خبر

دلار آماده ریزش قیمت شد؟

دلار آماده ریزش قیمت شد؟

379636 718 - دلار آماده ریزش قیمت شد؟

اقتصاد۲۴– در روز چهارشنبه نرخ‌ها کاهشی بودند، قیمت دلار تهران به کف ۲۹ هزار تومان آمد. هرات ۲۹ را از دست داد، سلیمانیه بالای ۲۹ ایستاد.

رمزگشایی از پایین‌تر بودن درهم از دلار

اما نکته جالب و مهم بازار، این بود که برابری دلار بر حسب درهم به کانال ۲۸ هزار تومان رفت، که در مدت اخیر بی‌سابقه بوده است. می‌گویند درهم از دلار تهران پایین‌تر است، چون از توافق بیشتر می‌ترسد یا به توافق خوشبین‌تر است.

البته این را هم داشته باشید که چند روز پیش که دلار وارد کانال ۲۸ شده بود، درهم شروع به افزایش کرد. در آن زمان می‌گفتند بازار دوبی در آن سطح خریدار بوده است. صرافی‌ها و معامله‌گران بزرگ در آن قیمت خریدند تا در اولین بالایی بازار، فروشنده بشوند. بعضی‌ها می‌گفتند همین موج فروش، افت درهم در روز چهارشنبه را رقم زده است.

رفتار زیگزاگی دلار متشکل

در سمت رسمی بازار، آخرین نرخ دلار متشکل نسبت به روزسه‌شنبه ۴۰۰ تومان کاهش داشته است. حرکت دلار متشکل در معاملات چهارشنبه مثل روزگذشته، یک رفتار زیگزاگی داشت.

اولین نرخی که روز چهارشنبه آمد، ۶۰۰ تومان پایین‌تر از نرخ پایانی روزگذشته بود و در ادامه ۵۰۰ تومان افزایش داشت، اما در نهایت بازارساز ۳۰۰ تومان از این افزایش را پس گرفت. نوسان دلار متشکل نسبت به روزسه‌شنبه کمتر شده است.

بازار ارز آماده ریزش است؟

برخی می‌گویند بازارساز بازار را تست می‌کند تا ببیند آماده ریزش است یا نه، چون تلقی معامله گران این بود که بازارساز به دنبال یک ریزش سنگین با خبر مثبت توافق است و پیچ این ریزش را با دلار متشکل تنظیم می‌کند.

از طرفی هم بعضی‌ها می‌گویند بازارساز دارد کف قیمت را تست می‌کند، آن‌ها عقیده دارند با اینکه دلار در هفته‌های اخیر کاهشی بوده، اما دلار متشکل کاهش قابل توجهی را ثبت نکرده و بازارساز نرخ را نگه داشته است تا بتواند نزدیک بازار حرکت کند.

همین هم باعث شده تا رفتار بازارساز مشخص‌تر شود، چرا که از فاصله نزدیک است که می‌شود بر روی بازار اثر داشت نه از فاصله دور.

ترس بازار بیشتر شد، زیرا …

خبر صبح چهارشنبه واشنگتن پست که گفته بود قراراست آمریکا نسبت به پیشنهاد‌های ایران موضعش را خبر دهد در بازار دست به دست می‌شد. این خبر ترس بازار را بیشتر کرده بود.


بیشتر بخوانید: زمان آغاز پرداخت ارز اربعین مشخص شد


اوج واهمه را می‌شد در فاصله نرخ خرید و فروش هم دید. در فضای بازار نیز مشخص بود خریداران در بازار کم شده است. بحث پادمان مهمترین بحث در بازار بود و معامله‌گران می‌گفتند این داستان ادامه دارد.

فشار فروش دلار بالا می‌رود؟

بازار از توییت‌های نورنیوز هم تلقی مثبتی داشت. فعالان بازار معتقد بودند که این توییت‌ها نشان داد که نگاه ایران به توافق مثبت است.

تحلیلگران فنی می‌گویند اگر دلار هرات زیر ۲۸ هزار و ۷۰۰ تثبیت دهد، فشار فروش بالا می‌رود و نرخ به هدف ۲۸ هزار و ۵۰۰ حرکت می‌کند. در صورت این اتفاق دلار تهران کانال ۲۹ را از دست می‌دهد. اگر در این سطوح توافق به ثمر بنشیند، بازار تقریبا با یک سورپرایز مواجه می‌شود، چرا که در ماه‌های قبل تصور بازار این بود که در سقف توافق شود، اما الان همه می‌گویند قرار است در کف توافق شود و کف قبلی بشکند.

در معاملات چهارشنبه روبروی صرافی‌ها صف خاصی مشاهده نمی‌شد. دلار سهمیه‌ای بین ۲۸ هزار و ۳۰۰ تا ۷۰۰ تومان بود که در نرخ‌های بالا خریدار نداشت و در نرخ ۲۸ هزار و ۳۰۰ تومان بیشتر خریدار داشت.

پیش بینی قیمت سکه بعد از پاسخ ایران به اروپا

با نزدیک شدن به اربعین، بر روی برخی صرافی‌ها مثل تابلوی صرافی شهر تنها نرخ دینار وجود دارد و خبری از دلار و یورو سهمیه‌ای نبود. معامله‌گران می‌گفتند فضای بازار در عصر چهارشنبه انتظامی بود و یک نفر دستگیر شده است.

عصر چهارشنبه شاهد واکنش منفی هرات به خبر‌های برجامی بودیم. از ساعت ۶ خبر آمد که وزارت خارجه امریکا جواب داده است. البته اظهارنظر وزارت خارجه آمریکا در مورد پاسخ ایران کمی بازار را دلسرد کرد. همین باعث شده بود تا حرکت کاهشی هرات متوقف شود و پای قیمت‌ها در کف کانال محکم شود. پاسخ امریکا اگر مثبت باشد نرخ می‌تواند ۲۸ هزار و ۱۰۰ تومان را بزند و به سمت کف بعدی حرکت کند.

منبع: اقتصاد نیوز

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی