خبر

پیش‌بینی بورس شنبه

پیش‌بینی بورس شنبه

363928 441 - پیش‌بینی بورس شنبه

اقتصاد۲۴- بورس چهارشنبه افت ۰٫۰۵ درصدی داشت و به محدوده یک میلیون و ۵۱۳ هزار واحد رسید. کارشناسان عقیده دارند تا زمانی که ارزش معاملات بورس افزایش پیدا نکند، بازار سرمایه نزولی می‌ماند.

برزو حق‌شناس، کارشناس بازار سرمایه گفت: بورس به شدت از کمبود نقدینگی رنج می‌برد. نقدینگی در بازار نیست و حجم معاملات بسیار پایین است. برای مثال حجم معاملات امروز بورس سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بود. به طور کلی ارزش معاملات بورس هر روز حدود سه هزار و ۵۰۰ تا چهار میلیارد است.

وی ادامه داد: بورس از لحاظ بنیادی خوب و به نوعی ارزشمند است. اما بازار سرمایه نسبت به سایر بازار‌ها عقب مانده است و تا نقدینگی وارد آن نشود و حجم معاملات بالا نرود، حرکت خاصی نمی‌کند.


حق‌شناس در درباره مولفه‌های اثرگذار روی بازار گفت: بورس منتظر چند مولفه است که هر کدام می‌تواند تاثیری روی معاملات داشته باشد. اولین مورد نرخ دلار و مذاکرات برجام است و هر خبری در این حوزه روی بازار سرمایه تاثیر دارد.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: دومین مولفه، نرخ بهره بین بانکی است که تالار شیشه‌ای نسبت به بالا رفتن آن واکنش نشان می‌دهد. علی‌رغم اینکه نرخ بانکی باید در محدوده ۲۰ درصد بماند، اما شاهد افزایش هفتگی آن هستیم. از سوی دیگر تورم نقطه به نقطه به بالای ۵۲ درصد رسیده و نرخ بهره حقیقی نیز در حال منفی‌تر شدن است. همه این موارد، در بلند مدت روی بازار اثر منفی دارند.

دست دولت در جیب بورس

حق‌شناس توضیح داد: دولت علی‌رغم وعده‌های انتخاباتی، دست در جیب شرکت‌های بورسی کرده است. برای نمونه روند یوتیلیتی پتروشیمی‌ها، این مشکل را نشان می‌دهد. از سوی دیگر قطع برق یکی از ریسک‌های پیش‌روی مهم محسوب می‌شود. اگر بحث کمبود برق در مرداد و تیر شروع شود، بازار به این‌ها بها می‌دهد.

وی تاکید کرد: هفته آینده مهمترین نکته مذاکرات هسته‌ای و به طبع آن قیمت دلار و نرخ بهره بین بانکی است. هر کدام از این‌ها می‌تواند روند بازار را متأثر کند. یعنی خبر‌های خوب برجام یا خبر‌های بد و افزایش نرخ بهره بین بانکی یا کاهش آن می‌تواند بازار را تحت تاثیر قرار دهد.

حق‌شناس توضیح داد: دولت علی‌رغم وعده‌های انتخاباتی، دست در جیب شرکت‌های بورسی کرده است. برای نمونه روند یوتیلیتی پتروشیمی‌ها، این مشکل را نشان می‌دهد. از سوی دیگر قطع برق یکی از ریسک‌های پیش‌روی مهم محسوب می‌شود. اگر بحث کمبود برق و شاید هم خاموشی‌ها در مرداد و تیر شروع شود، بازار به این موارد بها می‌دهد.

حق‌شناس با اشاره به زمان رشد بورس گفت: تا زمانی که ارزش معاملات بازار بالای پنج هزار میلیارد تومان نرسد، انتظار حرکت خاصی را از بازار ندارم. تا آن زمان روند‌های مثبت موقتی هستند. اگر طرف تقاضا قوی شود و ارزش معاملات حداقل بالای پنج هزار میلیارد بیاید، بعد از آن می‌توانیم بگوییم که بازار روند گرفته و شرایط مثبت واقعا امیدوارکننده است.

منبع: تجارت نیوز

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی