خبر

توزیع ورق های فولاد مبارکه با نرخ بالا توسط دلالان در بازار آزاد| ورق سهمیه ای نصیب همه نمی شود

توزیع ورق های فولاد مبارکه با نرخ بالا توسط دلالان در بازار
آزاد| ورق سهمیه ای نصیب همه نمی شود

بازار؛ گروه صنعت: قیمت آهن آلات و فولاد در شرایطی نوسان های بسیاری را از ابتدای سال به ثبت رسانده که بسیاری از صنایع پایین دستی که مصرف کننده این محصولات هستند و به عبارتی آهن آلات و فولاد اصلی ترین مواد اولیه مصرفی این صنایع است. به این ترتیب ایجاد نوسان در قیمت و موجود بودن این کالاها در بازار موجب بالا رفتن هزینه های ساخت و تولید می شود و لذا گرانی هایی را در بازار رقم می زند.

افزایش قیمت فولاد در بازار آزاد با چند دست شدن کالا بین واسطه ها

به طوری که پیش از این «سعید زارع حقیقی» رئیس هیات مدیره و مدیرعامل تعاونی تولید کنندگان سازه های فولادی کشور در گفتگو با بازار گفت: مساله مهم در این حوزه این است که بخشی قابل توجهی حدود ۸۰ درصد از مواد مصرفی ما از بازار آزاد تامین می شود و به دلیل اینکه معمولا چند دست می چرخد در نتیجه افزایش قیمت ها را داریم و این مساله روی هزینه های نهایی تولید مجصولات ما اثر گذار است.

بر اساس این گزارش در واقع بی ثبات نرخ مواد اولیه مصرفی دامن گیر هزینه های نهایی بسیاری از صنایع می شود و همین امر نیز موجب ایجاد مشکلاتی در فرایند تولید و بازار این محصولات می شود. به نحوی که ماشین آلات صنعتی از جمله ماشین آلات کشاورزی از مهمترین مصرف کنندگان آهن آلات و فولاد محسوب می شود و این نوسان قیمت ها بر این حوزه نیز اثرگذار است. این در شرایطی است که ماشین آلات جزو اصلی ترین الزامات این بخش است و لذا در وضعیتی که الزام استفاده از این ماشین آلات در راستای تامین امنیت غذایی کشور بر کسی پوشیده نیست اما فعالان این بخش از نظر نقدینگی با کمبودهایی مواجه هستند و همه این عوامل می تواند مشکلات بعدی را برای این بخش ها در پی داشته باشد.

سازنده ماشین آلات کشاورزی: اصلی ترین مواد مصرفی ما انواع آهن آلات است و شنیده ها حاکی است به کیلویی حدود ۵۰ هزار تومان رسیده است در حالی که تا چندی پیش در محدوده ۴۰ تا ۴۳ هزار تومان بود، اما ظاهرا با بالا رفتن نرخ ارز قیمت انواع ورق هم بالا کشیده است

حمیدرضا اسدی یک از صنعتگران بخش کشاورزی در گفتگو با بازار در این خصوص می گوید: قیمت آهن آلات عمدتا روند افزایشی دارد به طوری که در روزهای اخیر باز هم افزایش قیمت داشتیم در حالی که اصلی ترین مواد مصرفی ما انواع آهن آلات است و شنیده ها حاکی است به کیلویی ۵۰ هزار تومان رسیده است در حالی که تا چندی پیش در محدوده ۴۰ تا ۴۳ هزار تومان بود. اما ظاهرا با بالا رفتن نرخ ارز قیمت انواع ورق هم بالا کشیده است.

توزیع ورق با نرخ ها بالا توسط دلالان در بازار

اسدی با بیان اینکه ورق های مصرفی غالبا تولید فولاد مبارکه است، افزود: با این وجود مساله اینجا است که اصولا واسطه ها و دالان با نرخ های بالاتر انواع ورق را در کشور توزیع می کنند. چرا که بسیاری از تولید کننده ها همچون ما سهمیه نداریم و لاجرم کالاهای مصرفی خود را باید از بازار آزاد تامین کنیم.

این سازنده ماشین آلات کشاورزی ادامه داد: همانطور که می دانید برای خرید از بورس کالا بایستی با توناژ بالا خرید کرد که در توان ما نیست و غالبا در حد نیاز خرید می کنیم. اما کسانی که با شرکت فولاد مبارکه در ارتباط هستند یا نمایندگی این شرکت را دارند در حجم بالا خرید می کنند و در بازار آزاد با نرخ بالاتر ارائه می دهند. ضمن اینکه افرادی هم هستند که توان مالی هم دارند و مازاد تولید را در بازار آزاد عرضه می کنند. به همین دلیل شاهد هستیم که قیمت انواع ورق در بورس کالا و بازار آزاد بسیار متفاوت است.

انواع ورق های مصرفی در بورس با قیمت مناسب تر عرضه می شود اما متاسفانه دلال و واسطه ها در این میان بیشترین بهره برداری ها را می کنند

وی افزود: این در حالی است که ما تولید کننده هستیم پروانه بهره برداری و تاسیس داریم اما باید از بازار آزاد تهیه کنیم. با اینکه همانطور که گفته شد انواع ورق های مصرفی در بورس با قیمت مناسب تر عرضه می شود اما متاسفانه دلال و واسطه ها در این میان بیشترین بهره برداری ها را می کنند.

نسبت تاثیر گرانی فولاد و آهن آلات در گرانی انواع لوازم خانگی

بر اساس این گزارش، یکی دیگر از صنایعی که افزایش قیمت محصولات تولیدی خود را به گران شدن قیمت انواع آهن آلات و ورق های فولادی نسبت می دهد صنعت لوازم خانگی کشور است. با این وجود کارشناسان بخش فولادی معتقدند درست است که در مورد لوازم خانگی «ورق گرم» جزو محصولاتی است که در زمینه ساخت و تولید یخچال، ماشین لباسشویی، کولر آبی و خیلی از محصولات دیگر استفاده می شود اما این افزایش قیمت هایی که در مورد انواع لوازم خانگی اتفاق می افتد به شرایط اقتصادی کشور، تورمی که وجود دارد و افزایش قیمت محصولات خارجی بر می گردد که به تبع باعث شده که قیمت محصولات داخلی هم به همان نسبت افزایش پیدا کند. به طوری که در مورد صنعت خودرو هم شاهد هستیم که وقتی قیمت محصولات داخلی گران شد قیمت محصولات و خودروهای خارجی نیز گران می شود و وقتی خارجی ها گران می شود به علت افزایش نرخ گمرک و هزینه های دیگر، قیمت محصولات داخلی هم به همان نسبت افزایش پیدا می کند.

همچنین کارشناسان معتقدند درست است که درصد استفاده از ورق گرم در محصولات و لوازم خانگی از نظر وزنی قابل توجه است اما فقط آن را شامل نمی شود و عوامل بسیاری در گرانی لوازم خانگی دخیل هستند.

منبع :
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی