خبر

اثر معاملات بورس کالا در نرخ آهن

اثر معاملات بورس کالا در نرخ آهن

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، آخرین روز کاری هفته گذشته بازار آهن و فولاد روند نسبتا ثابتی داشت و اغلب مبادی فروش قیمت روز آهن آلات را ثابت اعلام کردند و کاهش قیمت جزئی هم در برخی از بنگاه‌ها مشاهده شد.

بازار ارز نیز تقریبا به همین ترتیب بود طوری که قیمت دلار چندان تغییری نداشت و تنها نوسانات جزئی در کانال ۵۰ هزار تومانی تجربه کرد، به این صورت که هر دلار در پایان روز در بازار آزاد ۵۰ هزار و ۵۵۰ تومان مبادله شد.

بررسی روند نوسانات بازار آهن
در روز نیمه تعطیل پنجشنبه بازار آهن روال نسبتا ثابتی داشت به طوری که اکثر کارخانه‌ها قیمت میلگرد آجدار را ثابت اعلام کردند اگرچه کاهش ۱۰۰ الی ۵۰۰ تومانی در شماری از کارخانه‌ها هم مشهود بود. با این حال همانطور که احتمال می‌رفت کف قیمت میلگرد آجدار با کاهش تدریجی وارد کانال ۲۳ هزار تومانی شده و حدود ۲۳ هزار و ۵۰۰ تومان برآورد شد.

انواع ورق‌ها هم نوسانات جزئی داشتند اما عمدتا ثابت اعلام شدند، به طوری که قیمت روز ورق سیاه فولاد مبارکه و چند کارخانه دیگر حدود ۱۰۰۰ تومان کاهش داشتند و ورق سیاه اکسین و کاویان بدون تغییر قیمت بودند. قیمت روز ورق گالوانیزه، رنگی و روغنی هم جز ثبات در چند کارخانه، در سایر مبادی فروش کاهش ۲۰۰ الی ۱۰۰۰ تومانی داشتند.

قیمت روز پروفیل قوطی نیز در عمده مبادی فروش تغییری نداشت، همچنین قیمت لوله مانیسمان، مبلی، گازی و سایر لوله‌ها نیز روند ثابتی داشتند. قیمت ناودانی ایرانی و اروپایی، قیمت نبشی و سپری هم در پایان هفته با ثبات در اغلب مبادی فروش همراه بود. گفتنی است قیمت روز تیرآهن شاخه‌ای نیز در عمده مبادی فروش ثابت اعلام شد.

آنچه از روند نوسانات بازار آهن و فولاد برمی‌آید و همچنین برمبنای اثرات اخبار مثبت سیاسی در بازار دلار و آهن، به نظر می‌رسد در هفته جاری بازار آرامی داشته باشیم. از طرفی دیگر با توجه به معاملات بورس کالا در هفته گذشته انتظار می‌رود دامنه منفی روی نرخ شمش فولادی و سایر آهن آلات اعمال شود از همین رو احتمالا در هفته جاری اکثر مقاطع فولادی کف قیمتی جدید را ثبت کنند.

اگرچه عوامل دیگری مانند اخبار مربوط به افزایش احتمالی بنزین و گازوئیل وجود دارد که ممکن است روند فعلی بازار را به هم بریزد اما درحال حاضر عواملی که ذکر شد قدرت اثرگذاری بیشتری در تعیین سیر کلی بازار دارند.

گزارش‌ها از بورس کالا حاکی است که امروز حدود ۲ میلیون و ۴۳۰ هزار و ۵۲۵ تن محصول فولادی عرضه می‌شود که از این میزان ۸۲ هزار و ۲۰ تن به شمش بلوم اختصاص دارد. قیمت این محصول حدود ۲۱ هزار و ۶۵۶ تومان در نظر گرفته شده است؛ همچنین حدود ۸ هزار و ۲۵۰ تن میلگرد ساده صنعتی عرضه می‌شود. گفتنی است قیمت میلگرد ساده صنعتی نیز ۲۹ هزار و ۵۵۹ تومان تعیین شده است.

عرضه آهن اسفنجی نیز حدود ۱۵۵ هزار تن اعلام شده است که طبق آمار بیشترین حجم عرضه را از تیرماه ۱۴۰۱ تا کنون دارد، البته در زمستان سال گذشته با قطعی گاز شاهد افت تولید آهن اسفنجی بودیم که به افزایش قیمت مواد اولیه منجر شد اما با اتصال گاز واحدهای تولیدی نرخ این محصول درحال بازگشت به حالت عادی است و در مقایسه با اوج نرخ آهن اسفنجی در بهمن ماه، شاهد کاهش ۲۶ درصدی هستیم که اثرات آن در دو هفته آتی در نرخ سایر مقاطع فولادی نمایان خواهد شد.

منبع :
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی