کشاورزی

پیشرفت تکنولوژی در صنایع کشاورزی

آبرند: مجله اینترنتی صنایع و کسب و کار ایران: ایران نخستین کشور دنیاست که در آن صنعت کشاورزی و زراعت آغاز گردیده‌است و انسان اولیه برای اولین بار در فلات ایران به کشت و آبیاری و پرورش دام مشغول شده‌است. در قرن اول پیش از میلاد ایرانی‌ها همه درختان میوه‌ای که در یونان کشت می‌شده (به استثنای زیتون) کشت می‌کرده‌اند. با هجوم اسکندر کشاورزی ایران رو به زوال گذاشت و بسیاری از مزارع از بین رفت و این وضع تا زمان به حکومت رسیدن اردشیر بابکان ادامه یافت. از آنجا که قدمت کشاورزی به ۱۰،۰۰۰سال پیش باز می‌گردد دارای گستره وسیعی در سراسر جهان می‌باشد.

روشهای مختلف در کشاورزی از قبیل آبیاری، تناوب زراعی، کودها و سموم دفع آفات مدتها پیش توسعه داده شده بود، اما گام‌های بزرگ در قرن گذشته برداشته شد.

در جوامع اولیه افرادی که تولید کشاورزی آنهابیش از نیاز خانواده‌شان بود قادر بودند تا افراد دیگر را به طرف خود جذب نمایند. برخی از تاریخ دانان بر این عقیده‌اند که توسعه کشاورزی باعث به وجود آمدن تمدنها گردید.

ساسانیان به بازسازی قنات‌ها و تشویق و گسترش کشاورزی، باغبانی و دامپروری پرداختند. پس از ساسانیان تا حمله مغول، کشاورزی ایران به تناوب دچار رکود (در زمان بنی امیه) و پیشرفت (در زمان بنی عباس و حکومتهای محلی) گردید.
دانشمندان این سرزمین در خلال مطالعه درباره ویژگی دارویی گیاهان به امور کاملا فنی نیز می‌پرداختند و دستگاه‌هایی برای بهره برداری از آب تهیه دیدند که از آن جمله می‌توان چرخ چاه خودکار را نام برد.

با وجود اینکه ایران کشور وسیعی است، رویهم‌رفته خاک ایران برای کشاورزی در ابعاد بزرگ آنچنان مناسب نیست. تنها ۱۲٪ از مساحت ایران یعنی کمتر از ۲۰۰ هزار کیلومتر مربع تحت عملیات کشاورزی می‌باشد. هنوز ۶۳٪ زمین‌های با ظرفیت کشت و زرع دست نخورده هستند. در ایران از ۵۰٪ تا ۶۰٪ ظرفیت و استعداد زمین‌هایی که تحت عملیات کشاورزی است (۱۸۵ هزار کیلومتر مربع) استفاده می‌گردد. در ایران هم زمین‌های نیاز به آبیاری و هم زمین‌های باران-سیر وجود دارد.

ماشین آلات کشاورزی

در صنایع کشاورزی جهت بهبود و افزایش بهره‌وری از ماشین‌آلاتی همچون کمباین، فرم کوب، تراکتور، گاو آهن و علف بر… استفاده می‌گردد. این ماشین آلات به روشهای مختلفی همچون ریخته‌گری، ماشین‌کاری … تولید می‌گردد.

به طور کلی مهمترین ماشین آلات و ادوات کشاورزی مدرن که همزمان با سایت های معتبر دنیا در ایران نیز عرضه شده اند و با ارتقاء این نوع ماشین آلات تولید کنندگان به رقابت فشرده ای در این زمینه دست می زنند، عبارتند از:

  1. تراکتور
  2. کمباین
  3. ماشین پنبه پاک کن
  4. هواگردهای کشاورزی

در ادامه به برخی از بزرگ‌ترین دستاوردهای فناوری در عرصه‌ی صنایع کشاورزی خواهیم پرداخت:

۱. تکنولوژی سنسور در زمین و مزرعه

1 - پیشرفت تکنولوژی در صنایع کشاورزی
تکنولوژی سنسور در زمین و مزرعه

 

در صنایع کشاورزی امروزه در کشورهای پیشرفته، آیفون و آیپد در دست کشاورزان حکم چنگک دارند و با استفاده از فناوری اینترنت اشیا (IoT) اطلاعات دقیقی نظیر آب و هوا، شرایط رشد محصول، کیفیت و رطوبت خاک که قبلا در دسترس نبود، مشخص می‌شود.

بنابراین، حتی شرکت‌‌های سنتی مانند جان دیر John Deer هم پلتفرم‌ها و ماشین‌هایی تولید کردند که قابلیت برقراری ارتباط با یکدیگر دارند. آرابل Arable از دیگر استارتاپ‌های فعال در زمینه‌ی تکنوکشاورزی است که یک طیف‌سنج شش بانده به نام پالس پاد PulsePod تولید کرده است که از چهار طرف امواج را اندازه‌گیری می‌کند. از این‌رو، این ابزار می‌تواند مشاهداتی چون جریان‌های بارانی، تگرگ، سطح برگ، آب مورد نیاز محصول، تنش‌های محیطی، شرایط آب و هوای نقطه‌ای و حتی آلودگی هوا را اندازه‌گیری کند. این دستگاه می‌تواند همواره توسط بلوتوث، وای‌فای و اینترنت شبکه به تلفن همراه متصل باشد.

این دستگاه برای مقاصد امنیتی (رمزگذاری نظامی)، انعطاف‌پذیری (رابط کاربری برای تبدیل داده‌ها به اطلاعات خروجی) و کنترل وضعیت اشتراک‌گذاری (چگونگی/ زمان/ داده‌) استفاده می‌شود ضمن این‌که دید بی‌سابقه‌ای از سراسر زمین‌های زراعی در اختیار قرار می‌دهد. آدام ولف سازنده‌ی این دستگاه در توضیحات خود می‌گوید:

برای نخستین بار کشاورزان ما قادر هستند وضعیت محصول را نسبت به شرایط آب و هوایی مدیریت کنند. از طرفی این پردازنده‌ها قادر هستند میزان بازدهی محصول آینده را تعیین کنند و به این ترتیب کشاورزان می‌توانند دید بهتری نسبت به بازار خود به دست آورند. ضمن این‌که مواردی چون خشکسالی، بحران غذایی، میزان استفاده از آب روستایی هم پیش‌بینی خواهد شد.

۲. کشاورزی شهری و داخلی

2 - پیشرفت تکنولوژی در صنایع کشاورزی
کشاورزی شهری و داخلی

در حال حاضر حدود ۲۰ درصد از مواد غذایی جهان در محیط‌های شهری تولید می‌شود و صنعتی چند میلیارد دلاری را به خود اختصاص داده است. به‌طوری که این صنعت ارزشی معادل ۵ میلیارد دلار در بخش کشاورزی شهری و ۵.۷ میلیارد دلار در تولید حشیش قانونی در ایالات متحده دارد. ضمن این‌که در حالت دوم با توجه به قانونی کردن ماری‌جوانا این مقدار رو به افزایش است.

 

کمپانی دیگری به نام لیف Leaf اقدام به ایجاد روشی برای توسعه‌ی کشاورزی خانگی کرده و سیستمی راه‌اندازی کرده است که در آن گیاهان و سبزی‌های دارویی به‌صورت خودکار رشد می‌کنند و از طریق گوشی‌ هوشمند روند رشد آن‌ها کنترل می‌شود. این سیستم شامل پمپ، چراغ‌های روشنایی و فیلترهای هوای کربنی است و مواد مغذی برای رشد گیاهان فراهم می‌کند.

ضمن این‌که سیستم موجود نقش یک میزبان برای سنسورهای محیطی را ایفا و با استفاده از یک دوربین HD، اطلاعات مورد نیاز را به گوشی هوشمند شما ارسال می‌کند. با این حال، از لحاظ مصرف انرژی الکتریسیته، این سیستم چندان مقرون به‌صرفه نیست و می‌توان برای اجرای مفید آن به برنامه‌های کاربردی انرژی خورشیدی امیدوار بود.

روش نوآورانه‌ی دیگر در کشاورزی شهری توسط شرکت فرایت فارمز Freight Farms ابداع شده است. این شرکت برای رشد محصولات از کانتینرهای مخصوص حمل و نقل روی یک کامیون استفاده می‌کند و تمام امکانات مورد نیاز برای رشد محصول را در آن فراهم می‌کند.

 

به علاوه، این امید وجود دارد که با به‌کارگیری اینترنت اشیا بتوان نظارت دقیق‌تری بر شرایط رشد آن‌ها داشت. پلتفرم اگزیولی Xively که توسط شرکت لاگ می‌این LogMeIn طراحی شده است، به کشاورزان این توانایی را می‌دهد که محصولات خود را از راه دور کنترل و ویژگی‌های رشد گیاه از قبیل دما، رطوبت سطح دی‌اکسید کربن را ارزیابی کنند.

