کسب و کار

کار ،سرمایه جاودان

آبرند: مجله اینترنتی تخصصی صنایع و کسب و کار ایران: کار و تلاش ریشه در فرهنگ و ادبیات این مرزوبوم دارد، وقتی‌که شاعر معروف ما در قرن هفتم می‌فرماید: «نابرده رنج گنج میسر نمی‌شود، مزد آن گرفت جان برادر که کارکرد» یعنی می‌خواهد بگوید که تلاش و کوشش سرمایه‌ای عظیم و راهی به‌سوی سعادت است.

درواقع شاعر با زبانی شاعرانه و با زیرکی هرچه تمام ‌کار را گنج معرفی نموده و هدفی جذاب را برای خواننده خود ترسیم می‌نماید؛ و البته بسیار پرواضح است که همان گنج است که شاعر به آن اشاره نموده است.

صریح‌تر و واضح‌تر از این ضرب‌المثل، این مثل ایرانی است که می‌گوید: «برو کار می‌کن مگو چیست کار که سرمایه جاودانی است کار». این مثل تکمیل‌کننده شعر آن شاعر عزیز است چراکه در اینجا آن را سرمایه جاودانی معرفی کرده، چیزی که امروز دنیا به آن پی برده و در دروس دانشگاه‌های دنیا نیز در این حوزه و چگونگی آن تدریس می‌شود.

در فرهنگ ما همچنین از کار به ‌عنوان برکت نام برده‌اند و بزرگان فرموده‌اند که اگر برکت در ده چیز باشد نه قسم آن تلاش و کوشش است.(از تو حرکت، از خدابرکت)

8 1 300x149 - کار ،سرمایه جاودان

کار، نوعی فرهنگ

اگر بخواهیم با مثال نقض به اهمیت این موضوع در جامعه پی ببریم باید مستقیماً به این نکته اشاره‌کنیم که در جوامعی که آمار بیکاری رو به ازدیاد است و یا در شهرهایی که آمار بیکاری‌شان از سایر شهرها بالاتر است می‌بینیم که تخلف، جرم و جنایت نیز در آن شهرها بیشتر است. نتیجه‌ای که از این سخن می‌گیریم این است که در شهر و جامعه‌ای که کار و تلاش نهادینه‌شده باشد و به‌عنوان فرهنگ جاافتاده باشد در آن شهر، ذهن افراد جامعه کمتر به سمت جرم و جنایت و تخلف سوق پیدا خواهد کرد و این یعنی  بهداشت روان ارتباطی مستقیم دارد.

اینکه از این واژه به‌عنوان یک فرهنگ نام‌برده می‌شود به این معناست که در واقع یک مقوله‌ی اجتماعی است. این به چه معناست؟ وقتی‌که جوانی جویای کار است و کاری را انتخاب می‌کند مجبور است در قبال آن زمانی مشخص نماید و رفت‌وآمدش نظم می‌گیرد و در قبال آن نظم را یاد می‌گیرد و در محیط کاری می‌فهمد اجر را در مقابل زحمت و تلاش می‌دهند و طبیعتاً در زندگی و با خانواده نیز همین‌طور رفتار می‌نماید. و البته باید دقت نماییم که به آن صرفاً به‌عنوان یک منبع درآمد نگاه نکنیم که در این صورت به این فرهنگ جفا نموده‌ایم چراکه کار یک فرهنگ است، یک هنر و یک انتخاب عالی است. انسان را رشد می‌دهد، انسان را با توانایی‌های خود آشنا می‌کند، به انسان توانمندی می‌بخشد و انسان را در مسیر رشد و تعالی قرار می‌دهد.

حال اگر بیاییم و به نگاه خود کمی تخفیف دهیم و به این مهم صرفاً به چشم تأمین منابع مالی و منبع درآمد نگاه کنیم بازهم خواهیم دید که این تلاش چگونه می‌تواند یک رؤیا را به سرانجام برساند و چگونه می‌تواند خط‌مشی نوینی برای زندگی امروزه انسان‌ها تدوین نماید.

اگر بخواهیم به زیبایی این مطلب پی ببریم باید عنوان کنیم که کار در حوزه‌های اقتصاد، فرهنگی، اجتماعی سیاسی، روانی و خیلی مسائل دیگر می‌تواند باعث رشد یک جامعه شود و این برای یک کشور بسیار مهم است. همین فرهنگ است که کشوری جنگ‌زده مانند ژاپن را به یکی از کشورهای پیشرفته دنیا تبدیل می‌نماید؛ و هزاران کشور دیگر همچون ژاپن وجود دارد که وقتی این فرهنگ را پذیرفتند، اقتصادشان، سیاستشان، فرهنگشان و همه مسائل کشورشان رشد پیداکرده و در سطحی مطلوب قرارگرفته است.

باید تلاشمان بر این باشد که در کشور خودمان هم به این مقوله به‌عنوان یک فرهنگ نگاه کنیم نه صرفاً یک منبع درآمد تا بتوانیم برای کشور خود آینده‌ای درخشان را ترسیم نماییم.

بیشتر بخوانید: پول جایگزین مبادله کالا

بیشتر بخوانید: انواع مشاغل زودبازده

بیشتربخوانید: نکاتی در استفاده از پول راکد

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی