خبر

پیش بینی بورس امروز دوشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۱

پیش بینی بورس امروز دوشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۱

390941 205 - پیش بینی بورس امروز دوشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۱

اقتصاد۲۴– بازار سرمایه با بحرانی جدید مواجه شده است. علاوه بر تمام مشکلاتی که تا پیش از این وجود داشت، اخیرا یک دغدغه دیگر هم برای فعالان این بازار ایجاد شده است. با رونق گرفتن برخی از بازار‌های موازی، شاهد خروج شدید پول از بازار هستیم که احتمالا این پول‌ها به سمت بازار‌های موازی می‌روند.

دوره سقوط بورس از دو سال عبور کرده و طی این مدت بسیاری از افراد از سرمایه گذاری در این بازار پشیمان شده اند. اما رشد جدید بازار‌های موازی، سرمایه گذاران را ترغیب می‌کند که قید بورس را بزنند و به بازار‌های دیگر بروند.

به همین دلیل است که چند روز خروج پول سنگین از بازار ثبت شده و اگر افت بورس و رشد بازار‌های موازی ادامه داشته باشد، خروج پول نیز ادامه دار خواهد بود.

شاید بورس در حال حاضر از نظر سرمایه گذاران بنیادی جذابیت داشته باشد، اما از نگاه سهامداران خرد بازار، بورس بازاری است که دو سال باعث آب رفتن سرمایه‌های آن‌ها شده در حالی که طی این مدت، همه بازار‌ها رشد خوبی داشته اند. پس طبیعی است که مردم به مرور در حال خارج کردن پول خود از بازار باشند.

خروج سنگین پول حقیقی‌ها از بورس

البته که وضعیت همیشه همین گونه نخواهد ماند، اما تا زمانی که ارزش معاملات بالا نرود، یعنی هنوز مردم با بورس آشتی نکرده اند و معاملات در حالت رکودی فعلی باقی می‌ماند.

دیروز هم سهامداران حقیقی حدود ۴۵۰ میلیارد تومان پول از بازار خارج کردند. این میزان خروج پول در شرایطی است که روز شنبه هم حدود ۵۸۰ میلیارد تومان پول از بازار خارج شده بود و با این حساب، تنها در دو روز معاملاتی بیش از هزار میلیارد تومان پول سهامداران حقیقی از بازار خارج شده است.


بیشتر بخوانید: چه زمانی منتظر پرواز بورس باشیم؟


از طرفی ارزش معاملات خرد نیز نشانی از رونق ندارد و شنبه ارزش معاملات کمتر از ۲۳۰۰ میلیارد تومان و یکشنبه کمتر از ۲۲۰۰ میلیارد تومان بود.

در نیمه دوم بازار، وضعیت بهتر می‌شود

شاخص قدرت خریداران حقیقی نیز به ارقام بسیار پایینی رسیده و دیروز این شاخص به عدد ۰.۶۷ رسید. با این حساب فعلا خریداران در مقابل فروشندگان حرفی برای گفتن ندارند و بسیار ضعیف‌تر از آن‌ها هستند.

از آنجا که روز گذشته در دقایق پایانی معاملات حدود ۵۰۰ نماد منفی و حدود ۱۶۰ نماد مثبت بودند، طبیعی است که بخشی از فشار فروش دیروز به معاملات امروز سرایت کند. اما برای نیمه دوم بازار احتمالا شاهد تعادل بیشتری در بازار باشیم و بعید نیست که شاخص حرکت کوچکی به سمت بالا داشته باشد.

منبع: اقتصاد نیوز

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی