عمومی

هوش تجاری چیست؟

هوش تجاری چیست؟

هوش تجاری شامل فناوری‌ها، شیوه‌ها و استراتژی‌های متفاوتی است. کسب و کارهای کوچک از این ابزارها برای برداشت داده های خام از منابع مختلف و تفسیر آن ها استفاده می کنند. روش‌ها و برنامه‌های کاربردی مختلفی استفاده می‌شود.

BI از پلت‌فرم‌های گزارش‌دهی ضروری به تجزیه و تحلیل‌هایی که عملیات تجاری را بهبود می‌بخشد، تکامل یافته است. برای آشنایی بیشتر با اصطلاح هوش تجاری و کاربردهای آن به ادامه مطلب مراجعه کنید.

what is business intelligence 1 - هوش تجاری چیست؟

هوش تجاری (BI) به چه معناست؟

هوش تجاری (BI) جامع است. این شامل تجزیه و تحلیل، جمع‌آوری و یکپارچه‌سازی اطلاعات کسب‌وکار است تا سازمان‌ها بتوانند داده‌ها را به اطلاعات بینش تبدیل کنند.

BI چیزی فراتر از جمع آوری داده است. آن را به دانش ارزشمند تبدیل می‌کند و در نتیجه اقداماتی را انجام می‌دهد که عملکرد کسب‌وکار را افزایش می‌دهد.

svg%3E - هوش تجاری چیست؟

هوش تجاری چگونه کار می کند

فرآیند BI شامل چندین مرحله از جمله جمع آوری است. داده‌های صفحه‌گسترده، رسانه‌های اجتماعی، دستگاه‌های IoT و سایر منابع ساختار یافته و در یک نمای واحد ترکیب می‌شوند.

سپس داده‌ها انبار می‌شوند. و برای استخراج بینش عملی برای کاربران تجاری تجزیه و تحلیل شد. مرحله نهایی، گزارش آنچه در تصاویری با درک آسان، مانند گزارش‌ها، داشبوردها، نمودارها و نمودارها یافت می‌شود.

BI را می توان در صنایعی مانند مراقبت های بهداشتی برای شناسایی الگوها و بیماری ها و بهبود مراقبت از بیمار استفاده کرد.

svg%3E - هوش تجاری چیست؟

نقش حیاتی از BI

هوش تجاری به روش های مختلف به عملیات موثر کمک می کند. می‌تواند گلوگاه‌ها را شناسایی کند، فرآیندها را ساده کند یا زمینه‌های بهبود را شناسایی کند. برخی از ابزارها پس از تجزیه و تحلیل داده‌های کسب‌وکار، نظارت بی‌درنگ را برای تصمیم‌گیری بهبودیافته ارائه می‌دهند.

مزایای هوش تجاری

BI می‌تواند با ارائه نماهای جامع از پیش‌بینی‌کننده، عملکرد یک کسب‌وکار کوچک را بهبود بخشد. و داده های تاریخی برای کمک به تجزیه و تحلیل الگوها و روندها. می تواند به کاربران تجاری کمک کند تا گلوگاه ها را شناسایی کرده و فرآیندها را ساده کنند. با تجزیه و تحلیل فعالیت‌های رقبا، رفتار مشتری و حتی روندهای بازار به بهبود برنامه‌ریزی استراتژیک کمک می‌کند.

نرم‌افزار هوش تجاری همچنین می‌تواند داده‌های تجاری و تاریخی را با نمایش‌های بصری مانند داشبورد و نمودارها تفسیر کند. کاربران می توانند برای یافتن علت اصلی مشکلات، مجموعه داده های خاصی را بررسی کنند. برای مثال، آنها می توانند گزارش فروش را عمیقاً بررسی کنند تا عملکرد را بر اساس منطقه یا دسته محصول تجزیه و تحلیل کنند.

< /tr>

برنامه BI توضیحات نحوه پیاده سازی مزایا
تجزیه و تحلیل بازار درک روندهای بازار و ترجیحات مشتری. از ابزارهای BI برای تجزیه و تحلیل داده های بازار و رفتار مصرف کننده استفاده کنید. به سفارشی کردن محصولات/خدمات برای برآوردن تقاضای بازار کمک می کند.
اطلاعات بینش مشتری به دست آوردن درک عمیق تر از نیازهای مشتری. تجزیه و تحلیل داده های مشتری برای الگوها و ترجیحات. بازاریابی شخصی و رضایت مشتری را بهبود می بخشد.
مدیریت مالی بهینه سازی گزارشگری مالی و تجزیه و تحلیل. برای ردیابی و پیش‌بینی مالی بلادرنگ، BI را پیاده‌سازی کنید. به تصمیم‌گیری مالی و مدیریت بودجه بهتر کمک می‌کند.
بازده عملیاتی بهینه‌سازی عملیات و فرآیندهای تجاری. از BI برای شناسایی ناکارآمدی‌ها و ساده‌سازی جریان‌های کاری استفاده کنید. بازده و بهره‌وری را افزایش می‌دهد و هزینه های عملیاتی را کاهش می دهد.
رقابتی تجزیه و تحلیل نظارت بر رقابت. داده های رقبا را برای درک استراتژی ها و موقعیت بازار آنها تجزیه و تحلیل کنید. تجزیه و تحلیل کنید. به استراتژی برای دستیابی به مزیت رقابتی کمک می کند.
بهینه سازی فروش افزایش استراتژی های فروش و عملکرد. داده های فروش را برای شناسایی روندها و فرصت ها ردیابی و تجزیه و تحلیل کنید. تاکتیک های فروش را بهبود می بخشد و درآمد را افزایش می دهد.
مدیریت زنجیره تامین مدیریت زنجیره تامین موثرتر. از BI برای ردیابی و بهینه سازی سطوح موجودی و عملکرد تامین کننده استفاده کنید. مدیریت موجودی کارآمد و کاهش هزینه ها را تضمین می کند. .
مدیریت ریسک شناسایی و مدیریت ریسک های تجاری بالقوه. عوامل خطر مختلف و تأثیر بالقوه آنها را تجزیه و تحلیل کنید. به کاهش ریسک فعال و برنامه ریزی تداوم کسب و کار کمک می کند.
عملکرد کارکنان ارزیابی و بهبود عملکرد تیم. ردیابی عملکرد کارکنان معیارها و شناسایی مناطق برای بهبود. بازده تیم و توسعه کارکنان را افزایش می دهد.
برنامه ریزی استراتژیک اطلاع رسانی استراتژی بلند مدت کسب و کار. از بینش‌های BI برای تصمیم‌گیری آگاهانه و برنامه‌ریزی آینده استفاده کنید. استراتژی کسب‌وکار را با بینش‌های مبتنی بر داده‌ها برای رشد بلندمدت هماهنگ می‌کند.

svg%3E - هوش تجاری چیست؟

ابزارهای هوش تجاری

در زیر فهرستی از ابزارهای اصلی هوش تجاری است که می‌خواهید در نظر بگیرید. آشنایی با انواع ابزار هوش تجاری موجود برای انتخاب مناسب برای نیازهای کسب و کار شما، خواه برای تجزیه و تحلیل داده، گزارش یا سایر عملکردهای خاص BI باشد، بسیار مهم است.

پرس و جوی موقت

این ابزار به کاربر اجازه می دهد. برای اجرای یک پرس و جو سفارشی بدون استفاده از الگو یا گزارش. آنها می توانند پاسخ سوالات خاص را دریافت کنند. به عنوان مثال، یک شرکت خرده فروشی می تواند از منابع داده خاصی مانند داده های فروش برای ایجاد یک پرس و جو سفارشی استفاده کند. آنها می توانند پارامترهایی مانند حاشیه سود را تعیین کنند و BI گزارشی را تولید می کند. یک شرکت پیشرو در صنعت است.

OLAP (Online Analytical Processing)

OLAP ابزاری انعطاف پذیر است که به کسب و کارها اجازه می دهد تا به داده ها از زوایای مختلف به طور همزمان این یک روش منعطف برای یافتن الگوها و روندها است تا آنها بتوانند تصمیمات تجاری هوشمندانه بگیرند.

یک شرکت می تواند داده های فروش خود را از ابعاد مختلف، مانند دسته بندی محصول، فروش بر اساس منطقه، و زمان فروش، بررسی کند. یکباره.

ابزارهای داده کاوی

ابزارهای داده کاوی با مجموعه داده های بزرگ سروکار دارند و به دنبال الگوها و همبستگی ها هستند. تقسیم بندی مشتریان نمونه ای از نحوه استفاده آنهاست. یک کسب و کار کوچک می تواند از ابزار خود برای تجزیه و تحلیل داده های مشتری مانند ترجیحات و سابقه خرید استفاده کند تا به بازاریابی هدفمند کمک کند.
RapidMiner شرکتی است که تجزیه و تحلیل پیش بینی و یک رابط کاربر پسند ارائه می دهد.

svg%3E - هوش تجاری چیست؟

موبایل BI< /h3>

این اصطلاح به دسترسی به داده ها، تجزیه و تحلیل و تجزیه و تحلیل داده ها در تبلت ها و گوشی های هوشمند اشاره دارد. تیم‌های فروش می‌توانند از BI موبایل برای تصمیم‌گیری خوب در جلسات مشتری استفاده کنند. آنها می توانند به شاخص های کلیدی عملکرد دسترسی داشته باشند. تکنسین‌های میدانی می‌توانند در حین پرواز به داده‌های تجهیزات دسترسی داشته باشند.

Real-Time BI

تجزیه و تحلیل هوش تجاری بی‌درنگ داده ها به محض تولید یا دریافت. داشبورد بلادرنگ می تواند رفتار مشتری، سطح موجودی مستمر و ترافیک وب سایت را ردیابی کند. این یک امتیاز برای معیارهای مختلف مانند اعداد فروش بلادرنگ است. برای کسب‌وکارهایی که به دنبال ارتقای استراتژی‌های بازاریابی خود هستند، ابزارهای بازاریابی رایگان< /a> در کنار ابزارهای BI می‌تواند رویکردی مقرون‌به‌صرفه باشد.

OI

هوش عملیاتی نوعی تجزیه‌وتحلیل بلادرنگ است که بر بینش‌های فوری تمرکز می‌کند. از داده های فعلی برای بهبود عملیات روزانه یک کسب و کار کوچک استفاده می کند. این با BI سنتی که با اعداد و روندهای تاریخی سروکار دارد متفاوت است. شرکت ها می توانند از هوش عملیاتی برای بهینه سازی موثر مسیرهای زنجیره تامین استفاده کنند.

svg%3E - هوش تجاری چیست؟

SaaS BI

Software as a Service Business Intelligence (SaaS BI) از یک مدل اشتراک مبتنی بر ابر استفاده می کند. این یک فناوری مقرون به صرفه است که نیاز به نصب و نگهداری در محل را از بین می برد. SaaS BI به سرعت افزایش یا کاهش می یابد و می توان از آن برای تجزیه و تحلیل معیارهای کسب و کار و سایر داده ها مانند رفتار مشتری استفاده کرد.

OSBI

Open Source Business Intelligence (OSBI) از نرم افزاری استفاده می کند که به شما امکان می دهد کاربران به کد منبع دسترسی، تغییر و توزیع آزادانه دارند. این راه حل های مقرون به صرفه، انعطاف پذیر و قابل تنظیم BI را امکان پذیر می کند.

BIRT یکی از این پروژه‌ها برای ایجاد داشبورد، گزارش‌ها و تجسم داده‌ها است.

Embedded BI

Embedded Business Intelligence (Embedded BI) به کاربران امکان دسترسی به تجزیه و تحلیل را می‌دهد. و بینش در داخل یک برنامه دیگر. به عنوان مثال، نمایندگان فروش می توانند به ابزارهای BI جاسازی شده در پلتفرم CRM دسترسی داشته باشند.

svg%3E - هوش تجاری چیست؟

BI مشارکتی

Colaborative (BI) شامل به اشتراک گذاری تجزیه و تحلیل، گزارش ها، داده ها و بینش ها بین ذینفعان، بخش ها و تیم های مختلف است. این تمرین در مورد تقویت یک محیط مشارکتی است.

ابزارهای BI به بخش هایی مانند فروش و بازاریابی اجازه می دهد تا گزارش ها و داشبوردها را از مناطق مختلف به اشتراک بگذارند. تیم‌ها می‌توانند در مواردی مانند نیازمندی‌های موجودی و پیش‌بینی روند فروش با یکدیگر همکاری کنند.

هوش موقعیت مکانی

این زیرمجموعه‌ای از BI است که شامل اطلاعات مبتنی بر مکان است. یک فروشگاه خرده‌فروشی با مکان‌های مختلف می‌تواند از هوش مکان (LI) برای بررسی الگوهای ترافیکی پیاده‌روی استفاده کند. این می تواند به آنها کمک کند تا بهترین مکان ها را برای افتتاح شعبه های جدید شناسایی کنند. LI طیف گسترده ای از تجزیه و تحلیل داده ها را در بر می گیرد.

svg%3E - هوش تجاری چیست؟

هوش تجاری در مقابل. تجزیه و تحلیل کسب و کار

  هوش تجاری و تجزیه و تحلیل تجاری از نظر هدف و دامنه متفاوت است.

  • هوش تجاری اغلب با داده های ساختاریافته سروکار دارد. بر داده های تاریخی تمرکز دارد. این گزارش در مورد آنچه در حال حاضر اتفاق می افتد و آنچه در گذشته اتفاق افتاده است گزارش می دهد.
  • تجزیه و تحلیل کسب و کار شامل مدل سازی پیش بینی، تجزیه و تحلیل آماری، تجزیه و تحلیل پیشرفته و جمع آوری داده ها است. پیش‌بینی‌هایی را درباره نتایج آینده انجام می‌دهد.

نقش تجزیه و تحلیل بصری و تجسم داده‌ها

تجزیه و تحلیل بصری و تجسم داده‌ها برای کمک به کسب‌وکارها در تصمیم‌گیری آگاهانه با هم کار می‌کنند. در اینجا سه ​​راه برای دستیابی به این هدف وجود دارد:

  1. تجسم می‌تواند به کاربر کمک کند تا با استفاده از داده‌های فروش به شکل نمودار دایره‌ای، اطلاعات را به سرعت درک کند. تجزیه و تحلیل بصری می‌تواند به افراد کمک کند الگوهایی را کشف کنند که ممکن است در غیر این صورت آشکار نباشند.
  2.  تجسم‌سازی‌ها می‌توانند مجموعه داده‌های پیچیده را به تصاویری کاربرپسند تبدیل کنند. ابزارهای بصری به کاربران اجازه می دهند تا جزئیات خاص را بررسی کنند.
  3. این ابزارها همچنین همبستگی ها و روندها را نشان می دهند.

svg%3E - هوش تجاری چیست؟

انتخاب ابزارها و پلتفرم های مناسب BI

مقیاس پذیری برای یک ابزار BI برای مدیریت یک مخزن داده بزرگ ضروری است. یک راه حل مبتنی بر ابر را در نظر بگیرید. به یاد داشته باشید که با لیستی از ویژگی‌های ضروری، مانند تجزیه و تحلیل پیش‌بینی‌کننده و گزارش‌دهی هم‌زمان، شروع کنید. برای اطلاعات بیشتر در مورد انتخاب بهترین ابزارها، یک بررسی هایپر کتاب< /a> ممکن است دیدگاه ها و ملاحظات دیگری را ارائه دهد.

هوش تجاری در عمل

زنجیره‌های خرده‌فروشی می‌توانند از ابزارهای BI برای بررسی داده‌های فروش و مدیریت موجودی استفاده کنند. آنها می توانند داده ها را از سیستم های نقطه فروش و حتی نرم افزار CRM استخراج کنند. این به این مشاغل اجازه می دهد تا تقاضا را به طور دقیق پیش بینی کنند.

یک بیمارستان ممکن است از راه حل های BI برای افزایش سطح مراقبت از بیمار و عملیات خود استفاده کند. می‌تواند داده‌ها را از پرونده‌های سلامت الکترونیکی بیرون بکشد و داشبوردها و گزارش‌هایی را برای کارکنان و پزشکان ایجاد کند.

svg%3E - هوش تجاری چیست؟

هوش تجاری برای داده های بزرگ

Tableau ابزاری است که به طور موثر تجزیه و تحلیل می کند و بینش هایی را از مقادیر زیادی داده به دست می آورد. این ابزارها به کسب و کارها اجازه می دهد تا مجموعه داده ها را کاوش کنند و به سرعت اطلاعات بینش را بیابند. محصولاتی مانند این حتی می‌توانند اثربخشی کمپین‌های بازاریابی را با تجزیه و تحلیل نرخ تبدیل دنبال کنند.

آینده هوش تجاری: روندهای نوظهور BI

هوش مصنوعی (AI) بینش ها را خودکار می کند و زمان پردازش داده ها را افزایش می دهد. تجزیه و تحلیل می‌تواند به کسب‌وکارها در پیش‌بینی روندهای آینده و پیش‌بینی هرگونه تغییر در بازار کمک کند.

کسب و کار خودسرویس Intelligence (SSBI)

Self-Service Business Intelligence (SSBI) به کاربران غیر فنی امکان دسترسی، تجزیه و تحلیل و تجسم داده ها را می دهد. این یک پلت فرم تجزیه و تحلیل و تجسم داده کاربر پسند است – یک جعبه ابزار DIY.

svg%3E - هوش تجاری چیست؟

سؤالات متداول: هوش تجاری چیست؟

چیست تفاوت بین BI سنتی و مدرن؟

BI سنتی بر داده های ساختاریافته و گزارش های ایستا متکی است. نسخه مدرن چابک تر است، با بینش در زمان واقعی و توانایی یکپارچه سازی منابع داده های مختلف.

چگونه یک کسب و کار کوچک می تواند سودمند باشد. از اطلاعات موقعیت مکانی؟

کسب و کارهای کوچک می توانند بینش ارزشمندی در مورد روندهای بازار محلی، جمعیت شناسی و رفتار مشتری به دست آورند. اینها فقط چند ویژگی LI هستند. آنها می توانند در مورد استراتژی عملیاتی، توسعه و بازاریابی تصمیم بگیرند.

هدف اصلی هوش تجاری چیست؟

هدف اصلی تغییر است. داده‌های خام به بینش‌های واقعی تبدیل می‌شوند تا کسب‌وکارها بتوانند فرآیندهای خود را بهبود بخشند و رشد و موفقیت را افزایش دهند.

تصویر: Envato Elements, $


منبع :
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی