خبر

اضافه تولید ۱۸۰هزار تنی روی در کشور؛ اجبار عرضه در بورس منطقی نیست| ایران؛ پانزدهمین تولیدکننده جهان

اضافه تولید ۱۸۰هزار تنی روی در کشور؛ اجبار عرضه در بورس
منطقی نیست| ایران؛ پانزدهمین تولیدکننده جهان

بازار؛ گروه صنعت: در حالی که روی بعد از آهن، آلومینیوم و مس چهارمین فلز مورد استفاده در دنیا محسوب می شود، معادن روی چین در سال ۲۰۲۲ حدود ۴.۲ میلیون تن روی تولید کردند و به این ترتیب می توان گفت چین بزرگترین تولید کننده فلز پایه روی در جهان است.

ایران در جایگاه پانزدهم تولید روی در ۲۰۲۲

همچنین کشور پرو با تولید ۱.۴ میلیون تن و استرالیا با ۱.۳ میلیون تن نیز به ترتیب دومین و سومین کشورهای استخراج کننده روی در جهان در سال ۲۰۲۲ هستند. ضمن اینکه کشورهای «استرالیا، هند، ایالات متحده، مکزیک، بولیوی، روسیه، سوئد، کانادا و قزاقستان» نیز در جایگاه چهارم تا دهم دنیا جای دارند.

بر اساس این گزارش در حالی که تا سال ۲۰۲۲ پانزده کشور بزرگ تولید کننده روی در جهان، مجموعا حدود ۹۰ درصد از کل تولیدی روی جهان را به خود اختصاص داده اند، ایران در واقع پانزدهمین تولید کننده در این فهرست است.

gif;base64,R0lGODlhAQABAAAAACH5BAEKAAEALAAAAAABAAEAAAICTAEAOw== - اضافه تولید ۱۸۰هزار تنی روی در کشور؛ اجبار عرضه در بورس
منطقی نیست| ایران؛ پانزدهمین تولیدکننده جهان

تولید سالانه ۲۲۰ هزار تن روی در کشور

حسن حسینقلی، رئیس اتحادیه سرب و روی ایران در گفتگو با بازار در خصوص تولیدات در این بخش می گوید: در کشور ۲۲۰ هزار تن روی تولید می شود که ۳۰ تا ۴۰ هزار تن آن مصرف می شود و به این ترتیب بخش قابل توجهی اضافه تولید وجود دارد.

حسینقلی رئیس اتحادیه سرب و روی ایران: قیمت شمش روی در بازار بورس ۸۰ میلیون تومان، بیرون ۱۱۰ میلیون تومان است و اگر بخواهید صادر کنید می شود ۱۳۰ میلیون تومان، پس این چه ظلمی است که به این بخش می شود و به اجبار می گویند حتما در بورس باید عرضه شود؟

حسینقلی با انتقاد از الزام به عرضه روی در بورس گفت: همانطور که می دانید بازار داخلی تابع قانون بازار جهانی است مگر اینکه آقایان دولتی در بورس دخالت کنند و اجبار کند حتما در بورس عرضه کنیم. ضمن اینکه قیمت ها را هم خودشان تعیین کنند!

وی ادامه داد: در چنین شرایطی در آینده نیز وضعیت همین وضعیت بد امروز می شود؛ یعنی قیمت شمش روی در بازار بورس ۸۰ میلیون تومان، بیرون ۱۱۰ میلیون تومان است و اگر بخواهید صادر کنید می شود ۱۳۰ میلیون تومان این چه ظلمی است که به این بخش می شود و این اجباری که می گویند حتما در بورس باید عرضه شود از چه منظر است!؟

آمار تولید و مصرف روی در کشور

رئیس اتحادیه سرب و روی ایران گفت: وقتی در این مملکت ۲۲۰ هزار تن روی تولید می شود و ۳۰ تا ۴۰ هزار تن مصرف می شود، به این ترتیب اضافه تولید وجود دارد چرا باید در بورس عرضه کنیم؟ چرا دولت به اجبار قیمت گذاری می کند.

حسینقلی افزود: به عبارت ساده تر در سال ۱۸۰ هزار تن سال روی اضافه تولید داریم.

پیش بینی افزایش تقاضا برای روی در دهه آینده

بر اساس این گزارش، روی مصارف نهایی مختلفی دارد، اما رایج ترین کاربرد آن گالوانیزه کردن است، جایی که روی به عنوان یک پوشش محافظ روی آهن یا فولاد اعمال می شود. به گفته کارشناسان در دهه آینده، پیش بینی می شود که تقاضا برای روی در کاربردهای انرژی های تجدید پذیر افزایش یابد. به عنوان مثال روی برای محافظت در برابر خوردگی در اجزای ساختاری پنل های خورشیدی و توربین های بادی استفاده می شود. علاوه بر این، روی برای تولید انواع خاصی از باتری مورد نیاز است.

بانک جهانی: قیمت روی از ۲۲۶۶ دلار در هر تن در سال ۲۰۲۰ به ۳۱۳۷ دلار در هر تن در سال ۲۰۲۳ افزایش یافته است

از سوی دیگر بر اساس گزارش USGS، تولید روی در سال ۲۰۲۲ از ارزش ۱.۶ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰ افزایش یافت که این رشد عمدتاً ناشی از افزایش تقاضا برای فولاد گالوانیزه در اقتصادهای در حال توسعه و سرمایه‌گذاری قابل توجه در توسعه‌های زیرساختی است.

ضمن اینکه طبق گزارش بانک جهانی قیمت روی از ۲۲۶۶ دلار در هر تن در سال ۲۰۲۰ به ۳۱۳۷ دلار در هر تن در سال ۲۰۲۳ افزایش یافته است.

منبع :
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
امکان ها مجله اینترنتی سرگرمی متافیزیک ساخت وبلاگ صداقت موتور جستجو توسعه فردی