ضمن این‌که زنگ‌های هشداری وجود دارند که در صورت خارج شدن شرایط از حالت ایده‌آل به صدا درمی‌آیند. علاوه بر این‌، اطلاعات جمع‌آوری‌شده به شرکت Freight Farms کمک می‌کند سرویس‌های خود را بهبود دهد و چشم‌انداز بهتری در اختیار مشتریان خود برای استفاده از محصولات فراهم کند. البته باغبانی در کانتینر در فضای شهری، جدید نیست؛ اما با توجه به این‌که در این کانتینرها از آب به‌صورت بهینه استفاده می‌شود، در مناطقی که خشکسالی وجود دارد روش مفیدی خواهد بود.

۳. حشرات خوراکی و مواد مغذی گیاهی

3 - پیشرفت تکنولوژی در صنایع کشاورزی

در صنایع کشاورزی حشرات پروتئینی بخش بزرگی از مواد غذایی جهان را تشکیل می‌دهند. معمولا در بسیاری از کشورهای غیر غربی با استفاده از کمی کربن به پرورش و اصلاح نژاد آن‌ها پرداخته می‌شود. شرکت تاینی فارمز Tiny Farms که در ایالات متحده مستقر است، با تکیه بر فناوری اینترنت اشیا و اتوماسیون، سیستم‌های کشاورزی هوشمند و مقیاس‌پذیری طراحی کرده است که به‌سادگی برای رشد حشرات به کار برده می‌شوند. این سیستم از ادغام سنسور با یک پلتفرم ثبت داده ساخته شده است و اطلاعات را تحلیل و بهینه‌سازی می‌کند و در مانیتور نمایش می‌دهد. در این میان، یک اپلیکیشن مرتبط وجود دارد که وضعیت سلامت حشرات را ردیابی می‌کند.

از طرفی تکنولوژی توانسته است راه خود را در مکمل‌های غذایی نیز باز کند؛ پودرهای مکمل سویلنت Soylent نمونه‌ای از این مکمل‌ها هستند. هر چند ارتباط این بخش با کشاورزی یا تولید مورد بحث است، اما قطعا در فرآیند آن تکنولوژی حضور دارد.

۴. ربات‌های کشاورز

4 - پیشرفت تکنولوژی در صنایع کشاورزی

 

در صنایع کشاورزی سرشماری کشاورزی در سال ۲۰۱۲ نشان داد که طی سی سال گذشته، میانگین سنی کشاورزان آمریکایی از ۵۰.۵ سال به ۵۸.۳ سال رسیده است. این آمار یک نگرانی برای آینده‌ی کشاورزی است؛ چرا که نشان می‌دهد افراد کمتری به این حرفه گرایش دارند. بنابراین کاملا انتظار می‌رود که پس از گذشت دو دهه در آینده، ربات‌ها نیروی کار صنعت کشاورزی خواهند شد؛ به‌ویژه زمانی که هوشمندتر و از لحاظ هزینه ارزان‌تر عرضه شوند.

۵. رفع مشکل هزینه

در حالی که اینترنت اشیا حضوری قوی در کشاورزی داشته است، مطالعات نشان می‌دهند که هزینه‌ی استفاده از این خدمات با پذیرش آن‌ها در این عرصه کاهش پیدا خواهد کرد. چنانچه این روند در سراسر جهان تثبیت شود، بازدهی کشاورزی افزایش پیدا می‌کند و در هزینه‌های آبیاری و کود صرفه‌جویی می‌شود. از این‌رو فناوری‌های مدرن می‌توانند عملکرد مؤثری داشته باشند و راهکارهایی برای چالش‌های کشاورزی مدرن ارائه دهند.

نکته‌ی مورد نیاز دیگر، امکان برخورداری از پوشش‌های مناسب تلفن همراه در سراسر زمین‌های کشاورزی است. استانداردهای باند باریک اینترنت اشیا (NB-IoT) کمک می‌کنند که سرتا‌سر زمین‌های کشاورزی مجهز به پوشش‌دهی شبکه‌های تلفن همراه شوند و باتری این تجهیزات هم ممکن است پس از گذشت چند سال نیاز به تعویض پیدا نکنند.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی