هنرهای صنعتی و دستی

میناکاری روی سفال چیست – میناکاری سفالی چگونه است

آبرند: مجله تخصصی صنایع و کسب و کار ایران: یکی از بهترین هنرهای ایرانی میناکاری سفالی یا میناکاری روی سفال (minakari pottery) یکی از هنرهای ایرانی با قدمت چند صد سال است. مرکز این هنر در استان همدان و شهر لالِجینْ (لاله‌جینْ) می باشد همانطور که از نام آن بر می‌آید، به کمک سفال انجام این هنر امکان پذیر است. این هنر تفاوت‌های بسیار زیادی با میناکاری بر روی ظروف مسی دارد.

با این حال مرکز میناکاری بر روی سفال در یکی از شهرهای استان همدان یعنی لالجین واقع شده است.

1 - میناکاری روی سفال چیست - میناکاری سفالی چگونه است

علاقه مندان بسیار زیادی وجود دارند که برای تهیه ظروف میناکاری بر روی سفال و یا میناکاری اصفهان به شهرهای همدان و اصفهان سفر می‌کنند.

میناکاری سفالی از زیباترین هنرهای دستی ایرانی است که ظروف ساخته شده با این هنر هم زیبایی فوق العاده داشته و هم کاملا قابل استفاده و کاربردی است. میناکاری سفال تهران همهم میناکاری لاله جین است که در پایتخت به فروش می رسد. با توجه به اینکه مرکز میناکاری سفال در همدان است تنوع این محصول در استان همدان بیشتر می باشد. اگر می خواهید بدانید میناکاری سفال چیست با ما همراه باشید.

میناکاری سفالی

هنر سفالگری به همراه هنر مینا کاری به خلق ظروف زیبایی منجر شده که چشم هر بیننده ایی را به سمت خود خیره می کند. رنگ های استفاده شده بر روی ظروف میناکاری سفالی مانند رنگ های مخصوص استفاده شده برای میناکاری روی مس شاد و زیباست و مورد پسند اکثر هنردوستان قرار گرفته.

میناکاری سفال در همدان

میناکاری همدان بر روی سفال در ایران کاملا شناخته شده است. بسیاری از هنرمندان این صنعت در لاله جین مشغول به فعالیت هستند. البته امروزه در شهرهای دیگر مانند اصفهان این هنر دنبال می شود.

2 - میناکاری روی سفال چیست - میناکاری سفالی چگونه است

میناکاری سفال تهران

تهران به عنوان پایتخت ایران و یکی از مراکز اصلی توزیع و فروش صنایع دستی ایران توانسته سهم بالایی در عرضه محصولات میناکاری داشته باشد. از ظروف مینا کاری روی مس و یا میناکاری بر روی سفال برای هدایای تبلیغاتی سازمانی استفاده می شود.

بیشتربخوانید: هنر با سابقه میناکاری چیست؟

میناکاری بر روی سفال

اگر بدنبال تنوع در ظروف مورد استفاده در منزل یا دفتر کار خود هستید ما محصولات لاله جین را به شما پیشنهاد می کنیم. محصولات سفالی میناکاری زیبایی و کیفیت ویژه ایی دارند.

میناکاری سفال گلدان

انواع گلدان های میناکاری سفالی با طرح های زیبای خود نظر مشتریان را در سراسر ایران به خود جلب کرده. تمامی این ظروف اثر دست هنرمندان کشورمان است که با ذوق هنری خود توانسته اند طرح های سنتی زیبایی را بر روی محصولات میناکاری ماندگار کنند.

میناکاری سفال قیمت

قیمت ظروف میناکاری روی مس نسبتا ارزان است و کیفیت آنها بگونه ایست که بتوانند بصورت کاربردی قابل استفاده باشند. مطمئنا هنر دست هموطنان ایرانی نسبت به محصولات خارجی اولویت دارد.

4 - میناکاری روی سفال چیست - میناکاری سفالی چگونه است

میناکاری روی سفال اصفهان

در اصفهان نیز بدلیل وجود مراکز هنری و کارگاه های میناکاری , طراحی و تولید این ظروف انجام می شود. مینا کاری روی سفال نتیجه کار هنرمندان این کشور است و هیچ محدودیت در شهر یا منطقه ایی وجود ندارد.

میناکاری سفال اصفهان

هنر سفال گری و میناکاری در کنار یکدیگر می تواند بکار گرفته شود و افراد زیادی را مشغول به فعالیت سازد. سفال گری و میناکاری در اصفهان از پیشینه بالایی برخوردار بوده و بخش خصوصی توانسته از ظرفیت های بالقوه آنها استفاده کند. ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی در پرتو این کارگاه های کوچک محقق خواهد شد.

میناکاری با سفال

تلفیق هنر میناکاری با انواع صنایع مانند فلزکاری , سفالگری و … زیباست. هنر نگارگری بر روی فلزات یا سفال با توجه به سلیقه همرمندان انجام می گردد. و مطمئنا علاقه مندان خود را دارد.

بشقاب میناکاری سفال

بشقاب میناکاری سفالی بقدری زیباست که می توان برای سرو انواع خوراکی ها برای میهمانان از آن استفاده نمود. طرحهای زیبای هنری بر روی انواع ظروف سفالی میناکاری شده چشم هر بیننده ایی را به سمت خود خیره می کند.

میناکاری روی سفال همدان

همدان به عنوان قطب صنایع دستی سفالی کشور توانسته در این زمینه پاسخگوی نیاز مشتریان در سراسر ایران باشد. البته در سال های اخیر هنرمندان دیگری از شهرهای مختلف مانند اصفهان و تهران در زمینه تولید محصولات سفالی میناکاری شده مشغول به فعالیت هستند.

میناکاری ظروف سفالی

در طراحی ظروف میناکاری سفالی محدودیتی وجود ندارد. شما می توانید هر ظرف سفالی را مینا کاری کرده و از زیبایی آن لذت ببرید. در نهایت با پخت کوره ایی ظروف میناکاری شده رنگ های مخصوص میناکاری بر روی ظروف ماندگار می شوند.

3 - میناکاری روی سفال چیست - میناکاری سفالی چگونه است

مراحل تولید میناکاری سفالی

وسایل مورد نیاز برای مینا کاری روی سفال :
ظرف سفال خام
شابلون میناکاری
سیاه قلم میناکاری
لعاب میناکاری

مرحله اول میناکاری روی سفال:
ابتدای کار ظرف خام مورد نظر رو سمباده میزنیم تا برای پیاده سازی شابلون سطحی صاف و یکدست دشته باشیم .

مرحله دوم میناکاری روی سفال:
بعد از سمباده زدن سطح ظرف و یکدست شدن آن ، نقطه وسط آن را در نظر میگیریم و علامت می زنیم . این علامتها و کشیدن خطوط باعث می شود اندازه های مساوی داشته باشیم تا نقشهایی که بر روی آن پیاده می کنیم به صورت مساوی و یکدست باشند.

مرحله سوم میناکاری روی سفال:
پس از علامت گذاری ظرف شابلون مورد نظر روی ظرف پیاده میکنیم. از جوهرهای مخصوص برای ایجاد نقش، استفاده می کنیم. توجه داشته باشید جوهر استفاده شده حتما برای این کار مناسب باشد تا روی کار پخش و یا پاک نشود.
حتما جوهر را در قسمت هایی که از قبل مشخص کرده اید بزنید. به طور مثال اگر نقش ظریفی را می خواهید بر روی کار پیاده کنید می توانید از سر یک ماژیک و یا مداد استفاده کنید و جوهر را به آن چسبانده و سپس انجام دهید.

مرحله چهارم میناکاری روی سفال:
پس از تمام شدن کار شابلون زنی نوبت به کشیدن سیاه قلم می رسد. سیاه قلم، مخلوطی از چسب و گرافیت است که با کشیدن آن روی نقش های ظرف ، نقش ها در هنگام لعاب زدن از جای خود خرکت نمی کنند. همچنین سیاه قلم را هم می توانید داخل پمپ های مخصوص ریخته و سپس بر روی کار بکشید .

شما می توانید با پمپی که تهیه کرده اید سیاه قلم را بر روی شابلون بکشید تا نقش ها غلیظ تر شود. کشیدن سیاه قلم از اهمیت زیادی برخوردار است و کیفیت طرح به این کار بستگی دارد. هر چقدر خطوطی که با سیاه قلم ایجاد می شوند صاف و یکنواخت باشد ، طرح شما کیفیت بالاتری خواهید داشت.

مرحله پنجم میناکاری روی سفال:
در این مرحله کار لعاب زدن انجام می گیرد. رنگهایی که برای لعاب زدن انتخاب میشود باید باهم سازگاری داشته باشد. در اینجا باید رنگهای لعابی که از قبل خریداری کرده اید را داخل پمپ های جداگانه ریخته و با استفاده از سوزن مخصوص این کار بر روی نقشهای بشقاب کشیده تا آنها را پر کند. در این مرحله باید کار را با حوصله و دقت و آرامش فراروان انجام دهید تا کاری با بالاترین کیفیت داشته باشید .

مرحله ششم میناکاری روی سفال:
حال نوبت به پاشیدن فِرِد و گذاشتن بشقاب داخل کوره رسیده است. فِرِد دانه های ریز شیشه ای می باشد که با پاشیدن آن روی لعاب باعث می شود ظرف لعاب کاری ضد آب و براق شود. پس از فِرِد زدن ظرف مورد نظر را داخل کوره گذاشته تا پس از چند ساعت به شکل بشقاب میناکاری درآید.

امیدواریم مطلب میناکاری بر روی سفال چیست و مراحل تولید میناکاری سفالی چگونه است مهم مفید بوده باشد لطفا نظرات خود را در قسمت نظرات با دیگر کاربران آبرند به اشتراک بگذارید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی