خبر

عرضه خودرو در بورس، دلالی را از بین می‌برد

عرضه خودرو در بورس، دلالی را از بین می‌برد

357811 541 - عرضه خودرو در بورس، دلالی را از بین می‌برد

اقتصاد۲۴– وزارت صمت بار دیگر بحث واگذاری خودرو از طریق بورس را مطرح کرد و در گام اول قرار بود دو خودروی خارجی دیگنیتی و فیدلیتی در بورس عرضه شوند، اما این طرح با وجود تصویب در وزارت صمت برای واگذاری در ۱۸خرداد با مخالفت وزارت صمت مواجه شد تا بار دیگر این وزارتخانه تصمیم‌های خود را وتو کند.

فردین آقا بزرگی درباره لغو عرضه خودرو در بورس اظهار داشت: عرضه کالا در بورس به‌عنوان راهکاری برای ارتباط مستقیم میان خریدار و فروشنده مطرح بوده و مهم‌ترین دستاورد حضور کالا در بورس، کشف قیمت براساس میزان عرضه و تقاضاست. همچنین بورس کالا محلی برای عرضه کالای واسطه‌ای جهت متناسب شدن قیمت تمام شده کالاست. این ویژگی منحصربه فرد باعث شده در مقاطعی که فشار افکارعمومی به قیمت گذاری خودرو افزایش می‌یابد به‌عنوان یک مسکن وارد عمل می‌شود و خودروسازان با آگاهی از کمبود عرضه و احتمال بالای افزایش قیمت‌ها در بورس این طرح را مطرح می‌کنند.

وی ادامه داد: طرح‌های کشف قیمت بار‌ها در دولت‌های گذشته مطرح شد، اما نتیجه‌ای نداشت و برای اولین بار تصمیم گرفته شد برای از بین رفتن فاصله قیمت کارخانه و بازار آزاد، خودرو را در بورس کالا عرضه کند که موافق و مخالفانی داشت.


بیشتر بخوانید: مصوبه صمت وجاهت قانونی را برای لغو خودرو در بورس کالا ندارد


این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه با عرضه خودرو در بورس کالا، اختلاف قیمت فعلی محصولات خودروسازان در بازار و کارخانه کاهش خواهد یافت، گفت: کشف قیمت با عرضه خودرو در بورس کالا سبب خواهد شد که سفته‌بازی و دلالی در بازار آزاد محصولات خودروسازان از بین برود.

آقابزرگی افزود: برخی از کارشناسان صنعت خودروسازی معتقد هستند که عرضه محصولات خودروسازان در بورس، تاثیر خاصی بر قیمت‌های بازار ندارد، اما اینطور نیست و در شرایطی که بازار خودرو آشفته است بهترین کار عرضه و تقاضای شفاف در بازار است. خودرو‌هایی که فاصله قیمتی بیشتری بین کارخانه و بازار آزاد دارند متقاضیان بیشتری دارند و مشخص است مصرف کنندگان واقعی در این بازار نیستند. برای حل چنین بحرانی بورس می‌تواند به کمک بازار بیاید.

وی گفت: در این شرایط قیمت محصولات در بورس به بازار نزدیک می‌شود، ضمن اینکه قیمت‌های دستوری در کارخانه منطقی نیستند و نمی‌توان انتظار داشت که بورس از آن‌ها تبعیت کند.

منبع: ایلنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی