خبر

چه عواملی به روند صعودی بورس کمک می‌کنند؟

چه عواملی به روند صعودی بورس کمک می‌کنند؟

356053 846 - چه عواملی به روند صعودی بورس کمک می‌کنند؟

اقتصاد۲۴– اگر ارزش معاملات و حجم معاملات بهبود نیابد و روند خروج پول حقیقی ادامه داشته باشد پیش‌بینی می‌شود در هفته پیش‌رو چشم‌انداز مثبتی در انتظار بازار بورس نباشد.

 شاخص کل بورس در هفته گذشته روند نزولی داشت. در دو روز ابتدایی هفته سقوط شدیدی کرد و پس از آن روند صعودی را در پیش گرفت. شاخص در دو روز ابتدایی بیش از ۳۰ هزار واحد نزول کرد و در سه روز صعودی بعد در مجموع ۹ هزار واحد بالا آمد.

خروج ادامه‌دار سرمایه از بورس

هفته گذشته بازدهی بورس برای دومین هفته متوالی منفی شد و روند خروج سرمایه حقیقی نیز ادامه یافت. در این هفته در ۴ روز خروج سرمایه حقیقی ثبت شد و در مجموع هزار و ۶۱۱ میلیارد تومان سرمایه حقیقی خارج شد. علاوه بر آن ارزش معاملات خرد در تمام روز‌های هفته روند کاهشی داشت و بازار با رکود معاملاتی مواجه بود.

در هفته مذکور، میانگین ارزش معاملات خرد بورس ۴ هزار و ۸۷۵ میلیارد تومان بود که نسبت به رقم ۵ هزار و ۹۵۲ میلیاردی هفته پیشین، کاهش ۱۸ درصدی داشته است.

هر چند روند خروج نقدینگی همچنان در هفته گذشته نیز ادامه داشت، اما خروج پول حقیقی نسبت به هفته پیشین ۲۸ درصد کاهش داشت.

در تمام روز‌های معاملاتی هفته، معاملات با مازاد تقاضا بسته شد. ارزش مازاد تقاضا در پایان معاملات روز یکشنبه ۳۳۴ میلیارد تومان بود که بیشترین رقم هفته بود. پس از دو سه روز پیاپی روند نزولی پیدا کرد.


بیشتر بخوانید: ۶ ابزار بورسی که بازار ارز را متعادل می‌کند


روز چهارشنبه گذشته نیز بازار با مازاد تقاضای ۴۸ میلیارد تومانی بسته شد که کمترین میزان در سال جاری است؛ بنابراین وضعیت کلی بازار متعادل بود، اما نیرو‌های نزولی قدرتمندتر بودند. حجم پایین معاملات و افت ارزش معاملات در کنار افت تقاضا و خروج پول حقیقی روند‌های نزولی اصلی بازار هستند.

۲ نیروی محرکه برای بورس

برخی از تحلیل‌گران معتقدند که حجم پایین معاملات به علت تعطیلات چند روزه است. معامله‌گران نگاه کوتاه‌مدت دارند و نقدشوندگی برای بازار اهمیت دارد؛ بنابراین در روز‌های منتهی به پایان هفته گذشته سمت تقاضا کوچک و کوچک‌تر شد و میل به نقد کردن دارایی‌ها بیشتر شد.

خصوصا اینکه قیمت‌ها در بازار‌های دارایی روند صعودی داشته و برای بخشی از معامله‌گران شکل جذاب‌تری داشت. با این حال به نظر می‌رسد دو عامل موجب رشد بازار در میان‌مدت باشد، رشد نرخ ارز و انتظارات تورمی می‌توانند پیشران بازار در میان‌مدت شوند.

از سوی دیگر برخی تحلیل‌گران تکنیکی معتقدند اگر شاخص ۴ روز پیاپی صعود کند می‌توان آن را به معنی شکل گرفتن یک روند صعودی در بازار قلمداد کرد؛ بنابراین معاملات امروز می‌تواند چهارمین قطعه از پازل صعودی بورس تهران باشد.

اما اگر ارزش معاملات و حجم معاملات بهبود نیابد و روند خروج پول حقیقی ادامه داشته باشد. چشم‌انداز مثبتی در انتظار بازار در هفته پیش رو نخواهد بود.

منبع: اقتصاد نیوز

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی