عمومی

مهم‌ترین الگوریتم‌ های گوگل

مهم‌ترین الگوریتم‌ های گوگل

حتما دقت کرده اید که وقتی یک عنوان را در گوگل با املای نادرست سرچ می زنید، نتایجی به شما نمایش داده می شود که دقیقا مربوط به لفظ درست همان کلمه مورد نظر شما هست. گاه حتی موضوع فراتر از این مورد پیش می رود و در برخی موارد گوگل حتی منظور و نیاز شما را حدس می زند. گویی با خصوصیات و تمایل های شما آشناست. بله این ها همه نتیجه به کاربردن فرمول هایی از سوی موتورهای جستجو است که در این مقاله با عنوان الگوریتم های گوگل به شما معرفی خواهند شد.

الگوریتم گوگل چیست؟

الگوریتم گوگل در واقع مجموعه پیچیده ای از قوانین در سمت این موتور جست و جو است که به کاربران کمک می کند تا آنچه را که جستجو می کنند، پیدا کنند.

این الگوریتم‌ها، همراه با سیگنال‌های رتبه‌بندی مختلف، هر روز فعال می‌شوند. به طوری که گوگل، ربات‌ها یا خزنده‌های وب خودکار را می‌فرستد تا همه وب‌سایت‌ها را در سراسر جهان پایش کنند تا بفهمند که موضوع آن ها در مورد چه چیزی هست و مشخص کند که در کدام رتبه صفحات نتایج نمایش داده شوند.

با هر تغییرات الگوریتم، برخی از وب سایت ها از نظر گوگل محبوبیت پیدا می کنند، در حالی که برخی دیگر توجه این موتور جست جو را از دست می دهند. گاهی اوقات، حتی سایت‌های بزرگ نیز دچار این بی توجهی می شوند.

الگوریتم های گوگل چه عواملی را در نظر می گیرند؟

برخی از ویژگی هایی است که الگوریتم های گوگل هنگام تعیین نحوه ارائه و رتبه بندی صفحات بررسی می کنند به شرح زیر است البته احتمالاً ده ها و شاید صدها عامل دیگر نیز مورد توجه گوگل قرار می گیرد اما گوگل هرگز در مورد نحوه عملکرد این دستورالعمل ها توضیح زیادی نمی دهد، اما انچه مشخص کرده تعدادی از مواردی است که نتایج جستجو را تعیین می کنند:

  • معنی و هدف یک جست جو از سوی کاربر
  • میزان ارتباط یک صفحه وب با پرسش مطرح شده
  • استفاده از کلمات کلیدی در عنوان صفحه، تگ های هدینگ و توضیحات متا
  • کیفیت و قابلیت اطمینان محتوای موجود در صفحه وب مذکور
  • تازگی محتوا یعنی بروز شدن هر چند وقت یکبار سایت
  • وضعیت فنی و تکنیکالی و سرعت صفحه
  • نحوه عملکرد وب سایت در دستگاه های مختلف مانند موبایل و تبلت
  • محل جغرافیایی جستجوگر و کسب و کار
  • تعداد پیوندهای طبیعی و ارگانیک به صفحه

مهم‌ترین الگوریتم‌ های گوگل

تبدیل شدن به بهترین موتور جست و جوی دنیا کار آسانی نیست! گوگل از یک طرف باید همیشه در حال پیشرفت باشد و از طرفی دیگر، باید بتواند مچ سئوکارهای کلاه سیاه را بگیرد. باید همیشه به یک چیز فکر کند، و آن این که هر کاری که لازم است، انجام بدهد تا باکیفیت‌ترین و مرتبط‌ترین محتواها در بالاترین نتایج قرار بگیرند.

در این راستا، گوگل ساز و کارهای مختلفی را منتشر کرده و ما نیز قصد داریم تا مهم‌ترین الگوریتم‌ های گوگل را در ادامه این مقاله به شما معرفی کنیم:

۱) الگوریتم پاندا (Panda)

الگوریتم پاندای گوگل، که در فوریه سال ۲۰۱۱ منتشر شد، ساز و کاری‌ست که عمده تمرکز خود را بر روی مبارزه با مطالب اسپم و کپی شده قرار می‌دهد. به طور کلی الگوریتم پاندا تمام تمرکزش بر این است که کاربران گوگل، بعد از جست و جوی یک عبارت، بهترین وب‌سایت‌ها را در بالاترین نتایج ببینند. برای مثال، سرعت Load پایین وب‌سایت‌تان می‌تواند یکی از عوامل افت شما در نتایج شود.

برخی از مواردی که در رتبه‌بندی سایت‌ها بر اساس الگوریتم گوگل پاندا تاثیرگزار است:

  • مطالب بی‌کیفیت و کپی شده در کل سایت و یا بخشی از آن
  • استفاده بیش از حد و غیر اصولی از برچسب‌ها
  • قالب‌های آماده وب‌سایت
  • درج بیش از حد تبلیغات در وب‌سایت
  • کوتاهی زمان حضور کاربر در وب‌سایت و افزایش Bounce Rate
  • ایرادات فنی وب‌سایت

الگوریتم گوگل پاندا هر از چندگاهی (از چند روز تا چند هفته) به طور ناگهانی همه‌ی وب‌سایت‌ها را چک می‌کند (به اصطلاح سئوکارها، شخم می‌زند!) و بر اساس معیارهای خود که جزئی سئو کلاه سفید است، رتبه آن‌ها را کاهش یا افزایش می‌دهد.

۲) الگوریتم پنگوئن (Penguin)

تمرکز اصلی الگوریتم پنگوئن که در آوریل سال ۲۰۱۲ معرفی شد، مبارزه با سئو کلاه سیاه (Black Hat SEO) است. در الگوریتم پاندا، تمرکز اصلی گوگل بر مخاطب بود، اما در این الگوریتم، گوگل قصد دارد تا مستقیما سئوکارهای متخلف را هدف قرار دهد!

علاوه بر مواردی که در مقاله سئوی کلاه سیاه ذکر کردیم، فعالیت‌های غیر مجاز سئو، نظیر موارد زیر، باعث کاهش رتبه شما در نتایج جست و جو خواهد شد:

  • بهینه‌سازی بیش از اندازه وب‌سایت یا Over Optimization
  • بک‌لینک‌های غیر مرتبط و Spam
  • Anchor Text بیش از حد (مثلا شرکت طراحی سایت هستید و در Footer همه‌ی وب‌سایت‌ها، نام خود را لینک می‌کنید؛ این می‌تواند در صورت تکرار زیاد، برایتان دردسرساز شود!)

در نظر داشته باشید که سئو یا بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو (Search Engine Optimaization) عمل افزایش کمیت و کیفیت ترافیکی است که شما از طریق موتورهای جستجو دریافت می کنید.

۳) الگوریتم مرغ مگس خوار (Hummingbird)

بر خلاف پاندا و پنگوئن، که بیشتر سعی داشت تا سئوکارها را به سئوی کلاه سفید (White Hat SEO) متمایل کند، الگوریتم مرغ مگس‌خوار گوگل (که در آگوست ۲۰۱۳ معرفی شد)، قصد دارد تا عبارت‌های جست و جو شده توسط کاربر را بهتر تجزیه و تحلیل کند.

این الگوریتم، تاثیر اساسی و مستقیمی بر روی امتیازدهی به وب‌سایت‌ها نخواهد داشت و هیچ احتیاجی نیست تا سئوکارها بخواهند مورد جدیدی را رعایت کنند. چرا که گوگل در این الگوریتم بیشتر سعی کرده که سیستم نمایش نتایج خود را به خواسته مخاطب نزدیک‌تر کند (برای مثال، قرار دادن برخی از صفحات شبکه‌های اجتماعی در نتایج جست و جوی برخی کلمات).

۴) الگوریتم رنک برین (Rank Brain)

الگوریتم رنک برین RankBrain نتایج جستجو را بر اساس رفتار کاربر بهینه می کند. به عبارت دیگر ، این الگوریتم رتبه بندی را با استفاده از الگوریتم های هوش مصنوعی انجام می دهد. گوگل با الگوریتم رنک برین به طور مداوم جستجوهای پیچیده و با عملکرد بالا، برای پاسخ های مناسب انجام می دهد و بهترین نتایج در اختیار کاربر قرار می گیرد تا بتوانید در سریع ترین زمان ممکن به پاسخ همه سوالات خود دست یابد.

آنچه در مورد الگوریتم رنک برین از اهمیت زیادی برخوردار می باشد این است که با گذشت زمان، RankBrain نکات بیشتری را در مورد رفتار کاربر، رابطه بین کلمات جستجو شده توسط کاربران و موارد دیگر شناسایی خواهد کرد و توانایی بیشتری برای رتبه بندی بهتر وب سایت ها به دست خواهد آورد.

جمع بندی

در طول سال‌ها، گوگل تغییرات زیادی در الگوریتم‌ها داشته که بسیاری از آنها دارای نام‌ها و نسخه‌های متعددی هستند‌‌‌‌‌‌‌‌. از جمله: پاندا، مرغ مگس خوار، پنگوئن، RankBrain و BERT که جزو مهمترین الگوریتم‌های گوگل به شمار می‌روند و به‌روز‌رسانی‌های ایجاد شده در آن‌ها، بیشترین تاثیر را بر روی رتبه وبسایت‌ها داشته است‌‌‌‌‌‌‌‌.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی