عمومی

ارز دیجیتال ApeCoin چیست؟ به همراه نمودار و قیمت لحظه ای

ارز دیجیتال ApeCoin چیست؟ به همراه نمودار و قیمت لحظه
ای

فهرست این مقاله

قیمت لحظه ای ارز دیجیتال ApeCoin

نمودار لحظه ای ارز دیجیتال ApeCoin


ارز دیجیتال APE چیست؟

بازار ارزهای دیجیتال به‌تازگی به یکی از پروژه‌های اصلی سرمایه‌گذاری برای علاقه‌مندان به حوزه مالی بدل شده است. این حیطه در حال حاضر دربردارنده چندین و چند توکن کریپتوکارنسی است که هر یک به خودی خود نماینده حوزه به‌خصوصی هستند. هم اکنون سرمایه‌گذاران به‌طور خاص به NFT ها یا توکن‌های غیرقابل معاوضه گرایش پیدا کرده‌اند. از میان تمامی NFT های موجود نیز بیشترین اقبال عمومی را کلکسیون میمون‌های کسل یا بورد ایپ یات کلاب (Bored Ape Yacht Club) داشته است.

سازندگان این کلکسیون جزئیات ظریف در ظاهر این میمون‌ها را با توجه به سلیقه خریداران خود طراحی و اعمال می‌کنند. اگرچه این آثار هنری ممکن است معمولی به نظر برسند، با این حال توانسته‌اند توجه بسیاری از سرمایه‌گذاران را به خود جلب کنند. برخی از این آثار با قیمت‌هایی در سطح چند صد یا چندین هزار دلار به فروش رسیده و در لیست خریداران آن‌ها نام بسیاری از افراد مشهور نیز به چشم می‌خورد.

کلکسیون NFT میمون‌های کسل به یکی از موضوعات داغ در سال ۲۰۲۱ بدل گردید؛ با این حال به نظر می‌رسد این محبوبیت در سال ۲۰۲۲ نیز ادامه داشته باشد. چند ماه قبل تیم سازنده این کلکسیون اعلام کرد که قصد معرفی ارز دیجیتال مخصوص این NFT به نام ApeCoin را دارد. این توکن در سراسر اکوسیستم Bored Ape Yacht Club به کار برده می‌شد. این مدعا اکنون به واقعیت بدل شده است.

ApeCoin به‌عنوان ارز دیجیتال مخصوص به کلکسیون میمون‌های کسل شناخته می‌شود. این ارز دیجیتال توانسته است طی ماه‌های اخیر به محبوبیت چشمگیری دست یابد. در این مقاله قصد داریم درباره این ارز به شما اطلاعاتی را ارائه دهیم. خواندن این مطالب به شما کمک می‌کند با توکن ApeCoin بیشتر آشنا شده و برای سرمایه‌گذاری‌های خود این NFT پرطرفدار را نیز مدنظر قرار دهید.

اکوسیستم APE

2 35 - ارز دیجیتال ApeCoin چیست؟ به همراه نمودار و قیمت لحظه
ای

اکوسیستم APE از هولدرهای توکن ApeCoin و تمامی محصولات و خدماتی که در آن‌ها از APE استفاده می‌شود تشکیل شده است. Yuga Labs یک شرکت Web3 است که به‌واسطه ابداع کلکسیون میمون‌های کسل (Bored Ape Yacht Club) شناخته می‌شود.

این شرکت را می‌توان یک عضو از سازمان خودگردان غیرمتمرکز (DAO) ApeCoin دانست که از این توکن به‌عنوان توکن اصلی در پروژه‌های جدید خود استفاده می‌کند. پس از معرفی ApeCoin به بازار، هولدرهای NFT های BAYC و MAYC (کلکسیون میمون‌های جهش‌یافته) این حق را پیدا کردند که درمجموع ۱۵ درصد از عرضه ApeCoin (۱۵۰ میلیون توکن از یک میلیارد توکن عرضه کلی) را برای خود بردارند. اکنون بگذارید نگاهی به کلکسیون‌های NFT مرتبط با اکوسیستم APE بیندازیم:

کلکسیون میمون‌های کسل یا BAYC

این کلکسیون در ماه آوریل ۲۰۲۱ به‌عنوان نخستین کلکسیون NFT اکوسیستم APE معرفی شد. این کلکسیون متشکل از ۱۰۰۰۰ میمون منحصربه‌فرد در بلاک چین اتریوم بوده و هر میمون ظاهر، استایل و خصوصیات کمیاب خود را دارد.

کلکسیون میمون‌های جهش‌یافته (MAYC)

این کلکسیون دربردارنده بالغ بر ۲۰۰۰۰ نسخه جهت‌یافته از میمون‌های BAYC است. ۱۰۰۰۰ سرم ایجاد جهش به هولدرهای اولیه BAYC اختصاص‌یافته و این سرم‌ها در سه سطح به کمیابی خصوصیات این میمون‌ها می‌افزایند. هولدرها با هریک از این سرم‌ها می‌توانند انواع مختلفی از میمون‌های جهش‌یافته را بسازند. هر BAYC تنها قادر است با استفاده از یک نوع سرم واحد،‌ یک جهش‌یافته معین را به وجود آورد. به‌علاوه سرم‌ها بعد از استفاده ناپدید می‌شوند.

MAYC به‌عنوان ابزاری برای دعوت از اعضای بیشتر برای گرویدن به جامعه APE در نظر گرفته می‌شود؛ به همین دلیل در آگوست سال ۲۰۲۱ پس از توزیع سم ایجاد جهش ۱۰۰۰۰ میمون جهش‌یافته برای فروش عمومی مینت شدند.

کنل کلاب میمون‌های کسل (BAKC)

این کلکسیون متشکل از سگ‌های NFT بوده که در اختیار هریک از اعضای BAYC قرار گرفته‌اند. به ازای هریک از NFT های میمون کسل، دارندگان آن‌ها می‌توانند یک سگ NFT رندوم را به سرپرستی بگیرند. برای این کار تنها نیاز به پرداخت کارمزد گس خواهد بود. همانند میمون‌ها، ۱۰۰۰۰ NFT کلکسیون کنل کلاب نیز هرکدام از خصوصیات ویژه و منحصربه‌فرد خود برخوردارند.

ApeCoin (توکن APE) چیست؟

3 31 - ارز دیجیتال ApeCoin چیست؟ به همراه نمودار و قیمت لحظه
ای

توکن APE توکن کاربردی و حاکمیتی اکوسیستم APE است. اگر بخواهیم Ape Coin را به‌طور ساده تعریف کنیم، می‌توانیم آن را به‌عنوان ارز بومی اکوسیستم کلکسیون BAYC در نظر بگیریم. این توکن با این هدف طراحی شده است که به‌عنوان لایه پروتکل غیرمتمرکز برای اهداف جامعه هدف این NFT به کار رود.

این ارز بر پایه استاندارد توکنی ERC-20 اتریوم ساخته شده است و توسط برخی از بزرگ‌ترین صرافی‌ها از جمله بایننس، FTX، هیوبی، کوکوین، بای بیت، کراکن و… مبادله می‌شود. دائو یا سازمان خودگردان غیرمتمرکز (DAO) ApeCoin یک سازمان غیرمتمرکز است که به تمامی هولدرهای توکن APE این امکان را می‌دهد که درباره تصمیمات حاکمیتی مرتبط با این توکن حق رأی داشته باشند.

به‌علاوه APE توسط آزمایشگاه‌های یوگا (yuga) به‌عنوان توکن اصلی برای تمامی محصولات و خدمات جدید این آزمایشگاه‌ها به کار برده می‌شود. این آزمایشگاه‌ها سازنده کلکسیون NFT میمون‌های کسل بوده و در بازاریابی آن نقش مهمی را ایفا می‌کنند. توکن ApeCoin همچنین آی پی دو پروژه NFT محبوب دیگر به نام‌های CryptoPunks و Meebits را نیز در اختیار دارد.

نحوه کارکرد APE چگونه است؟

این توکن به‌منظور به‌کارگیری در داخل اکوسیستم در حال رشد APE معرفی گردیده است. حاکمیت این توکن بر عهده دائوی ApeCoin است که به‌عنوان یک سازمان خودگردان غیرمتمرکز به فعالیت پرداخته و به هولدرهای این توکن امکان شرکت در تصمیم‌گیری‌های حاکمیتی این پروتکل را می‌دهد. این هولدرها در تمامی مسائل مربوط به تخصیص سرمایه اکوسیستم، وضع قواعد حاکمیتی، گزینش پروژه‌ها، همکاری‌ها و غیره حق رأی خواهند داشت. درواقع بعد از آنکه اعضای DAO در خصوص یکی از پیشنهاد‌ها به اتفاق رأی می‌رسند، فاندیشن APE این تصمیم‌گیری‌ها توسط جامعه را اجرا می‌کند.

فاندیشن APE مباشر قانونی DAO بوده و رشد و توسعه اکوسیستم APE را به‌طور تمام و کمال میسر می‌کند. در بطن این فاندیشن یک انجمن ویژه به نام بورد (Board) وجود دارد. وظیفه این انجمن این است که از اعمال چشم‌اندازهای جامعه اطمینان حاصل کند. Board از ۵ عضو برگزیده از دپارتمان تکنولوژی و اعضای جامعه کریپتو تشکیل شده است. این افراد به مدت ۶ ماه بر سر کار بوده و پس از آن هولدرهای APE به‌طور سالانه درباره اعضای جدید بورد تصمیم‌گیری می‌کنند.

اقتصاد توکنی یا توکنومیکس ApeCoin

عرضه کلی APE در مقدار ثابت ۱ میلیارد توکن بسته شده است؛ بنابراین به هیچ طریقی نمی‌توان از راه رابط قرارداد این ارز توکن‌های بیشتری را ضرب (مینت) کرد؛ به عبارت دیگر این میزان عرضه به‌هیچ‌عنوان نباید افزایش یابد. علاوه بر آن، قابلیت سوزاندن توکن‌ها و کاهش عرضه نیز وجود نخواهد داشت.

عرضه کلی این توکن به‌صورت زیر توزیع می‌شود:

  1. ۶۲ درصد مربوط به سرمایه اکوسیستم
  2. ۱۶ درصد متخصص به آزمایشگاه‌های یوگا (yuga) + خیریه
  3. ۱۴ درصد مربوط به شرکای زمینه راه‌اندازی
  4. ۸ درصد برای مؤسسان BAYC

۱۵۰ میلیون توکن از این اکوسیستم به نسبت‌های زیر در بین هولدرهای NFT های وابسته به BAYC توزیع (ایردراپ) شده است:

  1. NFT میمون کسل = ۱۰۰۹۴ توکن
  2. میمون جهش‌یافته = ۲۰۴۲
  3. میمون کسل + سازمان حمایت از سگ‌ها یا کنل کلاب (Kennel Club) = 10950 توکن
  4. میمون جهش‌یافته + کنل کلاب = ۲۸۹۸ توکن

۴۶۰ میلیون توکن از همین منبع نیز به خزانه‌داری دائو (DAO) منتقل شده که از این بین ۱۱۷۵۰۰۰۰۰ توکن در زمان بهره‌برداری آنلاک شده و ۷۳۴۳۷۵۰ توکن نیز ماهانه در طول ۴۸ ماه آنلاک می‌شود.

۱۶ درصدی که به آزمایشگاه‌های یوگا و خیریه آن تعلق می‌گیرد نیز به‌صورت زیر توزیع می‌شود:

  1. ۱۵۰ میلیون آن در طول بازه زمانی ۱۲ ماهه قفل کردن (لاک آپ) به آزمایشگاه‌های یوگا اختصاص یافته و سپس ۶۷/۴‍۱۶۶۶۶۶ توکن ماهانه در طول ۳۶ ماه آنلاک می‌شود.
  2. ۱۰ میلیون توکن یا ارزش معادل آن به مؤسسه جین گودال (Jane Goodall) اختصاص یافته و پس از یک دوره ۱۲ ماهه لاک آپ اولیه، ۷۸/۲۷۷۷۷۷ توکن به‌صورت ماهانه برای ۳۶ ماه بعدی آنلاک می‌شود.

علاوه بر این‌ها ۱۴ درصد دیگر نیز به شرکای زمینه راه‌اندازی در طول چندین لاک آپ مختلف تعلق می‌گیرد. ۸ درصد از توکن‌ها نیز به مؤسسین BAYC در طی یک بازه ۱۲ ماهه لاک آپ منتقل گردیده و پس از آن ۲۲/۲۲۲۲۲۲۲ توکن نیز ماهانه آنلاک می‌شود.

پروتکل Ape Coin

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم، APE یک توکن ERC-20 است که اهداف حاکمیتی را اجرا می‌کند و در عین حال هنگامی که در اکوسیستم APE به کار رود، نقش کاربردی نیز خواهد داشت. لایه متن باز این پروتکل چند هدف کلی را دنبال می‌کند:

یکی از اهداف APE به‌عنوان ابزاری برای ایجاد انگیزه در توسعه‌دهندگان برای مشارکت در این اکوسیستم مطرح است. ApeCoin این فعالیت ایجاد انگیزه را از طریق مشارکت در محصولات، بازی‌ها، خدمات و دیگر فعالیت‌های این توسعه‌دهندگان به انجام می‌رساند.

همان‌طور که بالاتر گفتیم، حاکمیت یکی از اهداف اصلی APE بوده و به هولدرهای این توکن امکان شرکت در DAO را می‌دهد.

این ارز امکان دسترسی به بخش‌هایی از اکوسیستم که در حالت عادی امکان دسترسی به آن‌ها وجود ندارد را فراهم می‌آورد. از جمله این بخش‌ها می‌توان به حیطه کالا، رویدادها، بازی‌ها و… اشاره کرد که تنها در اختیار هولدرها قرار خواهد گرفت.

APE به‌عنوان توکن کاربردی این اکوسیستم همچنین به شرکت‌کنندگان ارزی را اعطا می‌کند که می‌توان آن را بدون نیاز به واسطه‌های متمرکز مورد استفاده قرار داد.

چگونه توکن‌های APE را خریداری کنیم؟

همان‌طور که پیش‌تر گفتیم، APE در حال حاضر در لیست برخی از بزرگ‌ترین صرافی‌ها چون بایننس،‌ کوین بیس، FTX، هیوبی، کوکوین، بای بیت، کراکن و… ثبت شده و در این صرافی‌ها مبادله می‌شود.

با وجود این در حال حاضر به نظر می‌رسد بیشترین سهم از نقدینگی این توکن مربوط به صرافی بایننس بوده و این توکن به‌طور عمده در جفت‌های معاملاتی APE/USDT و APE/BUSD مبادله می‌شود. شما می‌توانید از طریق یکی از صرافی‌های ارز مانند بایننس اقدام به خرید توکن APE کنید. برای این کار باید مراحل زیر را طی کنید:

  1. ابتدا وارد حساب کاربری خود در صرافی بایننس شوید و روی گزینه Trade کلیک کنید. سپس برای شروع یکی از تنظیمات معامله کلاسیک (Classic) یا پیشرفته (Advanced) را انتخاب کنید.
  2. در داخل قسمت جست‌وجو عبارت APE را تایپ کنید تا جفت‌های معاملاتی موجود را به شما نشان دهد؛ برای مثال در تصویر زیر ما از جفت APE/BUSD استفاده کرده‌ایم.
  3. وارد باکس Spot شوید و مقدار توکن Apecoin موردنظرتان را برای خرید وارد کنید. در مثال زیر ما سفارش را براساس قیمت جاری بازار (Market order)‌ ثبت کرده‌ایم. سپس روی گزینه Buy Ape کلیک کرده و به این ترتیب سفارش خود را تأیید کنید. توکن‌های خریداری‌شده به Spot Wallet شما افزوده خواهند شد.

5 10 - ارز دیجیتال ApeCoin چیست؟ به همراه نمودار و قیمت لحظه
ای

سخن پایانی

در این مقاله درباره ارز دیجیتال ApeCoin و توکن APE سخن گفتیم. همچنین درباره پروتکل این ارز اطلاعات ضروری و مهم را به شما ارائه دادیم. با توجه به اینکه Yuga labs در حال حاضر از توکن‌های ApeCoin به‌عنوان توکن اصلی خود استفاده می‌کند، انتظار می‌رود در آینده این توکن‌ها امکانات و کاربری گسترده‌تری را بیابند؛ برای مثال هودل‌کنندگان (HODLers) APE می‌توانند با استیک‌کردن از یک منبع درآمد غیرفعال بهره‌مند شوند. همچنین از اپلکیشن‌های GameFi بیشتر و چه بسا از فرصت مشارکت با دیگر آی پی‌های NFT شرکت یوگا نیز بهره‌مند خواهند شد.

بازار ارزهای دیجیتال امروزه تمرکز زیادی بر توکن‌های غیر قابل معاوضه یا NFT ها دارد؛ به همین دلیل سرمایه‌گذاری روی این NFT ها را می‌توان به‌عنوان فعالیت مالی پردرآمدی در نظر گرفت. اگر قصد ورود به این حیطه را دارید، قدم اول این است که تا جای ممکن درباره پیش‌نیازها و الزامات این بازار اطلاعات کسب کنید. هدف ما از ذکر مطالب فوق نیز همین بوده است.

با این حال، بیشتر اوقات این اطلاعات پایه و کلی پاسخ‌گوی روند غیرمنتظره بازار نیست و به همین دلیل توصیه می‌شود برای تصمیم‌گیری صحیح در این مسیر پر فراز و فرود حتماً از هم‌فکری با مشاوران مالی در زمینه ارزهای دیجیتال به‌ویژه NFT ها استفاده کنید. به این ترتیب از بسیاری از ضرر و زیان‌های مالی اجتناب نموده و سرمایه‌گذاری پرسودی را برای خود رقم خواهید زد.

توجه: با وجود اینکه دو صرافی کوینکس و کوکوین هر دو فعلا بدون نیاز به تغییر IP فعالیت می‌کنند اما بهتر است برای امنیت بیشتر از IP ثابت خارج از ایران استفاده کنید.

برای ورود به صرافی کوینکس حتما باید با IP خارج از ایران وارد شوید.

به این مقاله امتیاز دهید تا با کمک شما کیفیت آن را بسنجیم

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی