روی فعالسازی معادن تاثیر گذاشته است.

پای لنگ زیرساخت ها در معادن جنوب کرمان

رئیس صمت جنوب استان کرمان مشکل دیگر را بحث زیرساخت های معادن عنوان کرد و افزود: در جنوب کرمان هر زیرساختی که بوده در حوزه آب، برق و جاده استفاده شده است. برای احداث و فعالسازی بسیاری از معادن منطقه مانند فاریاب، جیرفت، ساردوئیه و جبالبارز نیاز به برق است. متاسفانه در گذشته اقدامی در این خصوص صورت نگرفته بود که باعث شده در حال حاضر نتوانیم کارخانه ها را در این مناطق احداث کنیم. البته کارهایی برای تامین برق انجام شده است.

وی نکته مهم در زمینه فعالسازی معادن را تامین زیرساخت دانست و گفت: دستگاه های مربوطه باید در این زمینه کمک کنند. برای اینکه یک سرمایه گذاری در منطقه رخ دهد تعدادی از دستگاه ها همکارِ دستگاه های تولیدی مانند صمت هستند. اولین زیرساخت مورد نیاز جنوب استان کرمان برق است.

مروجی: در حال حاضر این ظرفیت در جنوب کرمان وجود دارد که ظرف یک سال سه هزار را نفر را مشغول به کار کنیم ولی مشکل نبود برق داریم

مروجی تصریح کرد: در حال حاضر این ظرفیت در جنوب کرمان وجود دارد که ظرف یک سال سه هزار را نفر را مشغول به کار کنیم ولی مشکل نبود برق داریم.

نبود برق سد راه افتتاح دو کارخانه

وی با اشاره به اینکه دو کارخانه قابل افتتاح داریم که برق ندارد، افزود: پی گیری های لازم در این خصوص انجام شده و روند کار با کمک استاندار کرمان پیش رفته است. در این زمینه وزارت نیرو موافقت لازم را انجام نداد اما در نهایت با پی گیری های انجام شده از طریق وزارت صمت، ایمیدرو متقبل شد خط انتقال از جیرفت به سمت ساردوئیه (حدود ۷۰ کیلومتر) را برای فعالسازی این طرح ها اجرا کند.

رئیس صمت جنوب استان کرمان بیان کرد: اگر کارها سال ها پیش انجام می شد حالا می توانستیم با وجود زیرساخت ها کارخانه های متعددی داشته باشیم و از این منابع استفاده کنیم.

مروجی: در ساردوئیه یک کارخانه مس و یک کارخانه کنسانتره آهن داریم که برق آنها تامین نشده است و معطل یک مگاوات برق هستیم

وی در خصوص کارخانه کنسانتره آهن ساردوئیه که آماده افتتاح اما بدون برق است، افزود: در ساردوئیه یک کارخانه مس و یک کارخانه کنسانتره آهن داریم که برق آنها تامین نشده است و معطل یک مگاوات برق هستیم.

وی با اشاره به مشکل کارخانه کنسانتره آهن ساردوئیه بیان کرد: حدود پنج الی شش مجوز آماده برای ساردوئیه داریم که سر همین مساله قفل کرده اند.

مروجی بیان کرد: وقتی صحبت از تولید به میان می آید همه دستگاه ها باید کمک کنند. برای اجرای یک طرح همه باید در کنار یکدیگر قرار بگیرند.

رئیس صمت جنوب استان کرمان گفت: باید برای تامین زیرساخت های این مناطق از سال های قبل پیش بینی های لازم انجام و نگاه بهتری در این خصوص اعمال می شد. البته با جلساتی که برگزار شده کارهایی در حال انجام است.

مروجی در خصوص مسئولیت اجتماعی معادن هم گفت: بزرگترین مسئولیت اجتماعی هر واحد صنعتی و معدنی ایجاد و حفظ اشتغال است.

وی اظهار کرد: طبق قانون ۱۵ درصد حقوق دولتی که معادن پرداخت می کنند باید با اولویت مناطق مجاور معادن هزینه شود. در واقع معادن سهم خودشان را پرداخت می کنند که به خزانه دولت می رود و این ۱۵ درصد باید در سازمان برنامه و بودجه تخصیص داده شود.

رئیس صمت جنوب کرمان گفت: طی سال گذشته در حوزه معدن «سرگز» علاوه بر اشتغالزایی برای بیش از ۵۰۰ نفر، بیش از ۲۰ میلیارد تومان در زیرساخت های منطقه هزینه شده است.

وی گفت: معادن باید جدا از هزینه هایی که در قانون مشخص شده است به رشد و توسعه منطقه کمک کنند. در تولید باید همه کنار هم کمک کنند تا شرایطی برای توسعه منطقه جنوب کرمان فراهم شود.

استفاده از ظرفیت معادن می تواند نقش مهمی در توسعه منطقه ایفا کند و نیاز است با تقویت زیرساخت ها، حمایت از صنایع معدنی و رفع موانع سرمایه گذاری زمینه رشد و توسعه هر چه بیشتر جنوب کرمان فراهم شود.

منبع :
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی